Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvu19
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb 2 offertes in overweging, in het kort:
1. 11 zonnepanelen met micro-omvormer voor €7854 excl. btw
2. 14 zonnepanelen met een centrale omvormer voor €6423 excl. btw

Offerte 1 heeft panelen van 400 Wp, offerte 2 heeft panelen van 410 Wp.

Nu zegt meneer van offerte 1 dat ik deze offertes niet zo 1-op-1 kan vergelijken.
Micro-omvormers zijn volgens hem helemaal de toekomst, want ze zijn accu-ready, waarbij voor de centrale omvormer ik daar later €1500 voor moet betalen per 9 panelen.

Daarnaast zegt hij dat 410 Wp-panelen onzin zijn in NL, omdat dat alleen in Spanje/Portugal gehaald wordt.
Ik heb geen last van schaduw op mijn dak door een boom o.i.d..

Heeft de meneer van offerte 1 een punt?

Beste antwoord (via rvu19 op 25-09-2022 15:49)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17
Er is werkelijk geen woord waar van wat die meneer van offerte 1 zegt… ik heb zelden zoveel broodje aap gezien over PV.

Een 410Wp paneel is in de basis 2% beter dan een 400Wp paneel. Portugal of Zweden maakt niet uit, die waardes zijn bij standaard condities.

Een micro omvormer systeem kan op geen enkele manier het voordeel van een centrale hybride omvormer evenaren. De stroom is op je dak wisselspanning en dan is het gewoon gebeurd. En accu geïntegreerd systeem kan gewoon niet bestaan met micro’s, Hooguit iets van hetzelfde merk, maar dat heeft geen voordeel tov elk ander merk. Accu ready is dus onzin, je zal daar tzt zeker bij dat systeem extra voor moeten betalen.

De verliezen van de DC-AC - AC-DC cyclus zijn overigens veel kleiner dan @mrmrmr aangeeft. Ik denk dat hzij de cyclus inclusief laden-ontladen bedoeld.

Een verkoper die dergelijke onzin verkondigd, zelfs glashard liegt verdient jouw geld natuurlijk niet.

Offerte 2 is 6423/14*410=€1,12 en dat is een goede prijs.

Wil je inhoudelijk iets horen: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Zonder daar is er weinig te zeggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kies voor de optie met de beste prijs over de gehele levensduur.

Accu's laden gelijkstroom en dat is toevallig ook wat de panelen opwekken. Als je ooit een accu wil, dan heb je een apparaat nodig dat de spanning op de juiste hoogte brengt en ook de stroom kan reguleren.

Accu's kunnen ook worden opgeladen door wisselstroom (uit de omvormer of het net) weer om te zetten in gelijkstroom. Dan is er energieverlies door de omzetting van ongeveer 10-20%, afhankelijk van de kwaliteit van de apparatuur.

Vooralsnog zijn kant-en-klare accu's economisch niet interessant. De prijzen liggen hoog. Als salderen is afgeschaft kun je er over na gaan denken of het nuttig is. Ik zou er niet nu al rekening mee houden. Er kan nog zoveel veranderen, bijvoorbeeld variabele realtime tarieven. Misschien heb je straks een auto met batterij die aan VTG (vehicle-to-grid) kan doen, waarbij je de autobatterij kan gebruiken om terug te leveren als de teruglevertarieven hoog zijn.

Watt-piek is een vergelijkbare maat voor de opbrengst onder een set standaard omstandigheden. Dat heeft niets met locatie te maken. Uiteraard zul je jaarlijks in een zonnig land meer opwekken dan een land dat vaak onder wolken ligt. In Nederland krijg je nog best een aardige opbrengst, anders zou niemand panelen plaatsen. Het meest brengt op veel zon bij lage temperatuur. Daarom kan een installatie met hoge hellingshoek in een winter met helder weer en veel zon een goede opbrengst hebben.

De opbrengst per jaar wordt uitgedrukt in kWh per jaar. Een 1000Wp installatie op zuid op 30 graden zonder schaduw kan in een jaar ongeveer 1000 kWh opbrengen. Dat is wel plaats- en richtingafhankelijk. Er zijn sites waar je de opbrengst kan berekenen voor je eigen situatie. De exacte opbrengst weet je pas als het er eenmaal staat, het varieert per jaar.

Zolang beweringen van verkopers niet worden gestaafd met feiten zijn ze van geen belang voor beslissingen. Sommige verkopers willen twijfel en onzekerheid (FUD) zaaien. Dat idee krijg ik toch een beetje bij deze uitspraken.

Ik heb zelf een gewone omvormer met MPPT, en dat zou ik nu weer kiezen omdat de kosten veel lager liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En offerte 2 is met optimizers?

Beetje aan de dure kant?
https://www.sun-solar.nl/...t-set-5530wp-op-voorraad/

Kijk eens naar een Sma tripower hybride dan heb je meteen alles in huis en batterij kan je later aanschaffen indien nodig

Vraag meneer van offerte 1 eens wanneer de iQ8 uitkomen. Als hij zo toekomstgericht is, wil hij je ook het nieuwste aanbieden lijkt me?

En waarom hij er maar 11 plaatst ipv 14.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2022 04:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
Micro-omvormers hebben heel specifieke voordelen.
  • Als 1 paneel defect raakt of schaduw vangt, werkt de rest van het systeem door alsof er niks aan de hand is.
  • Als je later wilt uitbreiden is dat veel makkelijker. Gewoon extra panelen plaatsen.
  • Hetzelfde geldt voor vervanging bij een defect paneel. Geen noodzaak om hetzelfde type te zoeken.
  • Je hebt geen ongezekerde gelijkspanning op het dak, dus je kunt er relatief veilig zelf aan sleutelen
  • Je hoeft geen omvormer kwijt in je huis (die dingen maken soms lawaai en kosten ruimte), alles zit op het dak.
Het nadeel is dat het wat duurder is, en dat die meerprijs sneller oploopt bij meer panelen. Je kunt overigens de installateur van optie 1 vragen welke Envoy erbij zit. Als je geen extra meting van je eigen consumptie nodig hebt, kun je ook de goedkopere Envoy nemen. Dat scheelt weer een paar 100 euro. Ik vind de offertes beide aan de dure kant, misschien nog een vragen bij een ander bedrijf? Of heb je een heel bijzonder dak waar ze slecht bij kunnen?

Als de genoemde punten voor jou interessant zijn, dan kun je micro-omvormers overwegen, maar je zult zelf moeten afwegen welke prijs je gerechtvaardigd vindt voor de voordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:45
Micro omvormers zijn vooral voor de installateur heel handig omdat. De omvormer wordt gezien als de zwakste schakel van een zonnepaneel installatie en dan ga je dus meerder omvormers gebruiken en ook nog eens buiten op het dak leggen.
Micro omvormers kosten veel meer per paneel dan een centrale omvormer.
Accu ready? Eerst je gelijkstroom van je panelen omzetten naar wisselstroom en dan om een accu te laden weer omzetten naar gelijkstroom en dan gaat de accu het weer omzetten naar wisselstroom als je het uiteindelijk gaat gebruiken. Niet erg efficiënt.
Meest gebruikte micro omvormer gaat tot 295VA, niet echt zinvol om daar 400+Wp op aan te sluiten.

Als je niet heel veel verschillende dakvlakken of heel veel schaduw hebt dan kun je het beste gewoon een centrale omvormer hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@PhilipsFan
Je hoeft geen omvormer kwijt in je huis (die dingen maken soms lawaai en kosten ruimte), alles zit op het dak.
Je vergeet de meterkast ombouw te vermelden? Dat is meer dan een automaatje.

En dat ze het dak op moeten bij defekt.
Wat nogal eens voorkomt bij slecht gemaakte verbindingen/gietmof maar overslaan en water als het een beunhaas is.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2022 07:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17
Er is werkelijk geen woord waar van wat die meneer van offerte 1 zegt… ik heb zelden zoveel broodje aap gezien over PV.

Een 410Wp paneel is in de basis 2% beter dan een 400Wp paneel. Portugal of Zweden maakt niet uit, die waardes zijn bij standaard condities.

Een micro omvormer systeem kan op geen enkele manier het voordeel van een centrale hybride omvormer evenaren. De stroom is op je dak wisselspanning en dan is het gewoon gebeurd. En accu geïntegreerd systeem kan gewoon niet bestaan met micro’s, Hooguit iets van hetzelfde merk, maar dat heeft geen voordeel tov elk ander merk. Accu ready is dus onzin, je zal daar tzt zeker bij dat systeem extra voor moeten betalen.

De verliezen van de DC-AC - AC-DC cyclus zijn overigens veel kleiner dan @mrmrmr aangeeft. Ik denk dat hzij de cyclus inclusief laden-ontladen bedoeld.

Een verkoper die dergelijke onzin verkondigd, zelfs glashard liegt verdient jouw geld natuurlijk niet.

Offerte 2 is 6423/14*410=€1,12 en dat is een goede prijs.

Wil je inhoudelijk iets horen: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Zonder daar is er weinig te zeggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De enige reden die ik m’n bedenken om micro’s te gebruiken is als deze panelen niet allemaal in dezelfde richting liggen en/of er enorm veel wisselende schaduwval is.

Als deze panelen gewoon lekker op 1 dakvlak liggen zou ik voor offerte 2 gaan.

Meer opbrengst voor minder geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:59
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:47:
@PhilipsFan

[...]

Je vergeet de meterkast ombouw te vermelden? Dat is meer dan een automaatje.

En dat ze het dak op moeten bij defekt.
Wat nogal eens voorkomt bij slecht gemaakte verbindingen/gietmof maar overslaan en water als het een beunhaas is.
Ja, je moet het dak op bij een defecte micro. Maar ik weet niet zo goed wat de kans daarop is. Bij SolarEdge kan er een optimizer stuk gaan (dat schijnt nog best wel eens te gebeuren) en dan moet er ook iemand het dak op.

In de meterkast moet alleen een Q-relay en een alamat. De Envoy heb je eigenlijk niet eens nodig, maar als je de opbrengst te monitoren wel. In theorie mag die overal in huis hangen, maar de meesten hangen 'm inderdaad in de meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

PhilipsFan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:57:
[...]

Ja, je moet het dak op bij een defecte micro. Maar ik weet niet zo goed wat de kans daarop is. Bij SolarEdge kan er een optimizer stuk gaan (dat schijnt nog best wel eens te gebeuren) en dan moet er ook iemand het dak op.
er worden ook geen SE omvormers met micro's vergeleken maar een centrale.

Alles is al gezegd, De redenen die meneer van offerte 1 zegt zijn in elk geval enorme onzin. Micro's neem je alleen als je complexe schaduwsituatie hebt of een systeem hebt met 3 of meerdere orienteaties met niet zulke grote aantallen panelen per orientatie.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvu19
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Bedankt allemaal voor jullie reacties :)
Pagina: 1