Welk flexibel leidingsysteem te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kubie90
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-05 07:10
Ik ben bezig met het isoleren van onze slaapkamer. Er liep een 22mm CV leiding nogal opzichtig over een balk door de slaapkamer. Deze heb ik verwijderd en zal vervangen worden door een meerlagenbuis, die achter een voorzetwand wordt weggewerkt. Het gaat om 11 meter leiding (x2, aanvoer & retour).

Nu heb ik her en der al wat ervaringen met de verschillende systemen gelezen. Er zijn er zoveel om uit te kiezen, hieronder een lijstje met de systemen die ik tegenkwam:

Uponor Uni Pipe
Comap Multiskin
Henco Alupex
Wavin Tigris
VSG Multipress
Bonfix Alupers
Viega Pexfit Fosta
Multitubo
Pipelife Radopress

Wat zijn belangrijke overwegingen bij het selecteren van een meerlagenbuis systeem?
Kosten per strekkende meter
Kosten per koppeling
Capaciteit
Verkrijgbaarheid (online / fysieke winkel in de buurt)
Complexiteit installatie
Kosten benodigde tools

Voor mij is het belangrijk dat ik koppelingen kan maken met het bestaande CV systeem, dat het niet te complex wordt qua installatie en goede verkrijgbaarheid van materialen (liefst in de buurt). Het liefst zou ik hetzelfde systeem voor de CV installatie als voor drinkwater gaan gebruiken. In ons oude huis zijn er nog genoeg (loden) leidingen die op termijn vervangen gaan worden. Natuurlijk weet ik dat ik de klus het beste kan uitbesteden aan een professional, maar ik vind het leuk om mij te verdiepen in de materie en ervaring ermee op te doen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en welke tips jullie mij kunnen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
soms staat er wat op marktplaats een tang van een klusser die zijn hele huis heeft verbouwdt.
probeer die te pakken te krijgen. wel ophalen het gaat om ziek veel geld. tot € 1000.
en daarnaast opletten. er zit ook gestolen waar tussen of er zitten oplichters bij.
(maar eigenlijk is dit hier een totaal overbodige waarschuwing hier op tweakers)

verder kan je bij de warmteservice een perstang huren. € 900 borg. en ongeveer €50 per dag.
ook boels heeft een perstang in het assortiment. kosten € 100 per dag.

ik ben voorstander van uponur unipe. maar henco is ook best goed.
het enige waar ik fel op tegen ben zijn die kunststof fitingen ivm doorlaat.
ook de push en fit vind ik minder professioneel. kost een berg aan ruimte.

viega heeft geen rubber ringen. is wel een voordeel weer minder lekages.
maar helaas geen ervaring mee. wel met mensen die een rubber in hun fitting verkloten.
(hoe leiding er schuin insteken en of niet goed afbramen vooral beginners fouten dus)

complexieteit kwa instalatie. reken de beol altijd lekker groot uit.
22mm wordt dus 25mm unipe. 15mm is ongeveer 20 mm unipe.
16 mm unipe is wat krap als er veel water door heen moet.

verder zijn er van de meeste merken goede verloop fittingen te vinden.
let alleen wel op focus je aub op 1 merk. anders wordt het een bende.

daarnaast gewoon een systeen van afbramen fiting erin en aanpersen met perstang.
(liever geen optromp systemen. zijn kut kosten veel kracht maar wel grotere doorlaat.)
maar we hebben tegenwoordig ook automtische tangen. optrompen is vsh multicon.

en wat ook belangrijk is gun jezelf de tijd. niet overhaast op verloren uurtje wat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Als je iets als easykit of sack in je buurt hebt, kan je overwegen bij die mannen te rade te gaan. Prijzen zijn goed, staan je met raad en daad bij, je kan curcus volgen als je dat wil, en ze denken met je mee.
Maar ik weet niet of die in NL ook zitten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:05

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Kijk ook even naar wat uitwisselbaar is, een TH persbek kom je een heel eind mee als je Henco (overal verkrijgbaar) of Comap of eigen merk her en der wil gebruiken. Heb ik hier gedaan, bulk bestellen online bij Heima24.de, de evt koppeling die je te weinig hebt kun je dan gewoon bij de warmteservice halen...

Veel leveranciers geven alleen een garantie af als je hun volledige systeem gebruikt, dus hun buis en hun koppeling. Als je garantie wil geven is dat relevant, maar voor jezelf kun je prima overwegen of je de buis van A wil gebruiken met de koppeling van B. Maakt geen bal uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Hier alles met uponor gedaan en zelfs een perstang op handkracht aangeschaft. Mijn ervaring met de perstang is minder omdat je vrij veel ruimte rondom de koppeling moet hebben om te kunnen persen.

In mijn laatste klus heb ik daarom uponor RTM toegepast. Die koppelingen zijn handmatig en klik is vast. Geen ruimte nodig om te persen en daarom ideaal. Koppelingen zijn maar een fractie duurder dan de perskoppelingen en je hebt geen tang nodig. Als ik ooit nog weer wat met flexibele buizen ga doen pas ik zonder nadenken weer uponor RTM toe dus mijn perstang kan ik te koop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 21:31
Goede bouwmarkt verhuurt ook z’n tang voor de koppelingen game en Praxis uitgesloten boels zelf verhuurt ook zo’n tang. Scheelt weer iets aanschaffen die eens per X jaar gebruikt

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:49
stekkel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:38:
Hier alles met uponor gedaan en zelfs een perstang op handkracht aangeschaft. Mijn ervaring met de perstang is minder omdat je vrij veel ruimte rondom de koppeling moet hebben om te kunnen persen.

In mijn laatste klus heb ik daarom uponor RTM toegepast. Die koppelingen zijn handmatig en klik is vast. Geen ruimte nodig om te persen en daarom ideaal. Koppelingen zijn maar een fractie duurder dan de perskoppelingen en je hebt geen tang nodig. Als ik ooit nog weer wat met flexibele buizen ga doen pas ik zonder nadenken weer uponor RTM toe dus mijn perstang kan ik te koop zetten.
Dit systeem heb ik inderdaad ook toegepast en het werkt ontzettend makkelijk.
Je hoort een hele duidelijke klik als de verbinding goed zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:41
Misschien vloeken in de kerk... maar is het goedkoper dan koperen leiding met soldeersokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

barry86 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:15:
Misschien vloeken in de kerk... maar is het goedkoper dan koperen leiding met soldeersokken?
Het is vooral heel veel makkelijker. Verwerking is heel veel simpelder dan koper en een koppeling knijpen sneller te leren en meer fool proof dan (goed) solderen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Dus als ik het goed begrijp is koper met soldeersokken goedkoper, maar werkt flexibel sneller.
Voor een vakman een gemakkelijke keuze, maar voor een hobbybob met 1 kamerrenovatie misschien niet.

Dit vraag ik zo nadrukkelijk omdat TS 6 speerpunten stelt. Waarvan er 3 over kosten gaan

[ Voor 53% gewijzigd door barry86 op 23-09-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:39
Ik heb zelf de leidingen van mijn cv installatie en alle waterleidingen vervangen met Bonfix.
Het voordeel van dit merk vond ik dat je deze kan persen zonder elektrische perstang. Een elektrische perstang voor onder de 500 euro zal je namelijk niet vinden. Ik heb een deze perstang gebruikt en heb geen lekkages. Je moet alleen wel goed erop letten dat de tang op druk blijft en je hebt iets meer ruimte nodig hebt met een handperstang.

Daarnaast zijn de fittingen iets goedkoper dan bijvoorbeeld die van Uponor (T fitting van 16mm scheelt 2.85 Euro en het aantal fittingen dat je nodig hebt kan stiekem best oplopen) en ze zijn goed verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Warmteservice. Je hebt ook alle mogelijke fittingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kubie90 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:32:
Ik ben bezig met het isoleren van onze slaapkamer. Er liep een 22mm CV leiding nogal opzichtig over een balk door de slaapkamer. Deze heb ik verwijderd en zal vervangen worden door een meerlagenbuis, die achter een voorzetwand wordt weggewerkt. Het gaat om 11 meter leiding (x2, aanvoer & retour).

Nu heb ik her en der al wat ervaringen met de verschillende systemen gelezen. Er zijn er zoveel om uit te kiezen, hieronder een lijstje met de systemen die ik tegenkwam:

Uponor Uni Pipe
Comap Multiskin
Henco Alupex
Wavin Tigris
VSG Multipress
Bonfix Alupers
Viega Pexfit Fosta
Multitubo
Pipelife Radopress

Wat zijn belangrijke overwegingen bij het selecteren van een meerlagenbuis systeem?
Kosten per strekkende meter
Kosten per koppeling
Capaciteit
Verkrijgbaarheid (online / fysieke winkel in de buurt)
Complexiteit installatie
Kosten benodigde tools

Voor mij is het belangrijk dat ik koppelingen kan maken met het bestaande CV systeem, dat het niet te complex wordt qua installatie en goede verkrijgbaarheid van materialen (liefst in de buurt). Het liefst zou ik hetzelfde systeem voor de CV installatie als voor drinkwater gaan gebruiken. In ons oude huis zijn er nog genoeg (loden) leidingen die op termijn vervangen gaan worden. Natuurlijk weet ik dat ik de klus het beste kan uitbesteden aan een professional, maar ik vind het leuk om mij te verdiepen in de materie en ervaring ermee op te doen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en welke tips jullie mij kunnen geven.
toon volledige bericht
meestal is de perstang huren een beperking aangezien daar in veel gevallen een beperkt aantal bekken bij zit. dan heb je met henco bekken of upunor bekken eigenlijk wel het meeste te pakken.
Omdat in de begin jaren henco goedkoper was dan uponor ooit voor henco gekozen en inmiddels zijn er enorme hoeveelheden producten die met dezelfde persbek werken. ik koop het spul meestal in duitsland.
en eigenlijk is alles prima te noemen. eigenlijk heeft elk systeem wel een schroefbus of puntstuk waarmee je altijd een overgang mee kan maken. en je kan dus meerdere merken met dezelfde persbek persen dus als je iets te kort komt kan je dat gewoon bij warmte service halen. je kan ook probleemloos verschillende merken door elkaar gebruiken (mits zelfde afmetingen) (al krijg je dan uiteraard geen systeem garantie) er is immers ook geen loodgieter die alles in zijn bus heeft. ;)

Zowel henco als Uponor hebben een klemkoppelingen systeem dan heb je veel minder gereedschap nodig (tot 26mm) en kan je ook gewoon kopen bij bv warmte service vooral in duitsland kan je goed euroconus koppelingen kopen, dat zijn knel koppelingen en werken ook prima. eigenelijk zijn de mogelijkheden eindeloos (wat het ook zo fijn maakt om ermee te werken)

Oja, dat lood er liever vandaag dan morgen uithalen, dus ik zou iets meer haast maken dan "op termijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
barry86 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:15:
hangt van de verhouding koppelingen => meters af. buis is in meters heel wat goedkoper (mits je niet de duurste opties neemt), koppelingen zijn altijd flink duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 23-09-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:14
huppelepups schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:42:
Ik heb zelf de leidingen van mijn cv installatie en alle waterleidingen vervangen met Bonfix.
Het voordeel van dit merk vond ik dat je deze kan persen zonder elektrische perstang. Een elektrische perstang voor onder de 500 euro zal je namelijk niet vinden. Ik heb een deze perstang gebruikt en heb geen lekkages. Je moet alleen wel goed erop letten dat de tang op druk blijft en je hebt iets meer ruimte nodig hebt met een handperstang.

Daarnaast zijn de fittingen iets goedkoper dan bijvoorbeeld die van Uponor (T fitting van 16mm scheelt 2.85 Euro en het aantal fittingen dat je nodig hebt kan stiekem best oplopen) en ze zijn goed verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Warmteservice. Je hebt ook alle mogelijke fittingen.
Ik heb dezelfde perstang maar dan voor Uponor. Alles met de hand geperst en geen lekkages. Handperstang is alleen lastig in kleine ruimtes.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Zwartoog
  • Laatst online: 12-05 20:25
twain4me schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:59:
[...]
Oja, dat lood er liever vandaag dan morgen uithalen, dus ik zou iets meer haast maken dan "op termijn".
+1

Zeker voor zwangeren en jonge kinderen is lood een serieus risico ivm neurologische ontwikkeling.

Zorg tot die tijd dat je altijd flessen water in huis hebt, mocht je dergelijk bezoek krijgen (al zegt lang niet iedereen het als ze net zwanger zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kubie90
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-05 07:10
Dank voor alle reacties.

De optie van een handperstang klinkt aantrekkelijk, niet al te hoge investeringen en het gereedschap bij de hand hebben als je een klusje moet doen is natuurlijk handig.
Zwartoog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:35:
[...]

+1

Zeker voor zwangeren en jonge kinderen is lood een serieus risico ivm neurologische ontwikkeling.

Zorg tot die tijd dat je altijd flessen water in huis hebt, mocht je dergelijk bezoek krijgen (al zegt lang niet iedereen het als ze net zwanger zijn).
Toevallig zijn we er achter gekomen doordat ik een 'Lood in water test' (https://www.loodinwatertesten.nl/) heb gedaan uit voorzorg, mijn vriendin is namelijk zwanger en we wonen in een oud huis. De loden leidingen zijn niet zichtbaar en zullen ergens verstopt zitten in de muren / vloeren. Hiervoor moeten we de hele gang openbreken en daarom zullen we dit op termijn uitvoeren. In de tussentijd drinken we flessenwater en filteren we het kraanwater met ZeroWater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 12-05 20:25
Kubie90 schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:05:
Dank voor alle reacties.

De optie van een handperstang klinkt aantrekkelijk, niet al te hoge investeringen en het gereedschap bij de hand hebben als je een klusje moet doen is natuurlijk handig.

[...]

Toevallig zijn we er achter gekomen doordat ik een 'Lood in water test' (https://www.loodinwatertesten.nl/) heb gedaan uit voorzorg, mijn vriendin is namelijk zwanger en we wonen in een oud huis. De loden leidingen zijn niet zichtbaar en zullen ergens verstopt zitten in de muren / vloeren. Hiervoor moeten we de hele gang openbreken en daarom zullen we dit op termijn uitvoeren. In de tussentijd drinken we flessenwater en filteren we het kraanwater met ZeroWater.
Heel goed, zo'n test! d:)b

Leidingen zou ik lekker laten zitten, en gewoon vanaf je watermeter nieuwe leidingen trekken in een voor jou logisch traject. Koper is dan extra aantrekkelijk ivm remmende bacteriegroei. Dan wel ommantelen ivm corrosie door gips, cement e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-04 11:50
Ik zit met dezelfde keuze maar dan wat werkzaamheden in een grote verwarmde schuur/loods. Daar zit nu CV leiding met stalen buis en knelkoppelingen.

We zijn die loods nu aan het opknappen als bedrijfsruimte voor mijn vrouw en wil dus de leidingen wegwerken achter de nieuwe voorzetwanden.

Ik was alleen bekend met knel of soldeerfittingen maar nu heb je een keuze uit misschien wel 10 verschillende merken perskoppelingen icm meerlaagse buis.

Waar ik mee zit is:

1) type systeem
Er zijn grofweg twee soorten perssystemen.
- De "knijp" variant dus de Unipor (U profiel) en de Henco/Bonfix (TH profiel)
- De schuifsok variant zoals Rehau en Teceflex

De schuifsok lijkt mij technisch iets beter omdat er geen O ring in zit.
Is dat ook zo of zit dat tussen mijn oren?? Is een knijpsysteem met o-ring ook goed op lange termijn (blijft dat gewoon 20 jaar goed lekdicht?)

2) origineel of imitatie gereedschap
Die perstangen lijk mij exorbitant duur voor wat je ervoor krijgt. Qua gereedschap heb ik de voorkeur voor beter spul zoals een Stahlwille, Facom, Gedore, knipex etc etc maar pak m beet 800 euro voor een simpele handtang vind ik wel erg duur
Is een imitatie tang ook goed genoeg?

Van Sandvisk zie ik er een voor €219 (praxis)
Op de site van Alupex staat er een voor €100 (ex BTW), lijkt hetzelfde model op de site van Benem/Lovak a €160,-
Op een vloerverwarmingdiscounter zie ik een mulitpextang voor €149.
Die ayor van toolnation is hier al genoemd.

Wat ik hier allemaal opnoem zijn uiteraard chinese tangen met een stikkertje erop.

Zijn er goede tangen zonder dat deze gelijk €800 kosten?

p.s.1 ik weet dat huren een optie is maar dat vind ik niks omdat ik in fases dit project doe dus ik kan straks 6 keer een tnag huur voor elke keer 2 of 3 koppelingen.

p.s2.ik weet dat er ook steekfittingen zijn maar ik heb daar geen vertrouwen in. Dan werk ik liever messing knelkoppelingen weg achter de muur. Het spul van JG speedfit en Henco vision in mijn handen gehad maar ik mis het robuste gevoel wat messing en zelfs tyleen wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Ik heb de bulk bij Heima24 besteld, die verkopen Pipetec onder eigen naam. Het tientje verzendkosten heb je er al bij 3 koppelingen uit.
Enige nadeel wat ik aan die koppelingen heb kunnen vinden tot nu toe is dat ze (op papier iig) een grotere weerstand hebben.

Het deel van mijn installatie waar ik niet te veel drukverlies kon hebben heb ik daarom met Henco gedaan. Zelfde persprofiel.

Handperstang, kalibrator, kniptang en buigtang ook bij Heima gekocht. Handperstang is erg lomp en je hebt veel ruimte nodig, je moet dus goed nadenken over de volgorde. Een 2de persoon is vaak ook wel handig. Ik heb uiteindelijk voor het gros een accuperstang gehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:42

lord_fh

PS5

Side_swipe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:09:
Ik zit met dezelfde keuze maar dan wat werkzaamheden in een grote verwarmde schuur/loods. Daar zit nu CV leiding met stalen buis en knelkoppelingen.

We zijn die loods nu aan het opknappen als bedrijfsruimte voor mijn vrouw en wil dus de leidingen wegwerken achter de nieuwe voorzetwanden.

Ik was alleen bekend met knel of soldeerfittingen maar nu heb je een keuze uit misschien wel 10 verschillende merken perskoppelingen icm meerlaagse buis.

Waar ik mee zit is:

1) type systeem
Er zijn grofweg twee soorten perssystemen.
- De "knijp" variant dus de Unipor (U profiel) en de Henco/Bonfix (TH profiel)
- De schuifsok variant zoals Rehau en Teceflex

De schuifsok lijkt mij technisch iets beter omdat er geen O ring in zit.
Is dat ook zo of zit dat tussen mijn oren?? Is een knijpsysteem met o-ring ook goed op lange termijn (blijft dat gewoon 20 jaar goed lekdicht?)

2) origineel of imitatie gereedschap
Die perstangen lijk mij exorbitant duur voor wat je ervoor krijgt. Qua gereedschap heb ik de voorkeur voor beter spul zoals een Stahlwille, Facom, Gedore, knipex etc etc maar pak m beet 800 euro voor een simpele handtang vind ik wel erg duur
Is een imitatie tang ook goed genoeg?

Van Sandvisk zie ik er een voor €219 (praxis)
Op de site van Alupex staat er een voor €100 (ex BTW), lijkt hetzelfde model op de site van Benem/Lovak a €160,-
Op een vloerverwarmingdiscounter zie ik een mulitpextang voor €149.
Die ayor van toolnation is hier al genoemd.

Wat ik hier allemaal opnoem zijn uiteraard chinese tangen met een stikkertje erop.

Zijn er goede tangen zonder dat deze gelijk €800 kosten?

p.s.1 ik weet dat huren een optie is maar dat vind ik niks omdat ik in fases dit project doe dus ik kan straks 6 keer een tnag huur voor elke keer 2 of 3 koppelingen.

p.s2.ik weet dat er ook steekfittingen zijn maar ik heb daar geen vertrouwen in. Dan werk ik liever messing knelkoppelingen weg achter de muur. Het spul van JG speedfit en Henco vision in mijn handen gehad maar ik mis het robuste gevoel wat messing en zelfs tyleen wel heeft.
toon volledige bericht
Je hebt ook VSH Tectite, dat is messing/koper of RVS insteekfittingen, zelfde specs als een persfitting en demountable en dus wat je zegt niet het gepruts van plastic.

qua persen: tangen zijn duur maar dat heeft zn reden. echter voor een klein projectje kan je ook gwn een 2e hands kopen of een imitatie inderdaad ik zie daar niet zo'n probleem in.

van de schuifsok en de oring zit tussen je oren overigens. dat blijft prima 20 - 30 jaar afdichten, daar worden ze op getest ook. de rehau schuifsokken daarvan kan je ook zeggen dat het kunststof wellicht slechter wordt na jaren en dat zal ook meevallen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Ik heb voor mijn eigen huis TECE gebruikt. Leidingen zijn niet echt flexibel, koppelingen zijn relatief duur, leidingen ook. Het grote voordeel is dat je de buizen op kan trompen waardoor er een betere flow is. Uiteindelijk ben ik het grootste gedeelte van de tijd kwijt geweest met het leggen van het leidingwerk (2 badkamers, toilet, keuken, etc). Vervolgens heb ik een perstang gehuurd en alles in een weekend erop geperst. Indien mogelijk, neem dan wel een elektrische persset. Als je b.v. in de kruipruimte ligt met beperkte ruimte om een 20mm+ leiding te persen wil je echt niet met de hand gaan lopen rotzooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:20
Warmteservice rekende mij 4,50 euro voor het huren van een perstang (3 uur). Medewerker gaf aan dat ze op jaarbasis helemaal niets aan te verdienen, is een service zodat ze koppelingen verkopen. Wat @kipragout aangeeft, je kan natuurlijk veel voorbereiden, en dan een dagje huren. Perstang is dan de kosten niet.

Zowel loodgieter als warmteservice raadde henco leiding + bonfix koppelingen aan. Bonfix is messing, terwijl het meeste kunststof is. Qua prijs maakt het niets uit. Beide moeten hun levensduur nog bewijzen, inderdaad die O-ring, maar gevoelsmatig lijkt bonfix beter. Voordeel van Bonfix is dat je het blijkbaar met meer soorten perstang kan gebruiken. Uponor enkel hele dure, zelfs de handperstang is extreem duur.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etrans
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Even zoeken en het hoeft niet zo duur: 1 week huren is EUR 115 incl.

[ Voor 32% gewijzigd door etrans op 21-03-2024 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:43

Wuursj

want worst is al bezet

Hier gebruik ik de Ayor handperstang van bij de toolstation samen met leidingen en perskoppelingen van Henco of Comisa. Vooral die laatste is best goedkoop spul in vergeleken met het achterlijke dure Uponor maar lijkt toch goed: messing, weinig kunststof, perst lekker, met beleid nog te verdrraaien na een persing etc.

Nu twee verdiepingen gedaan inclusief badkamer en technische ruimte met heel persingen en (knock knock) nergens een probleem. Soms gebruik ik ook ander spul van bij toolstation of warmteservice wat voor handen is, als het maar een TH profiel heeft.
Maar de laatste bonfix en henco dingen van daar waren stuk duurder dan Comisa en helemaal van plastic. Dat voelt toch minder, al weet ik dat goed kunststof een hoop kan hebben.

En zoals gezegd, een electrische tang heeft veel minder ruimte nodig dan een handperstang maar vooralsnog ben ik overal weggekomen met de handmatige met goed nadenken en soms acrobatische houdingen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Is niet duur. Maar ik red het niet om alles in 1 keer af te hebben. Het betreft een loods die we al in gebruik hebben waar ik radiatoren moet verplaatsen en nog een keuken en toiletgroep moet maken. Misschien als ik het heel slim aanpak dan kom ik nog uit op 3 sessie met persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
inquestos schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:05:
Warmteservice rekende mij 4,50 euro voor het huren van een perstang (3 uur). Medewerker gaf aan dat ze op jaarbasis helemaal niets aan te verdienen, is een service zodat ze koppelingen verkopen. Wat @kipragout aangeeft, je kan natuurlijk veel voorbereiden, en dan een dagje huren. Perstang is dan de kosten niet.

Zowel loodgieter als warmteservice raadde henco leiding + bonfix koppelingen aan. Bonfix is messing, terwijl het meeste kunststof is. Qua prijs maakt het niets uit. Beide moeten hun levensduur nog bewijzen, inderdaad die O-ring, maar gevoelsmatig lijkt bonfix beter. Voordeel van Bonfix is dat je het blijkbaar met meer soorten perstang kan gebruiken. Uponor enkel hele dure, zelfs de handperstang is extreem duur.
Die 4,50 valt wel mee qua kosten. mijn projectje is al in gebruik dus ik moet in fases gaan werken.
Met een badkamer ben je even heel druk op een kleine ruimte en dan werkt het wel om in eek keer alles te persen.
Ik heb een grote ruimte van 135m2 waar ik wel een tijd (2 maanden misschien wel ) bezig ben en af het meeste in weekenden en inde avonduren. Dus wanden doen, elektra en magazijnstellingen (ver) plaatsen.

Bedankt voor de tip van Bonfix, Voordeel daarvan is ook dat de Hornbach het verkoopt dus ik kan even een koppeling halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Wuursj schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:22:
Hier gebruik ik de Ayor handperstang van bij de toolstation samen met leidingen en perskoppelingen van Henco of Comisa. Vooral die laatste is best goedkoop spul in vergeleken met het achterlijke dure Uponor maar lijkt toch goed: messing, weinig kunststof, perst lekker, met beleid nog te verdrraaien na een persing etc.

Nu twee verdiepingen gedaan inclusief badkamer en technische ruimte met heel persingen en (knock knock) nergens een probleem. Soms gebruik ik ook ander spul van bij toolstation of warmteservice wat voor handen is, als het maar een TH profiel heeft.
Maar de laatste bonfix en henco dingen van daar waren stuk duurder dan Comisa en helemaal van plastic. Dat voelt toch minder, al weet ik dat goed kunststof een hoop kan hebben.

En zoals gezegd, een electrische tang heeft veel minder ruimte nodig dan een handperstang maar vooralsnog ben ik overal weggekomen met de handmatige met goed nadenken en soms acrobatische houdingen.
En die Ayor, werkt dat fijn? Die kop lijkt best wel dik voor dicht bij de wand, dus meten, persen n dan pas beugelen?

Hoe zit dat met het afstellen van de perskracht dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Geen bevriende loodgieter in de buurt waarvan je de tang af en toe mag lenen? In mijn huis heb ik alles met Wavin gedaan, puur omdat ik daarvan gratis af en toe een elektrische tang mag lenen.

Een elektrische perstang is absoluut fijner dan een handperstang. Niet alleen omdat het automatisch gaat, je hebt ook erg weinig ruimte nodig voor de persbekken. Vaak kan je met een handtang niet goed bij koppelingen. Bij een elektrische tang hoef je dus eigenlijk nooit na te denken over de plaatsing van de koppelingen, want je komt er toch wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Side_swipe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:18:
[...]

En die Ayor, werkt dat fijn? Die kop lijkt best wel dik voor dicht bij de wand, dus meten, persen n dan pas beugelen?

Hoe zit dat met het afstellen van de perskracht dan?
De kop is inderdaad lomp groot dus geheel zonder gedoe is het niet. Eerst persen en dan beugelen of naar de wand buigen en monteren. Vooral met de muurplaten was het hier wel even uitkijken. Tot 20mm kun je de armen wel kort houden wel maar daar boven wordt het tijd om de armen uit te schuiven en dan heb je wel ruimte nodig.
Er valt wat te stellen met een sleuteltje maar het komt er op neer dat de twee bekken volledig tegen elkaar aan moeten komen. Dan is ie dicht, strakker dan dat kan immers toch niet.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:42

lord_fh

PS5

Bonfix is puur CN made fittingen, zeg niet dat het niet goed is en prijstechnisch is het oké, maar er is beter spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:28
Ik heb zo een gebruikt.
https://m.vevor.nl/krimpt...XNcaHJ2JzBlxoCq1MQAvD_BwE

Voornamelijk comisa en wavin tigris mee geperst. (TH Bek) Hele huis, sanitair en verwarming/warmtepomp mee gedaan. Ik fenk zon 60 koppelingen
1x foutgeperst (leiding verschoof) en zag het direct aan de koppeling.

Het voordeel van de Wavin koppelingen vond ik juist dat het kunststof was en niet condenseert bij koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 00:21
Hier Wavin en Bonfix gebruikt. Ben meest fan van Wavin. Bij technische unie een tang en ontbraamset gehuurd voor samen 25 eur/dag invl. Btw. Was 1.5j geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Waarom persen als je kunt “inschuiven”?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbg6zFR-nn00YSMO2iwt8YIO4Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhuGx1LnWOChClMA2GzSaxZT.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn badkamer installateur werkt al tig jaar met Tece inschuifkoppelingen. Niks persen en met een tang demonteerbaar. Ging echt super snel en hij begrijpt niet waarom je nog zou persen.
Past op uponor slang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
barry86 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:18:
Waarom persen als je kunt “inschuiven”?

[Afbeelding]

Mijn badkamer installateur werkt al tig jaar met Tece inschuifkoppelingen. Niks persen en met een tang demonteerbaar. Ging echt super snel en hij begrijpt niet waarom je nog zou persen.
Past op uponor slang
Ik heb deze wel voorbij zien komen (zit denk ik in dezelfde categorie als Unipor RTM en Henco vision, en Hornbach geeft Speedfit).

Is dit ook te demonteren? Hoe "vast" zit dit?

Misschien tussen mijn oren omdat de oude klemfiting (2 baco's dichtdraaien) niet goed / niet betrouwbaar zijn voor achter een wand en dan persen met een paar KN wel.
Dus ik heb een beetje koudwatervrees voor dit systeem.

Wel een goede tip, als dit goed werkt dan lijkt het wel een stuk makkelijk. Dan heb je alleen nog afbraam gereedschap nodig. En de sleutels om te ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15
Ik heb in mijn huis gewerkt met uponor icm een handtang, werkte prima al is het soms wat passen en meten ivm de ruimte die zo'n tang vergt. Op somige plaatsen Uponor RTM gebruikt, nauwelijks duurder en superhandig.

Ik heb eigenlijk een beter gevoel bij RTM dan een perskoppeling. Verder nergens op gebaseerd, maar het komt gewoon erg degelijk over op mij.

Verder maakt het systeem weinig uit, zolang je het maar goed toepast. Ik zou iets kiezen waar je makkelijk voor een goede prijs kunt aankomen en dan daar aan vast houden en niet gaan mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 00:21
Ik vraag me af welke koppeling geschikt is voor gebruik in de grond. Iemand een idee?

Ik heb een alupexbuis lopen in de grond en wil een kraan op de gevel maken. Vorstvrij langs binnen gaat niet en de aluxpex is lelijk en niet UV bestendig, dus ik wil in de grond overgaan van Alupex naar koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side_swipe
Wuursj schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:22:

Pejdref schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:24:
Ik heb de bulk bij Heima24 besteld, die verkopen Pipetec onder eigen naam. Het tientje verzendkosten heb je er al bij 3 koppelingen uit.
Enige nadeel wat ik aan die koppelingen heb kunnen vinden tot nu toe is dat ze (op papier iig) een grotere weerstand hebben.

Het deel van mijn installatie waar ik niet te veel drukverlies kon hebben heb ik daarom met Henco gedaan. Zelfde persprofiel.

Handperstang, kalibrator, kniptang en buigtang ook bij Heima gekocht. Handperstang is erg lomp en je hebt veel ruimte nodig, je moet dus goed nadenken over de volgorde. Een 2de persoon is vaak ook wel handig. Ik heb uiteindelijk voor het gros een accuperstang gehuurd.
Ik heb nu een bulk besteld bij heima24 inclusief gereedschap en dus ook de tang
Die "pipetec" tang ziet er exact hetzelfde uit als die Ayor van de toolstation. (vermoedelijk een merkloze tang onder eigen label).

Ik ga het wel ervaren hoe het werkt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Top, succes. Nog een tip: Let ff op dat de perskracht van de handperstang instelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:39
MWDKing schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:29:
Ik vraag me af welke koppeling geschikt is voor gebruik in de grond. Iemand een idee?

Ik heb een alupexbuis lopen in de grond en wil een kraan op de gevel maken. Vorstvrij langs binnen gaat niet en de aluxpex is lelijk en niet UV bestendig, dus ik wil in de grond overgaan van Alupex naar koper.
Voor in de grond zou ik tyleen slang gebruiken, dat is bedoeld om in de grond te stoppen, meerlagenbuis niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Side_swipe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:58:

Die "pipetec" tang ziet er exact hetzelfde uit als die Ayor van de toolstation. (vermoedelijk een merkloze tang onder eigen label).
Ja ik ben hem ook wel eens terug gekomen op ali/amazon/ebay sites. Waarschijnlijk een Chineesje dus.

Daar kwam ik ook dergelijke dingen tegen die wat bezwaren van de grote armen weg nemen maar verder geen ervaring mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYA6HjjKSVT0OQZXtQEbB2kyZPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hrA14TwV0PpYwz1AXmAokWAW.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door Wuursj op 25-03-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side_swipe
Pejdref schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:15:
Top, succes. Nog een tip: Let ff op dat de perskracht van de handperstang instelbaar is.
Ik zie bij al die hand(mechanische) tangen niet iets wat je in kan stellen, ook niet de originele van Henco/Wavin.

Ik dacht dat als de bekken dicht zijn is het goed (immers kan ie dan niet verder) of werkt dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:28
Wuursj schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Ja ik ben hem ook wel eens terug gekomen op ali/amazon/ebay sites. Waarschijnlijk een Chineesje dus.

Daar kwam ik ook dergelijke dingen tegen die wat bezwaren van de grote armen weg nemen maar verder geen ervaring mee:
[Afbeelding]
Ja zo'n tang heb ik gebruikt. Wat minder kracht nodig dus vaak wel fijner werken. Alleen als je hem nergens neer kan zetten soms wat irritant.
Pagina: 1