Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurristDingus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-10-2022
Hallo!

Ik heb gisteren samen met een vriend een nieuwe PC in elkaar gezet. Dit zijn de specs:

CPU: AMD Ryzen 5 5600 Boxed
GPU: Gigabyte Geforce RTX3070 EAGLE OC 8G
Mobo: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
Kast: be quiet! Pure Base 500 Zwart
Koeler: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
RAM: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS
Voeding: Corsair TX750M (2021)

Ik heb voor deze lijst pretty much dezelfde PC gebouwd als dit 1444p-gamesysteem, waardoor ik had verwacht dat het niet al te moeilijk zou zijn om hem in elkaar te zetten.

Mijn probleem is dit: nadat we alle componenten (voor ons gevoel correct) hadden aangebracht en alle componenten voor zover wij konden zien aan stonden, kwamen we erachter dat we geen beeld konden krijgen, noch uit het moederbord noch uit de videokaart. Mijn vriend suggereerde dat dit te maken zou kunnen hebben met de BIOS. Deze heb ik geprobeerd te updaten doormiddel van q-flash en een nieuwere BIOS op een flash drive. Dit mocht niet baten (of ik heb het verkeerd gedaan, de instructies die Gigabyte hiervoor leverde waren super onduidelijk). Zouden jullie enig idee hebben wat eraan kan schorten? Ik zag ergens staan dat ik de BIOS moet updaten met een kaal moederbord, maar ik haal hem liever neit te vaak uit elkaar.

Gr, Simon
P.S.: Ik ben best wel een groentje als het op tech aankomt, dus hoe duidelijker hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:23

Thomg

Aww yiss

B550 heeft geen bios update nodig, dus dit is niet het antwoord.

Als altijd, deel even een foto van het hele systeem, mogelijk dat er wat belangrijke kabels loszitten.

Anders altijd handig indien behuizing het niet heeft (en je niet ergens nog een behuizing hebt liggen):
https://www.highflow.nl/h...rbord-speaker-buzzer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurristDingus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN_HYQcLwekOFI-AtxXePPcuSQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrqAZT6aJ4UNTRQyjS5VAZVd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rWSOcvQCEPZaBkgofn4buB0UUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ui3P2dFvfUhQn5KdftYj4CgC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmhFFSS-zM8yEhVBqC0f52M9nUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hA7k5ePPR89MviGejNOZ6YgY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jRaICK6mUsGlvoX8ZfEnGGSi00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kd2dIggC6f9VGLxnoIBXngsn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat deze foto's duidelijk genoeg zijn, zonder flits is het één grote zwarte massa. lmk als er nog specifieke delen zijn waar foto's van nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:47
TurristDingus schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:01:
Hallo!

Ik heb gisteren samen met een vriend een nieuwe PC in elkaar gezet. Dit zijn de specs:

CPU: AMD Ryzen 5 5600 Boxed
GPU: Gigabyte Geforce RTX3070 EAGLE OC 8G
Mobo: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2
Kast: be quiet! Pure Base 500 Zwart
Koeler: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
RAM: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS
Voeding: Corsair TX750M (2021)

Ik heb voor deze lijst pretty much dezelfde PC gebouwd als dit 1444p-gamesysteem, waardoor ik had verwacht dat het niet al te moeilijk zou zijn om hem in elkaar te zetten.

Mijn probleem is dit: nadat we alle componenten (voor ons gevoel correct) hadden aangebracht en alle componenten voor zover wij konden zien aan stonden, kwamen we erachter dat we geen beeld konden krijgen, noch uit het moederbord noch uit de videokaart. Mijn vriend suggereerde dat dit te maken zou kunnen hebben met de BIOS. Deze heb ik geprobeerd te updaten doormiddel van q-flash en een nieuwere BIOS op een flash drive. Dit mocht niet baten (of ik heb het verkeerd gedaan, de instructies die Gigabyte hiervoor leverde waren super onduidelijk). Zouden jullie enig idee hebben wat eraan kan schorten? Ik zag ergens staan dat ik de BIOS moet updaten met een kaal moederbord, maar ik haal hem liever neit te vaak uit elkaar.

Gr, Simon
P.S.: Ik ben best wel een groentje als het op tech aankomt, dus hoe duidelijker hoe beter.
Het bios updaten van een systeem wat geen beeld geeft vind ik een heel slecht idee (maar sommige borden hebben inderdaad de mogelijk om "kaal" het bios te updaten en dat gaat ook zonder beeld... soms ontkom je er zelfs niet aan als je een oud bord met een nieuwere cpu wilt gebruiken).
Je weet (ziet) dan letterlijk niet wat je aan het doen bent (behalve dat je met de "kale" methode op de hoogte blijft door LED(s) ).
Een bios update doe je alleen als je 100% zeker weet dat je systeem goed werkt en stabiel is!
Wanneer een bios update niet goed gaat heb je kans dat je het moederbord "bricked".

Probeer het eens met zo min mogelijk zaken aangesloten.
Haal alle stekkers uit het moederbord, behalve het gene wat daadwerkelijk nodig is voor een POST (stroom kabels).
Videokaart er even in laten en (stroomkabels daarop) aangesloten laten.
En test eens met één stick ram in meerdere sloten (beide sticks even afzonderlijk testen).

Uit het moederbord ga je met een ryzen 5600 cpu zowieso geen beeld krijgen... die cpu heeft geen IGPU.

Test anders ook eens met een andere videokaart (want de videokaart kan ook defect uit de doos komen).

Ik ben benieuwd :)

Het overkomt zelfs de beste nog wel eens om een moederbord standoff teveel/op de verkeerde plek te monteren in de behuizing.
Dat geeft ook vaak vervelende resultaten.
Eventueel toch de boel uitbouwen en buiten de behuizing testen.

Hou er verder rekening mee dat alles wat nieuw uit een verpakking komt tóch defect ("DOA" noemen we dat) kan zijn.
Ook de voeding, bijvoorbeeld... dus probeer ook een andere voeding).

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-09-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:23

Thomg

Aww yiss

Mooie foto's d:)b

Zou advies van hugo opvolgen, als niets helpt hele zooitje uit de kast halen en los testen.
Helpt dat dan nog niet zou ik een buzzertje halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:47
Thomg schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:15:
Mooie foto's d:)b

Zou advies van hugo opvolgen, als niets helpt hele zooitje uit de kast halen en los testen.
Helpt dat dan nog niet zou ik een buzzertje halen.
Inderdaad, hier kunnen we tenminste wat mee.

En zo'n buzzer mag inderdaad niet ontbreken in een Tweaker gereedschapskoffer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurristDingus
Hallo iedereen! We hebben het probleem gevonden: één van de RAM-sticks was DOA, dus zodra we die eruit haalden kon de PC normaal booten. Heel erg bedankt voor alle reacties!

EDIT: VALS ALARM. We hebben zeker voortgang gemaakt, want we kregen tenminste beeld uit de videokaart en hij bootte zelfs naar windows (staat nog gewoon op mijn oude SSD), maar na 10 seconden viel het beeld weg en nu krijg ik het beeld wederom niet aan de praat. Erg frustrerend dit. We gaan er binnenkort verder aan sleutelen.

[ Voor 50% gewijzigd door TurristDingus op 29-09-2022 22:34 ]

Pagina: 1