Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 06:14
Mijn ouders wonen in een bijzonder pand, waar zich op de 1e verdieping een kapel bevindt. De kapel heeft een inhoud van 500+ m3 en wordt in de winter niet verwarmd.
De woonkamer bevindt zich op de begane grond onder de kapel. Warmte verdwijnt door het plafond naar de 1e verdieping. Ondanks dat de kapel niet gestookt wordt daalt de temperatuur daar niet onder de 13 graden of zo (hartje winter). Beter isoleren van de kapel zelf is natuurlijk altijd een goed idee, maar gezien de enorme omvang zal dit alsnog een beperkt effect hebben op het warmteverlies uit de woonkamer.

Idealiter zou de houten verdiepingsvloer geïsoleerd moeten worden. Je creëert dan een kleinere "schil".
De verdiepingsvloer is van hout met daarop laminaat.
Nu is er de mogelijkheid vlokken in te spuiten maar dan moet je om de 1,5m tussen de balken grote gaten boren.
Ander alternatief is misschien laminaat en planken verwijderen, PIR-platen tussen de balken en opnieuw opbouwen?
Is er wellicht nog een ander idee dat ik gemist hebt?

Stel je plaatst reflecterende folie (Tonzon-achtig) onder het laminaat? of zeg ik nu iets heel doms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 15:50
Waarom niet vanaf de onderzijde isoleren? Een vrijhangend plafond bijv met daarin isolatieplaten.

Mocht je toch laminaat en planken kunnen verwijderen, dan zou ik daarin Knauf naturol in proppen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Rainesh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:35:
Waarom niet vanaf de onderzijde isoleren? Een vrijhangend plafond bijv met daarin isolatieplaten.

Mocht je toch laminaat en planken kunnen verwijderen, dan zou ik daarin Knauf naturol in proppen.
terechte vraag. Er is hoogte genoeg, alleen is het voormalig klooster met een fraai gestuct plafond dus dat voelt ook wat zonde. Maar dat kan natuurlijk opnieuw gecreëerd worden natuurlijk. Misschien moeten we daar eens aan gaan rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:00

Wuursj

want worst is al bezet

Krijg je geen vochtproblemen in die kapel als je boel zo gaat isoleren en niet gaat stroken in die kapel? Als het nu maar 13 graden wordt, zal het daar straks wellicht onder de 10 uit komen?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Wuursj schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:11:
Krijg je geen vochtproblemen in die kapel als je boel zo gaat isoleren en niet gaat stroken in die kapel? Als het nu maar 13 graden wordt, zal het daar straks wellicht onder de 10 uit komen?
Met voldoende ventileren hoop ik dat dat wel meevalt. Nu is er niets aan de hand en is het ook niet echt warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
@Wuursj heeft wel een punt. Ergens komt die warmte van 13 graden in de kapel vandaan. Om 500m3 op te warmen tot 13 graden in de winter heb je best wat energie nodig. Komt dat allemaal van het plafond van de woonkamer of zijn er aangrenzende ruimtes die warmte lekker naar de kapel? Mocht het toch te koud worden in het kapel kan er best hier en daar wat condens ontstaan. Neemt natuurlijk niet weg dat het me echt zinvol lijkt om dat warmteverlies van het plafond aan te pakken want als het kapel alleen opgewarmd wordt door de woonkamer van je ouders heb je daar een serieus energieverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:46
Dikke isolatie platen tussen de balken met de reflecterende aluminium zijde naar de woning.
De platen zonder kieren goed klem-vast zetten.
Zoals eerder is aangegeven is de opbouw van condens reëel (schimmel/ houtrot en dat wil je écht niet hebben met een afgedekte houten vloer!!)
Met die isolatie zal de temperatuur in de kapel wel lager worden...met grotere kans op condensatie op de houten balken en planken.

[ Voor 44% gewijzigd door natural colour op 25-09-2022 09:33 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
1wouterb schreef op zondag 25 september 2022 @ 06:11:
@Wuursj heeft wel een punt. Ergens komt die warmte van 13 graden in de kapel vandaan. Om 500m3 op te warmen tot 13 graden in de winter heb je best wat energie nodig. Komt dat allemaal van het plafond van de woonkamer of zijn er aangrenzende ruimtes die warmte lekker naar de kapel? Mocht het toch te koud worden in het kapel kan er best hier en daar wat condens ontstaan. Neemt natuurlijk niet weg dat het me echt zinvol lijkt om dat warmteverlies van het plafond aan te pakken want als het kapel alleen opgewarmd wordt door de woonkamer van je ouders heb je daar een serieus energieverlies.
Ja, in de kamers naast de kapel wordt zo goed als niet gestookt. Ik denk dat isoleren van de kapel zelf sowieso ook een goed idee is maar plafond dus ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
natural colour schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:41:
Dikke isolatie platen tussen de balken met de reflecterende aluminium zijde naar de woning.
De platen zonder kieren goed klem-vast zetten.
Zoals eerder is aangegeven is de opbouw van condens reëel (schimmel/ houtrot en dat wil je écht niet hebben met een afgedekte houten vloer!!)
Met die isolatie zal de temperatuur in de kapel wel lager worden...met grotere kans op condensatie op de houten balken en planken.
Ik ga goed opletten op de temperatuur. Ik denk dat we de temperatuur boven de 10 graden moeten houden. Maar dat is al een stuk beter dan 13-15 graden

Nadeel van platen aanbrengen is dat je dan de hele vloer opnieuw moet opbouwen. Ik weet niet zeker of het lukt om het laminaat opnieuw te gebruiken, anders wordt het allemaal vrij kostbaar.

Wat vinden jullie hiervan?

https://climatecoating.nl...limatecoating-thermoplus/

(Deel) plafond woonkamer schilderen moet sowieso vanwege waterschade.

[ Voor 8% gewijzigd door maxtrash op 25-09-2022 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Die "magische isolatieverf" is onzin, levert niks op, hoogstens een héél klein beetje extra warmtereflectie. Niet aan beginnen, of in ieder geval niet als primaire isolatie willen gebruiken.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
dank voor je reactie. De onderzoeken zijn ook niet super overtuigend vind ik:
https://climatecoating.nl...stoverzicht-Interieur.pdf
Pagina: 1