Excel vraag: (ALS-functie) met 8 voorwaarden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjall
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-09-2022
Hallo iedereen

Ik heb een klein vraagje. Stel nu dat in een excel-blad vanaf cel A1 tot en met cel A8 de onderstaande gegevens staan:

Hond
Kat
Vogel
Olifant
Koe
Kikker
Muis
Kip

Is het mogelijk dat de cel in de kolom ernaast, dus kolom B, automatisch het Engelse woord aanvult ? Een voorbeeld zal het verduidelijken:

Ik schrijf in cel A1 het woord hond
- Dan zou in B1 het woord dog moeten verschijnen

Schrijf ik in cel A1 evenwel niet het woord hond, maar wel het woord kikker
- Dan zou in B1 het woord frog moeten verschijnen

Schrijf ik in cel A5 kip,
- Dan zou ik B5 chicken moeten verschijnen

Enz…

Dus de 8 Engelstalige dieren dienen automatisch te verschijnen in de B-kolom als ik het Nederlandse equivalent in de A-kolom schrijf. Kan dit gebeuren door een ALS-formule met meerdere voorwaarden in de cellen van de B-kolom ?

Ik hoop dat het wat duidelijk was.

Ik gebruik een recente Nederlandstalige excel-versie (exacte versie weet ik niet precies).

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Komen we dan een beetje in de buurt van IF function – nested formulas and avoiding pitfalls ?

Of heb je al andere code / formule gemaakt en struikel je over een bepaalde syntax?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:59

Illusion

(the art of)

Lijkt me meer iets voor een vlookup of in het nederlands “vert.zoeken”
https://www.zowerktexcel....functie-verticaal-zoeken/

[ Voor 60% gewijzigd door Illusion op 23-09-2022 19:31 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

FTFY

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
X-lookup is de meer gebruiksvriendelijke opvolger in excel.

In Google sheets kan je translate in formule gebruiken.

[ Voor 42% gewijzigd door assje op 23-09-2022 19:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik kan best wel wat in excel maar heb geen idee wat CSA is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Inderdaad, een nieuw tabblad maken (noem die bijvoorbeeld "woordenboek") met in de ene kolom (bijvoorbeeld kolom A) de Nederlandse woorden en in de kolom daarnaast (kolom B ) de Engelse vertaling.

Wanneer er in het invulveld A1 een Nederlands woord wordt ingevuld, ga je in tabblad woordenboek in de kolom A op zoek naar het Nederlandse woord, en toont dan in B1 het bijbehorende Engelse woord uit de B-kolom.

Sterker nog, je kunt desgewenst ook een controle maken op invulveld A1 of het Nederlandse woord dat ingetypt wordt überhaupt wel voorkomt in het woordenboek.

[ Voor 16% gewijzigd door Matis op 23-09-2022 19:36 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Client Software Algemeen, oftewel het forumonderdeel waar dit topic zou moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een flinke lijst ALS-statements werkt prima. Hier een voorbeeld wat ik gebruik op het moment dat er een bepaalde opleiding wordt gekozen komt in cel K2 komt er in cel L2 automatisch een crebo-nummer uitrollen.
code:
1
=ALS(K2="Assistent bouwen, wonen & onderhoud"; (25250); ALS(K2="Assistent dienstverlening & zorg"; (25251); ALS(K2="Assistent horeca, voeding of voedingsindustrie"; (25252); ALS(K2="Assistent installatie & constructietechniek"; (25253); ALS(K2="Assistent logistiek"; (25254); ALS(K2="Assistent mobiliteitsbranche"; (25255); ALS(K2="Assistent sport & recreatie"; (25251); ALS(K2="Assistent verkoop/retail"; (25257); ALS(K2=""; (""))))))))))

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dot hoort in CSA, dus een move daarheen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Tjall schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:25:
Ik schrijf in cel A1 het woord hond
- Dan zou in B1 het woord dog moeten verschijnen
Schrijf ik in cel A1 evenwel niet het woord hond, maar wel het woord kikker
- Dan zou in B1 het woord frog moeten verschijnen
Enz.
Ik geef enkele mogelijkheden:

1. Typ in A1 (en evt. ook in de onderliggende cellen van kolom A) 1 van de 8 Nederlandse woorden en typ in B1:

code:
1
=zoeken(A1;{"Hond";"Kat";"Kikker";"Kip";"Koe";"Muis";"Olifant";"Vogel"};{"Dog";"Cat";"Frog";"Chicken";Cow";"Mouse";"Elephant";"Bird"})

Kopieer de formule in B1 naar beneden in kolom B als je in kolom A meer dan 1 woord hebt geplaatst.

of:
2. Plaats in A1:B8 van Blad2 onderstaande tabel, typ in A1 van Blad1 (en eventueel ook in de onderliggende cellen van A1 in Blad1) het gewenste Nederlandse woord, en typ in B1 van Blad1 deze formule:
code:
1
=index(Blad2!B$1:B$8;vergelijken(A1;Blad2!A$1:A$8;0))

Kopieer de formule in B1 naar beneden in kolom B als je in kolom A meer dan 1 woord hebt ingevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUkjFFl7z6IrppC7aXoXqlfV9LQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qq3BvxQ6vZoP210ufRThJhZ0.png?f=user_large

3. Als je de tabel in Blad2 wil gebruiken, kun je in B1 van Blad1 ook nog deze formule gebruiken:
code:
1
=zoeken(A1;Blad2!A$1:A$9;Blad2!B$1:B$9)

Merk op dat in de tabel de woorden in kolom A alfabetisch zijn gerangschikt.

[ Voor 15% gewijzigd door dix-neuf op 26-09-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjall
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-09-2022
Iedereen is heel erg bedankt voor de snelle en vooral correcte hulp.

Dit mag gesloten worden, want door jullie is de oplossing ondertussen gevonden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:16
Als je niet aan excel gebonden bent, kan je in google sheets de ingebouwde translate functie gebruiken.
In Excel is schakelen ook een interessante functie voor wat je wil bereiken.
Pagina: 1