Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul nrd
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-06-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7RuQOHUql7BeHc3xm6BmEJuFes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blp64JjdiKPaTudZcWx8jfYJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmRdA5gXEx9DdZ0F5ZxTUnmvrR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWZCtSJ2A4JsmJOcnHSCfQEu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmgy-0N4B2cxjxfz1qDIFMijJyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/839K5HlDwHMWAzjJuciVHHQq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SbOl25YoD-b_zYKm4MfFNbGCb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VM7Oyb5Bh5nf2WNwqQkVDLwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5TFPX6PLyvWELJ1t4lDf-E50qQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vgpp8ZANagW95dt2XUsmFlR6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bBbSIA8yD0TFG6guxk2B-KJwgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxgQCSDSYeTatCXsfpKxHpNf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4t4jU8yTCu3--O4HO3ZQ3lW682k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAaY8yHyKoHTl2z2I2pWZ78e.jpg?f=fotoalbum_large

Dak is 4.8 meter breed, Westkant dak 2.1 meter ruimte vanaf dakkapel tot onderkant laatste dakpan.
Naast dakkapel 1.4 meter en tot 3.6 meter omhoog gemeten van onderkant laatste dakpan tot net onder dakraam.
Oostkant laagste dak 1.6 meter tot onderkant laatste dakpan.
Oost kant hoogste dak ook 2.1 meter ruimte onder dakkapel, naast dakkapel 1.6 meter en tot 4.8 meter van onderkant laatste dakpan tot net onder afvoer

Laagste dak aan de oost kant gaat rond 12 uur in de schaduw.
Rond 14 uur gaat zon het dak over en zullen ook panelen onder dakkapel in de schaduw komen.
Op de west kant zullen de panelen onder de dakkapel eerst ook beginnen in de schaduw.

Jaarverbruik 4500 kWh

Klopt het nu dat hier micro omvormer de beste optie zijn omdat ik 3 verschillende dak delen heb, of toch gewoon 2 stringen op Oost en West?
Ik neig zelf naar micro's maar hoor zulke verschillende verhalen.

Heb op dit moment nog geen offertes opgevraagd want ik wil graag mijn dak zo efficiënt mogelijk vol gooien met panelen om zo veel mogelijk zelf te kunnen opwekken dus hierover krijg ik graag wat tips?
Klopt het dat ik al 3 fase heb in de mijn groepenkast en wat moet er dan eventueel nog aangepast worden?
Ook willen wij in de toekomst graag een accu voor opslag dus ook daar moet met installatie al rekening mee gehouden worden neem ik aan?
Ervaring met goede installateurs in omgeving Amsterdam zou ook welkom zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Raoul nrd op 23-09-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Raoul nrd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:55:
Klopt het dat ik al 3 fase heb in de mijn groepenkast en wat moet er dan eventueel nog aangepast worden?
Nee, dat klopt niet. Je hebt enkelfase, oa te zien aan de slimme meter en aan de enkele smeltzekering onder de meter.

Ook heeft je groepenkast geen hoofdschakelaar. Die is inmiddels verplicht.

Hoe oud is deze kast? Zo te zien uit het tijdperk dat nog niet alle groepen voorzien waren van randaarde en aardlekschakelaars.
Als je over gaat naar 3 fase, zou ik gelijk kijken of je een nieuwe groepenkast kan plaatsen. Je hebt dan wel een electricien nodig met zegelrecht om de installatie spanningsloos te maken.

Of je over moet naar 3 fase hangt van een aantal factoren af, o.a. hoe hoog je (gelijktijdige) opbrengst van de PV installatie is.

Verder over een legplan, eerst de panelen intekenen dan kiezen voor een omvorrmer systeem.

Je dak is best complex met al die dakkapellen.
Heb je al eens met sunny design een schets gemaakt van je dak om te kijken hoeveel panelen erop kunnen en hoe de instraling (ivm schaduw) is?

Zo te zien hebben de buren op west al 2x3 panelen in landschape. Dat zijn wel wat oudere modellen mogelijk, die wat compacter zijn (rond de 160cm).

Met 4.8m breedte en 2.1m hoogte kom je met panelen van rond de 450/500wp van ongeveer 1.2 breedte en rond 2 meter lengte misschien net op 4, als de installateur dat aandurft. Dan is het verder intekenen...

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42
Er staat een adres in het screenshot, is dat de bedoeling ?

Voor je eigen veiligheid zou ik die meterkast preventief ruimen. Ongeacht of je naar 3 fase gaat, een model met 3 fase doorverbonden hoofdschakelaar, dat kost €15 extra en dan horf je bij overgang naar 3 fase niets aan de kast te doen. Sander vunderink ABB SN lijn, zeer voordelig A merk, kan ook op maat.

Met de dakkapellen zou ik niet eens proberen te tekenen met sunny design. Met solaredge designer gaat dat 10x makkelijker. Al geef ik geen waardeoordeel over gebruik van het omvormer systeem.

Als je op de dakkapellen wil/kan (belasting is vaker wel een probleem dan niet) leggen kom je bij solaredge of micro’s uit, anders kun je in de basis gewoon een string systeem doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Raoul nrd
Huis komt uit 1996 dus denk meterkast ook.
Beste dus een bedrijf zoeken die en zonnepanelen kan plaatsten en ook met elektricien die meterkast kan vervangen? Kook ook elektrisch dus dacht dat ik daardoor wel goede meterkast had maar dat is dus niet het geval jammer genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Goed om dat er allemaal a merk componenten gebruikt zijn. Maar 1996 en het nodige zonder aardlekbeveiliging en zonder hoofdschakelaar vind ik wel verrassend.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Raoul nrd
Kan je zonnepanelen mixen met verschillende afmetingen omdat dit beter uit komt voor je dak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:16
Dat kan.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57

Tazzios

..

Met micro omvormers is het helemaal makkelijk string omvormer wordt het denk wel opletten.

PS. je vraag had je ook in je bestaande topic kunnen stellen: Advies over zonnepanelen / systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tazzios schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:02:

PS. je vraag had je ook in je bestaande topic kunnen stellen: Advies over zonnepanelen / systeem
Precies dit. Het is nu weer 1 topic. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
In heel specifieke gevallen, er zijn wel eens identieke panelen met verschillende afmetingen , die kunnen bij elkaar, anders met dure oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul nrd
Kan ik als ik zonnepanelen met micro-omvormers neem dan ook daar met de tijd een thuis accu aankoppelen?
Of wat zijn anders goede opties voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Raoul nrd schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:04:
Kan ik als ik zonnepanelen met micro-omvormers neem dan ook daar met de tijd een thuis accu aankoppelen?
Niet direct aan de micro's voor zover ik weet, maar enphase is wel bezig met een accu systeem waar hun micro's weer in gebruikt worden zag ik in een filmpje van EEVblog
YouTube: EEVblog 1502 - Is Home Battery Storage Financially Viable? @ 9.50.
Of wat zijn anders goede opties voor mij?
Er zijn ook thuisbatterijen die je direct op AC kunt aansluiten.
Geen ervaring mee maar kijk maar eens naar de sessy thuisbatterij.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul nrd
Of is Solaredge met optimizers een beter idee in mijn situatie en wensen?
Hoor mensen ook zeggen dat die nog meer opleveren en het voor de toekomst voor de thuisbatterij ook beter is.
Pagina: 1