Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
Het geheugen gaat werken met een ASUS ROG Strix B550-F Gaming en een 5700g processor.

Ik had me laten beïnvloeden door alle verhalen dat het nauwelijks uitmaakte welk geheugen je draait en voor het eerst goedkoop geheugen gekocht, wat prompt geen XMP kon draaien, dus nu zoek ik toch naar beter geheugen. Normaal Google ik me suf naar zoiets, maar in dit geval moet ik er snel achter zien te komen, omdat ik dat geheugen nog terug mag sturen en dat natuurlijk pas doe als ik nieuw heb.

Als ik op de QVL kijk krijg ik een vrij korte lijst en als ik erbij vertel dat ik een 5700g processor heb wordt die nog korter waarbij opvallend is dat dan alle Corsair modules vervallen. Des te opvallender gezien de mail die Corsair me eerder had gestuurd over mijn huidige geheugen:
"it will most likely work. Regarding XMP, the ability for a kit of RAM to load at a specific XMP profile is completely dependent upon the ability for the Integrated Memory Controller on the CPU and the motherboard to run a kit of RAM at those speeds. We only guarantee the kits of DDR4 RAM to run at the specified SPD speed of the kit. The rated XMP profile speed of a kit is what we have validated the kit to be able to run on most systems but is not guaranteed."

Inmiddels had ik het geheugen op 3600Mhz getest en later zal ik dat op 4000Mhz doen, het zou me niet verbazen als dat "gewoon" werkt, maar nu heb ik twijfels over de stabiliteit.

Als ik me beperk tot die QVL heb ik maar heel weinig keuze, te meer die Crucial (waarvan ik weet dat het stabiel is) in Europa nergens te vinden is, net als die Kingston HyperX of die Galaxy, dus de keuze op basis van die QVL is zo ongeveer G-Skill of G-Skill dat lastig onder mijn koeler past. Op Tweakers krijg ik 123 hits als ik naar 2 x 8gb 4000mhz geheugen zoek.

[ Voor 10% gewijzigd door Bubbleblower1 op 23-09-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Corsair dekt zich goed in, maar ze hebben ook gelijk. Elke chip, dus ook elke R7 5700G is anders en heeft andere karakteristieken als het aan komt op geheugenstabiliteit. Kan best zijn dat jouw exemplaar buitengewoon goed is en dan gaat 4000 fluitend werken, het kan ook zijn dat je de maandagmorgen editie uit de batch hebt en 3600 een harde muur opwerpt en je alleen met latency kan sleutelen.

Kwestie van proberen dus.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:59
@Bubbleblower1 hou er wel rekening mee dat je hier met verschillende zaken van doen hebt.

Een 5700G support in principe niet sneller dan DDR4 3200MT/s, alles daarboven is een overclock en dus niet gegarandeerd.

Bij Ryzen gaat tot en met 3600 vaak makkelijk (maar niet altijd!), 3800 is vaak al lastiger en 4000 is zeker geen garantie.

Daarnaast moet je moederbord het aankunnen, wat bij de Strix niet lastig lijkt, maar volg wel de QVL als je niet wil gokken.

Daarnaast moet natuurlijk het geheugen het aankunnen.

Hou er ook rekening mee dat bij Ryzen soms timings meer wist geven dan frequentie.
Het kan dus zijn dat je betere prestaties haalt met een heel goed setje DDR4 3200MT/s dan met een budget 3600/3800 of zelfs 4000 setje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:01
Om 4000mhz goed werkend te krijgen op Ryzen 5000 moet je al echt weten waar je mee bezig bent, al is het met APU's iets makkelijker.

Je subtimings goed afstellen gaat ook een grotere impact hebben. Ram is veel complexer dan enkel mhz.

Waar heb je het ram voor nodig? Met B-die van GSkill ofzo kan je werken naar bijvoorbeeld 3800 14-14-14-14-28, wat zeer snel is voor Ryzen. Zorg dat je FCLK ook goed staat afgesteld.

Wil je al dat gedoe niet, en gewoon veilig een XMP draaien, dan zit er eigenlijk niet veel meer in dan 3600cl16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
Bedankt voor het meedenken, ik moet nog heel veel huiswerk doen, begrijp ik al.

Het ram heb ik nodig voor het spelen van simpele games, met 4000Mhz wordt de geheugensnelheid van de APU volledig benut en die heb ik ook echt nodig want van zo'n 5700g moet je geen wonderen verwachten.
Ik ga niet overklokken o.i.d. maar proberen of ik zonder GPU kan.

Wat ik hoop n.a.v. Dennism's post is dat de bottleneck op zijn minst deels bij het geheugen ligt.
Met het huidige langzame geheugen kom ik al tot 3933Mhz, zonder bijzondere aanpassingen qua timings dus met veel beter geheugen, dat de IMC minder belast (is dat zo?) gaat ie vast 4000Mhz/XMP draaien. Hoop ik.

Hoe strakker de timings zijn hoe beter het geheugen in staat zal zijn de gewenste frequentie te draaien neem ik aan, dus dan moet ik inderdaad B-die aanschaffen.
Zou het verstandig zijn om ook een hogere frequentie te nemen en dan te onderklokken of juist niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:15
Bubbleblower1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:13:

Met het huidige langzame geheugen kom ik al tot 3933Mhz
Welk merk en type RAM heb je nu?
, zonder bijzondere aanpassingen qua timings dus met veel beter geheugen, dat de IMC minder belast (is dat zo?) gaat ie vast 4000Mhz/XMP draaien. Hoop ik.
Je kunt natuurlijk een hoop geld stuk slaan op duur geheugen maar voor die prijs koop je ook een gebruikte videokaart die stukken sneller is dan de iGPU van een 5700G. Een GTX 1650 is al vanaf €100 te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
Uszka schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:45:
[...]

Welk merk en type RAM heb je nu?
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z4000C18.
Uszka schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:45:

Je kunt natuurlijk een hoop geld stuk slaan op duur geheugen maar voor die prijs koop je ook een gebruikte videokaart die stukken sneller is dan de iGPU van een 5700G. Een GTX 1650 is al vanaf €100 te vinden.
Dat was ik inmiddels wel van plan, als ik daarmee kan voorkomen dat ik een videokaart nodig heb verdien ik dat dubbel en dwars terug. Op dit moment is mijn systeem bijna snel genoeg en mijn handen jeuken.

Op de QVL is me ondertussen opgevallen dat er eigenlijk maar één G-Skill model staat, die GTZ in allerlei kleuren en latencies. Nou ja, allerlei, er staat geen enkele tussen met een CL lager dan 18 en ook staan er geen 32Gb kits tussen zoals de Ripjaws F4-4000C16D-32GVKA met hele mooie timings.

Dat deed me eraan denken dat ik 3 jaar geleden al net zo'n discussie had met G-Skill als nu met Corsair, die konden toen ook niet garanderen dat hun 2 x 16gb kit zou werken, omdat ze bang waren dat de geheugen controller (van toen de 3700X) dat niet aan zou kunnen. Wat de geheugen controller wél aankon was Micron E-die, wat ik destijds heb gekocht en tot enkele weken geleden nog in mijn kast zat.

Ik zou beter kunnen zoeken naar goed geheugen voor mijzelf dan voor mijn PC 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je meer tijd hebt dan geld zou ik een handmatige tune doen. Daar haal je meestal veel meer snelheid uit dan een XMP overclock. Zie bijvoorbeeld:

https://github.com/integr...uide/DDR4%20OC%20Guide.md

De volgorde is over het algemeen om eerst de Mhz zo hoog mogelijk te krijgen, dan de secondary timings te doen en dan de rest. De stabiliteit test je dan zelf en als je zeker wilt weten dat je een stabiel systeem hebt kun je de timings een extra stapje terugzetten zodra je fouten krijgt tijdens de tests.

Het is trouwens niet zo dat alleen de snelheid uitmaakt en dat de timings alleen dat bepalen. Er is ook latency, dus hoe snel het geheugen reageert. Je kunt geheugen hebben dat op een hoge Mhz draait, maar waar het heel lang duurt voordat de data überhaupt verstuurt gaat worden. Voor veel games is latency juist erg belangrijk, zodat de CPU niet zo lang hoeft te wachten.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
Uiteindelijk heb ik voor geheugen gekozen dat volgens de QVL zowel met het moederbord als de processor compatibel is en mocht dat niet werken ruil ik de processor om. Om precies te zijn Corsair Vengeance LPX 4266 Mhz, die nog Micron E-die heeft (dat blijkt niet meer gemaakt te worden), 4000Mhz kon ik niet meer vinden. Dit geheugen is Intel optimized met timings van 19-26-26-46 op 1,4V, ik wil het vooralsnog op 4000Mhz, 18-22-22-42 en 1,35V zetten.

Ook heb ik het advies van Uszka voor 98,8% opgevolgd, IRL is een 5700g toch niet zo snel als op YouTube.
Ludewig schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:59:
Als je meer tijd hebt dan geld zou ik een handmatige tune doen. Daar haal je meestal veel meer snelheid uit dan een XMP overclock. Zie bijvoorbeeld:

https://github.com/integr...uide/DDR4%20OC%20Guide.md
Ja, ik ben inmiddels het konijnenhol ingedoken, ik heb XMP nergens voor nodig.
Ik ga kijken hoe ervaren Tweakers het doen en probeer dat dan ook.

In de QVL stond trouwens nog een setje Micron B-die op 5100Mhz, 1,45V en timings 19-23-23-43.
Als het goed is kan mijn processor dat wel aan terwijl "slechts" 4000Mhz met andere chips niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat 3600 met strakke timings sneller kan zijn dan 4000 met losse timings, dus staar je niet blind op de snelheid.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
Uiteindelijk bleek dat Corsair geheugen geen ver 3.31 te zijn en ook geen ver 4.31 die ook op de QVL stond, maar ver 5.33 SK Hynix DJR en ook dit deed het niet op XMP of op de geadverteerde snelheid.

Dat deze problemen ineens bestaan vind ik overigens onbegrijpelijk, ik heb die nog nooit eerder gehad vanaf het moment dat ik mijn eerste geheugen uitbreidde met maar liefst 340kb.
En nu ineens werkt geen enkel geheugen meer op de geadverteerde snelheid, zelfs als het wel op de QVL staat en het fameuze Micron E-die erin zit, zoals in de Crucial Ballistix Max 4000Mhz. Dat geheugen loopt nu vooralsnog wel op 3600Mhz, nadat het eerder niet bootte op 4000Mhz en niet stabiel was op 3800Mhz.

Mijn processor en/of moederbord kunnen dus niets aan en ik weet niet waar het probleem ligt of hoe ik daar achter kan komen, laat staan hoe dit op te lossen. Hoewel ik overweeg de 4400Mhz versie te kopen in de veronderstelling dat de kans groter is dat die wél out of the box 4000Mhz kan draaien.

Advies en tips zijn heel welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:44
Het gaat grotendeels dus ook om de memory controller die in je cpu zit.

Niet vergeten wat er al eerder gezegd is: officieel ondersteund de cpu 3200mhz, al het andere is een overclock en mag je dus eigenlijk niet over klagen als het niet helemaal lukt volgens plan...

De Qvl is een lijst met geheugen dat getest is op dat bord maar zegt qua overclock niets over jouw cpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:15
Bubbleblower1 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:15:

Dat deze problemen ineens bestaan vind ik overigens onbegrijpelijk
Dat is niet ineens hoor! Dat is bij Ryzen al zolang Ryzen bestaat. Compatibiliteit en stabiliteit van het geheugen is afhankelijk van de geheugencontroller in de cpu, de BIOS versie op het moederbord, de gebruikte MIC op het RAM en of het single rank of dual rank RAM is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:01
@Bubbleblower1 Zoals ik eerder zei: bij Ryzen ga je met een XMP niet veel verder geraken dan 3600CL16.

4000mhz is abnormaal snel voor dagelijks gebruik op Ryzen 5000. Je moet geluk hebben en weten waar je mee bezig bent om dat goed werkend te krijgen. XMP zegt dan niet veel, dat is dan eigenlijk bedoeld voor intel, die beter omgaat met hoge mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
Dennism schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:10:
Hou er ook rekening mee dat bij Ryzen soms timings meer wist geven dan frequentie.
Anton.net schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:24:
Je subtimings goed afstellen gaat ook een grotere impact hebben. Ram is veel complexer dan enkel mhz.
Dat blijkt. Met het eerste geheugen was ik zo ontevreden over hoe die mijn games speelde dat ik meteen een videokaart heb gekocht, maar met het huidige geheugen gaat het zo veel beter -op dezelfde snelheid- dat die kaart ongebruikt weer terug mag. Het scheelt echt een slok op een borrel.
Ludewig schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:59:
De volgorde is over het algemeen om eerst de Mhz zo hoog mogelijk te krijgen, dan de secondary timings te doen en dan de rest. De stabiliteit test je dan zelf en als je zeker wilt weten dat je een stabiel systeem hebt kun je de timings een extra stapje terugzetten zodra je fouten krijgt tijdens de tests.
Dat lijkt me een goed idee, dan benut ik het videogeheugen van de processor volledig. Inmiddels ben ik echt aan mijn huiswerk begonnen en deze stof ligt me wel, ik weet nu ook dat geheugenfabrikanten alleen de primaire timings tunen en je het verder zelf moet uitzoeken en er nog gekalibreerd moet worden.
meljor schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:00:
Het gaat grotendeels dus ook om de memory controller die in je cpu zit.
Uszka schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:08:
[...]
Compatibiliteit en stabiliteit van het geheugen is afhankelijk van de geheugencontroller in de cpu, de BIOS versie op het moederbord, de gebruikte MIC op het RAM en of het single rank of dual rank RAM is.
Anton.net schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:16:
@Bubbleblower1 Zoals ik eerder zei: bij Ryzen ga je met een XMP niet veel verder geraken dan 3600CL16.

4000mhz is abnormaal snel voor dagelijks gebruik op Ryzen 5000. Je moet geluk hebben en weten waar je mee bezig bent om dat goed werkend te krijgen. XMP zegt dan niet veel, dat is dan eigenlijk bedoeld voor intel, die beter omgaat met hoge mhz.
Het duurde even, maar nu begrijp ik het probleem en hoe complex het is om op te lossen, hoewel programma's als Ryzen calculator en Thaiphoon Burner me daarbij op weg helpen. Die ga ik als basis gebruiken om daarna stapje voor stapje te finetunen en een office- en gaming profiel te maken.

Omdat ik me niet kan beheersen had ik al 4400Mhz geheugen gekocht. Er wordt beweerd dat het enige verschil tussen 4000Mhz en 4400Mhz het hogere voltage is en dat de 4400Mhz niet beter is gebinned.
Ik vraag me af of dat echt zo is of wellicht verschilt per fabrikant.

Eén :o kan meer vragen dan duizend Tweakers kunnen beantwoorden;

De primaire timings van dat geheugen zijn 19-19-19-46 tegenover 18-19-19-39 voor het 4000Mhz geheugen.
Maar op die timings is het trager, zou het ook kunnen dat het juist slechter gebinned is?

Zou het voor het mobo en cpu makkelijker zijn dit op 4000Mhz te draaien dan het 4000Mhz geheugen?
(dat wordt o.a. op het Techpowerup forum aangenomen).

Of is die 4000Mhz misschien toch een betere keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:44
Ik denk dat de losse videokaart de veel betere keuze is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-10 12:42
Bubbleblower1 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:03:
Omdat ik me niet kan beheersen had ik al 4400Mhz geheugen gekocht.
Welke kit is dat?

Snel geheugen voor Ryzen is heel duur. Voor Intel heb je veel meer keus. Ik ken geen 4400MT/s dimms die werken met Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
meljor schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:56:
Ik denk dat de losse videokaart de veel betere keuze is?
Voor de meeste games wel vermoed ik. Voor oudere games die ik speel red je het zonder videokaart, mits het geheugen voldoende is, het speelt soepel op 1440P.
Dat had ik anderhalve week geleden toen ik nog klaagde dat je van een 5700g geen wonderen hoeft te verwachten echt nooit verwacht, maar het nieuwe geheugen maakt onvoorstelbaar veel verschil.

Met behulp van die programma's heb ik ondertussen zonder problemen het geheugen met strakke timings op 4000Mhz geïnstalleerd, althans daarop boot ie, maar na een tijdje zegt ie doe het zelf maar.
Daarna heb ik de alternatieven voor cad_bus en Proc ODT geprobeerd en toen crashte die meteen.
Vervolgens heb ik die cad_bus weer terug gezet, omdat dat alternatief lager was en vooralsnog is het geheugen nu wonder boven wonder stabiel, terwijl ik het al een paar uur aan het stress testen ben.
Ik moet niet te vroeg juichen natuurlijk, maar het ziet er naar uit dat ik inderdaad veel geluk heb.

Vrijdag krijg ik het andere geheugen en worden al mijn eerdere vragen hopelijk snel retorisch.
Djarune schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:23:
[...]

Welke kit is dat?

Snel geheugen voor Ryzen is heel duur. Voor Intel heb je veel meer keus. Ik ken geen 4400MT/s dimms die werken met Ryzen.
Dat wordt interessant dan, het andere geheugen is ook Crucial Ballistix Max.

Kennelijk werkt in ieder geval het moederbord daar liever mee, want toen ik alles op auto had gezet draaide het systeem veel soepeler dan met ander geheugen van dezelfde snelheid op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:43
Heb je de processor en gpu ook nog overgeklokt?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ludewig schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:34:
Houd er wel rekening mee dat 3600 met strakke timings sneller kan zijn dan 4000 met losse timings, dus staar je niet blind op de snelheid.
Let bij die redenering wel op dat het om timings in absolute tijd gaat, niet over CAS-waarden. De meest voorkomende misvatting bij timings is toch wel dat CAS-waarden iets zouden zeggen over de performance los van de geheugensnelheid, met als gevolg dat mensen denken dat hun 3000MHz CAS16 geheugen betere timings zou hebben dan 3600MHz CAS18.

Voor de TS waarschijnlijk niet relevant, maar ik kan die toevoeging toch niet laten. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1