Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me een beetje ingelezen in de werking van bypass diodes en denk dat ik het begrijp, maar kan geen uitsluitsel vinden.

Om het even in mijn (toekomstige) situatie te plaatsen:
10 panelen van 400 WP in serie.
1 paneel heeft na 16:00u in de wintermaanden een beetje schaduw van een pijpje van de mechanische ventilatie. Mijn panelen hebben 60 cellen met 3 bypass diodes.
Op het moment dat die schaduw er is, gaat de MPP tracker bepalen of hij die bypass diodes gaat gebruiken. Dus dan bestaat er een kans dat dat ene paneel op 0%, 33% of 66% werkt.
Maar de rest van de panelen werken dan toch gewoon op 100%?
Er is mij namelijk altijd verteld dat als er 1 paneel in een serie op 33% werkt, de rest ook maar op 33% werkt. Maar als ik dus lees over bypass diodes, lijkt dat niet zo te zijn?

Kan iemand dit bevestigen? Of zit ik er naast?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 19:04
De MPPT weet niet of er diodes zijn. Een MMPT probeert om de zoveel tijd of er een andere combinatie van stroom en voltage is die het meeste vermogen oplevert: P (Vermogen) = U (Spanning) x I (Stroom). Als de omvormer meer stroom vraagt van de panelen zal de spanning wat inzakken en andersom. Het beste power point is natuurlijk wat je graag wilt aanhouden.

De diodes in de panelen zijn bedoeld voor het volgende: Als 1 cel (of groep cellen van het paneel waar die diode bij hoort) minder licht krijgt, zal dit minder stroom opwekken en doorgeven (de stroom door alle panelen is hetzelfde omdat ze in serie staan. Maar als dat ene deel dat niet kan bijbenen, wordt de stroom er eigenlijk doorheen geduwd (met weerstand) waardoor die cellen warm worden. Dat kan gevaarlijk worden en de cel(len) kapot maken. Op het moment dat dit gebeurt verandert de spanning over die groep cellen zoveel dat de by-pass diode doorlatend wordt en dus de stroom voor zijn rekening neemt. Hierdoor gaat er geen stroom door die cellen en worden ze niet meer zo heet. Als alle stroom door de diode gaat, dan doet dat deel van de cellen niet meer mee en heb je wat opbrengstverlies maar alleen voor dat deel van de cellen. Zonder die diode kan er niet meer stroom door de cellen dan ze aankunnen op basis van de hoeveelheid licht die ze krijgen en omdat de andere panelen daardoor ook niet meer stroom kunnen doorvoeren zal de hele opbrengst dus ineens niet meer zijn dan de spanning x de stroom door de slechtst presterende cellen. Ander geval is wanneer de schaduw maar iets minder is dan de anderen. In dat geval kan het zijn dat de diode dus niet opengaat en de stroom dus wel beslist door die minder presterende cellen moet. In dat geval zal de hele string panelen minder gaan presteren. Nu zijn er per paneel wel 3 diodes, waardoor de 2 andere delen nog wel gewoon mee kunnen doen. Maar toch: met wat pech kan het wel erg veel invloed hebben. Afhankelijk van de indeling (Bijv. SunPower panelen zijn erg duur omdat ze veel meer diodes hebben en dus veel kleine groepen hebben die daardoor ieder afzonderlijk uitgeschakeld kunnen worden om de rest niet te beïnvloeden maar zo wel meer opbrengst kunnen houden) zijn die effecten zwaar of minder zwaar. Sommige systemen werken daarom met optimizers die voor elk paneel in de gaten houden of ie problemen geeft en dan ook bij een klein beetje schaduw waarbij de diode niet aanspreekt en daardoor de stroom beperkt de stroom langs het paneel leidt zodat de anderen op volle kracht kunnen blijven produceren. Andere systemen hebben dit voor alle panelen en niet alleen voor degenen die in de schaduw kunnen komen te liggen. Deze kunnen dan bijv. ook corrigeren voor een paneel dat ook zonder schaduw zich niet lekker voelt. De vraag is hoeveel verlies deze systemen kunnen verhelpen en voor welke prijs dit nuttig is t.o.v. de specifieke situatie. Ondanks heftige discussies ook op dit forum is dat niet altijd zomaar te zeggen: de groep mensen die zeggen: hou het simpel en goedkoop tegenover de groep mensen die alles graag willen optimaliseren om de laatste kWh er uit te persen staan soms recht tegenover elkaar. Voor beide argumenten is wat te zeggen, maar het hangt vaak wel echt af van de situatie op je dak, je doel, je portemonnee enz. welke oplossing in jouw situatie de beste is. Adviseurs zijn hierin ook niet helemaal zuiver en doen maar beperkt onderzoek in een concurrerende markt. Daarnaast heb je soms geen keus omdat niet ieder systeem op voorraad is tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:10
@Verwijderd je zit buiten exacte terminologie, zie @Coolmint als je het kan volgen, correct met je begrip.

Optimizers zijn prima, maar als er dakruimte over is is een paneel extra bijna altijd een financieel efficiëntere manier voor meer productie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-04 17:15
Als ik het goed begrijp is het voor het openen van de diodes dus beter om de panelen landscape te monteren als er op de onderste rij panelen over de lengte een schaduwval van +- 20 cm kan vallen. Er schakelt dan maar 1/3 van je paneel af. zou het paneel in portrait staan dan ben je heel het paneel kwijt, of is dit te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ganss schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:55:
Als ik het goed begrijp is het voor het openen van de diodes dus beter om de panelen landscape te monteren als er op de onderste rij panelen over de lengte een schaduwval van +- 20 cm kan vallen. Er schakelt dan maar 1/3 van je paneel af. zou het paneel in portrait staan dan ben je heel het paneel kwijt, of is dit te kort door de bocht?
In grote lijnen klopt dat, als de gebieden over de lange kant verdeeld zijn. Er zijn ook panelen (sommige singled panelen) die het over de korte kant verdelen. Dan geldt het niet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp