Welk type netwerkkabel (naast andere kabels)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:13
Binnenkort komen ze een laadpaal installeren in de parkeergarage onder ons appartementsgebouw. Aangezien er daar geen mobiel netwerk is heeft deze laadpaal een internetverbinding nodig via netwerkkabel. Ik zie dit meteen als de perfecte kans om WiFi en camerabewaking te voorzien bij mijn parkeerplaats.

Wat ik in gedachten heb:
Netwerkkabel vanuit mijn berging in kelder tot aan de parkeerplaats (25m), daar een USW-Flex die op zijn beurt een UAP-AC-Pro en G3 Flex voorziet van stroom en via derde netwerkkabel de laadpaal voorziet van internet.

Nu mijn vraag:
Wat voor type kabel zou ik best gebruiken? Wetende dat er een heleboel andere kabels langs de netwerkkabel lopen. Vooral XVB, op dit moment al 2 XVB kabels naar een mennekes stekker en er komt nog een 3G6 XVB van mij bij.
Ik moet trouwens ook nog een extra netwerkkabel voorzien (35m) die vanuit mijn slimme meter naar de laadpaal gaat via RJ11 connectoren, die loopt dus ook langs alle andere kabels.

Ik was aan het kijken naar CAT6 FTP of CAT6a SFTP (Danicom). Hier op het appartement ben ik nog niet van plan een gigabit-internetabonnement te nemen maar wil wel dat mijn camera’s lokaal snel streamen.

Iemand in dezelfde situatie?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Beste antwoord (via nujtrug op 24-09-2022 14:09)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:59
Een kant en klare soepele cat 6 UTP is voldoende ook FTP is overbodig.
Overigens zou ik persoonlijk in zo'n 'semi openbare' ruimte zo'n grijze slagvast pvc buis gebruiken om de kabel te beschermen.
In de bochten laat je de buis weg en maak de bocht met alleen de kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:37
Best eerst VME of syndicus inlichtingen want wat je gaat doen heb je goedkeuring voor nodig.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• nujtrug
Dyckie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:42:
Best eerst VME of syndicus inlichtingen want wat je gaat doen heb je goedkeuring voor nodig.
Goedkeuring is reeds in orde. Ze zijn ook een audit komen doen.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon een Cat 6 UTP kabel met stugge aders, die zijn door de twist van de aderparen volkomen ongevoelig voor externe storingen.
SFTP kabel niet aan beginnen, heeft geen toegevoegde waarde en kan potentieel voor problemen zorgen door aardlussen.
Netjes afmonteren op een wcd en niet gaan prutsen met zelf aanknijpen van RJ45's

Of eventueel een kant en klaar gekochte Cat 6 kabel met aangespoten RJ45's.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nujtrug
Ben(V) schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:04:
Gewoon een Cat 6 UTP kabel met stugge aders, die zijn door de twist van de aderparen volkomen ongevoelig voor externe storingen.
SFTP kabel niet aan beginnen, heeft geen toegevoegde waarde en kan potentieel voor problemen zorgen door aardlussen.
Netjes afmonteren op een wcd en niet gaan prutsen met zelf aanknijpen van RJ45's

Of eventueel een kant en klaar gekochte Cat 6 kabel met aangespoten RJ45's.
Bedankt voor je mening. In principe loopt de kabel gewoon van een switch naar een andere switch. Ik heb er eerlijk gezegd niet aan gedacht om een wandcontactdoos te plaatsen in mijn parkeergarage. Zit je ook met die stugge kabel, ga een paar keer hoeken van wel bijna 90 graden moeten maken. Weet niet of dat een goed idee is dan?

Dus Cat 6, geen FTP en soepel zou ook moeten lukken denk je?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Overigens zou ik persoonlijk in zo'n 'semi openbare' ruimte zo'n grijze slagvast pvc buis gebruiken om de kabel te beschermen.

• nujtrug
Ben(V) schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:33:
Dat was inderdaad de bedoeling met pvc buizen en in de bochten inderdaad buis weglaten.

Bedankt voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het punt is dat je aan een stugge kabel geen mannelijke stekker wil zetten. Maar een vrouwelijke wcd.

Hetzelfde bij elektra, in de muur zitten stugge kabels (omdat die minder weerstand hebben en toch niet bewegen) en je plugt een (soepele) 'eindkabel' in, welke wel 'beweegt'.

---

Waar lopen de kabels doorheen? Een buis(je)?
Zo'n buis heeft toch geen knik van 90 graden, maar meer een bochtje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
Denk er ook aan als je camerabewaking gaat voorzien dat je deze beelden niet gaat kunnen gebruiken zonder deze aan te geven bij de politie en dat als je andere personen filmt ook nog een plaatje hangt. Wet op privacy.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• nujtrug
Accretion schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:36:
Het punt is dat je aan een stugge kabel geen mannelijke stekker wil zetten. Maar een vrouwelijke wcd.

Hetzelfde bij elektra, in de muur zitten stugge kabels (omdat die minder weerstand hebben en toch niet bewegen) en je plugt een (soepele) 'eindkabel' in, welke wel 'beweegt'.

---

Waar lopen de kabels doorheen? Een buis(je)?
Zo'n buis heeft toch geen knik van 90 graden, maar meer een bochtje?
90 graden was misschien een beetje overdreven van me. Ze gaan inderdaad meer een bochtje liggen.

• nujtrug
Dyckie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:38:
Denk er ook aan als je camerabewaking gaat voorzien dat je deze beelden niet gaat kunnen gebruiken zonder deze aan te geven bij de politie en dat als je andere personen filmt ook nog een plaatje hangt. Wet op privacy.
Klopt, ben ik mee bezig.

• Dyckie
Hoe ga je de kabel vanuit u appartement door de schacht naar u parkeerplaats krijgen. Heb je daar al aangedacht want de schachten zitten meestal al vol.

• nujtrug
Dyckie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:43:
Hoe ga je de kabel vanuit u appartement door de schacht naar u parkeerplaats krijgen. Heb je daar al aangedacht want de schachten zitten meestal al vol.
Heb in het verleden al een kabel door de schacht van mijn appartement naar mijn berging in de kelder getrokken. Vanuit daar kan een nieuwe kabel vertrekken via kabelgoten (reeds aanwezig) en laatste 15m door pvc buisjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
Let er ook op dat utp kabel kan krullen en dat je zo een krul niet dicht trekt want is slechts voor u utp kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 20:35
Gezien ik zelf opnieuw kan beginnen door te denken dat eender welke kabel gebruikt mag worden. Hierbij een heads up.
In ondergrondse parkeergarages/kelders/vluchtroutes (BE alleszinds) moet je LSOH (groene halogeenvrije) kabel gebruiken en de brandklasse moet Cca zijn (helaas zijn heel veel kabels die verkocht worden Eca en Dca = onvoldoende).

Ook lag er al een een hele hoop bestaande meuk XVB (niet halogeenvrij) in de bestaande kabelgoten, jammer maar dat doet er dus niet toe, de nieuw bijgetrokken kabels dienen XGB te zijn. Brandklasse Cca s1d2a1.

Check dus eventueel de wetgeving alvorens kabels te bestellen. Spaart je tijd en geld uit.
https://www.cebeo.be/nl-b...om-meer-dan-kabels-alleen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Even de kanttekening dat in ieder geval in Nederland dit alleen geld voor vaste bekabeling.
Zou gauw er een plug aanzit is het geen vaste bekabeling en dan zijn deze regels niet van toepassing.

Pagina: 1