Ballast bepalen voor plat dak montage systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 21:33
Omdat webwinkels tegenwoordig PV montagesystemen voor een (plat) dak alleen in combinatie met PV panelen zelf willen verkopen zit ik min of meer vast aan Valk Pro+ voor mijn oost/west portrait configuratie bij de gewenste webwinkel.

Voor dit systeem is echter geen indicatie van de benodigde ballast beschikbaar. Op een andere webpagina vind ik echter wel een vergelijkbaar montagesystemen maar van een ander merk (Solarstell).

Het gaat om 14 PV nalen in 3 clusters verdeeld over 2 platte daken op 2,5m hoogte (veranda + garage) in het midden van het land (Zone/Terrein cat 3)

2 clusters van 2x2 panelen en 1 cluster van 3x2 panelen.

Volgens het Solarstell voorbeeld zou er in alle 3 configuratie setups op elke hoek 32 kg aan ballast moeten (bij elkaar dus 384 kg). De middelste steunen geen?

10 panelen worden geplaatst op een EPDM dak met randen van 20cm hoog. Erg weinig kans dat daar wind onder komt. Het cluster van 4 bij 4 op mijn garage dak staat wat hoger en dichter bij de rand.

Zit ik veilig als ik het ballast voorstel van Solarstell overneem voor mijn geplande 14 PV panelen op een Valk Pro + montagesysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens mij is er keuze zat voor montageoplossingen zonder verplichte aanschaf van panelen.
o.a. Flatfix Pro (https://www.warmteservice...k/p/07505025?gclsrc=aw.ds) en diverse betonoplossingen. (https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/) waarbij het beton direct je ballast is.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 23-09-2022 23:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Solarstell heeft een niet-publiek calculator voor ballast. Deze berekeningen zijn tot op zekere hoogte situatie afhankelijk, dus Valk zal er ook een hebben. De webshop moet toegang hebben en de berekeningen voor je kunnen doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:25
Volgens mij kan je gewoon hier een account aanmaken en voor valk pro montage balast berekenen..
https://vandervalk.ezzing.com/

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 21:33
badnews.nl schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:20:
Volgens mij kan je gewoon hier een account aanmaken en voor valk pro montage ballast berekenen..
https://vandervalk.ezzing.com/
Dank je voor de link, heb net een account aangemaakt en probeer een nieuw project te starten. Eerst leek ik helemaal niet te kunnen kiezen uit simple, satelite of blanco plattegrond. Blijkt nu dat je perse al die veldne allemaal aan moet klikken stuk voor stuk zodat die een oranje streep laten zien. Daarna kun je een keuze maken uit de onderste opties.

Je krijgt de optie om een ballast tekening (heb je bijna niks aan) en een ballast rapport te downloaden. Die laatste geeft in mijn geval het volgende weer:

Gewicht van de 10 panelen 210,00 kg
Gewicht van het bevestigingssysteem 74,80 kg
Ballastgewicht 0,00 kg
Totaalgewicht 284,80 kg

Als ik het zelfde doe voor oost/west portrait voor 4 panelen krijg ik iets vergelijkbaars

Gewicht van de panelen 84,00 kg
Gewicht van het bevestigingssysteem 42,41 kg
Ballastgewicht 0,00 kg
Totaalgewicht 126,41 kg

Ik hoef dus helemaal geen ballast toe te passen omdat PV panelen+ contructie daaronder al zwaar genoeg zijn? 8)7 Klopt dat wel?

PS dingt werkt het beste in Chrome.

[ Voor 66% gewijzigd door Herbiek616 op 25-09-2022 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:25
Grappig, ik moet namelijk 189kg aan ballast toevoegen (21 tegels) op mijn platte dak.

totaal komt dan op 260kg (3x3 panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Herbiek616 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:22:
[...]
Ik hoef dus helemaal geen ballast toe te passen omdat PV panelen+ contructie daaronder al zwaar genoeg zijn? 8)7 Klopt dat wel?
Dat kan toch bijna niet kloppen? Voor een paneel van 1 bij 1,6 meter gaat men al snel uit van 32kg ballast per paneel, en bij 1 bij 2 meter 40kg. (zover je niet langs de kust woont)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1