Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:40
Sinds kort wordt mijn woning verwarmd door een Inventum modul-air red.
Deze wordt aangestuurd door een aan-uit kamerthermostaat, zoals ook voorgeschreven door Inventum.

Het afgiftesysteem van mijn woning is als volgt opgebouwd:
- woonkamer, keuken vloerverwarming(1 zone, zit wel een Honeywell zone klep op de aanvoer leiding van de verdeler)
- Slaapkamers ltv radiatoren
- Badkamer vloerverwarming en een decor radiator (vloerwarming geregeld middels rtl ventiel in retourleiding).
- zolder ltv radiatoren.

Voorheen had ik een hybride warmtepomp, een Ecolution combi 50.
Doordat deze 24/7 draaide was de vloer in de badkamer nooit echt koud. De nieuwe warmtepomp draait enkel als er warmtevraag is in de woonkamer, hierdoor is de vloer in de badkamer regelmatig koud.

Inventum geeft aan dat enkel hun eigen comfortzone zoneregelsysteen toegepast kan worden. Nu is de prijs van dit systeem niet direct een probleem, echter, dit systeem ondersteund enkel bedrade thermostaten. Ik heb niet de mogelijkheid om de benodigde kabels netjes weg te werken en volgens mij is die zone regeling enkel bruikbaar voor vloerverwarming.

De reden waarom Inventum hun eigen systeem voorschrijft is me duidelijk. Op het moment dat er geen warmtevraag meer is, blijft de warmtepomp 15 minuten nalopen, tijdens deze nalooptijd heeft de warmtepomp een flow nodig van minimaal 5 liter per minuut.

Ik denk persoonlijk dat dit met andere systemen ook te realiseren is, bijvoorbeeld door bij einde warmtevraag de vloerverwarming op de begane grond open te sturen, dan moet die flow van 5l/minuut geen probleem zijn lijkt me?

Ik heb zelf al met een schuin oog naar het Evohome systeem van Honeywell gekeken.
Is hetgeen ik omschrijf mogelijk met Evohome?
Zijn er wellicht betere alternatieven?
Hoe ga ik de badkamer regelen, kun je het rtl ventiel vervangen door een radiatorknop van het Evohome systeem? En is dit dan vervolgens als 1 zone te programmeren samen met de decor radiator?
Heb ik de regelmodule voor vloerverwarming nodig?
Aangezien de vloerverwarming op de begane grond 1 zone is welke wordt afgesloten door een Honeywell klep, mij lijkt dat enkel het aansturen van de zone klep voldoende is, er worden geen servo motoren toegepast.

Inventum geeft verder aan dat de warmtepomp alleen maar werkt met een Honeywell aan-uit thermostaat of hun eigen slimme thermostaat, maar volgens mij zit er geen communicatie protocol in een aan-uit sturing en voldoet elke willekeurige (slimme) aan-uit thermostaat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-06 22:02
Heb je dit probleem opgelost?
Ik loop tegen ongeveer hetzelfde aan: dat ik een zoneregeling systeem wil maar niet direct voor het inventum systeem wil gaan om meerdere redenen.
Wat ik zelf vooral zoek ik thermostaat en/of zoneregeling waar ik mijn inventum modul-air blue kan regelen (met ook koelmogelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@sietsef Tot op heden heb ik hier kog steeds geen oplossing voor gevonden.
Ik heb de Inventum inmiddels bijna 3 jaar in gebruik, maar hij valt me toch wel enigszins tegen.
Hoe is jouw ervaring me de blue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
@205Gutmann heb je nog dingen geprobeerd of het zo gelaten? Evt nog andere thermostaat?

Mijn ervaring nu is dat hij goed verwarmd. Maar wel veel stroomverbruik heeft, en veel geluid maakt. Over de service van Inventum ben ik niet zo te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@sietsef Ik heb het gewoon zo gelaten, er zit nu een simpele Honeywell aan/uit thermostaat op.
Ik heb er wel aan zitten denken om iets met Homey te maken zodat ik de zoneklep beneden aan kan sturen.

Qua stroomverbruik valt het me toch wel tegen. De warmtepomp schakelt erg snel de elektrische elementen bij.
Daarnaast is het opgevallen dat de gemeten buitentemperatuur van de buitenvoeler een paar graden hoger ligt dan de daadwerkelijke buitentemperatuur.

Het is meer het gebrek aan service vanuit Inventum, vragen wordt niet beantwoord, je wordt doorverwezen naar een installateur.
Maar de installateurs die echt verstand hebben van de Inventum warmtepompen zijn moeilijk te vinden. En als je er al een vind, zijn ze vaak niet bereid om service te verlenen omdat ze de warmtepomp niet zelf geïnstalleerd hebben.

De firmware is ook erg beperkt, mogelijkheden om de warmtepomp extern aan te sturen middels domotica ontbreken.
Er zijn diverse instellingen in het menu waar nergens beschreven staat wat die instelling precies doet.
Ik zou bijvoorbeeld graag het elektrisch element willen blokkeren in de cv modus, in plaats daarvan zou ik dan de airco aan willen sturen.

Heb jij zelf bewust gekozen voor de Blue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:02
Zou een zoneregelingsysteem van Tech Controllers niet wat voor je zijn?

Heb zelf een Intergas warmtepomp, beneden gebruik ik de standaard Intergas thermostaat en boven voor alle kamers (met vloerverwarming) zoneregeling van Tech Controllers.

Ik kan nu elke ruimte afzonderlijk verwarmen, en deze ondersteund ook de koelfunctie (die ook op de Intergas warmtepomp zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:48

Wuursj

want worst is al bezet

Moet het wel willen dat een WP alleen gaat aanslaan voor een badkamer? Dat is enorme overkill met pendelen tot gevolg.

Hier heb ik de badkamers in de 'altijd aan' groepen met de hele beneden verdieping meegenomen. Op de thermostaat in de woonkamer. Hier blijft de badkamer dan wel aardig warm als ik de deur dicht hou.

De slaapkamers en studeerkamer hebben ieder een eigen zone in slave triggeren niet de wp. Met eigen thermostaat worden kleppen van de vloerverwarmingen open of dicht gezet dus geen gedoe met aansturing en geen gependel.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 06-06-2025 09:51 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
@@205Gutmann ik herken je verhaal tav service en gebrek aan installateurs helemaal. Ik heb niet bewust voor de blue gekozen maar ik kom m iets goedkoper overnemen van een kennis die deze had gekocht maar een hoog temperatuur warmtepomp nodig had. Uiteindelijk zelf geïnstalleerd en werkend gekregen, maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Ik had dan ook geen uitgebreid vooronderzoek gedaan maar achteraf had ik geen Inventum gewild omdat ik er niet van overtuigd ben dat het merk zich genoeg met warmtepompen bezig houdt om een goed genoeg product en goede service te verlenen.

Ook ik zou graag meer koppeling met externe apparatuur en smart home willen creëren maar dat is een zoektocht.

@@RobKJ dat zou wel een optie kunnen zijn. Ik zie dat de thermostaat gevoed wordt door 5v terwijl de warmtepomp 24v voeding geeft voor thermostaat. Is de thermostaat gekoppeld aan de warmtepomp of de andere thermostaat?

@@Wuursj lees ik het goed dat jij de thermostaat boven alleen gekoppeld hebt aan de vloerverwarming verdeler en niet nog aan je wp of andere thermostaat?

In dit geval is een losse thermostaat nog wel een optie, anders dan de zoneregeling. Maar dan moet ik nog wel op zoek gaan naar een andere geschikte 24v thermostaat die ook kan koelen en het liefst te koppelen is in Home Assistant
Ik denk dat ik wat verschillende thermostaten ga proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:02
@sietsef De thermostaten van de kamers zijn draadloos. Er is geen fysieke koppeling tussen de Tech en de warmtepomp.

[ Voor 22% gewijzigd door RobKJ op 06-06-2025 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:48

Wuursj

want worst is al bezet

sietsef schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:02:
@@Wuursj lees ik het goed dat jij de thermostaat boven alleen gekoppeld hebt aan de vloerverwarming verdeler en niet nog aan je wp of andere thermostaat?

In dit geval is een losse thermostaat nog wel een optie, anders dan de zoneregeling. Maar dan moet ik nog wel op zoek gaan naar een andere geschikte 24v thermostaat die ook kan koelen en het liefst te koppelen is in Home Assistant
Ik denk dat ik wat verschillende thermostaten ga proberen
Ja dat klopt. Stand-alone thermostaten die met ingebouwd relais de 24v actuators op de vloerverwarmingverdeler open zet. In mijn geval per kamer een van Ali met wifi die via Tuya (moet je maar willen) en in Google Home bij elkaar komen qua bediening en scenario's. Een uiterst goedkope oplossing al kunnen de chinezen van afstand nu vast de verwarming in mijn slaapkamer uitzetten :P Er zijn natuurlijk ook zat producten die niet aan Tuya hangen.

Maar dat is dus wel master-slave oplossing met de woonkamer als master en die slaapkamers als slave. Gaat de woonkamer niet aan, wordt het boven ook niet warm. Bij ons werkt dat goed als ik op tijd de thermstaat (via tijdprogramma op thuiswerk dagen) boven open zet en de slaapkamers worden zo niet te warm. ~17 graden met de verwarming uit en dat gaat met een in fermacell gefreesde vloerverwarming vrij snel naar 19/20 graden als de thermostaat de kleppen (2 groepen per kamer) open zet. Als ik de studeerkamer pas open zet als de boel beneden al lang op temperatuur is, duurt het wel langer.

Koelen doe ik met een work-around door 's zomers een erg hoge temp in te stellen waardoor de kleppen ook dan open gaan. Maar via vloer koelen ben ik niet zo heel enthausiast over.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
De Inventum heeft een weersafhankelijke regeling, hiermee wordt onder andere de stooklijn bepaald.
Maar als de Inventum vindt dat het buiten warm genoeg is, kun je de thermostaat zo hoog zetten als je wilt, maar hij zal niet gaan verwarmen.
Daarom vind ik het ook irritant dat de buitenvoeler afwijkt qua temperatuur, soms is het binnen net te fris maar wil de warmtepomp niet verwarmen.

@sietsef Inventum ontwikkeld de warmtepompen niet zelf, het is een warmtepomp van Comfortzone met een andere sticker erop.
Comfortzone is een Zweeds merk en geniet daar redelijk wat bekendheid met ventilatiewarmtepompen.
Zoek maar eens naar de Comfortzone EX50.

De modul-air heeft de mogelijkheid om te communiceren via modbus, alleen het modbus protocol is niet openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietsef
@205Gutmann handig, ik wist nog niet dat de comfortzone hetzelfde is. Dat geeft weer mogelijkheden voor zoekopdrachten!
misschien heb jij dan wat aan de volgende sites: https://github.com/qix67/comfortzone_heatpump
https://community.home-as...t-pump-integration/836931

Ik lees in het script dat er wel een temperatuur offset functie is. Maar dit is denk ik voor de thermostaat en niet voor de buitenvoeler

[ Voor 19% gewijzigd door sietsef op 06-06-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Het Github verhaal had ik al eens gevonden, het gaat mijn technische kennis alleen te boven om dat aan de gang te krijgen en te integreren in Homey.

De loggomera ken ik ook, ik krijg van Inventum alleen geen reactie of het compatible is met hun producten.
Pagina: 1