Isoleren met katoen voor geluid en PIR voor warmte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsomers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-05 15:32
Mijn vraag
Kan ik katoen en PIR samen gebruiken voor het isoleren van schuine wanden op zolder? Het katoen als geluidsisolatie direct tegen het dakbeschot aan en daarop de PIR platen met aan beide zijden aluminium.

Ik zou zelf niet weten waarom niet maar hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Ik lees er helemaal niets over namelijk. Reden dat ik dit wil is dat ik dun wil isoleren vandaar de PIR, makkelijk; daarom PIR met gips verlijmd, maar ook graag geluid en warmte wil weren in de zomer.

Idee was 4.5cm katoen akoestische isolatie en 6cm PIR met gips.

Beste antwoord (via Amsomers op 24-09-2022 23:09)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:35
als er aan de buitenkat van je dak geen dampdichte laag zit, eigenlijk alle huizen van 1975 en later hebben dat dus wel, dan zou jouw opbouw van materialen kunnen. Als je huis van 1975 of later is dan kan dit niet, je sluit dan mogelijk vocht op in de constructie.
Katoen voor isolatie is uiteraard onbrandbaar gaat met onder andere zouten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:49
Kun je niet beter gewoon steenwol gebruiken? Is zowel thermisch als akoestisch goede isolatie, zeker over zo'n dikte.

Ik ken PIR+gipsplaten niet, maar moet je die niet ook sowieso om de 60 cm vastzetten? Anders trekt je gipsplaat misschien je PIR mee omlaag als het gaat hangen.

Hoe plak je trouwens de naden tussen de PIR-platen dampdicht af als er gips voor zit?

Anders moet je jouw idee even doorrekenen in Ubakus.

• H-W
  • Laatst online: 10:55

H-W

Is je huidige dak al geïsoleerd? Zo niet, dan kan je inderdaad katoen en PIR+gips gebruiken. Wat je je dan wel moet afvragen is hoe je dat wil bevestigen. Het zou kunnen dat je balkjes op je dakbeschot schroeft, waartussen je het katoen plaatst, maar dan heb je wel weer akoestische lekken. Maar die balkjes heb je wel nodig om de PIR+gips aan te bevestigen. De naden tussen de PIR isolatie hoef je dan niet af te plakken.

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 15:39
Katoen isoleert goed en is duurzaam maar het grootste nadeel vind ik dat het slecht tegen vocht kan en dat het brandbaar is. Daarom is de keuze op sec. eigenschappen vaak in het voordeel van steenwol en op basis van duurzaamheid katoen. Zelf zou ik nooit een brandbaar materiaal verwerken als isolatie. Ook al zit het achter gips.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• H-W
  • Laatst online: 10:55

H-W

Je dakbeschot is ook van hout, dat brandt ook prima toch? Bovendien zijn er ongetwijfeld brandvertragers toegevoegd aan de katoen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 13:35
als er aan de buitenkat van je dak geen dampdichte laag zit, eigenlijk alle huizen van 1975 en later hebben dat dus wel, dan zou jouw opbouw van materialen kunnen. Als je huis van 1975 of later is dan kan dit niet, je sluit dan mogelijk vocht op in de constructie.
Katoen voor isolatie is uiteraard onbrandbaar gaat met onder andere zouten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Amsomers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-05 15:32
Huis is inderdaad van 1932 dus zeker nog niet dampdicht. Vocht maak mij niet druk om en brandveiligheid ook niet echt. Het zit achter de PIR en gips platen en is in zoutbad geweest inderdaad. Vastzetten is wel een ding maar dat zou met de ventilatie latten moeten lukken. Het katoen zit er dan tussen en inderdaad zocht dit voor gaten en geluidslekken. Ik hoor echter geen andere redenen om het niet te doen. Ik zie echter ook nog niemand die het wel een goed idee vind.

Glas en steen wol wil ik niet door de irriterende deeltjes die vrij komen. Daar heb ik slechte ervaring mee. PIR schuim heeft bovendien een hogere isolatie waarde en kan dus dunner verwerkt worden.
Pagina: 1