Ik ben bezig met het isoleren van onze slaapkamer. Er liep een 22mm CV leiding nogal opzichtig over een balk door de slaapkamer. Deze heb ik verwijderd en zal vervangen worden door een meerlagenbuis, die achter een voorzetwand wordt weggewerkt. Het gaat om 11 meter leiding (x2, aanvoer & retour).
Nu heb ik her en der al wat ervaringen met de verschillende systemen gelezen. Er zijn er zoveel om uit te kiezen, hieronder een lijstje met de systemen die ik tegenkwam:
Uponor Uni Pipe
Comap Multiskin
Henco Alupex
Wavin Tigris
VSG Multipress
Bonfix Alupers
Viega Pexfit Fosta
Multitubo
Pipelife Radopress
Wat zijn belangrijke overwegingen bij het selecteren van een meerlagenbuis systeem?
Kosten per strekkende meter
Kosten per koppeling
Capaciteit
Verkrijgbaarheid (online / fysieke winkel in de buurt)
Complexiteit installatie
Kosten benodigde tools
Voor mij is het belangrijk dat ik koppelingen kan maken met het bestaande CV systeem, dat het niet te complex wordt qua installatie en goede verkrijgbaarheid van materialen (liefst in de buurt). Het liefst zou ik hetzelfde systeem voor de CV installatie als voor drinkwater gaan gebruiken. In ons oude huis zijn er nog genoeg (loden) leidingen die op termijn vervangen gaan worden. Natuurlijk weet ik dat ik de klus het beste kan uitbesteden aan een professional, maar ik vind het leuk om mij te verdiepen in de materie en ervaring ermee op te doen.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en welke tips jullie mij kunnen geven.
Nu heb ik her en der al wat ervaringen met de verschillende systemen gelezen. Er zijn er zoveel om uit te kiezen, hieronder een lijstje met de systemen die ik tegenkwam:
Uponor Uni Pipe
Comap Multiskin
Henco Alupex
Wavin Tigris
VSG Multipress
Bonfix Alupers
Viega Pexfit Fosta
Multitubo
Pipelife Radopress
Wat zijn belangrijke overwegingen bij het selecteren van een meerlagenbuis systeem?
Kosten per strekkende meter
Kosten per koppeling
Capaciteit
Verkrijgbaarheid (online / fysieke winkel in de buurt)
Complexiteit installatie
Kosten benodigde tools
Voor mij is het belangrijk dat ik koppelingen kan maken met het bestaande CV systeem, dat het niet te complex wordt qua installatie en goede verkrijgbaarheid van materialen (liefst in de buurt). Het liefst zou ik hetzelfde systeem voor de CV installatie als voor drinkwater gaan gebruiken. In ons oude huis zijn er nog genoeg (loden) leidingen die op termijn vervangen gaan worden. Natuurlijk weet ik dat ik de klus het beste kan uitbesteden aan een professional, maar ik vind het leuk om mij te verdiepen in de materie en ervaring ermee op te doen.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en welke tips jullie mij kunnen geven.