Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-05 17:23
Hallo,

Aangezien mijn CPU soms met Warzone te warm werd (en de oude fan een klein goedkoop ding was) heb ik recent de Noctua NH-L12S aangeschaft voor mijn mini ITX case.

Hierbij al mijn specs: https://tweakers.net/gallery/768423/wenslijst/

Ik heb foto's gemaakt van hoe alles eerst vast zat en dus ook alles weer exact zo aangesloten. Wanneer ik de nieuwe fan goed vastdraaide op het moederbord, draaide deze en de voorste casefan niet. Dus ook mijn scherm ging daarom niet aan. Veel contact gehad met een vriend die er best veel verstand van heeft en uiteindelijk ging de PC aan, als ik de CPU koeler/fan iets minder vast draaide. Echter, mijn PC leek trager en typen ging echt dramatisch traag. Ik heb zo'n computertestprogramma gedownload en alles leek prima (alle componenten rond de 30-40 graden), maar de moederbord gaf 118(!) graden aan. Uiteraard snel weer de PC uitgezet en opnieuw de fan geïnstalleerd (ja, wederom dat glijmiddelgel eraf gehaald en opnieuw erop gedaan) en nu ook de fan bovenop geplaatst ipv onder (wie weet hielp dat). Maar wederom draait de nieuwe fan en de voorste fan niet, en dus doet mijn PC niet wat ie moet doet.

Ik heb geen gekke geluiden, niks voelde echt warm aan, de gel was ook niet vastgeplakt/warm/hard. Dus eigenlijk lijkt alles nog goed. Geen pinnetjes die zijn afgebroken. Ik vind het vooral gek dat ie soms wel wil draaien, maar soms weer niet. Ik heb veel gegoogled en gelezen, maar dit probleem krijg ik niet exact gevonden. Iemand enig idee? Is de ASUS Pro Gaming doorgebrand of iets? Maar dan zou verder de PC niet moeten kunnen opstarten lijkt me?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je misschien iets van een foto ? Zodat op zijn minst de montage en de FAN connectoren te zien zijn.
glijmiddelgel
mag toch hopen dat dat niet serieus is ?

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 23-09-2022 11:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:30
Heb je de plastic folie onder de koeler wel verwijderd?
CCXT1984 heeft geen (openbare) wenslijsten
pics!

[ Voor 40% gewijzigd door FunFair op 23-09-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Wenslijst/setup is nu openbaar.

Zat geen plastic folie op de koeler.

En nee, glijmiddel was niet serieus uiteraard. Ik zal kijken of ik wat foto's kan uploaden straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohcLeBq9bln3j2ZW6T521caLbhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teKDVEds0mj2jQjGcmbysyw4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QyGEWh7xvhWfVn2hZK0beSVof0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/199pLu0yJwata7F01Lji41BP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kru0trDaI1SrS7asF4ggZn0ET5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5dKedI5UwBKoZBuAACOcxXu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmBvWRKpfwtobRQLJL3FSXbZbYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bi7IbqK3GRXsvqvnv8eTNz4j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat voor koelpasta is dat ? Buiten dat het zo te zien een tikkeltje veel is ziet het er grof korrelig uit :?

Ik kan ook niet goed zien of de cpu dan wel op de juiste header zit, de draden uit de noctua zijn gekleurd maar de connector lijkt alleen zwarte draden te hebben ?

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 23-09-2022 17:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CCXT1984
Lijkt korrelig maar is gewoon zacht. Werd bij de cooler geleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOv5uxSAFaBf7JyA5ICl7b6ehTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvsEENnQ3eBg5yIfYp5Eolad.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP4fVgSW0xcA59BfgPcRcoG8gE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACMPLD5yeYMRUDKaNe5wW75l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jBkQaP_n9rngw9asIs0jwUAZBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBqJ56pZSDeIBC3Y1nKw4ipX.jpg?f=fotoalbum_large

Cpu zit op de juiste header want daar zat ie eerst ook. Die rood/zwarte heeft ook cpu erop staan. Connector is idd zwart..zie foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Ook met minder pasta doet ie niks. Ik vind het vooral gek dat eerst soms wel 2 fans draaiden maar vaak ook niet. Alles zit echt waar het moet zitten. Op zo'n moederbord heb je ook niet giga veel keuzemogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Hmz, ik zie de omschrijving dat er plastic op de heatsink zit. Niet gezien of gevoeld.. Nog gekeken of ik plastic eraf kon halen maar nope. Heb ik 'm nu gesloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:21
@CCXT1984 Het plastic kapje op de koeler uit de verpakking zal je er wel afgehaald hebben?. Weet je zeker dat beide schroeven die je door de koeler heen moet monteren, goed in de twee brackets zijn vastgedraaid?
Je moederbord heeft een 4-pins header voor de CPU koeler dus je zou wel verwachten dat je de fan op luid volume hoort als de package temperatuur over de 100 graden gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Oja, het was een kapje. Die is er inderdaad af. En ja, de koeler zat goed vast. Net m'n oude koeler opgezet en die begon gelijk te draaien (niet de voorste overigens) maar dan weer scherm no signal:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Geen signal op je IGP of de 3070? Buiten de kast is het beter te zien of je beide 4-pins connectoren goed in de fanheaders hebt gestopt. Je 3070 heb je iig niet nodig om te zien of de koeler goed geinstalleerd is (als je zover komt, zijn de bios instellingen nog goed?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:19
Op de koelpasta spread lijkt het erop dat de CPU koeler niet goed genoeg is aangedraaid. De spread is namelijk niet goed te noemen. Ik zou dus de koeler opnieuw monteren en kruis links de schroeven steeds een stukje aandraaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnW8f2ZoxmioR0rF-Ks2rSx9_TU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bLOTZ0exb52xW1rQjIQGQ22e.png?f=fotoalbum_large

Waar gaan deze kabels heen, 1 = namelijk je cpu fan en 2 is je chasis fan

[ Voor 48% gewijzigd door Dracoz op 23-09-2022 20:18 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
@Dracoz De Noctua fankabel is sleeved, de plek lijkt wel goed. Als de brackets te hoog boven de cpu staan, moet @CCXT1984 die schroeven inderdaad controleren.

"Fix the mounting bars using the four NM-ITS1 thumb screws.Caution: Gently tighten the screws until they stop, but do not use excessive force (max. torque 0.6 Nm)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
CCXT1984 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:47:
Lijkt korrelig maar is gewoon zacht. Werd bij de cooler geleverd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Cpu zit op de juiste header want daar zat ie eerst ook. Die rood/zwarte heeft ook cpu erop staan. Connector is idd zwart..zie foto's.
sowieso zit je fan verkeerd om
https://noctua.at/en/how-...low-and-sense-of-rotation

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Even voor de goede orde, als de koeler niet helemaal goed vastzit of juist te vast, dan doet ie het niet? En dus geen beeldsignaal?

Toen ie het wel deed was dus mn pc vrij traag (typen eigenlijk vooral). Komt dat daardoor?

Ik heb overigens de oude koeler er weer op gezet en ook daar nu geen signaal naar mijn scherm (of tv met hdmi via moederbord). Ik geef het weer op voor vandaag, want wordt er nogal gefrustreerd van haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Ik had de fan overigens eerst ook onder (low profile) maar door deze issues had ik 'm omgedraaid. In 1) zit de voorste casefan (3 pits, als ik dat goed zeg). Links van m'n moederbord zit de nieuwe fan. Daar wat mee omdraaien dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
De traagheid is waarschijnlijk gekomen door throttling (kloksnelheid verlagen vanwege de temperatuur). Geen beeld is voor jouw te hopen alleen door een corrupte BIOS. Als je het genoeg vindt voor vandaag, haal dan de de stekker uit de voeding en trek daarna het CMOS batterijtje eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
I will, thanks. Tot nu toe iedereen erg bedankt voor de hulp. Wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
biomass schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:09:
Geen signal op je IGP of de 3070? Buiten de kast is het beter te zien of je beide 4-pins connectoren goed in de fanheaders hebt gestopt. Je 3070 heb je iig niet nodig om te zien of de koeler goed geinstalleerd is (als je zover komt, zijn de bios instellingen nog goed?)
Beide. Niet op mijn DP aangesloten scherm en ook niet toen ik mijn TV met hmdi aansloot op de videokaart en moederbord. BIOS instellingen altijd up to date :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Bios reset uitvoeren
Videokaart loshalen en de igpu testen
Videokaart weer terugstoppen

Denk eraan dat bij DisplayPort de kabel erin moet zitten voordat je boot. Anders krijg je geen output.

Van wat ik zie op de fotos maakte de noctua onvoldoende contact met de cpu. Al zit daar maar een fractie van een millimeter tussen kan hij de warmte niet kwijt en zal hij throttlen, zelfs bij idle.
Zoals hierboven werd voorgesteld, kruislings aandraaien. Dus linksboven, rechtsonder, linksonder, rechtsboven en dan weer opnieuw.

Zeker weten de juiste mounting brackets e.d. gebruikt?

• CCXT1984
Wb de foto's, dat was ook niet volledig bevestigd.

Ik heb alles opnieuw gedaan, fan onderaan, zoals iemand zei moest de cpu fan op nr1. Zo gezegd zo gedaan; wederom doet de cpu en voorste fan het niet. Alles zit vast zoals het hoort. Schiet me maar lek.

• CCXT1984
Kent iemand in de regio Utrecht (afstand is niet echt een probleem overigens) die hiermee iets kan doen? Of iemand van hier die er (betaald) iets mee zou kunnen? Verder dan dit houdt mijn kennis op.

• biomass
Wat heb je tijdens het klussen met de voeding gedaan? Zit de 12V CPU connector aan beide zijden van de kabel goed aangesloten?

• CCXT1984
Bij de voeding enkel de stekker voor in het stopcontact uitgehaald. Alles wat in de voeding zat niet aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Kun je controleren of die stekker linksboven de cpu koeler niet los geraakt is van het moederbord? Dat is de voedingsstekker tbv de cpu.

Andere tip, alles eruit halen (gpu/cpu/ssd's/ram) en opnieuw opbouwen. Eerst zo'n min mogelijke configuratie maken en dan testen of het werkt. Dus 1 ram sticks, geen gpu en geen ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Alle stekkers zitten waar ze moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Btw. De voorste casefan heeft 2 kabels. 1 zit uiteraard in het moederbord. Moet ik nog iets met deze doen? Volgens mij was die altijd al nergens op aangesloten maar wie weet is dat het...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT3vicA6oLY3Sod2P6092SbYo40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4i7L573yaAZZ8kmDDefp0xS.jpg?f=fotoalbum_large

• CCXT1984
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qp-r3UGU_YzbTuIml1RVO68iNjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OKv3adBe5ADqSLF4nb9JDQF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat we (ik en een vriend met meer kennis) het probleem hebben gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Inmiddels het volgende vervangen:

5600x
[B550-I gaming
2x CMK32GX4M2D3600C16

PC doet het weer perfect. Ik vond al zo gek dat ik bv. met Warzone zulke slechte FPS haalde, terwijl ik toch een 3070 heb. Nu haal ik met de nieuwe gear makkelijk 135+. Ik denk dat mijn moederbord/GPU wel aan het einde van z'n latijn wellicht zat. Afijn, alles is weer gefixt.
Pagina: 1