Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRon75
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-03-2023
Beste mensen,

Heb een vreemd probleem (vind ikzelf).

We hebben pas een nieuwe tv, de Sony KD-43X85KP 4K LED-TV.
Wat echter enorm tegenviel was de kijkhoek.
Als je maar 1 a 1,5 naar links of rechts liep werd het beeld gelijk heel flets.
Zowel bij filmpjes van YouTube als Live TV.
Dat was bij onze oude LG 42LA608-ZA absoluut niet het geval.
Nu hebben we de Sony om laten ruilen voor een Samsung Neo QLED 43QN90B.
Op het eerste gezicht leek het beeld perfect qua kijkhoek.
In de menu’s van de tv is de kijkhoek prima.
Maar zodra je video of live-tv kijkt wordt de kijkhoek dramatisch. (ook via YouTube).
Snap niet hoe dit kan.

Op internet zie je op rtings.com bij dit model ook een filmpje over de kijkhoek van de QN90B.
Daar ziet het er gewoon noormaal/goed uit.
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Kan me niet voorstellen dat beide toestellen van 2 A-merken zo'n slechte kijkhoek hebben.

Vriendelijke Ron Schepman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn90b-qled ?
Note that the 43 inch and 50 inch models lack Samsung's Ultra Viewing Angle Layer, so they have a worse viewing angle.
Echter, ik begrijp eigenlijk van je dat zodra je iets anders kijkt dan de menu's, dat je het beeld minder goed ziet? Heb je bepaalde settings aan staan zoals (bijvoorbeeeeeld) extra local dimming? Een bepaalde modus qua zuinigheid / gaming / etc?

Sowieso vind ik het vreemd dat je het met een LED en met een QLED merkt; iets zegt me dat dit niet direct "in" de TV's zit maar dat je inputs gebruikt die iets raars doen? Hoe kijk je live TV? Hoe kijk je YouTube?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
TheRon75 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:40:
Beste mensen,

Heb een vreemd probleem (vind ikzelf).

We hebben pas een nieuwe tv, de Sony KD-43X85KP 4K LED-TV.
Wat echter enorm tegenviel was de kijkhoek.
Als je maar 1 a 1,5 naar links of rechts liep werd het beeld gelijk heel flets.
Zowel bij filmpjes van YouTube als Live TV.
Dat was bij onze oude LG 42LA608-ZA absoluut niet het geval.
Nu hebben we de Sony om laten ruilen voor een Samsung Neo QLED 43QN90B.
Op het eerste gezicht leek het beeld perfect qua kijkhoek.
In de menu’s van de tv is de kijkhoek prima.
Maar zodra je video of live-tv kijkt wordt de kijkhoek dramatisch. (ook via YouTube).
Snap niet hoe dit kan.

Op internet zie je op rtings.com bij dit model ook een filmpje over de kijkhoek van de QN90B.
Daar ziet het er gewoon noormaal/goed uit.
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Kan me niet voorstellen dat beide toestellen van 2 A-merken zo'n slechte kijkhoek hebben.

Vriendelijke Ron Schepman
MAX3400 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:44:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn90b-qled ?

[...]

Echter, ik begrijp eigenlijk van je dat zodra je iets anders kijkt dan de menu's, dat je het beeld minder goed ziet? Heb je bepaalde settings aan staan zoals (bijvoorbeeeeeld) extra local dimming? Een bepaalde modus qua zuinigheid / gaming / etc?

Sowieso vind ik het vreemd dat je het met een LED en met een QLED merkt; iets zegt me dat dit niet direct "in" de TV's zit maar dat je inputs gebruikt die iets raars doen? Hoe kijk je live TV? Hoe kijk je YouTube?
Dit zijn (ongetwijfeld) gewoon twee modellen met een VA paneel waar de oude LG er eentje met een IPS paneel was ... en waar bij de Q90 normaal gesproken de Ultra Viewing Angle layer een verbetering oplevert bij VA panelen is het al jaren zo dat die zaken bij Samsung vrijwel altijd ontbreken op de kleinste maten (zoals al opgemerkt was).

[ Voor 6% gewijzigd door apis29 op 23-09-2022 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:03
Dit heeft inderdaad met het type LCD paneel te maken zoals apis29 al aangeeft.

Sony tv’s met een IPS paneel bieden de ruimste kijkhoeken waarbij kleuren en helderheid het beste intact blijven, je kunt dan voor een 43X80J of 43X80K/ 43X81K kiezen (beide modellen hebben IPS paneel).

[ Voor 13% gewijzigd door Freshouttheoven op 23-09-2022 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:05

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Luxere televisies zoals de QN90B-serie hebben vaak VA-panelen en dat is omdat je met VA-panelen betere zwartwaarden kunt behalen, wat belangrijk is in verband met de concurrentie van OLED's. Een nadeel van VA is de slechtere kijkhoek, maar dat kan ondervangen worden met diffusiefilters, die weer tot gevolg hebben dat de scherpte daalt. Zoals Apis29 laat Samsung die filters weg op de kleinste maten, wat je ervaring verklaart. Of de Sony KD-43X85KP een diffusiefilter heeft weet ik niet, maar je ervaring suggereert van niet.

De oplossing is dus een televisie met een IPS-paneel te kiezen, wat ten koste gaat van slechtere zwartwaarden. Als je evenwel een 43QN90B kunt betalen kun je ook een OLED C2 betalen en dat valt wat beeldkwaliteit en kijkhoeken betreft veruit te prefereren boven een IPS LCD, de IPS LCD is vooral aan te raden als je minder wilt besteden.

• TheRon75
Hallo apis29,

Bedankt voor je reactie.
Ja dat klopt, ben er inmiddels achter dat zowel de eerder genoemde Sony als de Samsung een VA-panel hebben.
En kwam later ook een review tegen dat duidelijk liet zien (tenzij je er recht voor zit uiteraard) dat het beel snel flets wordt als je een stuk opschuift naar links of rechts.
Alleen de grotere modellen (denk vanaf 55 inch) hebben wel dat “Ultra Wide Viewing Angle Layer” erin zitten.
Echt belachelijk dat ze dat iig niet in al hun NEO QLED’s doen.
Erg bedankt voor je antwoord.

Groetjes, Ron

• TheRon75
Hallo dmantione,

Ook een duidelijk verhaal.
Erg bedankt hoor.
Ben iig een stuk wijzer geworden wat betreft panels en de kijkhoek.

Groetjes,
Ron

• TheRon75
Hi Freshouttheoven,

Bedankt voor de informatie.
En de bevestiging dat VA (mits de fabrikant een bepaalde angle techniek gebruikt) meestel een slechte kijkhoek heeft.

Groetjes,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.oudejans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-01-2023
Heb dezelfde TV en heb ook het probleem met de kijkhoek
Weet niet hoe ik het moet verhelpen
Samsung neo qled 43

[ Voor 10% gewijzigd door R.oudejans op 02-01-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
R.oudejans schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:01:
Heb dezelfde TV en heb ook het probleem met de kijkhoek
Weet niet hoe ik het moet verhelpen
Samsung neo qled 43
Daar is geen 'fix' voor anders dan een andere tv nemen ... (een 42" OLED of een ander 43" model met IPS paneel)

[ Voor 8% gewijzigd door apis29 op 03-01-2023 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:05

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een televisie met een VA-paneel heeft slechte kijkhoeken (tenzij er diffusiefilters op zitten) en moet je dus van voren bekijken. Voor brede kijkhoeken heb je de verkeerde televisie gekocht.
Pagina: 1