Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Maximale teruglevercapiciteit per fase bij 3x25A.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-11 12:32
Ik ben met mijn broer aan het zoeken naar een mooie set panelen + omvormer op zijn platte dak. Er passen 12 middengrote tot bovengemiddelde panelen op het dak.
Ik ben in Sunny Design bezig geweest en kom eigenlijk steeds op omvormers van ~4kW wat een maximale stroom van 17.4A op één fase zou opleveren.

Vanwege de meerkosten van de aardlekautomaat en omvormer zou het de voorkeur hebben om niet naar 3-fase te hoeven stappen, maar hoe zwaar mag een omvormer op 1 fase zijn bij een 3x25A aansluiting en hoe zwaar moet de aardlekautomaat ertussen dan zijn?

Ik ben me ervan bewust dat ik ook moet opletten dat de maximale stroom van hoofdaansluiting + omvormer niet de waarde van de meterkast(componenten) overschrijd en zal het aansluiten waarschijnlijk uitbesteden.

Beste antwoord (via Tvern op 23-09-2022 12:14)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
Sommigen hechten waarde aan selectiviteit voor terugleveren, sommigen niet.

Je kunt tot 25A gaan als er minimaal 4mm2 bedraad is, anders 21A.

Je wil dan wel een remautomaat om je meterkast te beschermen. Zoek term ABB maximaal stroom beveiliging

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Sommigen hechten waarde aan selectiviteit voor terugleveren, sommigen niet.

Je kunt tot 25A gaan als er minimaal 4mm2 bedraad is, anders 21A.

Je wil dan wel een remautomaat om je meterkast te beschermen. Zoek term ABB maximaal stroom beveiliging

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Je kunt ook gaan voor een 20A automaat met aardlek. Dan heb je genoeg voor de panelen maar, kun je nooit de 25A aantikken van de hoofdzekering (hoewel die vaker wel meer kan hebben). Let wel op de kabel dikte. 2.5mm2 is hier zeker niet genoeg. 4mm2 is beter en zal minder verliezen opleveren.
Ronald schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:51:
Is dat iets Vlaams? Ken die term niet :)

[ Voor 35% gewijzigd door Steefph op 23-09-2022 11:56 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Tvern
Ik heb i.v.m. reisafstand de groepenkast nog niet kunnen bewonderen, maar met 21A komt het denk ik goed.
Mag daar dan ook een omvormer tot 4830W achter, of moet ik een marge aanhouden?

De remautomaat ga ik opzoeken. Die is denk ik niet nodig als er toch een 3-fase omvormer komt en de maximale stroom dus lager is?

Bedankt voor de vlotte reactie in ieder geval!
Steefph schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:54:
Je kunt ook gaan voor een 20A automaat met aardlek.
Dat is denk ik plan A. Kabeldikte ga ik niet op bezuinigen.

[ Voor 23% gewijzigd door Tvern op 23-09-2022 12:02 ]

• Ronald
Steefph schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:54:

Is dat iets Vlaams? Ken die term niet :)
Inderdaad, en ik vind het een heel duidelijk woord, dus ik heb hem overgenomen.

@Tvern inderdaad overbodig op een 3x25A aansluiting en 3 fase omvormer onder de 11kW - 16A

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 23-09-2022 12:02 ]

• Steefph
Ronald schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:01:
[...]

Inderdaad, en ik vind het een heel duidelijk woord, dus ik heb hem overgenomen.

@Tvern inderdaad overbodig op een 3x25A aansluiting en 3 fase omvormer onder de 11kW - 16A
Maar, we bedoelen er gewoon een aardlekautomaat mee, toch?

• Tvern
Als ik m'n huiswerk goed gedaan heb, een gewone automaat tussen alle stroombronnen (hoofdaansluiting+omvormer) en afnemende groepen.
Aardlek hoeft er niet op te zitten. Afschakelwaarde onder de max dat de groepenkast kan hebben, meestal bepaald door de aardlekschakelaar met max 40A.

• Steefph
Tvern schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:23:
Als ik m'n huiswerk goed gedaan heb, een gewone automaat tussen alle stroombronnen (hoofdaansluiting+omvormer) en afnemende groepen.
Aardlek hoeft er niet op te zitten. Afschakelwaarde onder de max dat de groepenkast kan hebben, meestal bepaald door de aardlekschakelaar met max 40A.
Waar haal je vandaan dat er geen aardlek tussen moet?

• Tvern
Ik heb er net even op gezocht en ze spraken over een gewone automaat. De omvormer heeft dan zijn eigen aardlek voor de remautomaat en alle andere groepen hebben de aardlek erachter, dus het leek me ook wel voor de hand liggend. De enige functie is dat er geen 45A (25+20) door een 40A component(bijv. aardlek) gaat lopen.

Een half uurtje geleden kende ik de term nog niet, dus het kan zijn dat ik het mis heb.

• Steefph

• Tvern
Er is uiteraard wel een aardlekautomaat, of schakelaar nodig voor de pv-groep, maar daarnaast is er nog een remautomaat nodig als de som van alle stroombronnen hoger is dan het kwetsbaarste component aan kan. Daar lijkt me een gewone automaat voldoende, maar ik kan mijn bron niet meer vinden.

hier staat het wat duidelijker beschreven, maar niet letterlijk welk type automaat het moet zijn: https://www.solarconcept.nl/groepenkastcheck#3

[ Voor 26% gewijzigd door Tvern op 23-09-2022 13:44 ]

• Ronald
@Steefph installatie automaat als remautomaat kan in veel gevallen wel gewoon een juiste oplossing zijn, voor een bestaande aardlekschakelaar.

Goedkoper, maar extra ruimte

• Tvern
Ik ben even langs geweest om de situatie te beoordelen en trof niet aan wat ik verwacht had. Vandaar dat ik het draadje nog wat langer maak.

Ik was er van uit gegaan dat er een 3x25A aansluiting was, omdat er op de termijnnota "Capaciteit: E3x25" staat. En hield er rekening mee dat i.v.m. selectiviteit een 3-fase omvormer mogelijk toch verstandig was.
Ter plekke trof ik dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgyDeSM5BFlyJ6QrItTBt73SNmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4kdxBFbu8kYFTt0aIvX8hGO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MN1n9vjEgNlOyArZmSK1Ajhdwvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxKzbl9kDf2GFwFDqO3LbnEX.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik dacht nog even dat er gewoon maar één fase van een 3x25 aangesloten was, maar op de meter zijn de L2 en L3 waarden niet uit te lezen. Het lijkt dus toch 1x35 te zijn. Het gaat overigens om een rijtjeshuis uit 2000.

Omdat er in de toekomst wel 3x25 gaat komen, maar niet op de kosten van mijn broer heeft hij gekozen om twee 2500W omvormers te plaatsen. Die kunnen in de toekomst ieder op één fase.

Ik wil nu een ABB HLD22 bijplaatsen (past net), de omvormers beiden een 16A automaat geven en de d.m.v. kamrails aan een 300mAALS hangen. Die verbinden met de hoofdaansluiting en daarvandaan via aan 40A automaat naar de bestaande ALS.
Zoiets dus: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKrffacbVX11Xj4Y1kdPtzdx6cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZjCkptG2t7aXCw2MjdLCRsqe.png?f=fotoalbum_large
m.u.v. de afgaande draden naar de omvormers alles met 4mm2 en er moet ergens een aarde gepakt worden uiteraard.

Buiten dat de groepenkast niet naar de nieuwe NEN update heb ik dan toch aan alle voorwaarden voldaan, of zie ik iets over het hoofd?

Edit: Oh ja. @Ronald , klopt de plaatsing van de remautomaat zo?

• Ronald
Remautomaat oogt goed, 4mm2 in de kast zou ik met 6 doen, dat is wat “hoord” voor zover ik weet, 40A geschikt.

Wat betreft de hoofdaansluiting:
Meter is 3 fase, maar zo te zien slechts 1 doorgezet naar het huis. Ik vermoed dat het dus op 1x25A zit.

Administratie klopt sowieso niet met realiteit, even met netbeheerder overleggen;)

Je hebt ook geen hoofdschakelaar in de kast stroomloos werken is er dus ook niet bij.

Ben je niet beter af met een hld33, en dan geschikt maken voor daadwerkelijk over naar 3x25 inclusief hoofdschakelaar?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tvern schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:19:
Ik dacht nog even dat er gewoon maar één fase van een 3x25 aangesloten was, maar op de meter zijn de L2 en L3 waarden niet uit te lezen. Het lijkt dus toch 1x35 te zijn. Het gaat overigens om een rijtjeshuis uit 2000.
Als je net boven de meter kijkt zie je ook maar 2 draden binnenkomen, 1 fase en 1 nuldraad.
Dus het klopt, dit is enkelfase.
Buiten dat de groepenkast niet naar de nieuwe NEN update heb ik dan toch aan alle voorwaarden voldaan, of zie ik iets over het hoofd?

Edit: Oh ja. @Ronald , klopt de plaatsing van de remautomaat zo?
Remautomaat klopt zo.

Uitdaging is wel hoe je dit veilig kan aanpassen, want zo te zien kan je zelf de hoofdzekering niet afschakelen, volgens mij kan je de genoemde aanpassingen niet spanningsloos doen (of ik zie wat over het hoofd).

Veiligste is als je dit door een electricien met zegelrecht laat doen. En dan zou ik persoonlijk kijken of ik een hoofdschakelaar (4 polig) kan laten plaatsen, want dat heb je straks ook nodig voor de overgang naar 3 fasen. Alleen past dat niet lekker in de huidige kast. Overweeg of je een HLD33 kunt plaatsen.

Daarnaast vond ik deze waarschuwing toen ik op de ABB ALS ging googlen, dus kijk even of dat van toepassing is.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Tvern
De hld33 plaatsen was ook mijn voorstel. Vooral nu daar nog de btw van terug te vragen is. Alleen gaat mijn broer ervan uit dat hij het over niet al te lange tijd alles gratis kan laten upgraden naar 3x25 en hij nu dus de kosten probeert te beperken. In de tussentijd moet het gewoon veilig zijn.

De hoofdschakelaar was het eerste wat mij op viel en één van de redenen waarom ik niet zo happig ben te gaan doe-het-zelven. Aansluiten zal waarschijnlijk worden gedaan door een elektrishen in de familie. Die is alleen met pensioen, dus materiaal moeten we zelf hebben en ik kan zelf het nieuwe kastje al deels inrichten. Van zegelrecht zal denk ik geen sprake meer zijn.
Meteen een hoofdschakelaar bijplaatsen ga ik als optie adviseren, evenals aanraakveilige verdeelblokken.

@blackd De draden van de hoofdaansluiting direct uit de klem halen en in een hoofdschakelaar prikken en dan pas verder werken beperkt het risico enigszins, maar ik kan me zo voorstellen wat er daarover in de voorschriften staat.

De ALS zijn F372. Die staat niet in het lijstje, dus dat zit denk ik goed.

Bedankt voor de hulp. Hopelijk kunnen we over een week of twee gaan produceren!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:07
Ronald schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:02:
Wat betreft de hoofdaansluiting:
Meter is 3 fase, maar zo te zien slechts 1 doorgezet naar het huis.
Op de meter zie ik een symbool staan voor één fase (bolletje met 1 streepje omhoog). Lijkt mij toch echt een 1 fase meter.

• Ronald
Out.of.Control schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:45:
[...]

Op de meter zie ik een symbool staan voor één fase (bolletje met 1 streepje omhoog). Lijkt mij toch echt een 1 fase meter.
Maar waarom staat er dan L1, L2 en L3 onder de display, is Kaifa lui ;)?

Veranderd weinig aan dat gesprekje netbeheerder handig is, het klopt zo niet.

• Tvern
Ik zie wat je bedoeld. Dat symbool was me niet bekend, maar ik zie inderdaad dat mijn meter deze heeft: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOl1T0Y3sozNJ7x-fFSpHMXgOEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OWJuwvl2ipWkJdKPBYA1ZuI.jpg?f=fotoalbum_large
(Ik kwam erachter dat dit zo'n meter is die het verbruik van ledlampjes vrolijk 6x meet. :-( )

Dat maakt in ieder geval de kans op 1x25A wat kleiner, of m'n broer betaald al jaren te veel vastrecht.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tvern schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:44:
De ALS zijn F372. Die staat niet in het lijstje, dus dat zit denk ik goed.
Gelukkig maar! Dat had ik niet gezien, maar staat idd gewoon op de ALS.
Tvern schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:56:
Dat maakt in ieder geval de kans op 1x25A wat kleiner, of m'n broer betaald al jaren te veel vastrecht.
Vastrecht 1x35 is vaak gelijk aan 3x25. Vaak hanteert de netbeheerder 't/m 3x25A', en daar valt 1x35A ook onder.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Tvern
Oh ja. Ik zie dat 1x10A tot 3x25A hetzelfde is. Ik dacht dat onder de 1x35A lagere tarieven golden. Het wordt sowieso bellen.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:07
Ronald schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:53:
[...]

Maar waarom staat er dan L1, L2 en L3 onder de display, is Kaifa lui ;)?
Geen idee, waarschijnlijk standaard schermpje dat ze voor meerdere types meter gebruiken.

• Tvern
Nu alles is aangesloten vind ik het wel leuk om even een slotpost te plaatsen.
Op het dak liggen 12 Longi Solar 455WP panelen in oost-west opstelling.
De oost- en west string zitten aangesloten op een Growatt 2500W omvormer. Bewust ruim gekozen, omdat er mogelijk nog 4 panelen bij kunnen, afhankelijk van de ruimte die nodig is voor een toekomstige warmtepomp.
De opbrengst lijkt naar verwachting.

Er is groepenkastje naast de bestaande geplaatst met een hoofdschakelaar, 2 aardlekautomaten (B16A 300mA) en een B40A automaat voor de originele aardlekschakelaars zit.

Ik denk dat we wel een podiumplaats voor snelle uitvoer kunnen hebben: De eerste vraag mijn kant op was 20 september. De 24e ben ik langs geweest en hebben we spullen besteld. 1 oktober hebben we alles geplaatst en aangesloten. Het ging in ieder geval een stuk vlotter dan mijn eigen systeem.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1