segil schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:13:
[...]
Ik snap wel een beetje wat ze ermee willen, maar het is niet alsnog dit de facto standaard is. Het zijn 2 verschillende adressen, dus 2 verschillende mailboxen. Maar gmail zegt: 2 adressen die op elkaar lijken? Nou, dat zal dan wel hetzelfde zijn. Hoeft helemaal niet. Zoals gezegd in Exchange niet. En bijvoorbeeld ook niet bij mailbox.org. En zo zullen er wel meer diensten zijn die een punt accepteren voor een nieuwe mailbox.
Ja die punt is prima te gebruiken maar dat is het punt hier niet. Bij gmail hebben ze bedacht dat puntjes vaak misgaan in mailadressen waardoor mail voor A in de mailbox van B terecht kan komen. Daarom hebben ze ervoor gezorgd dat B maar een compleet andere naam voor zijn mailbox moet verzinnen. Wat je vervolgens aan puntjes in het mailadres van A (en B ) zet maakt niet uit dus dan is er ook minder kans dat verstuurde mail niet aankomt omdat de verzender een puntje is vergeten of heeft neergezet waar die niet hoort, zonder dat deze naar de mailbox van B gaat. Simpel toch? In de praktijk heb je hier geen enkele last van omdat alle mail bedoeld voor jou bij jou aankomt, dus waarom dan moeilijk erover doen?
Bij Exchange kan er inderdaad een verschil zijn tussen pietje.puk@ en pietjepuk@ waardoor je dit onderscheid niet wilt maken. Maar gmail heeft dus bij het aanmaken van de mailbox al een controle waardoor pietjepuk@ niet aangemaakt kan worden als pietje.puk@ al bestaat, precies om gezeik met puntjes te voorkomen. Dan kan je mailserversoftware prima zo ingericht worden om mail naar beide adressen naar dezelfde mailbox te sturen, puur omdat er nooit een conflict kan zijn. Dus daarom hoeft dat helemaal wel. Gmail is geen Exchange dus tsja.
En in mijn voorbeeld van de post bedoel ik 2 verschillende straatnamen. Wellicht niet heel praktisch, omdat een punt niet wordt gebruikt in straatnamen. Maar het idee is hetzelfde. Net zo goed dat je een mailadres ook talloze andere manieren kunt imiteren, en ik ga er vanuit dat die ook niet allemaal naar 1 hetzelfde adres wijzen bij gmail. Dus leuk idee dat feature van gmail, maar zeker geen standaard. Want een punt is gewoon mogelijk in mailadressen en worden door alle mailservers geaccepteerd. En dus prima te gebruiken voor verschillende mailboxen.
Het is aan de ontvanger om dit onderscheid te maken (door de client bijvoorbeeld)
Je bedoelt wel twee verschillende straatnamen (zoals kerklaan en dorpsstraat) maar dat is in je voorbeeld niet heel goed uit de verf gekomen en zou ook geen goed voorbeeld zijn aangezien het voor gmail wel degelijk verschil maakt of je nou segil@ of jantje@ intikt. Deze komen *niet* in dezelfde mailbox. Maar s.egil@, se.gil@, s.e.g.i.l@, die allemaal wel. En volgens mij is daar niks onduidelijk aan en gaat er geen discussie zijn of s.eg.il@ nu toevallig naar jantje@ moet of niet. Het enige probleem wat je ermee zou kunnen hebben is als je een ontvangen mail opent en ziet dat het is geadresseerd aan segi.l@ waardoor je ontzettend boos wordt ofzo dat iemand een puntje in je adres heeft gezet. Of dit nou een standaard is of niet boeit eigenlijk ook helemaal niks want daar heb je als verzender niks mee te maken en de ontvanger zal niet gaan klagen als mail toch aankomt ondanks enkel verkeerd gebruik van puntjes.
Het voorbeeld van de post is trouwens sowieso een slechte want daar wordt zeker wel moeite gedaan om het juiste adres te achterhalen. Dus post voor de dorpstraat gaat gewoon naar de dorpsstraat. Bij de kerkstraat of de dorpslaan wordt het wat lastiger inderdaad. Nog afgezien van het extra controlemechanisme van de postcode trouwens, dus de hele straatnaam is eigenlijk overbodig.
Dus terug ontopic, omdat het om een gmail-adres gaat kan het niet zo zijn dat iemand op slechts puntjes een tikfout heeft gemaakt in zijn eigen adres, daar moeten dan nog letters en/of cijfers verschil in zitten.