Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:23
Over een tijdje krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis (bouwjaar 2003, gemiddelde Rc 3.1), en 1 van de eerste dingen die we gaan doen is alles opnieuw laten stuken, en een nieuwe PVC-vloer leggen op de bovenverdieping.

Ons plan is om zodra we er wonen om al te beginnen met het aanvragen van offertes voor een warmtepomp zodat die er over een dik jaar staat. Op de benedenverdieping is nu nog niet volledig vloerverwarming, dus mijn plan is om met de kleine verbouwing nu meteen al een 32mm leiding naar de gangkast beneden te leggen (in de dekvloer boven, waar de nieuwe vloer dus komt), zodat ik over 2 jaar de aansluiting voor de vloerverwarming reeds heb liggen. (Ik wil dit nu niet meteen doen omdat we binnen 2 jaar een nieuwe keuken willen waarbij we in de vloer moeten frezen)

Mijn vraag gaat nu over de bovenverdieping:
Er vanuit gaande dat we een warmtepomp gaan nemen, zullen de radiators boven niet meer voldoende zijn. Tevens moeten deze nu van de muren af vanwege het stuken. Nu kan ik meteen nieuwe Jaga's plaatsen die geschikt zijn voor LTV. Echter, aangezien ik toch bezig ben, kan ik volgens mij voor hetzelfde geld net zo goed meteen vloerverwarming laten infrezen. Volgens de bouwtekeningen ligt er een 5cm cementdekvloer, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ondanks dat het huis een relatief lage Rc heeft, zit er wel WTW in, dus in de winter kunnen we alle ramen dicht houden. Verder zijn mijn vrouw en ik echte koukleumen (we hebben nu het winterdekbed er al op liggen), dus een warme slaapkamer vinden we ook niet erg. We doen nu alleen nooit de radiator open op de slaapkamer omdat dat zo'n benauwde warmte geeft wat niet fijn slapen is.

Wat is wijsheid?
- Vloerverwarming aanleggen
- Huidige Radiators houden
- Meteen LTV Jaga's plaatsen
- Eventueel later Airco's plaatsen (willen we mogelijk toch wel), en die voor verwarming inzetten indien nodig.

Ter info: Het gaat dus om de 3 slaapkamers (de natte ruimtes hebben reeds vvw), totaal zo'n 60m2, tevens kleine uitdaging: Er zal ook 2x35mm in de vloer moeten komen van de Garderobekast richting de trap, maar dat moet wel lukken als ik die gewoon tussen de leidingen van de vvw inleg vanaf de verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ctl4JiG96-WglHs1vb_cl1Z3U-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNdBtAT7SCTnVSqlPMGBGNpD.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Beste antwoord (via ConQuestador op 23-09-2022 13:39)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik heb met alle opties ervaring.

Wij hebben vloerverwarming laten leggen door het hele huis, dus ook alle halletjes en de slaapkamers, juist om het overal egaal warm te krijgen. Wel uitschakelbaar per kamer om e.e.a. uit te kunnen zetten.
In de slaapkamers hebben we tevens airco laten aanleggen voornamelijk voor de koeling in de zomer.

In de kelderruimtes hebben we ook een aantal verwarmde ruimtes. Hier geen vloerverwarming maar Jaga's.

Ervaringen:
- De vloerverwarming is zo efficiënt in combinatie met de warmtepomp dat de temperatuur zo laag is dat de Jaga's die meelopen in hetzelfde circuit eigenlijk niet functioneren. Ook fan's om wat extra luchtstroom te creeeren werken niet.
Wil je dus echt Jaga's, dan moet je echt een apart hogere temperatuurscircuit gebruiken anders heb je er weinig aan.
Gelukkig worden de kelderruimtes door de vloerverwarming erboven warm genoeg, de Jaga's zijn in ons geval overbodig gebleken....

- De vloerverwarming hebben we in de eigen kamer uitgezet omdat het eigenlijk net iets te warm werd.

- De airco's in de slaapkamers werken eigenlijk véél beter om de slaapkamers eventueel op verzoek op te warmen, en zijn bijna net zo zuinig als de normale warmtepomp (en zijn veel sneller)

- Jaga's zijn DUUR

Conclusie
Ik zou ALTIJD vloerverwarming laten aanbrengen. In verhouding is het helemaal niet duur, en je kan het niet zomaar achteraf doen. Of je het dan ook gaat gebruiken kan je dan nog bepalen. Ga je voor Jaga zit je met het probleem dat ze erg prijzig zijn, en dat ze echt wel wat meer als de normale 25 tot 30 graden lusten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 17:58
Radiatoren boven zijn leuk.. maar bijna iedereen geeft aan dat ze altijd uit staan in de slaapkamer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10:38
Eens met Jantje. Wij hebben ze ook weg gehaald en verwarmen met airco's voor de dagen dat het echt koud is. We houden ook van warmte maar niet in de slaapkamer. Lekker dik winterdekbed voldoet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-08 12:04
in mijn nieuwe huis met WP heb ik in alle slaapkamer een convector/radiator van Vasco (dus met ventilator eronder).
Vloerverwarming is meestal te traag voor slaapkamers.

Je bestaande huidige radiatoren terughangen met ventilatoren eronder is waarschijnlijk ook genoeg (evt. met radiatorfolie op de muur). Dit zou je kunnen testen door nu al ventilatoren te plaatsen, de cv watertemperatuur te verlagen en kijken of je het van de winter warm genoeg vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Klein detail die ik niet had gedeeld: We vinden gewone radiators meestal maar lelijk staan in een kamer, ze doen afbreuk aan het strakke geheel.

Als we radiators hebben, zouden we dus strakke paneelradiators plaatsen, maar de kosten hiervan zijn waarschijnlijk even hoog als vloerverwarming, vandaar dat ik dit nu overweeg.

Aangezien alle radiators op vloerventielen staan, is het natuurlijk ook een optie om ze gewoon allemaal weg te halen en op zolder te zetten. Wanneer het dan een probleem wordt kan ik ze altijd nog terug hangen. Of toch gewoon voor de airco's gaan natuurlijk..

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:23
Als je nooit stookt in zo'n kamer, waarom zou je het dan nog aanleggen? Mooie besparing toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-08 16:43
W/W of W/L warmtepomp? Wij hebben een W/W systeem en ik ben erg tevreden over de keuze om overal vloerverwarming aan te leggen-- het is bijvoorbeeld ook erg prettig met verkoelen van de slaapkamers in de zomer. Verder vind ik de gelijkmatige manier van verwarmen ook fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Terpen Tijn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:37:
W/W of W/L warmtepomp? Wij hebben een W/W systeem en ik ben erg tevreden over de keuze om overal vloerverwarming aan te leggen-- het is bijvoorbeeld ook erg prettig met verkoelen van de slaapkamers in de zomer. Verder vind ik de gelijkmatige manier van verwarmen ook fijn.
W/L

Die gelijkmatige manier van verwarmen lijkt mij dus ook wel fijn. Zoals ik zei: we hebben nu nooit de verwarming aan op de slaapkamers, maar we liggen nu wel als 2 ijslolly's in bed. Als het gewoon een aangename warmte zou zijn, en niet die muffe droge radiator warmte, dan denk ik dat ik er juist wel blij mee zou zijn.

Daar staat wel tegenover: we wonen er nog niet, dus ik heb geen idee hoe warm/koud het huis gaat aanvoelen, ook in combinatie met WTW die toch opgewarmde lucht de slaapkamers in gaat blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-08 16:43
ConQuestador schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:41:
[...]

W/L

Die gelijkmatige manier van verwarmen lijkt mij dus ook wel fijn. Zoals ik zei: we hebben nu nooit de verwarming aan op de slaapkamers, maar we liggen nu wel als 2 ijslolly's in bed. Als het gewoon een aangename warmte zou zijn, en niet die muffe droge radiator warmte, dan denk ik dat ik er juist wel blij mee zou zijn.

Daar staat wel tegenover: we wonen er nog niet, dus ik heb geen idee hoe warm/koud het huis gaat aanvoelen, ook in combinatie met WTW die toch opgewarmde lucht de slaapkamers in gaat blazen.
Nou ja, het ijslolly :+ probleem heb ik niet, en wel WTW, en ik ervaar het niet als te warm bij ons. WTW is sowieso altijd wat frisjes, want het is bijna-tot-kamertemperatuur verwarmde lucht, dus dat voelt eigenlijk niet warm aan, zeker met de stroming erbij.

Mocht het toch te warm worden, dan zou je ook altijd nog de betreffende vv groepen kunnen afknijpen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-08 14:11
Als je de zorgt dat je de zolder goed isoleert zul je merken dat de temperatuur op de 1e etage al snel een paar graden warmer blijft. Ik heb zelf in mijn eind jaren 70 huis de zolder van binnen met 16cm Glaswol na geïsoleerd en ik heb het op zolder nog niet onder de 17 graden gehad zonder dat er boven ook maar iets van radiatoren open staan. Koppel gewoon die radiatoren af en je merkt vanzelf wel of je nog moet bijverwarmen. Dan kun je altijd nog een Jaga aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 14:27

Wuursj

want worst is al bezet

Wij hebben hier gekozen voor vloerverwarming. Uiteindelijk net wat goedkoper dan Jaga's, mooier en neemt minder ruimte in.

Alternatief zou eerder fan coils zijn omdat daar beter mee te koelen is dan met Jaga's of vloerverwarming. Dat geeft wel iets meer installatiewerk vanwege de condens afvoer.

Mocht dat te weinig zijn voor snel opstoken, komt misschien ooit een airco bij. Maar door goede isolatie, wordt het nu al zo'n 17/18 graden met verwarming op 1e en 2e verdieping uit. Dus heeft een slaapkamer maar een klein duwtje nodig om op 19 te komen.

[ Voor 36% gewijzigd door Wuursj op 23-09-2022 13:43 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
hoogerb schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:56:
Koppel gewoon die radiatoren af en je merkt vanzelf wel of je nog moet bijverwarmen. Dan kun je altijd nog een Jaga aanschaffen.
Dat ga ik waarschijnlijk sowieso doen.. Alleen als ik dan besluit dat vvw eigenlijk de beste oplossing voor me is, dan is het te laat. Ik heb 1x de kans op vvw aan te leggen, daarna doe ik het niet meer (want dan ligt er een hele PVC vloer op).

Mede door dit topic twijfel ik nu tussen 2 opties:
1. vloerverwarming, zodat ik altijd een lekker warme bovenverdieping heb. Maar snel (extra) verwarmen is geen optie als de kinderen op hun kamer willen spelen.
2. geen vloerverwarming, maar wel alle radiators weghalen. En dan zo snel mogelijk airco's laten ophangen in de 3 slaapkamers + 1 op zolder.

Voordeel van 1 is dat het ijslolly probleem wordt opgelost
Voordeel van 2 is dat we eigenlijk ook wel graag airco's willen voor in de zomer, dus hiermee slaan we 2 vliegen in 1 klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-08 14:52

Aight!

'A toy robot...'

En vloerverwarming plus een infrarood paneel voor als je snel warmte wilt?

Zo een ding zeg je toch maar x-aantal minuten aan en je hebt gelijk prettige warmte. In de zomer zal je zo een ding sowieso niet gebruiken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Aight! schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:32:
En vloerverwarming plus een infrarood paneel voor als je snel warmte wilt?
Ik vraag me af of je nog echt "snel warmte" nodig hebt als je toch vvw hebt liggen en het gewoon continue aangenaam is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb met alle opties ervaring.

Wij hebben vloerverwarming laten leggen door het hele huis, dus ook alle halletjes en de slaapkamers, juist om het overal egaal warm te krijgen. Wel uitschakelbaar per kamer om e.e.a. uit te kunnen zetten.
In de slaapkamers hebben we tevens airco laten aanleggen voornamelijk voor de koeling in de zomer.

In de kelderruimtes hebben we ook een aantal verwarmde ruimtes. Hier geen vloerverwarming maar Jaga's.

Ervaringen:
- De vloerverwarming is zo efficiënt in combinatie met de warmtepomp dat de temperatuur zo laag is dat de Jaga's die meelopen in hetzelfde circuit eigenlijk niet functioneren. Ook fan's om wat extra luchtstroom te creeeren werken niet.
Wil je dus echt Jaga's, dan moet je echt een apart hogere temperatuurscircuit gebruiken anders heb je er weinig aan.
Gelukkig worden de kelderruimtes door de vloerverwarming erboven warm genoeg, de Jaga's zijn in ons geval overbodig gebleken....

- De vloerverwarming hebben we in de eigen kamer uitgezet omdat het eigenlijk net iets te warm werd.

- De airco's in de slaapkamers werken eigenlijk véél beter om de slaapkamers eventueel op verzoek op te warmen, en zijn bijna net zo zuinig als de normale warmtepomp (en zijn veel sneller)

- Jaga's zijn DUUR

Conclusie
Ik zou ALTIJD vloerverwarming laten aanbrengen. In verhouding is het helemaal niet duur, en je kan het niet zomaar achteraf doen. Of je het dan ook gaat gebruiken kan je dan nog bepalen. Ga je voor Jaga zit je met het probleem dat ze erg prijzig zijn, en dat ze echt wel wat meer als de normale 25 tot 30 graden lusten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 12:15
Ik zie dat deze thread inmiddels bijna een jaar oud is maar ik sta voor een vergelijkbare keuze, dus ik roep graag jullie hulp in.

De situatie is als volgt: over een aantal maanden gaan we verhuizen. Het huis waar we naar toe gaan is op een dijk gebouwd en heeft 3 woonlagen: de laag waar je vanaf de dijk naar binnen stapt (woonverdieping) met keuken en woonkamer. De laag erboven met slaapkamers, badkamer en werkkamer (slaapverdieping). Boven de slaapverdieping zit nog een vliering.
Onder de woonverdieping zit de kelderverdieping met een washok/ cv hok, garage, grote kamer en een grote open ruimte die dient als werkplaats, gang en opslagplek. Deze kelderverdieping is niet echt afgewerkt, de leidingen lopen langs het plafond en over de muren en zijn niet ingefreesd, er is (op de grote kamer na) geen vloerbedekking en de kelder is aan 1 zijde in de dijk gebouwd, waardoor er alleen vanaf de tuin kant licht binnen komt. Vanuit de kelderverdieping loop je zo de tuin in die onderaan de dijk ligt.

Alle verdiepingen worden verwarmd met cv ketel en radiatoren, het huis is uit 1989 en naar de maatstaven van die tijd geïsoleerd. Alleen de keuken en badkamer hebben vloerverwarming maar die ligt er al sinds de bouw in. Totale oppervlak is 288 m2 maar als ik de kelderverdieping niet meereken, kom ik op rond de 180 a 200 m2 schat ik in.

Ik ben van plan een warmtepomp te laten installeren (W/W of L/W is nog onzeker, ik neig naar L/W) en in ieder geval de woonverdieping geheel van vloerverwarming te voorzien vanwege het comfort, de acceptabele efficiëntie en de goede combinatie met een warmtepomp.

Ik twijfel over de slaapverdieping. Aan de ene kant stoken we in ons huidige huis de slaapverdieping nooit, ook niet hartje winter, al is het dan wel koud in de slaapkamers: met een aanloop het bed in duiken om geen al te koude voeten te krijgen. Het nieuwe huis is slechter geïsoleerd dan ons huidige huis uit 2002 dus ik denk dat de slaapkamers daar een stukje kouder zijn.
Aan de andere kant zijn mijn twee oudste kinderen nu voor het eerst naar de middelbare school dus is de verwachting dat ze meer tijd gaan doorbrengen op hun slaapkamer voor huiswerk. Wel belangrijk dat ze dat kunnen doen zonder verkleumde vingers :).
Aan de ene kant geeft vloerverwarming dan een comfortabele warmte op hun slaapkamers, aan de andere kant moet het geen 20 graden zijn als ze gaan slapen, denk ik, dat lijkt me te warm. Doordeweeks hoeven de slaapkamers alleen van 16.00 tot slapengaan verwarmd te worden. De rest van het etmaal zijn ze naar school of liggen ze te slapen.
Ik meen begrepen te hebben dat met vloerverwarming en warmtepomp het niet handig is nachtverlaging toe te passen. dus dat zou betekenen dat het niet handig is om vloerverwarming op de slaapverdieping te nemen, omdat het dan ofwel overdag te koud is (als ik daar verwarm op slaaptemperatuur, zeg 18 graden) ofwel 's nachts te warm (als ik stook op huiswerk-maak-temperatuur, zeg 20 graden).
Voordeel is wel weer dat ik dan in de zomer wat passief zou kunnen koelen wat fijner is in de woonverdieping eronder en prettiger aan de voeten voor de kinderen die huiswerk ah maken zijn.

Nu had ik gedacht om dan op de woonverdieping vloerverwarming te nemen en op de slaapverdieping met Jaga's aan de slag te gaan omdat die net als een gewone radiator snel warm en koud zouden kunnen worden en ik dus voor zowel huiswerk als slaap makkelijk de juiste temperatuur kan regelen. Passieve koeling voor de woonverdieping via het plafond is dan niet mogelijk.
Toch zit het me ergens niet helemaal lekker en vind ik vloerverwarming op de slaapverdieping wel een mooie oplossing. En ik begrijp dat Jaga's niet zoveel goedkoper zijn dan vloerverwarming. Ik vraag me alleen af of het gaat werken met slaaptemperatuur versus huiswerk temperatuur.

Heeft iemand daar ervaring mee?

PS in de kelder ga ik geen vloerverwarming leggen, onder die verdieping zit geen kruipruimte en geen/ nauwelijks vloerisolatie. Daar hangen wel wat radiatoren waar ik iets mee moet want die hebben 1 blad en geen lamellen dus die kunnen met LTV sowieso niet overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:19
Ook Jaga’s hebben bij warmtepomp vriendelijke temperatuur geen grote reserves om snel een kamer warm te maken.

En 20 graden te warm om te slapen?

Ja als je het tog999 dekbed niet vervangt…
Als het bij mij 27 graden is dan zit er gewoon geen dekbed meer in het hoeslaken. Gaat prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ConQuestador
Gewoon simpel houden: overal vloerverwarming waar je kan. Zeker voor de warmtepomp is dat gewoon het makkelijkst.

• koksie
Ronald schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:55:
Ook Jaga’s hebben bij warmtepomp vriendelijke temperatuur geen grote reserves om snel een kamer warm te maken.

En 20 graden te warm om te slapen?

Ja als je het tog999 dekbed niet vervangt…
Als het bij mij 27 graden is dan zit er gewoon geen dekbed meer in het hoeslaken. Gaat prima.
Dank je voor je reactie, dus een Jaga gaat ook niet 'snel' een ruimte verwarmen zoals een traditionele opstelling van cv + radiator dat doet.

Ik zou ook per kamer individueel de temperatuur willen laten instellen. Zo kan het op onze kamer dan bijv 17 graden zijn terwijl de kamers van de kinderen en de werkkamer op 20 graden komen. Is dat mogelijk met individuele zones per kamer of is dat met vloerverwarming en warmtepomp niet handig?
ConQuestador schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:50:
Gewoon simpel houden: overal vloerverwarming waar je kan. Zeker voor de warmtepomp is dat gewoon het makkelijkst.
Heb jij uiteindelijk gekozen voor vvw overal? Hoe bevalt dat en zijn er ook nadelen die je opmerkt?

• Ronald
koksie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:26:
[...]

Ik zou ook per kamer individueel de temperatuur willen laten instellen. Zo kan het op onze kamer dan bijv 17 graden zijn terwijl de kamers van de kinderen en de werkkamer op 20 graden komen. Is dat mogelijk met individuele zones per kamer of is dat met vloerverwarming en warmtepomp niet handig?
Naregeling voor een groot deel van de installatie maakt vaak dat je extra complexiteit nodig hebt in je verwarming systeem om het goed te laten draaien. Denk aan grote parallel buffer met extra pomp.
Dat kost geld en enige efficiëntie.
De warmtepomp moet altijd minimum vermogen kwijt kunnen. Is een woonkamer met VV niet nageregeld dan kan het bijvoorbeeld zonder buffers. Maar dit heeft ook nadelen…

Daar ben ik niet op tegen, ga ik zelf ook doen. Maar kost ook behoorlijk geld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• koksie
Ronald schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:48:
[...]

Naregeling voor een groot deel van de installatie maakt vaak dat je extra complexiteit nodig hebt in je verwarming systeem om het goed te laten draaien. Denk aan grote parallel buffer met extra pomp.
Dat kost geld en enige efficiëntie.
De warmtepomp moet altijd minimum vermogen kwijt kunnen. Is een woonkamer met VV niet nageregeld dan kan het bijvoorbeeld zonder buffers. Maar dit heeft ook nadelen…

Daar ben ik niet op tegen, ga ik zelf ook doen. Maar kost ook behoorlijk geld.
Oeh, ik snap geloof ik niet goed wat je bedoelt. Het werkt blijkbaar heel anders dan bij een cv, waar je extra warmte vraagt als je een radiator opendraait en de cv harder zal moeten gaan stoken.

Dat het complexer wordt, snap ik. Er zijn natuurlijk thermostaten per kamer nodig, net als extra kleppen en een regelunit om ervoor te zorgen dat de juiste zones open en dicht gezet worden op aangeven van de thermostaten in de verschillende kamers. Dat is duurder dan wat nodig is om de hele verdieping samen op dezelfde temp te stoken. Maar waarom is er een parallel buffervat nodig?

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:35
Ik heb een soortgelijke verbouwing gedaan, alleen mijn woning is van 2007.

- Nieuwe hoofdleidingen
- Nieuwe groepen voor WP
- alle radiatoren eruit
- Open kunststof verdelers (1 op beganegrond en 1 op de 2e etage)
- overal vloerverwarming met 10cm h.o.h en 16mm dikke leidingen
- WP (Daikin)
- zoneregeling van Danfoss

Vooral op de hete dagen (zoals deze week) is het fijn om vloerverwarming te hebben omdat het systeem ook kan koelen. Voor in de winter kunnen de groepen van de slaapkamers dicht.

Mijn advies: gelijk overal vloerverwarming.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• TheGhostInc
  • Niet online
koksie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:44:
Ik meen begrepen te hebben dat met vloerverwarming en warmtepomp het niet handig is nachtverlaging toe te passen. dus dat zou betekenen dat het niet handig is om vloerverwarming op de slaapverdieping te nemen, omdat het dan ofwel overdag te koud is (als ik daar verwarm op slaaptemperatuur, zeg 18 graden) ofwel 's nachts te warm (als ik stook op huiswerk-maak-temperatuur, zeg 20 graden).
Voordeel is wel weer dat ik dan in de zomer wat passief zou kunnen koelen wat fijner is in de woonverdieping eronder en prettiger aan de voeten voor de kinderen die huiswerk ah maken zijn.
Het hangt vooral af van hoe je je warmtepomp kiest.
Stel je energievraag die je berekent komt uit op 6,8kW en je haalt een 7kW warmtepomp, dan zal hij maar nauwelijks over hebben om snel het huis te verwarmen.
Haal je echter dan een 9kW, dan zal de WP veel minder moeite hebben om extra warmte in je huis te stoppen.

Het is een beetje als een regendouche vergelijken met een gewone douche.
Een gewone douche maakt je nat & schoon, is veel goedkoper, is efficiënter, stelt minder eisen aan waterleidingen en verwarmingstoestel en is gewoon beter voor het milieu. Dus wie koopt er nou een regendouche? :+

Nachtverlaging is ook gewoon een optie met een warmtepomp en heeft ook meerdere voordelen. Zoals minder geluid 's-nachts en een koelere temperatuur 's-nachts in huis.
Echter moet je WP dan wel het vermogen hebben om in redelijke tijd het huis weer terug te krijgen op temperatuur. Meestal is een trapje omhoog dan niet een gekke overweging.
Over pendelen moet je dan ook niet te lang nadenken. Immers pendelt je hele huis 's-nachts, je krijgt een heel ander gebruiksmodel.

Bij een dijkwoning moet je trouwens wel opletten met de wind, omdat je naast een open vlakte woont kan de temperatuur behoorlijk ver afkoelen en een buitenunit van een WP kan ook ongelukkig in de wind terecht komen. Dat is wel een andere situatie dan een huis in een woonwijk met bomen eromheen waardoor je zelden echt de minimale temperatuur haalt.
koksie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:16:
Maar waarom is er een parallel buffervat nodig?
Dat is alleen nodig als je te weinig capaciteit hebt voor de defrosts.
Als je echter altijd een 50m2 oid actief hebt draaien, dan gaat die WP het allemaal voor jou regelen.
Draai je een zone open, dan kan het zijn dat je dan de WP even hoort optoeren als hij dat nodig vindt.

Praktisch elke moderne vloerverwarming kan geregeld worden met kleppen en die heb je in NO (Normal Open) en NC (Normal Closed) en je kunt eventueel ook handmatig ze open en dicht zetten.

In jouw geval zou ik kijken naar een simpele controller die je kunt koppelen aan je smartphone. En dat je vrouw/kinderen met 1 druk op hun smartphone een kamer kunnen aanzetten boven. En dat er een automatisch programma is die om bijvoorbeeld 19:00 weer alles boven dicht zet.
(In programma's zoals Home Assistant/NodeRed/.... zijn dat soort dingen eenvoudig te programmeren)

• Ronald
koksie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:16:
[...]

Oeh, ik snap geloof ik niet goed wat je bedoelt. Het werkt blijkbaar heel anders dan bij een cv, waar je extra warmte vraagt als je een radiator opendraait en de cv harder zal moeten gaan stoken.

Dat het complexer wordt, snap ik. Er zijn natuurlijk thermostaten per kamer nodig, net als extra kleppen en een regelunit om ervoor te zorgen dat de juiste zones open en dicht gezet worden op aangeven van de thermostaten in de verschillende kamers. Dat is duurder dan wat nodig is om de hele verdieping samen op dezelfde temp te stoken. Maar waarom is er een parallel buffervat nodig?
Zowel CV als warmtepomp hebben een minimum thermisch vermogen waar ze op kunnen draaien. Is warmtevraag lager dan gaat dat door in een uitschakelen. Een CV is daar niet slecht in. Een warmtepomp is heel ander verhaal… die vind dat niet fijn.

CV draait op laag water debiet en groter temperatuur verschil.
Warmtepomp op hoog debiet en laag temperatuur verschil. Er is ook een minimum debiet dat de warmtepomp kwijt moet kunnen en dat is lastig tot onmogelijk als er teveel zones dicht kunnen staan.

Een parallel buffer maakt dat de warmtepomp zowel debiet als vermogen kwijt kan. Wel voor beperkte tijd - een paar 100l water 5 graden opwarmen duurt niet lang met 2-3-4kW

• Ronald
TheGhostInc schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:39:

[...]

Dat is alleen nodig als je te weinig capaciteit hebt voor de defrosts.
Dat scenario vraagt om serie buffer. Normaal in retour. Lage kosten en lage impact op efficiëntie.

Bij onvoldoende garantie op circulatie is parallel buffer met pomp nodig

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 07-09-2023 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
koksie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:26:
Heb jij uiteindelijk gekozen voor vvw overal? Hoe bevalt dat en zijn er ook nadelen die je opmerkt?
Ja, hoe de verwarming is weet ik nog niet, want ik heb er nog geen winter mee gedraaid. Redenen waarom ik tevreden mee ben is vooral dat ik nergens meer lelijke radiatoren heb: vloerverwarming is onzichtbaar.

Daar bovenop vinden wij een constante temperatuur van zo'n 20 graden in het huis wel fijn, dat was het vorig jaar einde van de winter boven ook ondanks geen (aangesloten) verwarming boven. Alleen moest al die warmte van beneden komen waardoor de verwarming beneden niet efficient kon draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

[...]

In jouw geval zou ik kijken naar een simpele controller die je kunt koppelen aan je smartphone. En dat je vrouw/kinderen met 1 druk op hun smartphone een kamer kunnen aanzetten boven. En dat er een automatisch programma is die om bijvoorbeeld 19:00 weer alles boven dicht zet.
(In programma's zoals Home Assistant/NodeRed/.... zijn dat soort dingen eenvoudig te programmeren)
Zo ben ik het hier ook aan het oplossen:
- BG (~60m2) en twee badkamertjes (samen 8m2) zijn 'altijd aan'.
- 5 Slaapkamers hebben een (ali) thermostaat die de NC vloerverwarmingkleppen (9 stuks) van die zones bedienen. En die thermostaten zijn weer App bedienbaar en hangen aan google home met allerhande scenario's.
Erg goedkope manier van naregeling met ~200 euro voor 5 kamers.

Het enige wat ik handmatig moet doen is in de zomer de badkamer groepen dicht draaien als er gekoeld gaat worden. Dat zijn twee acties per jaar. De helft is nu werkend :)

Als alle slaapkamer groepen opeens open gaan, moet de WP natuurlijk wel even flink aan de bak met deze methode. De twee groepen per slaapkamers zijn geneste groepen dus er kan ook gekozen worden voor 1 groep altijd aan en de tweede groep thermostaat bediend, mocht het in de praktijk te veel op en neer gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 07-09-2023 10:30 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• TheGhostInc
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:44:
Een CV is daar niet slecht in. Een warmtepomp is heel ander verhaal… die vind dat niet fijn.
Dan had hij maar geen warmtepomp moeten worden :+

Maar serieus:
Een warmtepomp gaat echt niet zomaar kapot van pendelen, daar is hij gewoon op gemaakt, alleen verkort je de levensduur mogelijk wat en is je verbruik iets hoger. Maar ook bij een defrost 'pendelt' de machine.
Je koelkast doet bijvoorbeeld de hele dag niet anders, even aan, alles weer afkoelen en uit totdat de volgende cycli begint. Er is niemand die zijn koelkastdeur op een kier laat staan 'om de compressor van de koelkast te sparen'.

Een parallelle buffer met extra waterpomp is ook funest voor je efficiëntie doordat retour en aanvoer gaan mengen en je een extra waterpomp nodig hebt die continu staat te draaien. Nog even los van de kosten van een extra vat & pomp, extra installatiewerk. De kans op fouten bij een complexere installatie is ook groter.
(Er worden hier regelmatig topics geopend met systemen die overengineerd zijn en daardoor gewoon niet werken)

Een buffer 'doet iets' tijdens de seizoenen dat je warmtevraag laag is en je warmtepomp een heerlijke SCOP haalt. Voorjaar/najaar. Maar dat zijn ook de momenten dat je nog niet enorm veel energie verbruikt. Zodra het echt koud begint te worden en je energieverbuik op begint te lopen draait elke WP gewoon continu, met of zonder buffer, en maakt de SCOP niet meer uit, die is dan hetzelfde, of in het ergste geval slechter in een situatie met buffervat omdat aanvoer en afvoer gaan mixen als je circulatiepomp niet in sync loopt met je WP..Ga je kunstmatig je aanvoerstemperatuur verhogen, terwijl je WP nog veel langer met een lagere Taanvoer had kunnen draaien (=efficiënter).

Geld dus gewoon in je zak houden!

• koksie
Rainesh schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:23:

- Nieuwe hoofdleidingen
- Nieuwe groepen voor WP
- alle radiatoren eruit
- WP (Daikin)

Vooral op de hete dagen (zoals deze week) is het fijn om vloerverwarming te hebben omdat het systeem ook kan koelen. Voor in de winter kunnen de groepen van de slaapkamers dicht.

Dank je voor je ervaring, stook je de slaapkamers overdag en 's avonds op dezelfde temperatuur of verlaag je de temperatuur in de avond?
[...]

Bij een dijkwoning moet je trouwens wel opletten met de wind, omdat je naast een open vlakte woont kan de temperatuur behoorlijk ver afkoelen en een buitenunit van een WP kan ook ongelukkig in de wind terecht komen. Dat is wel een andere situatie dan een huis in een woonwijk met bomen eromheen waardoor je zelden echt de minimale temperatuur haalt.

Het is een dijkwoning maar wel in het dorp, aan een brede vliet. De buren en overburen bieden de normale beschutting die ik in mijn huidige woning min of meer ook heb. Alleen de achterkant aan de vliet kan idd wat op de wind liggen maar aan de overkant ligt ook een woonwijk. Het is dus gelukkig niet alsof er hectares aan akkerland omheen ligt.

Ik ga idd kijken naar een domotica oplossing, ik gebruik Domoticz voor al mijn home automation dus ik ga tzt op zoek naar een integratie daarmee.

Goed om te lezen dat het geen probleem is nachtverlaging toe te passen voor de slaapverdieping, de woonverdieping is ongeveer net zo groot dus nog genoeg plek om het minimale vermogen kwijt te kunnen denk ik. Maar daar moet tzt de installateur aan gaan rekenen.
Wuursj schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:19:
[...]

Zo ben ik het hier ook aan het oplossen:
- BG (~60m2) en twee badkamertjes (samen 8m2) zijn 'altijd aan'.
- 5 Slaapkamers hebben een (ali) thermostaat die de NC vloerverwarmingkleppen (9 stuks) van die zones bedienen. En die thermostaten zijn weer App bedienbaar en hangen aan google home met allerhande scenario's.
Erg goedkope manier van naregeling met ~200 euro voor 5 kamers.

Als alle slaapkamer groepen opeens open gaan, moet de WP natuurlijk wel even flink aan de bak met deze methode. De twee groepen per slaapkamers zijn geneste groepen dus er kan ook gekozen worden voor 1 groep altijd aan en de tweede groep thermostaat bediend, mocht het in de praktijk te veel op en neer gaan.
Heb je wellicht een link naar je thermostaten?
TheGhostInc schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:34:
[...]
.

Geld dus gewoon in je zak houden!
Graag :) Maar serieus, bedankt voor je inzichten.

• Rainesh
koksie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:35:
[...]

Dank je voor je ervaring, stook je de slaapkamers overdag en 's avonds op dezelfde temperatuur of verlaag je de temperatuur in de avond?

[...].
Ik stook de kamers niet, alleen wanneer echt nodig. Slaapkamers koelen doe ik wel.

• koksie
Rainesh schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:09:
[...]

Ik stook de kamers niet, alleen wanneer echt nodig. Slaapkamers koelen doe ik wel.
Ah, ik lees het ja, excuus, ik had er overheen gelezen. Je hebt dus boven alleen vvw aangelegd voor het koelen? En voor de paar dagen per jaar dat het echt nodig is boven te stoken? Werkt dat goed genoeg?

• Rainesh
koksie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:52:
[...]

Ah, ik lees het ja, excuus, ik had er overheen gelezen. Je hebt dus boven alleen vvw aangelegd voor het koelen? En voor de paar dagen per jaar dat het echt nodig is boven te stoken? Werkt dat goed genoeg?
Ik hoor mijn vrouw niet meer klagen dat het bloedheet is :p

• koksie
Rainesh schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:54:
[...]

Ik hoor mijn vrouw niet meer klagen dat het bloedheet is :p
:D Ook niet dat het in de winter te koud is?

• Rainesh
koksie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:34:
[...]

:D Ook niet dat het in de winter te koud is?
Nope :) voordat ik een WP had, verwarmde ik de kamers soms. Maar dat kwam omdat de kinderen toen nog wat jonger waren. Maar afgelopen winter niet gedaan en geen klachten. Alhoewel we ook geen superstrenge winter gehad hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rainesh schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:23:

- Nieuwe hoofdleidingen
- Nieuwe groepen voor WP
- alle radiatoren eruit
- WP (Daikin)

Ik heb precies hetzelfde gedaan, toevallig vanmiddag weer de koeling aangezet. :).
Klusjesman was niet zo blij toen ie 38meter Uponor door de woning moest trekken :+

Zou altijd overal vloerverwarming leggen, veel fijner , mooier en niet veel duurder dan nieuwe radiatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2023 21:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• koksie
Helder, vloerverwarming is overduidelijk de favoriet voor zowel woon- als slaapverdieping.

Dan resteert nog de kelderverdieping. Daar is geen kruipruimte en geen/ nauwelijks vloerisolatie. Er is daar 1 ruimte die wel eens verwarmd zou moeten worden, dat is een grote kamer die waarschijnlijk logeerkamer/ speelkamer zal worden. Daar zijn ze misschien eens een dagdeel in het weekend en doordeweeks eens een uurtje per twee a drie dagen. Vloerverwarming lijkt me daar geen optie gezien het warmteverlies door de vloer heen en de korte onregelmatige verblijfsduur. Zou ik daar dan wel een Jaga op moeten hangen of eerder kijken naar bijv een airco voor kortstondige verwarming? Het blijft daar ook hartje zomer altijd koel dus koeling is geen probleem, het gaat echt om verwarming in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

koksie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:35:
[...]

Heb je wellicht een link naar je thermostaten?
In 2 kamers deze
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sIqk150.png

In 1 kamer deze
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZuALzjy.png
(mijn vriendin vind wit mooier / minder opvallend. Ik ben juist een beetje bang dat het wit gaat vergelen in de loop der tijd)

En in de toekomige 2 kamers moet ik nog kiezen.

De eerste heeft een mooier display. De tweede is qua software weer iets beter. Maar er zijn veel verschillende types die net even iets anders zijn. Sommige hebben een nauwkeurigheid van een halve graad, sommige een hele. Mijn ervaring is wel dat je even moet calibreren maar dat is heel simpel te doen met de tuya app.
Beide hebben het nadeel dat je wel de licht intensiteit kan instellen of helemaal kan uit zetten maar niet het licht gaat branden bij aanraking of zo. In het pikke donker is de zachtste stand wel OK maar overdag weer wat mager. Eentje waarbij het licht vanzelf uitgaat na x tijd en weer aan gaat als je het aanraakt, zou ik fijner vinden maar nog niet gevonden.

Doordat het in Tuya en google home bij elkaar komt, kan je dus prima verschillende thermostaten door elkaar heen gebruiken. Daar staan ze samen bij elkaar met de hoofd-thermostaat in de woonkamer die de WP aanstuurt. Je kan dus ook een scenario 'slaapkamers snel opwarmen' maken die naast de slaapkamer groepen open zetten ook de woonkamer thermostaat wat hoger insteld zodat er zeker warmtevraag naar de WP gestuurt wordt. Dat doen de slaapkamer themostaten in een master-slave opstelling immers niet zelf (en wil ik ook niet).

Je hebt ze in verschillende uitvoeringen qua aansluiten. Ik gebruik de 3A versie met 24v actuators van danfoss op de vloerverwarming verdeler en die draad laat ik schakelen via het 'dry contact' van de thermostaat. Dus de plus van een 24v voeding gaat naar de thermostaat en weer terug naar de actuator. Je kan ook voor een versie kiezen die direct een 230v actuator kan aansturen. Dat scheelt een draad maar wel zorgen dat de thermostaten en de actuatoren in dezelfde stroom groep zitten. Je hebt ook versies die zowel een dry contact hebben als een 230v actuator aan kunnen sturen, dan ben je het meest flexibel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5JV02F9.png
Ik gebruik dus de gele optie voor schakelen van 24v van een voeding naar de actuatoren.

[ Voor 25% gewijzigd door Wuursj op 08-09-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
koksie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:33:
Dan resteert nog de kelderverdieping. Daar is geen kruipruimte en geen/ nauwelijks vloerisolatie. Er is daar 1 ruimte die wel eens verwarmd zou moeten worden, dat is een grote kamer die waarschijnlijk logeerkamer/ speelkamer zal worden. Daar zijn ze misschien eens een dagdeel in het weekend en doordeweeks eens een uurtje per twee a drie dagen. Vloerverwarming lijkt me daar geen optie gezien het warmteverlies door de vloer heen en de korte onregelmatige verblijfsduur.
Ik heb een souterrain met beperkte hoogte en een vergelijkbaar gebruik. Jouw dilemma herken ik volledig.
Tijdens mijn verbouwing heb ik een IR paneel & elektrische kacheltjes getest, maar het vermogen blijft beperkt. Een ruimte van 20+m2 krijg je niet warm met 3kW.
Bedenk ook goed wat er op de vloer komt, er lagen bij mij tegels en die zijn zo koud dat je echt iets aan je voeten moest hebben, anders deed het gewoon pijn.
Mijn zoontje speelt veel op de grond, als de vloer te koud zou zijn, dan gaat dat niet werken.

Na veel wikken en wegen, droogbouw overwogen (zit op mijn andere verdiepingen) heb ik uiteindelijk maar de vloerverwarming laten infrezen. Dat is direct in het beton gedaan, een cementdekvloer had ik niet eens.
Maar met een hoogte van 2m wil je niet nog 4-5cm extra kwijt.
De kosten waren beperkt, infrezen was €1000, egaliseren erna ook zoiets. Maar ik heb het nog niet getest in de winter.

Het alternatief was zoveel duurder en het resultaat niet direct beter, dat ik het maar gewoon ga proberen.
Het is een gok van €1000, egaliseren moest sowieso. En een vvw gaat 50? jaar mee, dus ook al gebruik ik het zelden, het levert wel nog wat op. En de verdeler hangt naast de warmtepomp, dus qua installatiewerk was het niks. 2 T-stukken en 2x een meter pijp.
En als ik ooit een pendelende warmtepomp heb, zet ik 1 sectie daar open ;)
Maar het kan goed zijn dat ik bij de volgende ronde in mijn huis alsnog een airco ga ophangen, of dat ik het IR paneel ergens hang.

Jaga's zijn in mijn situatie vrij lastig, dat zou qua installatie werk nogal een tracé betekenen.

Puur technisch is er maar 1 optie: alles eruit breken en opnieuw opbouwen met isolatie. Maar in mijn geval was dat €30.000, met het risico op constructie schade. Daarom maar dit gokje genomen.

Maar elke oplossing kan werken, hangt echt van je voorkeur af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

koksie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:33:
Helder, vloerverwarming is overduidelijk de favoriet voor zowel woon- als slaapverdieping.

Dan resteert nog de kelderverdieping. Daar is geen kruipruimte en geen/ nauwelijks vloerisolatie. Er is daar 1 ruimte die wel eens verwarmd zou moeten worden, dat is een grote kamer die waarschijnlijk logeerkamer/ speelkamer zal worden. Daar zijn ze misschien eens een dagdeel in het weekend en doordeweeks eens een uurtje per twee a drie dagen. Vloerverwarming lijkt me daar geen optie gezien het warmteverlies door de vloer heen en de korte onregelmatige verblijfsduur. Zou ik daar dan wel een Jaga op moeten hangen of eerder kijken naar bijv een airco voor kortstondige verwarming? Het blijft daar ook hartje zomer altijd koel dus koeling is geen probleem, het gaat echt om verwarming in de winter.
Wij hebben diverse ruimtes in de kelder waar ik Jaga's heb gehangen, maar uiteindelijk dichtgedraaid heb omdat de vloerverwarming erboven de kelderruimtes ook verwarmen. De Jaga's deden sowieso helemaal niks bij een aanvoer van 30 graden dus het was al vrij zinloos.

Het is daar altijd minimaal zo'n 19 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

TheGhostInc schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:04:
[...]

Ik heb een souterrain met beperkte hoogte en een vergelijkbaar gebruik. Jouw dilemma herken ik volledig.
Tijdens mijn verbouwing heb ik een IR paneel & elektrische kacheltjes getest, maar het vermogen blijft beperkt. Een ruimte van 20+m2 krijg je niet warm met 3kW.
Bedenk ook goed wat er op de vloer komt, er lagen bij mij tegels en die zijn zo koud dat je echt iets aan je voeten moest hebben, anders deed het gewoon pijn.
Mijn zoontje speelt veel op de grond, als de vloer te koud zou zijn, dan gaat dat niet werken.

Na veel wikken en wegen, droogbouw overwogen (zit op mijn andere verdiepingen) heb ik uiteindelijk maar de vloerverwarming laten infrezen. Dat is direct in het beton gedaan, een cementdekvloer had ik niet eens.
Maar met een hoogte van 2m wil je niet nog 4-5cm extra kwijt.
De kosten waren beperkt, infrezen was €1000, egaliseren erna ook zoiets. Maar ik heb het nog niet getest in de winter.

Het alternatief was zoveel duurder en het resultaat niet direct beter, dat ik het maar gewoon ga proberen.
Het is een gok van €1000, egaliseren moest sowieso. En een vvw gaat 50? jaar mee, dus ook al gebruik ik het zelden, het levert wel nog wat op. En de verdeler hangt naast de warmtepomp, dus qua installatiewerk was het niks. 2 T-stukken en 2x een meter pijp.
En als ik ooit een pendelende warmtepomp heb, zet ik 1 sectie daar open ;)
Maar het kan goed zijn dat ik bij de volgende ronde in mijn huis alsnog een airco ga ophangen, of dat ik het IR paneel ergens hang.

Jaga's zijn in mijn situatie vrij lastig, dat zou qua installatie werk nogal een tracé betekenen.

Puur technisch is er maar 1 optie: alles eruit breken en opnieuw opbouwen met isolatie. Maar in mijn geval was dat €30.000, met het risico op constructie schade. Daarom maar dit gokje genomen.

Maar elke oplossing kan werken, hangt echt van je voorkeur af.
Ik moet zeggen, wij hebben in de verwarmde ruimtes
- pvc "laminaat" welke best fijn aanvoelt
- in de filmkamer heb ik dik tapijt
Beide vloeropties zijn wel prettig aan de voeten.

Vloerverwarming heb ik ook aan gedacht, ik had exact dezelfde dilemma's aar het uiteindelijk dus niet gedaan (ik wilde ook helemaal opnieuw opbouwen maar zoals je zegt dan moet de hele vloer eruit en moet je dieper gaan, en de fundering vindt dat niet fijn).
Infrezen is natuurlijk ook een optie al heb je dan wel meer warmteverlies. Maar wel een goedkope optie eigenlijk zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
koksie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:44:
Ik zie dat deze thread inmiddels bijna een jaar oud is maar ik sta voor een vergelijkbare keuze, dus ik roep graag jullie hulp in.

De situatie is als volgt: over een aantal maanden gaan we verhuizen. Het huis waar we naar toe gaan is op een dijk gebouwd en heeft 3 woonlagen: de laag waar je vanaf de dijk naar binnen stapt (woonverdieping) met keuken en woonkamer. De laag erboven met slaapkamers, badkamer en werkkamer (slaapverdieping). Boven de slaapverdieping zit nog een vliering.
Onder de woonverdieping zit de kelderverdieping met een washok/ cv hok, garage, grote kamer en een grote open ruimte die dient als werkplaats, gang en opslagplek. Deze kelderverdieping is niet echt afgewerkt, de leidingen lopen langs het plafond en over de muren en zijn niet ingefreesd, er is (op de grote kamer na) geen vloerbedekking en de kelder is aan 1 zijde in de dijk gebouwd, waardoor er alleen vanaf de tuin kant licht binnen komt. Vanuit de kelderverdieping loop je zo de tuin in die onderaan de dijk ligt.

Alle verdiepingen worden verwarmd met cv ketel en radiatoren, het huis is uit 1989 en naar de maatstaven van die tijd geïsoleerd. Alleen de keuken en badkamer hebben vloerverwarming maar die ligt er al sinds de bouw in. Totale oppervlak is 288 m2 maar als ik de kelderverdieping niet meereken, kom ik op rond de 180 a 200 m2 schat ik in.

Ik ben van plan een warmtepomp te laten installeren (W/W of L/W is nog onzeker, ik neig naar L/W) en in ieder geval de woonverdieping geheel van vloerverwarming te voorzien vanwege het comfort, de acceptabele efficiëntie en de goede combinatie met een warmtepomp.

Ik twijfel over de slaapverdieping. Aan de ene kant stoken we in ons huidige huis de slaapverdieping nooit, ook niet hartje winter, al is het dan wel koud in de slaapkamers: met een aanloop het bed in duiken om geen al te koude voeten te krijgen. Het nieuwe huis is slechter geïsoleerd dan ons huidige huis uit 2002 dus ik denk dat de slaapkamers daar een stukje kouder zijn.
Aan de andere kant zijn mijn twee oudste kinderen nu voor het eerst naar de middelbare school dus is de verwachting dat ze meer tijd gaan doorbrengen op hun slaapkamer voor huiswerk. Wel belangrijk dat ze dat kunnen doen zonder verkleumde vingers :).
Aan de ene kant geeft vloerverwarming dan een comfortabele warmte op hun slaapkamers, aan de andere kant moet het geen 20 graden zijn als ze gaan slapen, denk ik, dat lijkt me te warm. Doordeweeks hoeven de slaapkamers alleen van 16.00 tot slapengaan verwarmd te worden. De rest van het etmaal zijn ze naar school of liggen ze te slapen.

Nu had ik gedacht om dan op de woonverdieping vloerverwarming te nemen en op de slaapverdieping met Jaga's aan de slag te gaan omdat die net als een gewone radiator snel warm en koud zouden kunnen worden en ik dus voor zowel huiswerk als slaap makkelijk de juiste temperatuur kan regelen. Passieve koeling voor de woonverdieping via het plafond is dan niet mogelijk.
Toch zit het me ergens niet helemaal lekker en vind ik vloerverwarming op de slaapverdieping wel een mooie oplossing. En ik begrijp dat Jaga's niet zoveel goedkoper zijn dan vloerverwarming. Ik vraag me alleen af of het gaat werken met slaaptemperatuur versus huiswerk temperatuur.

Heeft iemand daar ervaring mee?

PS in de kelder ga ik geen vloerverwarming leggen, onder die verdieping zit geen kruipruimte en geen/ nauwelijks vloerisolatie. Daar hangen wel wat radiatoren waar ik iets mee moet want die hebben 1 blad en geen lamellen dus die kunnen met LTV sowieso niet overweg.
Vloerverwarming is wel wat meer gebufferde warmte, dus voor kamers die dienst doen om te werken en te slapen is dat natuurlijk minder fijn doordat ze trager zullen afkoelen. Ander nadeel is dat het ook traag opwarmt, dus bij thuiskomst van school zal het nog lang koud blijven (of je moet het de hele dag aanzetten).

L/L warmtepompen (airco's dus) zijn eigenlijk veel geschikter voor deze situaties, want ze zijn zeer direct en hoef je geen rekening te houden met onregelmatige verblijfschema's in de kamers.

Combinatie kan ook, vloerverwarming passief laten draaien voor een basis/minimum temperatuur en de airco's om snel te reageren, maar dat wordt wel complexer afregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Top, dank je. Ik wil eigenlijk het liefst wel dat de individuele thermostaten de WP kunnen schakelen, net zoals dat met Tado kan op radiatoren+cv. De reden is dat ik dan mijn werkkamer kan verwarmen, zonder de hele woonverdieping warm te hoeven stoken. Als ik thuiswerk, zit ik de hele dag op mijn werkkamer achter mijn bureau en ik kom daar gedurende de dag alleen een paar keer vandaan voor toilet en lunch. Om mijn werkkamer aangenaam te krijgen, moet ik nu de woonkamer ook meestoken naar 19 graden want daar hangt de thermostaat en anders wordt de cv dus niet aangestuurd om warmte te gaan leveren. Terwijl er de hele dag niemand anders thuis is en het dus gerust 16 graden mag zijn in de woonkamer. Zonde van het gas. Als ik via een thermostaat in mijn werkkamer de cv zou kunnen aansturen en de woonkamer onverwarmd zou kunnen laten, zou dat dus veel kunnen schelen.

Dat werkt bij een WP denk ik wel anders maar toch lijkt het me wel handig als een thermostaat per kamer kan bepalen dat die kamer verwarmd wordt (klep open én WP gaat warmte leveren) zonder dat ik per se de thermostaat in de woonkamer hoger hoef te zetten. Want als het in de woonkamer al 20 graden is, voel ik er niet zoveel voor om die eerst tot 21 graden te moeten verwarmen voordat mijn werkkamer op 19 graden komt.

Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
Thanks voor het delen van je ervaringen! Ik denk dat vvw bij mij niet nuttig gaat zijn en dat er een groot warmteverlies de grond in zal zijn. Voor het comfort in die kamer zal vloerbedekking denk ik het beste zijn dus daar gaat ook niet met vvw. Een airco is het denk ik voor de korte periodes dat er iemand in die ruimte is, de beste oplossing. Er hangen nu wel 2 radiatoren (2 blad zonder lamellen) dus met een WP gaat dat niet werken. Het leidingwerk is er dus wel dus ik kan er een Jaga ophangen maar ik begrijp uit eerdere post dat die ook niet snel de ruimte op temperatuur gaan krijgen. Dus dan kom ik toch weer bij de airco uit.
Ik ga er eens over peinzen de komende dagen :)

[ Voor 0% gewijzigd door koksie op 08-09-2023 20:50 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Als je wp aan gaat en alleen die kamer gaat open, gaat je wp enorm pendelen. Hij kan zijn minimale vermogen niet kwijt in alleen die kamer.

Als de huiskamer groepen open blijven en de slaapkamer thermostaat zet de wp aan, heb je hetzelfde effect als thermostaat in woonkamer hoger zetten: het wordt een beetje warmer dan Tset. Ik gebruik dat soms alleen om even om de sneller op temperatuur te komen. Meestal is groep van slaapkamer open zetten al voldoende omdat bij ons boven beter is geïsoleerd en warmte stijgt. Zal per huis verschillen.

[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 08-09-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

koksie schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:59:
[...]

Top, dank je. Ik wil eigenlijk het liefst wel dat de individuele thermostaten de WP kunnen schakelen, net zoals dat met Tado kan op radiatoren+cv. De reden is dat ik dan mijn werkkamer kan verwarmen, zonder de hele woonverdieping warm te hoeven stoken. Als ik thuiswerk, zit ik de hele dag op mijn werkkamer achter mijn bureau en ik kom daar gedurende de dag alleen een paar keer vandaan voor toilet en lunch. Om mijn werkkamer aangenaam te krijgen, moet ik nu de woonkamer ook meestoken naar 19 graden want daar hangt de thermostaat en anders wordt de cv dus niet aangestuurd om warmte te gaan leveren. Terwijl er de hele dag niemand anders thuis is en het dus gerust 16 graden mag zijn in de woonkamer. Zonde van het gas. Als ik via een thermostaat in mijn werkkamer de cv zou kunnen aansturen en de woonkamer onverwarmd zou kunnen laten, zou dat dus veel kunnen schelen.

Dat werkt bij een WP denk ik wel anders maar toch lijkt het me wel handig als een thermostaat per kamer kan bepalen dat die kamer verwarmd wordt (klep open én WP gaat warmte leveren) zonder dat ik per se de thermostaat in de woonkamer hoger hoef te zetten. Want als het in de woonkamer al 20 graden is, voel ik er niet zoveel voor om die eerst tot 21 graden te moeten verwarmen voordat mijn werkkamer op 19 graden komt.

Of maak ik een denkfout?
Een goed ingeregelde WP stookt zo laag mogelijk en dus ook liefst 24/7, om een afgekoelde kamer weer snel warm te krijgen moet de aanvoer flink omhoog en gaat de WP inefficiënt stoken wat je niet wil, en echt snel zal het sowieso niet gaan (op zijn snelst minimaal enkele uren); je kunt niet verwachten dat jouw scenario echt haalbaar is.

Natuurlijk zijn stuurbare afzonderlijke groepen fijn, ook met een WP, maar alleen om die ruimtes op een goed niveau te houden, maar niet om snel te variëren. Dat lukt gewoon niet bij lage temperatuur verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Jaga's gaan 'm op basis van de ervaringen in dit topic dan niet worden voor mijn kelder kamer. Wellicht dat de vloerverwarming van de woonverdieping er idd wel voor zorgt dat de kelder kamer ook warm genoeg wordt. En zo niet, dan heb ik aan een Jaga ook niet veel. Dan wordt het toch een airco. Maar daar kan ik ook eens een winter over nadenken en kijken hoe het gaat met de vvw van de woonverdieping, als dat niet warm genoeg wordt kan ik altijd nog een airco erbij hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
frennek schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:34:
[...]

Vloerverwarming is wel wat meer gebufferde warmte, dus voor kamers die dienst doen om te werken en te slapen is dat natuurlijk minder fijn doordat ze trager zullen afkoelen. Ander nadeel is dat het ook traag opwarmt, dus bij thuiskomst van school zal het nog lang koud blijven (of je moet het de hele dag aanzetten).

L/L warmtepompen (airco's dus) zijn eigenlijk veel geschikter voor deze situaties, want ze zijn zeer direct en hoef je geen rekening te houden met onregelmatige verblijfschema's in de kamers.

Combinatie kan ook, vloerverwarming passief laten draaien voor een basis/minimum temperatuur en de airco's om snel te reageren, maar dat wordt wel complexer afregelen.
Ja, de snelheid is waar de crux zit. De slaapkamers van de kinderen hebben alleen met huiswerk maken, dus werkdagen tussen 16 en 20 (met tussendoor avondeten), warmte nodig. Onze slaapkamer heeft nauwelijks warmte nodig, hooguit als het echt steenkoud is buiten (we stoken onze slaapkamer nu nooit maar dit huis is beter geïsoleerd). De werkkamer moet 2 dagen per week een dag verwarmd worden (als mijn vrouw thuiswerkt) en de andere 5 dagen niet.
De keuze is dan ofwel ze allemaal continu met vvw stoken op 19 graden oid, zodat het aangenaam leren, werken en slapen is. Ofwel 4 of 5 airco's ophangen wat prijzig is qua installatie en wat ik qua luchtstromen niet heel comfortabel vindt. Wel goede koeling in de zomermaanden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Wuursj schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:58:
[...]

Als je wp aan gaat en alleen die kamer gaat open, gaat je wp enorm pendelen. Hij kan zijn minimale vermogen niet kwijt in alleen die kamer.

Als de huiskamer groepen open blijven en de slaapkamer thermostaat zet de wp aan, heb je hetzelfde effect als thermostaat in woonkamer hoger zetten: het wordt een beetje warmer dan Tset. Ik gebruik dat soms alleen om even om de sneller op temperatuur te komen. Meestal is groep van slaapkamer open zetten al voldoende omdat bij ons boven beter is geïsoleerd en warmte stijgt. Zal per huis verschillen.
psy schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:41:
[...]

Een goed ingeregelde WP stookt zo laag mogelijk en dus ook liefst 24/7, om een afgekoelde kamer weer snel warm te krijgen moet de aanvoer flink omhoog en gaat de WP inefficiënt stoken wat je niet wil, en echt snel zal het sowieso niet gaan (op zijn snelst minimaal enkele uren); je kunt niet verwachten dat jouw scenario echt haalbaar is.

Natuurlijk zijn stuurbare afzonderlijke groepen fijn, ook met een WP, maar alleen om die ruimtes op een goed niveau te houden, maar niet om snel te variëren. Dat lukt gewoon niet bij lage temperatuur verwarming.
Helder, het is een heel andere mindset dan bij een cv. Dat wordt even wennen. Eigenlijk zou ik met vvw per zone moeten instellen welke kamer op welke temp moet zijn en dat dan constant vasthouden. Dat is wel zonde voor de kinderkamers en werkkamer die 80% van de tijd warmer zijn dan nodig.

Of ik moet met airco's gaan werken voor de kamers die op bepaalde tijden warmer moeten zijn dan normaal.

Ik dacht dat ik eruit was door gewoon vvw te kiezen voor boven maar nu twijfel ik toch weer vanwege de wisselende warmte behoefte in de kinderkamers en werkkamer.

Hoe doen jullie dat trouwens met de woonverdieping? Verwarmen jullie de woonkamer en keuken dag en nacht op dezelfde temperatuur, ook als er de hele dag niemand thuis is en jullie 's nachts slapen? Dan gebruik je toch aardig wat energie om de woonkamer warm te houden voor maar een paar gebruiksduur per dag (tussen thuiskomen en slapen)?

[ Voor 15% gewijzigd door koksie op 08-09-2023 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

koksie schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:17:
Helder, het is een heel andere mindset dan bij een cv. Dat wordt even wennen. Eigenlijk zou ik met vvw per zone moeten instellen welke kamer op welke temp moet zijn en dat dan constant vasthouden. Dat is wel zonde voor de kinderkamers en werkkamer die 80% van de tijd warmer zijn dan nodig.

Of ik moet met airco's gaan werken voor de kamers die op bepaalde tijden warmer moeten zijn dan normaal.

Ik dacht dat ik eruit was door gewoon vvw te kiezen voor boven maar nu twijfel ik toch weer vanwege de wisselende warmte behoefte in de kinderkamers en werkkamer.

Hoe doen jullie dat trouwens met de woonverdieping? Verwarmen jullie de woonkamer en keuken dag en nacht op dezelfde temperatuur, ook als er de hele dag niemand thuis is en jullie 's nachts slapen? Dan gebruik je toch aardig wat energie om de woonkamer warm te houden voor maar een paar gebruiksduur per dag (tussen thuiskomen en slapen)?
Wij kwamen van een woning (uit 2002) met vloerverwarming op BG en radiatoren. Ik had op die VV een simpele Honeywell sturing, en op de radiatoren een slimme sturing (iets van Conrad). De snelheid en het gemak van die radioatoren was ik dus ook gewend, dat is een stuk comfort wat je met enkel VV gewoon niet krijgt.

Wij gingen naar een bungalow uit 1970 die we compleet gestript hebben, gasloos gemaakt, geïsoleerd, en op de BG overal VV hebben aangelegd (dus ook de badkamer en slaapkamers). Woning is geheel onderkelderd met onder andere 3 verwarmde slaapkamers waar voorheen radiatoren hingen.

De VV op BG laat ik constant aan 24/7 omdat op die manier zeer laag gestookt kan worden. De warmtepomp doet het dan zo goed dat ik het zo heb gelaten. Als de woning eenmaal op temperatuur is gaat de warmtepomp heel zuinig werken. Je verbruikt dan over het totaal weliswaar iets meer, maar ik betwijfel of je er veel mee opschiet als je je afgekoelde woning in de ochtend opnieuw (tegen lagere efficientie) moet gaan opwarmen.

Wel heb ik 10 afzonderlijke groepen zodat ik alle ruimtes zo nodig kan sturen met motoren, daar zitten nu gewoon draaiknopjes op per groep. De totale automatische sturing per ruimte ben ik alleen nooit aan toegekomen. Het is soms nodig om bv een slaapkamer "af te zetten" omdat het net te warm werd, maar over het algemeen is het zo comfortabel om het overal 18 (slaapkamers) tot 20/21 graden te hebben dat we het zo hebben gelaten. Op badkamer is het altijd zo'n 22 graden.

De kelder fietst dus nu automatisch mee met de rest. De Jaga's daar staan gewoon altijd dicht, en het is altijd warm genoeg.

Inmiddels wel in 2 slaapkamers ook L/L laten aanleggen omdat het daar wel wat warm kan worden in de zomer. En ja, in de winter gebruiken we in de grootste slaapkamer soms toch even de L/L, omdat die zo lekker snel is.

Uiteindelijk vind ik deze 24/7 verwarming wel comfortabeler dan de oude situatie. Het is gewoon overal comfortabel warm. Ook de hal en het toilet. Binnendeuren open laten staan? Maakt niet uit. Dat is ook extra comfort.

Ik zou gewoon VV laten leggen ook in de slaapkamers voor de basistemperatuur (wat @frennek ook aangaf), dit geeft je meteen een heel goede vloerkoeling op de 1e die je BG aangenaam zal houden en eventueel wel een L/L in optie houden voor de zomer/snelle warmte.

Hou er ook rekening mee, dat Jaga's ook behoorlijk duur zijn. De capaciteiten die ze daarbij aangeven zijn op een hogere temperatuur. Je moet ze oversized kopen als je LT gaat stoken.

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 09-09-2023 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
psy schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 00:11:
[...]

Ik zou gewoon VV laten leggen ook in de slaapkamers voor de basistemperatuur (wat @frennek ook aangaf), dit geeft je meteen een heel goede vloerkoeling op de 1e die je BG aangenaam zal houden en eventueel wel een L/L in optie houden voor de zomer/snelle warmte.

Hou er ook rekening mee, dat Jaga's ook behoorlijk duur zijn. De capaciteiten die ze daarbij aangeven zijn op een hogere temperatuur. Je moet ze oversized kopen als je LT gaat stoken.
Nu stoken we met de cv alleen in de herfst/ winter, vanaf april/mei gaat de thermostaat op 15 en daar blijft ie tot oktober/ november. We stoken dus voorjaar en zomer niet en het huis blijft prima op temperatuur.
Hoe doe jij dat met je vvw, heb je het hele jaar door de temperatuur gelijk ingesteld en draait de wp het hele jaar, ofwel verwarmend, ofwel koelend, om de woning op die temp te houden?

En wat doe je als je twee weken op vakantie gaat, laat je 'm dan gewoon op 20 graden staan of zet je de WP dan uit?

Jaga's gaan het idd niet worden. Ik ben er wel over uit dat de woonverdieping vvw krijgt, de kelder ga ik aankijken of die voldoende meeverwarmt of dat ik er een L/L ga ophangen voor de winter.

De slaapverdieping neig ik naar vvw. Allemaal L/L ophangen lijkt me duurder en minder comfortabel dan vvw. Ik vraag me ook af of met L/L verwarmen zodra er warmtevraag is (huiswerk, thuiswerken), efficiënter gaat zijn dan de ruimtes met een centrale WP via vvw continu op 19 graden temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-08 18:46
koksie schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:17:
[...]

[...]

Wat @Wuursj en @psy zeggen is wel waar, maar ik wil het toch graag wat nuanceren, omdat het voorgesteld wordt alsof je koste wat kost pendelen dient te voorkomen.

Een opstart van de compressor bij een WP kost wat meer energie inderdaad en de WP heeft niet meteen zijn meest gunstige COP. Echter, moderne warmtepompen kunnen goed moduleren (hebben een laag minimum vermogen) dus pendelen komt ook weer niet zo vaak voor. Alleen je woonkamer ermee verwarmen als die niet piepklein is, of extreem geïsoleerd*, met een niet al te grote WP moet kunnen zonder al te veel pendelen. En de compressor slijt heus niet zo snel bij wat vaker opstarten bij de WP's van tegenwoordig. Het is dus een afweging die je rationeel moet maken. Bereken hoeveel het kost om die extra kamers voor niks te verwarmen en hoeveel pendelen zal kosten.

Dan nog een tweede afweging, over nachtverlaging. Het argument is dat sneller opwarmen na verlaging minder gunstig is bij een warmtepomp, omdat je dan een hogere temperatuur nodig hebt. Dat klopt, maar ga je inderdaad de temperatuur van je aanvoer verhogen omdat je het sneller warm wilt hebben (een extra handeling)? Of ben je geduldig? Of plan je je warmtevraag van tevoren in (op afstand, via domotica, of als je al thuis bent gewoon op tijd aanzetten in een bepaalde ruimte waar je wilt gaan verblijven). Dit zou je voor jezelf even moeten bedenken hoe je hiermee om wilt gaan. (Of leg anders meer afgifte aan, dat kan natuurlijk ook.) Dus als je iets aan comfort wilt inleveren of anders je warmtevraag efficiënt kunt inplannen, dan kun je gewoon nacht- of afwezigheidsverlaging toepassen.

Je moet eigenlijk voor jezelf de afweging maken of wat vaker pendelen opweegt tegen meer kamers van je huis verwarmen. Hetzelfde met nachtverlaging of bij afwezigheid. Volgens mij verkijken mensen zich erop omdat ze denken dat je met een WP daar heel anders mee om moet gaan, omdat het nou eenmaal zo'n andere techniek is dan aardgas verbranden. Het principe van pendelen en nachtverlaging en de gevolgen voor COP en slijtage zijn natuurlijk juist, maar daarnaar handelen gaat niet op zonder eerst de juiste afwegingen te maken.

*) Bij BENG/NOM of beter ga je in zo'n situatie sowieso al pendelen, tenzij het extreem koud is misschien. Alleen dan is je te verwarmen massa relatief hoog vanwege een groter te verwarmen oppervlak t.o.v. de buitenschil. Hij gaat dan helemaal niet zo vaak aan en dat is helemaal prima. De aversie tegen pendelen stamt nog uit de beginjaren van de WP, denk ik. Dat waren de tijden van buffervaten of open verdelers en warmtepompen die nog niet konden moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
TimoDimo schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:04:
[...]

Alleen je woonkamer ermee verwarmen als die niet piepklein is, of extreem geïsoleerd*, met een niet al te grote WP moet kunnen zonder al te veel pendelen. En de compressor slijt heus niet zo snel bij wat vaker opstarten bij de WP's van tegenwoordig. Het is dus een afweging die je rationeel moet maken. Bereken hoeveel het kost om die extra kamers voor niks te verwarmen en hoeveel pendelen zal kosten.

Dan nog een tweede afweging, over nachtverlaging. Het argument is dat sneller opwarmen na verlaging minder gunstig is bij een warmtepomp, omdat je dan een hogere temperatuur nodig hebt. Dat klopt, maar ga je inderdaad de temperatuur van je aanvoer verhogen omdat je het sneller warm wilt hebben (een extra handeling)? Of ben je geduldig? Of plan je je warmtevraag van tevoren in (op afstand, via domotica

[
. [/small]
De woonverdieping is ~ 100m2 dus daar kan de WP wel aardig wat warmte in kwijt, het huis is uit 1989 en heeft gewoon dubbelglas waar we denk ik wel wat mee moeten maar niet gelijk al en dan zal het ook geen tripple glas worden denk ik, gezien de kosten. Dus enorm geïsoleerd is het naar de huidige normen sowieso niet.

Ik zou de boel tzt wel met Domoticz willen sturen, zeker voor huiswerk en thuiswerken is het goed voorspelbaar op welke dagen en welke uren van die dagen welke kamers op welke temperatuur moeten zijn. Dat is allemaal best aardig planbaar.

Dank voor je inzichten in deze materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

TimoDimo schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:04:
[...]

Wat @Wuursj en @psy zeggen is wel waar, maar ik wil het toch graag wat nuanceren, omdat het voorgesteld wordt alsof je koste wat kost pendelen dient te voorkomen.

Een opstart van de compressor bij een WP kost wat meer energie inderdaad en de WP heeft niet meteen zijn meest gunstige COP. Echter, moderne warmtepompen kunnen goed moduleren (hebben een laag minimum vermogen) dus pendelen komt ook weer niet zo vaak voor. Alleen je woonkamer ermee verwarmen als die niet piepklein is, of extreem geïsoleerd*, met een niet al te grote WP moet kunnen zonder al te veel pendelen. En de compressor slijt heus niet zo snel bij wat vaker opstarten bij de WP's van tegenwoordig. Het is dus een afweging die je rationeel moet maken. Bereken hoeveel het kost om die extra kamers voor niks te verwarmen en hoeveel pendelen zal kosten.

Dan nog een tweede afweging, over nachtverlaging. Het argument is dat sneller opwarmen na verlaging minder gunstig is bij een warmtepomp, omdat je dan een hogere temperatuur nodig hebt. Dat klopt, maar ga je inderdaad de temperatuur van je aanvoer verhogen omdat je het sneller warm wilt hebben (een extra handeling)? Of ben je geduldig? Of plan je je warmtevraag van tevoren in (op afstand, via domotica, of als je al thuis bent gewoon op tijd aanzetten in een bepaalde ruimte waar je wilt gaan verblijven). Dit zou je voor jezelf even moeten bedenken hoe je hiermee om wilt gaan. (Of leg anders meer afgifte aan, dat kan natuurlijk ook.) Dus als je iets aan comfort wilt inleveren of anders je warmtevraag efficiënt kunt inplannen, dan kun je gewoon nacht- of afwezigheidsverlaging toepassen.

Je moet eigenlijk voor jezelf de afweging maken of wat vaker pendelen opweegt tegen meer kamers van je huis verwarmen. Hetzelfde met nachtverlaging of bij afwezigheid. Volgens mij verkijken mensen zich erop omdat ze denken dat je met een WP daar heel anders mee om moet gaan, omdat het nou eenmaal zo'n andere techniek is dan aardgas verbranden. Het principe van pendelen en nachtverlaging en de gevolgen voor COP en slijtage zijn natuurlijk juist, maar daarnaar handelen gaat niet op zonder eerst de juiste afwegingen te maken.

*) Bij BENG/NOM of beter ga je in zo'n situatie sowieso al pendelen, tenzij het extreem koud is misschien. Alleen dan is je te verwarmen massa relatief hoog vanwege een groter te verwarmen oppervlak t.o.v. de buitenschil. Hij gaat dan helemaal niet zo vaak aan en dat is helemaal prima. De aversie tegen pendelen stamt nog uit de beginjaren van de WP, denk ik. Dat waren de tijden van buffervaten of open verdelers en warmtepompen die nog niet konden moduleren.
Ik heb het nooit over pendelen gehad.
Mijn redenatie is simpel
- zelf wil ik optimaal WAR -> een superlage aanvoer afhankelijk van buitentemperatuur
- nachtverlaging kán dan helemaal niet, want de WAR is net voldoende om de tent op temperatuur te houden bij een constant draaiende warmtepomp
- wil je nachtverlaging toepassen, MOET je WAR dus omhoog wil je op korte termijn alles weer verwarmen en gaat je efficiency per definitie omlaag
- wat hou je dan nog echt aan voordeel over?

Is het je dat echt waard? Mij niet, geef mij maar 24/7 een comfortabel huis.
Maar het stukje pendelen ga ik me niet bezig houden. Heb ik ook nooit last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

koksie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:37:
[...]

Nu stoken we met de cv alleen in de herfst/ winter, vanaf april/mei gaat de thermostaat op 15 en daar blijft ie tot oktober/ november. We stoken dus voorjaar en zomer niet en het huis blijft prima op temperatuur.
Hoe doe jij dat met je vvw, heb je het hele jaar door de temperatuur gelijk ingesteld en draait de wp het hele jaar, ofwel verwarmend, ofwel koelend, om de woning op die temp te houden?

En wat doe je als je twee weken op vakantie gaat, laat je 'm dan gewoon op 20 graden staan of zet je de WP dan uit?
Op een gegeven moment merk ik dat de WAR zelfs teveel stookt (minumum is 25 graden en dat is in voorjaar/najaar soms al teveel). Ik heb nog een kamerthermostaat die botweg de aan/afvoer afsluit als de temperatuur te hoog wordt (21) in de woonkamer, dit werkt prima, maar als dit teveel gebeurt schakel ik het verwarmgedeelte van de warmtepomp helemaal uit. Vanaf dat moment in het voorjaar laat ik het meestal zo, tot het moment dat het te koud wordt in het najaar en gaat hij weer aan.

Ik heb bewust geen vloerkoeling genomen omdat ik hier een klein beetje heb kunnen besparen en ik redeneerde, ik kan dat geld beter in L/L steken aangezien dit veel beter koelt. Daar kan ik dus verder niets over zeggen. Ik heb wel een verdeler geschikt voor vloerkoeling en mijn buitenunit kan ook koelen, maar ik zou dus wel de binnenunit moeten vervangen als ik écht alsnog vloerkoeling zou willen. Soms heb ik daar wel spijt van, maar goed op een gegeven moment moeten er knopen doorgehakt worden.

Op vakantie zet ik de WAR gewoon op -5 offset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Dank je voor de info over jouw installatie. Ik ben van plan een WP met koeling te nemen. Ik ga er vanuit dat ik die dan het hele jaar laat draaien, in de zomer om lichtjes te koelen en in herfst/winter/ deel van de lente om te verwarmen.
En als ik op vakantie ga zal ik 'm idd wel lager instellen of zelfs uitzetten, zodat ie niet drie weken lang verwarmt/ koelt voor niets.

Hoe hebben jullie trouwens SWW opgelost? Met een losse WP boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
psy schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:04:
- nachtverlaging kán dan helemaal niet, want de WAR is net voldoende om de tent op temperatuur te houden bij een constant draaiende warmtepomp
- wil je nachtverlaging toepassen, MOET je WAR dus omhoog wil je op korte termijn alles weer verwarmen en gaat je efficiency per definitie omlaag
- wat hou je dan nog echt aan voordeel over?
Mee eens, en dat is ook de strekking van mijn vorige mail: in sommige gevallen zoals die van jou kan het best gunstig zijn om 24/7 te verwarmen (natuurlijk niet als je meerdere dagen weg bent, dan moet het gewoon uit). Valt die afweging bij jou zo uit dan is jouw huis waarschijnlijk heel goed geïsoleerd, want daar ligt het dan aan.

Wil je het objectief weten dan moet je het echte warmteverlies weten. Dan de kosten berekenen van het verwarmen van je huis over het aantal uren dat je dat "voor niks" doet. Vervolgens kun je dat afzetten tegen de kosten van je huis vanaf x °C opwarmen met een y °C hogere watertemperatuur (omdat je het anders niet warm krijgt).

Wat ook kan is testen: één week constant aan, één week een vast schema met verlaging, dan corrigeren voor het aantal graaddagen en je weet het.

Overigens, die y voor het opwarmen hoeft hier maar heel klein te zijn. Als je de tijd hebt kun je natuurlijk ook met bijv. y=1 (dus één graad boven de normale watertemperatuur, zeg 25°) je huis altijd op temperatuur krijgen. Nu wil je niet altijd uren wachten voor het warm is, maar wederom: dat is in te plannen.

Eigenlijk is de primaire afweging bij het opwarmen dus niet de hoogte van x vs. COP, maar y vs. COP, oftewel opwarmtijd vs. COP. Heb je dat bepaald dan kun je kijken hoe hoog x (temperatuur voor nacht- of afwezigheidsverlaging) moet zijn.

x hangt samen met je isolatie. Er is voor elke huis ergens een x welke het meest gunstig is. Voor een slecht geïsoleerd huis is x dicht bij de buitentemperatuur. Voor een supergoed geïsoleerd huis ligt hij niet ver onder de gewenste aanwezigheidstemperatuur (maar is nooit gelijk daaraan, al is het dan misschien de moeite niet om te verlagen).

y hangt samen met je geïnstalleerd afgiftevermogen, waar het uiteindelijk allemaal om draait. Heb je heel veel afgifte, dan kan je dus ook met y=0 snel opwarmen (de primaire afweging is niet meer nodig) en dus is een lagere x al snel nuttig. Moraal van dit verhaal: installeer meer afgifte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
koksie schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:57:
Dank je voor de info over jouw installatie. Ik ben van plan een WP met koeling te nemen. Ik ga er vanuit dat ik die dan het hele jaar laat draaien, in de zomer om lichtjes te koelen en in herfst/winter/ deel van de lente om te verwarmen.
En als ik op vakantie ga zal ik 'm idd wel lager instellen of zelfs uitzetten, zodat ie niet drie weken lang verwarmt/ koelt voor niets.

Je hebt twee mogelijkheden: een buffervat met een drinkwaterspiraal (hygiënespiraal) in een buffervat of een boiler met drinkwater.

De eerste warmt direct het water op zoals een CV-ketel zodat je altijd direct vers warm water hebt. Je hebt dan ook geen legionellabeveiliging nodig (periodiek opwarmen tot 60° is niet nodig). Het nadeel is dat het wat duurder is omdat je een buffervat én een spiraal erin nodig hebt. Het vat kan echter wel van gewoon staal zijn. Deze optie is vooral te verkiezen als je ook een buffer op hoge temperatuur voor iets anders kunt gebruiken (zonneboiler bijv. of verwarmen met PV, houtkachel) waar die vaten goed geschikt voor zijn. Je moet ze niet als CV-buffer voor je WP gebruiker overigens, dat is niet meer van deze tijd.

De tweede is het meest toegepast. Het is wat beperkter qua mogelijkheden. Het is gewoon een boiler met een opwarmspiraal voor je WP. Ik vind het wat minder prettig om niet direct vers water tot je beschikking te hebben, maar dat is persoonlijk. Je hebt ze ook met ventilatie-warmtepomp ingebouwd ("warmtepompboiler").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 09:51
Jaga's met voldoende capaciteit werken prima bij 45 gr. Het voordeel van convectoren met ventilators is de snelheid waarmee een ruimte verwarmd kan worden. Ons twee onder een kaphuis ui 1989 is volledig voorzien van Jaga's en het jaarverbruik was afgelopen seizoen 630 m3 voor twee personen.
Als we 's ochtends wakker worden gaat de thermostaat handmatig naar 19 gr. en binnen 10 minuten is het aangenaam warm en hebben we veel gas bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

koksie schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:57:
Ingebouwde 260 liter boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Rocketman schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:24:
Jaga's met voldoende capaciteit werken prima bij 45 gr. Het voordeel van convectoren met ventilators is de snelheid waarmee een ruimte verwarmd kan worden. Ons twee onder een kaphuis ui 1989 is volledig voorzien van Jaga's en het jaarverbruik was afgelopen seizoen 630 m3 voor twee personen.
Als we 's ochtends wakker worden gaat de thermostaat handmatig naar 19 gr. en binnen 10 minuten is het aangenaam warm en hebben we veel gas bespaard.
Ja 45 graden lusten ze wel, maar met een warmtepomp kom je zo hoog eigenlijk niet. Mijn WAR gaat maar tot 40 en dat is een zelfzaamheid.

Weersafhankelijke regeling

Je hebt wel warmtepompen die twee afzonderlijke circuits kunnen sturen maar deze zijn wat duurder.

Pagina: 1