Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Hotman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-11 14:47
Net zoals meerdere hier zijn wij ook aan het kijken naar zonnepanelen op het dak. Meerdere offertes opgevraagd en de eerste is binnen gekomen. Het bedrijf heeft mij zelfs drie verschillende opties gegeven welke ook allemaal in prijs verschillen.

Prijzen zien er, na mijn mening, goed uit. Mijn vraag aan jullie is of die aanname een beetje klopt?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2_HgzmYMAlPJvJmIo4Evjya0v4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bc9hZ7eofLrZ3E6Df8oK5K6v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb_Qim5MiiEA9nHuYg6pxQRtqEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rBeXtGIdB18WawtAGY2UMbcx.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Weinig schaduw. De zijde is (bijna) volledig op het zuiden gericht. Alleen het dakkapel zou in de ochtend en avond een beetje schaduw kunnen geven op een paar panelen.
Jaarverbruik
Laatste schatting ligt bijna rond de 8000 kWh
Budget en doel
Doel is om het dak vol te leggen tegen een gunstige prijs, maar ook zo hoog mogelijk rendement. De stroomkosten omlaag brengen in deze tijd is natuurlijk altijd een goed doel.
Wie gaat het project uitvoeren
De leverancier.
Bijhouden van data
Dit is wel gewenst ja.
Reeds verkregen offertes
Alle offertes komen bij 1 leverancier (tot op heden, zijn er 7 uitgevraagd) vandaan:

Verwacht rendement bij elke opstelling is volgens de offerte: 10137 kWh

Offerte 1 GoodWe omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc5pxCQCKP9Dr7q0NlbzT11_C5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RMU5sfFMstNU9gqDrLpEjptf.png?f=fotoalbum_large

Als ik de berekening goed maak: 10043:10137= €0,99/WP

Offerte 2 Huawei omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LLi235m-ZJBi5OgJ5SwId81jsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sFv6YoTvEii574bcEQ3JfUVM.png?f=fotoalbum_large

10472/10137= €1,03/WP

Offerte 3 micro-omvormers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2s_OZOZdy7MD0j2ynwups2kPziI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hl12IixQy8BdRtzlYE3K7905.png?f=fotoalbum_large

14838/10137= € 1,46/WP

Offerte Coolblue:

Offerte 1 (Micro omvormers)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyAY3Pu__2jNX5ZEIptQ4-Gt1Ms=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zvxEIhKwr5mBsB4muRDmKNCo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ri_xMJTNLJsK0Wr5ayFu_wQlvs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fdwB8ixS1uevYvOsOGTzDHjy.png?f=fotoalbum_tile

11468/8800= €1,30/ WP

Offerte 2 (Seriele omvormer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V84e1tEYi-dRqDxHIc5pxWWw4vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KfoXQy27y8NOw1rTzRYi4GJE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSvP-4iSAncTSBC34OSKLnze7qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mNE9xzy7eXbgtQfP4Xg0ti7U.png?f=fotoalbum_large

9452/8800= € 1,07/WP
Regio
Achterhoek

Gezien er weinig schaduw is lijken de micro-omvormers dus overkill.

Dak van de schuur/garage liggen momenteel nog zonnematten op van hetzwembad. Deze kan ook niet gebruikt worden wegens asbest platen aan de binnenkant. Dak van de woning (en dakkapel) worden dit najaar nog gerenoveerd. Daar laten we de asbest gelijk weghalen en opnieuw isoleren.

[ Voor 18% gewijzigd door Hotman op 05-10-2022 18:09 ]

Alle reacties

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat gebouw linksboven is de schuur/garage neem ik aan?

Offerte 1 en 2 zijn prima prijzen, meerwaarde voor een micro omvormer systeem zie ik ook niet.

Wanneer ga je laten leggen? Teruggave BTW voor meer dan 10kWp is ingewikkelder. Dan beter in 2023 laten leggen tegen 0% BTW.

Wat is de staat van de meterkast?

Mocht je in de toekomst gaan uitbreiden naar schuur/garage, hou dan rekening met de maximale belasting van de meterkast. Vaak zijn die tot 40A geschikt (bedrading/componenten), met deze omvormer van ~16A per fase gaat dat nog goed, maar als je daarna extra PV gaat bijleggen, zul je maatregelen moeten nemen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Hotman
blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:22:
Dat gebouw linksboven is de schuur/garage neem ik aan?

Offerte 1 en 2 zijn prima prijzen, meerwaarde voor een micro omvormer systeem zie ik ook niet.

Wanneer ga je laten leggen? Teruggave BTW voor meer dan 10kWp is ingewikkelder. Dan beter in 2023 laten leggen tegen 0% BTW.

Wat is de staat van de meterkast?

Mocht je in de toekomst gaan uitbreiden naar schuur/garage, hou dan rekening met de maximale belasting van de meterkast. Vaak zijn die tot 40A geschikt (bedrading/componenten), met deze omvormer van ~16A per fase gaat dat nog goed, maar als je daarna extra PV gaat bijleggen, zul je maatregelen moeten nemen.
Schuur is inderdaad links bovenin. Qua dak ligging zou die ook ideaal zijn voor zonnepanelen.

Meterkast is een jaar of 4 geleden volledig vernieuwd. Schuur heeft zijn eigen meterkast dus bijleggen in de toekomst en daarop laten aansluiten zou moeten kunnen.
Zal daar later nog even een foto van plaatsen.

In de offerte staat dat ze 14 dagen na schouw kunnen leggen. Maar het zal wel pas na 7 november kunnen i.v.m. renovatie aan het huidige dak (asbest eraf, nieuwe isolatie, nieuwe dakpannen en dakkapel renovatie).

Verder wil ik ook nog wel wat andere offertes afwachten, maar deze zagen er inderdaad na mijn mening al goed uit.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:48
Die 2 maanden zou ik gewoon afwachten dan. Opgeleverd na 1 januari en je hebt geen forfait die je geld kost en je blijft vrij om de komende 3 jaar voor jezelf te beginnen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
Persoonlijk zou ik in jouw geval gaan voor de Goodwe omvormer. Je krijgt meer info uit de app tov bij de Huawei. Weet alleen even niet zeker of de Goodwe ook al klaar is voor een accu. Heb begrepen dat veel omvormers hier al klaar voor zijn zonder dat de fabrikant hierover adverteerd

• Hotman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kNT3yqhk0AfgEI7vG26jRHfMwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2GuEmQieT6zxAcm2Ya9jYNp.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de beloofde foto van de groepenkast. In de schuur hangt dezelfde, maar dan met de helft aan groepen.

• blackd
  • Niet online
Ik zie een 2 polige hoofdschakelaar. De kast is dus nog niet geschikt voor 3 fase.
Wat voor netaansluiting heb je? Aan de meter te zien is die enkelfase (ik zie onder het display alleen L1).

Even aangenomen dat het enkelfase is, met de huidige offertes gaat dit dus niet werken.

Je zult een verzwaring naar 3x25A moeten aanvragen en laten uitvoeren alvorens de 3 fase omvormer aangesloten kan worden.
Voorwaarde voor verzwaring naar 3 fase is dat er een 4 polige hoofdschakelaar aanwezig is in de kast.

[ Voor 67% gewijzigd door blackd op 23-09-2022 18:26 ]

• Hotman
blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:07:
Ik zie een 2 polige hoofdschakelaar. De kast is dus nog niet geschikt voor 3 fase.
Wat voor netaansluiting heb je? Aan de meter te zien is die enkelfase (ik zie onder het display alleen L1).

Even aangenomen dat het enkelfase is, met de huidige offertes gaat dit dus niet werken.

Je zult een verzwaring naar 3x25A moeten aanvragen en laten uitvoeren alvorens de 3 fase omvormer aangesloten kan worden.
Voorwaarde voor verzwaring naar 3 fase is dat er een 4 polige hoofdschakelaar aanwezig is in de kast.
We hebben inderdaad een 1 fase aansluiting. Al wel vaker gedacht om dat te laten ophogen naar 3 fase. Als ik het zo begrijp is dat voor de installatie wel aan te raden?

• blackd
  • Niet online
Nou in de offertes staan 3 fase omvormers, dat werkt alleen op een 3 fase aansluiting.
In jouw geval zou ik dat zeker doen ja.

Je zou met wat kunst en vliegwerk (bijv 2 omvorrmers) alles op 1 fase kunnen aansluiten, maar dan moet je ook rekening houden dat je de waarde van de hoofdzekering niet mag overschrijden. Als je bijv 1x40A hebt, mag je niet meer dan 9.2kW invoeden. Aangezien je 10kW op het zuiden legt kom je daar aardig in de buurt. Met 3x25A mag je tot ~17kW.

Weten de bedrijven die een offerte opstellen dat je een 1 fase aansluiting hebt? Beetje gek om dan een 3 fase omvormer te offreren.

Als je de verzwaring aanvraagt moet je zoals gezegd een 4 polige hoofdschakelaar in de kast hebben. Ook kun je dan alvast de huidige aardlekschakelaars verdelen over de fases. Met een brug aan de hoofdschakelaar kan je dan de kast laten werken op 1 fase.

Is dat te technisch, schakel dan een electricien in.
Die hebt je sowieso nodig (met zegelrecht) als je smeltzekeringen onder de meter hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door blackd op 23-09-2022 19:12 ]

• Hotman
blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:59:
Nou in de offertes staan 3 fase omvormers, dat werkt alleen op een 3 fase aansluiting.
In jouw geval zou ik dat zeker doen ja.

Je zou met wat kunst en vliegwerk (bijv 2 omvorrmers) alles op 1 fase kunnen aansluiten, maar dan moet je ook rekening houden dat je de waarde van de hoofdzekering niet mag overschrijden. Als je bijv 1x40A hebt, mag je niet meer dan 9.2kW invoeden. Aangezien je 10kW op het zuiden legt kom je daar aardig in de buurt. Met 3x25A mag je tot ~17kW.

Weten de bedrijven die een offerte opstellen dat je een 1 fase aansluiting hebt? Beetje gek om dan een 3 fase omvormer te offreren.
Zoals gezegd is het 1 bedrijf nog maar. En nee deze hebben nog niet naar de meterkast gevraagd.

Zojuist gelijk een aanvraag gedaan voor de 3 fase aansluiten (3x35A). Eerste datum dat ik kon kiezen was 5 december, dus laten we hopen dat dat mekaar niet teveel in de weg gaat zitten.

• blackd
  • Niet online
3x35 is wel een pak duurder in vastrecht. Bedoel je 3x25A?

Ter voorbereiding heb je dus een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Zie de toevoeging in mijn vorige post.

• Hotman
blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:15:
3x35 is wel een pak duurder in vastrecht. Bedoel je 3x25A?

Ter voorbereiding heb je dus een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Zie de toevoeging in mijn vorige post.
Er werd aangeraden 3x35 als er een warmtepomp aangesloten zal gaan worden. Gezien we het zwembad volgend jaar op die manier willen verwarmen, we ook al zitten na te denken over een elektrische auto (eigen oprit dus eigen laadpaal), airco, kwam ik online uit op 3x35.

Verder moet de elektricien hier nog langs komen (nieuwe bedrading voor de bovenetage). Zal hem daar dan gelijk na vragen of hij dat kan realiseren.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Tja, wij van wc eend.....

Toch maar deze even lezen: https://www.plushuis.nu/3x25A-aansluiting

• blackd
  • Niet online
Prima, mijn opmerking was meer bedoeld dat je straks niet schrikt van het vastrecht ;-).

Je gaf aan dat in de schuur ook een kast (neem aan onderverdeler) zit. Ik neem aan dat die op de hoofd meterkast is aangesloten? Enig idee wat voor kabel van schuur naar de meterkast in de woning loopt?

Als je op de schuur ook PV wil gaan leggen tzt is het misschien handig om te weten hoeveel panelen erop kunnen, wat voor omvorrmer dat gaat zijn (ook 3 fase of maar 1 fase), en of de bekabeling daar geschikt voor is.
Idem voor de laadpaal, die zal bij de garage geplaatst worden?
Goeie, want een laadpaal kan vaak dynamisch laden afhankelijk van hoeveel stroom er verbruikt wordt tov wat er beschikbaar is.

Vergis je niet hoeveel stroom je straks met PV gaat opwekken.

[ Voor 26% gewijzigd door blackd op 23-09-2022 19:29 ]

• Hotman
blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:25:
Prima, mijn opmerking was meer bedoeld dat je straks niet schrikt van het vastrecht ;-).

Je gaf aan dat in de schuur ook een kast (neem aan onderverdeler) zit. Ik neem aan dat die op de hoofd meterkast is aangesloten? Enig idee wat voor kabel van schuur naar de meterkast in de woning loopt?

Als je op de schuur ook PV wil gaan leggen tzt is het misschien handig om te weten hoeveel panelen erop kunnen, wat voor omvorrmer dat gaat zijn (ook 3 fase of maar 1 fase), en of de bekabeling daar geschikt voor is.
Idem voor de laadpaal, die zal bij de garage geplaatst worden?
Ik neem het ook als goed aan. De schuur is gelijk erin gekomen als de meterkast in huis. De elektricien heeft destijds de kabel gegraven en gelegd. Ik ga er even vanuit dat die kabel goed is geweest. Daar zit inderdaad ook eem 1 fase meterkast.

De plek van de laadpaal is nog niet zeker. Eerder dicht bij het huis (staat een grote poort op de oprit en dan daarachter). De garage wordt niet gebruikt als garage, maar vooral als grote schuur. Maar dat zijn zaken waar we dan weer rekening mee gaan houden.
Hmm... Dat lijkt dan inderdaad dat vooral alle netbeheerders meer voor hun eigen achterzak kiezen. Zal eens kijken of dat tegen die tijd nog aangepast kan worden.

• blackd
  • Niet online
Op een zonnige dag kan het zo maar zijn dat je 3x25A uit het net en 3x16A van PV beschikbaar hebt, dat is 3x41A zonder hoge vastrecht kosten.

Over de schuur/garage, als je ook 3 fase omvormer daar wil plaatsen zal de kabel naar de schuur ook een 3 fase kabel moeten worden.
Als de omvorrmer een enkelfase model wordt, zal je een zo dik mogelijke kabel willen hebben (afhankelijk van vermogen en afstand), maar 4mm2 of 6mm2 zou niet gek zijn.
De huidige kabel kan prima zijn voor wat verlichting en apparatuur in de schuur, maar niet noodzakelijkerwijs voor PV.

• Hotman
blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:37:
Op een zonnige dag kan het zo maar zijn dat je 3x25A uit het net en 3x16A van PV beschikbaar hebt, dat is 3x41A zonder hoge vastrecht kosten.

Over de schuur/garage, als je ook 3 fase omvormer daar wil plaatsen zal de kabel naar de schuur ook een 3 fase kabel moeten worden.
Als de omvorrmer een enkelfase model wordt, zal je een zo dik mogelijke kabel willen hebben (afhankelijk van vermogen en afstand), maar 4mm2 of 6mm2 zou niet gek zijn.
De huidige kabel kan prima zijn voor wat verlichting en apparatuur in de schuur, maar niet noodzakelijkerwijs voor PV.
Ik zal eens nakijken wat voor een kabel dat is geweest destijds👍ik verwacht in ieder geval niet dat het een 3 fase kabel is 🤔

Edit: Het laten aanpassen van de meterkast kan nog enige tijd duren. Liander heeft de nieuwe meters niet op voorraad. Als datum kon ik halverwege december invullen (ik dacht mooi optijd voor het nieuwe jaar), maar kreeg een mail dat het vertraging heeft opgelopen wat tot 7 maanden kan duren.

Nu even nadenken of ik in het nieuwe jaar wel de panelen laat leggen met 3 fase omvormer en later pas laat aansluiten, of dat ik het helemaal in de ijskast zet voorlopig.

[ Voor 22% gewijzigd door Hotman op 27-09-2022 08:08 ]

• Hotman
Momenteel ook telefonisch contact gehad met Coolblue. Hun advies is wel leggen (offerte volgt vandaag) en later pas aansluiten.

De huidige leverancier heeft iets beter mee gedacht: De zonnepanelen in twee strings van 12 en 13 aansluiten en de eerste 12 op een 1 fase omvormer van Huawei aan te sluiten. Deze heb ik dan voor een bedrag van €300,- te leen totdat de verzwaring in de meterkast gereed is. Dan komt de 3 fase omvormer zodat ik in de zomer (even uitgaan van de 7 maanden van Liander) zodat ik dan gelijk volledig gebruik kan maken van de panelen.

Zelf de definitieve factuur zou dan januari komen in verband met de btw verdwijning.

Het meedenken van deze partij zorgt er in ieder geval voor dat we extra vertrouwen hebben gekregen. We wachten nog even officieel de offerte af van Coolblue en zetten dan nog even de cijfers exact op een rij.

Wordt vervolgt en hier ook gedeeld.

• Hotman
Hotman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:48:
Momenteel ook telefonisch contact gehad met Coolblue. Hun advies is wel leggen (offerte volgt vandaag) en later pas aansluiten.
Ondertussen ook de offerte van Coolblue binnen. Openings post is daarop aangepast. Kom daar bij de seriele omvormer uit op een €1,07 WP. Wel had ik de offerte aangevraagd (dacht ik) op de REC panelen, maar is de offerte ingezet op de Suntech panelen.

Prijs per WP lijkt dus niet veel te verschillen. Wel de opbrengst (10000+ WP of 8800 WP)

[ Voor 8% gewijzigd door Hotman op 05-10-2022 18:10 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
@Hotman Je kunt in principe alles op de leen omvormer hangen, topt hooguit (soms vors) af, maar zeker in de winter kom je laaaang niet altijd aan de 5kW dat de enkelfase omvormer zal zijn.

Denk dat je daarmee de betere deal dan Coolblue hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Nickhubers1988
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-10 10:18
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:17:
Die 2 maanden zou ik gewoon afwachten dan. Opgeleverd na 1 januari en je hebt geen forfait die je geld kost en je blijft vrij om de komende 3 jaar voor jezelf te beginnen.
goh na een zoektocht kom ik uit bij jouw bericht. Welke strookt met mijn gedachtegang maar ik kan het niet bevestigend krijgen. Eind deze maand komen ze panelen leggen, maar ik twijfel. De Forfait is meer dan ik potentieel nog dit jaar kan opwekken plus ik wil graag mijn ondernemers ideeën niet vanuit de ijskast gaan begraven. Mocht je jouw bericht kunnen onderbouwen dan ben ik daar zeer geïnteresseerd in.

iRacing Profiel

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:48
Je maakt gebruik van de kleine ondernemersregeling om je btw terug te vragen. Voor die laatste 2 maanden met de forfaitregeling hier nog gebruik van maken is vrij nadelig voor je. november/december leveren nauwelijks stroom op en je haalt je wat administratieve rompslomp op de hals. Ook ga je dat forfait nooit meer terughalen in die twee maanden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-11 20:02
@Hotman Zou je de naam van de installateur willen delen, eventueel via PM?

• Hotman
Het heeft allemaal even geduurd, maar we hebben Offerte 2 (leverancier EnergyXL in Zutphen) geaccepteerd. Offerte was verlopen en is iets hoger uitgevallen (€600+ extra), maar panelen zijn ook van 415 naar 420 WP gegaan. Liander komt in januari de verzwaring van 1-fase naar 3-fase gereed maken. Verwachting van plaatsen zal rond maart/april zijn. Vlak voor de mooie zomermaanden die de stroom kunnen opwekken en salderen tegenover het verbruik van deze winter :D

Edit: ooh en de offerte is zonder BTW op de rekening. Scheelt wel weer de rompslomp van de teruggave en forfait :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Hotman op 21-12-2022 10:42 ]

• Hotman
Vandaag worden de zonnepanelen gelegd op ons dak. Zoals al gezegd allemaal netjes gelijk op de 3-fase aansluiting. Deze week zal ik nog foto's plaatsen van het eindresultaat zodra ze er op liggen.

Allemaal bedankt voor het meedenken en de adviezen. :*)

Edit:
Hierbij de foto's van de installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGzj80uXz_PSGNdVr21_UNoevzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDjq1eKCvcIVfYmBWvDxHLbC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y81LGjnFORvN8nEa4VDjER8RzcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMWrVwWMYEZXYRbpjW60yxlP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czJRQjAAI7-6-v9la5EO5cH9S_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvIhRoNzQH4g71GGJnGwbQ4e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAnbGojN3ISRE4vfaQf-Hyg0UjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eLDrMLV52YevfM5IiXZIguf7.png?f=fotoalbum_large

Nogmaals dank allemaal voor het meedenken en de adviezen.

[ Voor 75% gewijzigd door Hotman op 14-03-2023 10:00 ]

Pagina: 1