Zonnepanelen warmtepomp en einde salderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erg Kritisch
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik heb geen idee of deze topic al eens gestart is.
Na 2025 zal het salderen van zonne-energie worden afgebouwd.
Dit houdt in dat je de opgewekte energie van je zonnepanelen direct weer zult moeten gebruiken. Anders krijg je een schijntje terug voor de energie die je over hebt van je energieleverancier.

Omdat de gasprijzen de pan uit reizen, en niet meer dalen overweeg ik nu (zoals half Nederland) een warmtepomp.
Mooi van het gas af .zou je kunnen zeggen.
Wat de huidige salderingsregeling zo mooi maakt is dat je in de zomer fijn energie "spaart" waar je in de winter de warmtepomp van kunt laten draaien.
Maar dit gaat dus na 2025 niet meer op.
De energierekening zal hierna en hierdoor weer flink stijgen.

Zie ik dit verkeerd of is het gewoon verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat zie je verkeerd?

Tenminste, knap dat je nu al weet wat de prijzen over 3 jaar gaan zijn. Want dan kan je toch gewoon uitrekenen hoe snel je een eventuele investering terugverdient als er niet meer gesaldeerd wordt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 19:11

Matis

Rubber Rocket

Klopt wat je zegt, hopelijk is er tegen die tijd meer regelgeving over teruglevering tarieven.

Minimaal 70% van het leveringstarief.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:16

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Vroeg of laat zul je toch actie moeten of liever willen ondernemen. Met de waardestijging van je woning door van het gas af te gaan heb je het al (deels) terugverdiend, dat laatste vind je blijkbaar belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Erg Kritisch schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:06:
Dat wordt al sinds 2015 geroepen. En telkens weer kwam er uitstel.

Dus eerst zien. Dan geloven.
En het zeker niet als een feit zien.

En de TLV kan best hoog zijn. Ik ontvang nu 91 cent per kwh en dat levert me ongeveer 10.000 euro op in 2023

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan 1975
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:30
Ik denk dat dan grondwater warmtepompen weer iets populairder worden. In de zomer goedkoop koelen. Daarmee wordt de bodem warmer rondom je bodem circuit. In de winter tijdens de koudste dagen en minste zon opbrengst relatief warm water gebruiken om goede cop te draaien. Nu wordt er nog heel veel gerekend met scop. Het nare daarvan is dat niets zegt over de energie die voorhanden is met een bijbehorende prijs.
Ofwel, een slechte scop, maar goede cop tijdens koude en weinig zonuren zal financieel gunstiger zijn. Of je daarmee de extra grondboring kosten terug verdient… Ik denk het wel, pas na 10-15 jaar oid…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:32
@de Peer 91 cent tlv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja, bij Innova. Jaarcontract

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
Jan Workum schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:55:
... dat laatste vind je blijkbaar belangrijk.
Wat is daar mis mee? Niet iedereen is van de groene politie, wat wel blijkt omdat de isolatiedrift pas sinds de exorbitante stijging van de energieprijzen helemaal los gaat.

Ik vind de vraag van TS erg legitiem, als er geen slimme oplosing voor het overschot aan PV productie gaat komen waarmee je de winter kunt compenseren wordt een warmtepomp wel een heel dure hobby ben ik bang. Ideaal is als je het overgrote deel van je PV installatie hebt terugverdiend voor de saldering serieus wordt afgebouwd. Dan heb je nog wat 'gratis' electriciteit, krijg je een zakcentje voor je overproductie waarmee je het verbruik wat je duurder moet inkopen financieel kunt verzachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-05 10:25

K van k

18x 400 wp oost-west

Precies dimi zo zag ik het ook.Hoop strax na salderen in 2030 3000 kwzelf te gebruiken en 3000 kwh voor de wp met boiler via m'n zonnepanelen. . Hangt net 2 maanden kan er nog niet veel over kwijt,aan wat ik overhoud per jaar. (echt alles electrische, koken enzo)Net kachel voor het eerst aan,vloer is nog nooit zo lekker warm geweest. Is hele dag al 25,2 graden,dus maar wat lager gezet, hele dag in korte broek en hemd is ook niets. Maar dus 10 x beter als cvketel.
Komen we uit bij de accu/hoe laad je die op in de winter ? Wel mooi voor de resterende 8 a 9 maanden van het jaar, mijn sluipverbruik dit Incl airco in de zomer snachts aan zal rond de 1750 liggen denk ik, omdat de wp ook Weleens snachts water opwarmt.Normaal is het voor koelkast en dat soort dingen een 2 kw per nacht. Voor accu zou ik even moeten rekenen wat het scheelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Maar zou gwoon goede wp nemen met boiler,gas blijft toch duur, want de sancties blijven toch, en denk dat ze de gasvelden continue bij zullen vullen.
Voor miljarden aan gas gekocht en blijft duur want dat gaan ze niet verkopen onder de 1,50

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

dimi_v schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:48:
[...]

Wat is daar mis mee? Niet iedereen is van de groene politie, wat wel blijkt omdat de isolatiedrift pas sinds de exorbitante stijging van de energieprijzen helemaal los gaat.

Ik vind de vraag van TS erg legitiem, als er geen slimme oplosing voor het overschot aan PV productie gaat komen waarmee je de winter kunt compenseren wordt een warmtepomp wel een heel dure hobby ben ik bang. Ideaal is als je het overgrote deel van je PV installatie hebt terugverdiend voor de saldering serieus wordt afgebouwd. Dan heb je nog wat 'gratis' electriciteit, krijg je een zakcentje voor je overproductie waarmee je het verbruik wat je duurder moet inkopen financieel kunt verzachten.
Niets, alleen vind ik het zo vreemd dat de behoefte om iets terug te verdienen alleen opspeelt zodra het om duurzame investeringen gaat die zich daadwerkelijk terugverdienen. Nooit hoor ik die vraag bij de aanschaf van een tweede tv toestel of een bankstel. Zooo merkwaardig 😇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een onderbelicht ding is dat de WP en zonnepanelen CO2 uitstoot beperken, wat goed is voor de planeet en (nog) niet wordt gevangen in geld.
Ga er maar vanuit dat bij de volgende crisis, namelijk de klimaatcrisis, men erg veel maatregelen moet nemen en CO2-uitstotende methodes opeens nog veel (blijvend) duurder worden.

Maar gewoon een leefbare aard is voor mij zo al een bak waard. Volledige elektrische auto met alleen vakantie in Luxemburg (in tent) is mij meer waard dan lekker met vliegtig naar bali alleen vanwege de CO2-print en milieuschade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:45
een warmtepomp is helemaal geen dure bedoeling ineens.
Ik wek stroom op met mijn zonnepanelen, nagenoeg het hele jaar is dat maandelijks genoeg om mijn eigen gebruik af te dekken. Alleen november, december, januari en februari niet. Dan is er meer verbruik dan opwek. In die maanden verbruik ik 2000kWh. Dat is met de huidige prijzen misschien 1400 euro.
Als ik dat deel door 12 maanden zit ik op 120 euro per maand aan kosten. Dat is voor de meeste mensen een heel normale energierekening in een vrijstaand huis.
Wel meer dan de 0 euro die ik nu betaal maar ik wist vantevoren dat salderen niet eindeloos zou doorgaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-05 18:18
Je krijgt straks een TLV op basis van 80% van je kWh prijs.

Salderen is dus niet dood, je doet het straks op basis van €80% ipv 100% kWh.

Met voldoende overproductie kan je dus alsnog op €0 of zelfs €+ uitkomen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-05 18:26
Jan Workum schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 00:09:
[...]

Niets, alleen vind ik het zo vreemd dat de behoefte om iets terug te verdienen alleen opspeelt zodra het om duurzame investeringen gaat die zich daadwerkelijk terugverdienen. Nooit hoor ik die vraag bij de aanschaf van een tweede tv toestel of een bankstel. Zooo merkwaardig 😇
+1

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:01
Bschnitz schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:19:

Flink meer overproduceren is inderdaad het beste advies, uiteindelijk zal iedereen over gaan op WP+een EV rijden. Verbruik je nu 2500kWh dan zal dat kunnen oplopen tot 10000kWh of meer. Met een TLV van €0,2 is de terugverdientijd 7/8 jaar in het slechtste geval en 2 jaar voor het deel van de opbrengst dat je zelf verbruikt.

Als salderen stopt is een thuis accu die in ieder geval het verbruik s’nachts kan opvangen met de opbrengst van de overdag wellicht interessant, nu nog niet maar hopelijk zijn de prijzen tegen 2024 een stuk lager.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:57
[...]

Een nieuwe bank verdient zich terug door heerlijk zitcomfort. Een nieuwe tv geeft een fantastische bioscoop ervaring.

Met een cv ketel wordt je huis warm. Met een warmtepomp ook. Hier merk je dus geen verschil, maar je bent wel duizenden euros lichter. Vind je het raar dat je dat dan wil terugverdienen of geven mensen voor de lol zoveel geld uit?
Zeker twee derde van NL heeft niet zomaar 10k op de plank, en zo wel, dan heb je daarnaast nog eens 10k nodig voor als je auto ermee nokt.
Een waarschijnlijk nog groter deel van NL geeft geen zier om de groene droom omdat ze zien dat ze aan alle kanten gepiepeld worden. Waarom co2 uitstoot terugdringen terwijl China en India om de haverklap kolencentrales openen, Duitsland weer aan de bruinkool gaat, in Zuidoost Azië alle plastic maar in zee wordt geflikkerd, Afrika een grote corrupte hel is? Maar we gebruiken gelukkig wel papieren rietjes! Eat that co2.

Nee, heel begrijpelijk dat mensen een return on investment willen zien als ze er voor de rest niks van merken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• natural colour
Quote:
"Een nieuwe bank verdient zich terug door heerlijk zitcomfort. Een nieuwe tv geeft een fantastische bioscoop ervaring.
Met een cv ketel wordt je huis warm. Met een warmtepomp ook. Hier merk je dus geen verschil, maar je bent wel duizenden euros lichter. Vind je het raar dat je dat dan wil terugverdienen of geven mensen voor de lol zoveel geld uit?
Zeker twee derde van NL heeft niet zomaar 10k op de plank, en zo wel, dan heb je daarnaast nog eens 10k nodig voor als je auto ermee nokt.
Een waarschijnlijk nog groter deel van NL geeft geen zier om de groene droom omdat ze zien dat ze aan alle kanten gepiepeld worden. Waarom co2 uitstoot terugdringen terwijl China en India om de haverklap kolencentrales openen, Duitsland weer aan de bruinkool gaat, in Zuidoost Azië alle plastic maar in zee wordt geflikkerd, Afrika een grote corrupte hel is? Maar we gebruiken gelukkig wel papieren rietjes! Eat that co2.
Nee, heel begrijpelijk dat mensen een return on investment willen zien als ze er voor de rest niks van merken"

Jammer dat de nieuwe Moderatie regels van Tweakers hier de score < -1 > niet heeft ingevoerd.

Dus jij wil met zo'n mentaliteit ons bestaan naar de toekomst leiden?
Alle goede dingen beginnen klein, bijna onzichtbaar; als een zaadje dat opgroeit tussen het onkruid en uiteindelijk met geluk uitgroeit tot een volwassen boom die het onkruid heeft overwonnen.
Het is de mens die het zaadje kan helpen in zijn ontwikkeling door het onkruid te verdelgen, en niet zoals jij denkt door niets te doen.

[ Voor 112% gewijzigd door natural colour op 24-09-2022 09:05 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:22
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:44:
[...]

Een nieuwe bank verdient zich terug door heerlijk zitcomfort. Een nieuwe tv geeft een fantastische bioscoop ervaring.
[…]
Nee, heel begrijpelijk dat mensen een return on investment willen zien als ze er voor de rest niks van merken.
Een aygo en een 5 serie brengen je beide even snel door de file naar je werk. Comfort? Ik heb In beide lange ritten gemaakt, geen centje pijn.

Toch worden er nog steeds 5 series verkocht.

Dit soort vergelijken gaan altijd mank.

De 5 serie kost per jaar enkele keren wat de warmtepomp kost. Sorry maar dát gaat nergens over

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
Bschnitz schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:19:

80% van je kale kWh prijs, dat scheelt nog wel een beetje voor wat jij en ik moeten betalen aan de leverancier. En als per kwartaal of zelfs maandelijks salderen straks de norm wordt, ligt het ook weer anders.
n0pe schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:33:
[...]

Flink meer overproduceren is inderdaad het beste advies, uiteindelijk zal iedereen over gaan op WP+een EV rijden. Verbruik je nu 2500kWh dan zal dat kunnen oplopen tot 10000kWh of meer. Met een TLV van €0,2 is de terugverdientijd 7/8 jaar in het slechtste geval en 2 jaar voor het deel van de opbrengst dat je zelf verbruikt.

Als salderen stopt is een thuis accu die in ieder geval het verbruik s’nachts kan opvangen met de opbrengst van de overdag wellicht interessant, nu nog niet maar hopelijk zijn de prijzen tegen 2024 een stuk lager.
We weten natuurlijk allemaal niet wat er gaat gebeuren. Los van regelgeving over salderen en op welke manier is de grote vraag ook wat de energiekosten gaan doen. Is dit 'het nieuwe normaal' of hebben we geluk en zakt over een tijdje de prijs ver onder die van voor de ellende. Ik ken mensen die er heilig van overtuigd zijn dat electriciteit straks heel goedkoop gaat worden omdat er veel vraag naar gaat komen en er daarom veel aanbod zal zijn. Tja, ik moet het nog maar zien, verwacht van niet maar misschien heeft mijn buurman wel gelijk (hij heeft en wil dus duidelijk geen zonnepanelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dimi_v schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:51:
[...]

80% van je kale kWh prijs, dat scheelt nog wel een beetje voor wat jij en ik moeten betalen aan de leverancier. En als per kwartaal of zelfs maandelijks salderen straks de norm wordt, ligt het ook weer anders.
Én, waarschijnlijk gemaximaliseerd op 10 cent :') Daar gaat je 80%..

Betaal je een euro, krijg je alsnog maar 10 cent :'( Er wordt flink gelobbyd door de energiebranche :r

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dit houdt in dat je de opgewekte energie van je zonnepanelen direct weer zult moeten gebruiken. Anders krijg je een schijntje terug voor de energie die je over hebt van je energieleverancier.

Het afbouwen van salderen zal gepaard moeten gaan met afspraken over een fair teruglevertarief. Zodanig dat je alsnog een ROI van ca. 7 jaar hebt op je panelen.
Je ziet het dus pessimistisch in, de toekomst zal het gaan uitwijzen.

• natural colour
En met een thuisaccu/ EV die het Net kan stabiliseren zal daar een ruime vergoedingen tegenover moeten staan.
Eigenaren van een huis of ander objecten met stroomopwekking moet je zien als een professionele energie producent en niet als een pv hobbyist/ amateur.
Er moet wel een grens komen waarbij eigen stroom nog vrij van belasting verhandeld kan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door natural colour op 24-09-2022 09:23 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:57
natural colour schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:48:
Jammer dat de nieuwe Moderatie regels van Tweakers hier de score < -1 > niet heeft ingevoerd.

Dus jij wil met zo'n mentaliteit ons bestaan naar de toekomst leiden?
Alle goede dingen beginnen klein, bijna onzichtbaar; als een zaadje dat opgroeit tussen het onkruid en uiteindelijk met geluk uitgroeit tot een volwassen boom die het onkruid heeft overwonnen.
Het is de mens die het zaadje kan helpen in zijn ontwikkeling door het onkruid te verdelgen, en niet zoals jij denkt door niets te doen.
Deze reactie is precies waarom de nieuwe regels zijn opgesteld. Als je zo begaan bent met de wereld dan moet je maar eens kijken in de gebieden die ik noemde en ga je daar wat aan het milieu doen. Maar je moet niet moreel superieur doen door te vinden dat iedereen maar aan de warmtepomp en zonnepanelen en e-auto moet zonder hun zorgen te begrijpen. Ik ga hier verder geen woorden aan vuil maken.

On topic: als de energieprijzen inderdaad zo hoog blijven en er geen goede tlv regeling komt, dan zie ik ook warmtepompen duur worden. Een 70-80% van het kale tarief met dynamische prijzen betekent dus in de zomer dat je drie keer niks terugkrijgt en in de winter dik betaalt. Een 400kWh in een koude maand is geen gek verbruik en dit a 1 euro tikt aan.

De hoge voorschotten zijn niet meer alleen voor gasgebruikers. En met het idee van betalen voor bandbreedte ga je er nog meer op achteruit, tenzij je weer 5k hebt liggen voor een accu, of 25k voor een vtg auto.

De gewone man zal er weer op achteruit gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
[...]

Ik heb dat anders ook gewoon uitgerekend voor onze nieuwe koelkast/tv.

Ik heb (nu op de slaapkamer) nog een Plasma uit de prehistorie hangen. Een jaar of 5 geleden uit zitten rekenen wat de terugverdientijd zou zijn van een LCD (verschil in gemiddeld stroomverbruik Plasma) zou zijn). Conclusie was dat de TV dus niet werd vervangen gezien de aanschaf pas terugverdiend zou zijn na iets van 12-15 jaar met 8 uur per dag TV kijken…

De Mac Mini M1 met 10-30W aan verbruik t.o.v. Mijn voorgaande Windows bak met 250-500W verbruik was op die manier ook een no-brainer.

Indien ik een warmtepomp zou gaan aanschaffen, dan is dat ding aan vervanging toe lang voordat ik er een financieel voordeel aan heb. Althans vooralsnog is dat het geval. Ik ga niet én in comfort én op budget interen voor mijn lol, dus stook ik nu nog op gas (750 kuub per jaar / 2-onder-1 kap, dus dat valt best mee).

Indien ik een nieuwe TV binnen 5 jaar zou kunnen terugverdienen en er niet op vooruit (of ten minste niet op achteruit) gaan dan kocht ik die vandaag nog.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:32
Het klopt wel dat zonder salderen de energierekening hoger gaat worden. Maar zo erg zal dat niet zijn denk ik. Er wordt gesproken over een minimale terugleververgoeding. Bij hoge stroomprijzen betekent dat dat je jouw zonnepanelen heel snel terugverdient, ook zonder salderingsregeling. Daarnaast is een warmtepomp goedkoper om te verwarmen dan gas, ook zonder zonnepanelen. Hierdoor gaat je energierekening dus ook niet stijgen. Wel kan de terugverdientijd van je warmtepomp mogelijk langer worden.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:32
[...]

Noem me maar onwetend, maar hoeveel is het verschil ongeveer tussen de normale kWh-prijs en kale kWh-prijs? Ik heb geen idee.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:01
[...]

[...]

We weten natuurlijk allemaal niet wat er gaat gebeuren. Los van regelgeving over salderen en op welke manier is de grote vraag ook wat de energiekosten gaan doen. Is dit 'het nieuwe normaal' of hebben we geluk en zakt over een tijdje de prijs ver onder die van voor de ellende. Ik ken mensen die er heilig van overtuigd zijn dat electriciteit straks heel goedkoop gaat worden omdat er veel vraag naar gaat komen en er daarom veel aanbod zal zijn. Tja, ik moet het nog maar zien, verwacht van niet maar misschien heeft mijn buurman wel gelijk (hij heeft en wil dus duidelijk geen zonnepanelen).
Het is inderdaad koffiedik kijken wat er precies gaat gebeuren maar er komt vooral gigantisch veel vraag naar elektriciteit. EVs en warmtepompen alleen al zorgen voor 200% meer verbruik per huishouden. Dan komt daar de industrie nog bij. €0,70 per kWh is niet houdbaar maar hoe lager de prijs wordt hoe hoger de vraag. Ik denk niet dat we de prijs lager zullen zien dan €0,10 voor de kale energieprijs (nucleair) en daar komen dan nog toeslagen en belastingen bij. Het lijkt mij aannemelijk dat de ODE toeslag verhoogd moet worden de komende jaren om de energie transitie te bekostigen immers zal er steeds meer noodzaak zijn om hernieuwbare energie op te slaan dan wel om te zetten naar bijvoorbeeld waterstof.

• de Peer

de Peer

under peer review

MarcoC schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:27:
[...]

Noem me maar onwetend, maar hoeveel is het verschil ongeveer tussen de normale kWh-prijs en kale kWh-prijs? Ik heb geen idee.
21% btw en nog iets van 8 cent per kWh aan belastingen (zoals ODE)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Cpt.Chaos schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:22:
[...]

Deze reactie is precies waarom de nieuwe regels zijn opgesteld. Als je zo begaan bent met de wereld dan moet je maar eens kijken in de gebieden die ik noemde en ga je daar wat aan het milieu doen. Maar je moet niet moreel superieur doen door te vinden dat iedereen maar aan de warmtepomp en zonnepanelen en e-auto moet zonder hun zorgen te begrijpen. Ik ga hier verder geen woorden aan vuil maken.

On topic: als de energieprijzen inderdaad zo hoog blijven en er geen goede tlv regeling komt, dan zie ik ook warmtepompen duur worden. Een 70-80% van het kale tarief met dynamische prijzen betekent dus in de zomer dat je drie keer niks terugkrijgt en in de winter dik betaalt. Een 400kWh in een koude maand is geen gek verbruik en dit a 1 euro tikt aan.

De hoge voorschotten zijn niet meer alleen voor gasgebruikers. En met het idee van betalen voor bandbreedte ga je er nog meer op achteruit, tenzij je weer 5k hebt liggen voor een accu, of 25k voor een vtg auto.

De gewone man zal er weer op achteruit gaan.
toon volledige bericht
Als je begint over moraliteit, de wereld en de gewone man (h)erken je je eigen belang niet.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MarcoC schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:25:
Het klopt wel dat zonder salderen de energierekening hoger gaat worden. Maar zo erg zal dat niet zijn denk ik. Er wordt gesproken over een minimale terugleververgoeding. Bij hoge stroomprijzen betekent dat dat je jouw zonnepanelen heel snel terugverdient, ook zonder salderingsregeling. Daarnaast is een warmtepomp goedkoper om te verwarmen dan gas, ook zonder zonnepanelen. Hierdoor gaat je energierekening dus ook niet stijgen. Wel kan de terugverdientijd van je warmtepomp mogelijk langer worden.
Zoals al eerder vermeld, de energiebranche is aan het lobbyen om de TLV op maximaal €0,10 te krijgen dus begin maar te rekenen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58
Wat de huidige salderingsregeling zo mooi maakt is dat je in de zomer fijn energie "spaart" waar je in de winter de warmtepomp van kunt laten draaien.
Je energiemaatschappij / de netbeheerder heeft niet ergens een accu'tje staan waar jouw in de zomer / overdag opgewekte stroom opgeslagen wordt.

Je verkoopt in de zomer dus goedkope (want veel aanbod) en duurzaam opgewekte stroom. In de winter neem je dure (want minder aanbod) en minder duurzaam opgewekte stroom af.

Je snapt hopelijk dat dit niet houdbaar is.

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:49
[...]

Wat een onzinnige vergelijking. Tv/bankstel beleef je tenminste nog comfort en plezier aan. Ik heb mijn best gedaan maar mijn warmtepomp heeft geen zin om een voetbalwedstrijd te tonen. Zit ook niet lekker trouwens.

Het enige persoonlijke voordeel aan panelen/wp is dat het je op termijn geld kan schelen.

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:13
Wat je hier ook niet hoort, vele huishoudens die huren en zonnepanelen hebben liggen, betalen hiervoor een extra bedrag in de huur, maar dit stijgt wel elk jaar met de inflatie. Hoe worden deze mensen geholpen, want deze mensen hebben vaak geen 10k in de kluis of op de bank.

Ik zou gewoon de elektriciteit die ik inkoop, voor dezelfde prijs verkopen, maar dan gaan die grote energieboeren ineens miepen over transportkosten etc.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Omdat de gasprijzen de pan uit reizen, en niet meer dalen overweeg ik nu (zoals half Nederland) een warmtepomp.
Mooi van het gas af .zou je kunnen zeggen.
Maar dit gaat dus na 2025 niet meer op.
De energierekening zal hierna en hierdoor weer flink stijgen.

Je bent net nieuw lid geworden hier en start direct een soort discussietopic. Je kan beter de zoek functie eens gebruiken. Zeker op het gebied van duurzaamheid, salderen, warmtepompen, energietransitie etc. is al enorm veel geschreven.

Er zijn verschillende overkoepelende discussietopics. Het lijkt me nogal zinloos als ieder nieuw tweakers lid op de bonnefooi discussietopics gaat openen. Hou het bij degenen die er al zijn en open een eigen topic als je een heel specifieke vraag hebt of jouw eigen situatie wilt bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Mijn collega huurt ze ook,74 per maand en wekt net voor 30 op. Na looptijd heb je 25000 betaald.
Beter kopen.

Net als huis huren.
30 jaar vast voor bv 3.5 %zal nu niet meer zo zijn zo laag.
30 jaar huren is 3 x de inflatie dus met andere woorden nu betaal je 1200 over 30 jaar x 3 =richting 3000 per maand.
Mn moeder zat 10 jaar geleden op 350 nu ook dik over de 1000.
Huren lijkt leuk, maar ik huur alleen een chalet of caravan voor 2 weken.
Koop is altijd beter, en anders proberen wat aan de kant te zetten hiervoor.
Naja dat lukt mij ook niet dit jaar, vliegt eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erg Kritisch
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
Het is mijn bedoeling niet de terugverdien tijd van de investering te willen weten.
De terugverdientijd met de huidige energieprijzen is ongeveer 1,5 jaar alleen door het gas.
In principe is de investering dus al afgeschreven bij het plaatsen van de warmtepomp.
Het is voor mij wel belangrijk wat er per maand en dus op de jaarrekening komt te staan door de elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:50
Erg Kritisch schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:01:
Het is mijn bedoeling niet de terugverdien tijd van de investering te willen weten.
De terugverdientijd met de huidige energieprijzen is ongeveer 1,5 jaar alleen door het gas.
In principe is de investering dus al afgeschreven bij het plaatsen van de warmtepomp.
Het is voor mij wel belangrijk wat er per maand en dus op de jaarrekening komt te staan door de elektra.
2,5x m3 gas in kWh
Pagina: 1