Pulsschakelaar op Shelly Dimmer 2 aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPusher72
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 15:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCoOoMzBGm-R8W68ChLh4QWQoWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIQtjLZbYZem3PNzgxAkh1I2.jpg?f=fotoalbum_large
Hoi,

Ik ben bezig om mijn schakelaars slim te maken mbv de Shelly Dimmer 2.

Ik begrijp dat de dimmer al werkt (zonder schakelaar) als de draden Bruin => L, Blauw => N en Zwart => O aangesloten zijn.... Ik kan hem dan ook aansturen via de software.

Echter, wat ik niet begrijp is de aansluiting van de pulsschakelaar op de Shelly Dimmer.

In bijgevoegd figuur 1 is de pulsschakelaar aangesloten tussen SW1 (of SW2) en L.
Er staan echter op de Shelly Dimmer 3x een L. Zijn deze 3 L identiek? Zo ja, kan de pulsschakelaar dan ook aangesloten worden tussen SW1 en een willekeurige L?

In bijgevoegd figuur 3 is de pulsschakelaar aangesloten tussen SW1 (of SW2) en N.

Het rare vind ik dus dat in figuur 1 de pulsschakelaar aangesloten is op de L en in figuur 3 op de N....

Of maakt het niet uit??

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

PixelPusher72 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:04:
kan de pulsschakelaar dan ook aangesloten worden tussen SW1 en een willekeurige L?
Ja. Wel een willekeurige L van dezelfde groep uiteraard.
In bijgevoegd figuur 3 is de pulsschakelaar aangesloten tussen SW1 (of SW2) en N.

Het rare vind ik dus dat in figuur 1 de pulsschakelaar aangesloten is op de L en in figuur 3 op de N....

Of maakt het niet uit??
Dat kan óók. Maar net wat je zelf wil of het makkelijkste kan bewerkstelligen.

Alles kan stuk.

• PixelPusher72
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 15:29
Hoi Remco, dank voor je snelle reactie...

Oke, dat maakt het wat duidelijker.... Als verbaast het me dat zo'n pulsschakelaar zo op 2 manieren aangesloten kan worden....

Ik ben bezig om een hotelschakeling slim te maken met één shelly dimmer....
Zie bijgevoegde tekening...
In iedere montagedoos zit al een (ongebruikte) blauwe draad vanuit de bouw :-)

Maar hoe sluit ik nu de shelly dimmer aan? Beide schakelaars moeten pulsschakelaars worden...

Ik zie 2 opties:
1. de shelly in de linker doos. De schakeldraad kan dan doorgetrokken worden vanuit de rechter doos, want er liggen toch al 2 zwarte draden tbv de hotelschakeling. De linker pulsschakelaar kan dan aangelsoten worden op SW1 en L. Maar hoe sluit ik dan de rechter pulsschakelaar aan? Ik heb daar alleen nog een N.
2. de shelly in de rechter door. De L kan dan doorgetrokken worden vanuit de linker doos mbv een van de 2 zwarte schakeldraden (die ik dan bruin moet aftapen!). De linker pulsschakelaar kan dan aangesloten worden op de SW1 en L, de rechter pulsschakelaar kan dan aangesloten worden op SW1 en doorgetrokken L...

Mag ik een L doortrekken via een zwarte schakeldraad (en die bruin aftapen)?
Maakt de dikte van de draad nog wat uit? Schakeldraden zijn meestal 1.5mm2, de L en N zijn beiden 2.5mm2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkCOqOa326aYnD0uMJUVkvlDPCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TaN6IkHIL4W9l7XuqJhxBIH.jpg?f=fotoalbum_large