Welk programma gebruikt de library libjpeg-turbo ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb een Ubuntu 20.04 server die ik zo leeg mogelijk probeer te houden.

Vanochtend zag ik dat hij een security update heeft binnengehaald van de library libjpeg-turbo. In deze library zijn 3 security issues gefixt. Het vreemde is dat ik niks met jpeg plaatjes doe op die server, dus ik vraag me af waarom die library op mijn systeem stond/staat.

Mijn vraag is: hoe kan ik vinden wat (welk package) de reden is dat ik deze library heb?
  • met apt-cache depends zoek je de andere kant op;
  • met lsof zie je welke libraries er op dit moment open zijn, maar daar staat hij niet tussen;
  • met ldd /usr/bin/* /usr/sbin/* zie ik hem ook niet.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Beste antwoord (via aawe mwan op 24-09-2022 11:50)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:56
Mijn aanpak is dan om 'm met 'apt remove --purge <package>' te verwijderen - als er programma's van afhankelijk zijn, gaat apt voorstellen om die ook te verwijderen. Dan zie je dus ook de dependency - en dat is dan het moment om na te denken of ik er mee door wil gaan. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Kijk hier eens naar:
https://manpages.org/apt-rdepends

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:56
Mijn aanpak is dan om 'm met 'apt remove --purge <package>' te verwijderen - als er programma's van afhankelijk zijn, gaat apt voorstellen om die ook te verwijderen. Dan zie je dus ook de dependency - en dat is dan het moment om na te denken of ik er mee door wil gaan. :)

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
EDIT: overbodig

[ Voor 98% gewijzigd door deHakkelaar op 24-09-2022 12:26 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
vanaalten schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:59:
Mijn aanpak is dan om 'm met 'apt remove --purge <package>' te verwijderen ...
Dat was ook een vraag welke package vermoed ik:
aawe mwan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:39:
Mijn vraag is: hoe kan ik vinden wat (welk package) de reden is dat ik deze library heb?

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
@eheijnen Je tip heeft op 2 manieren geholpen: behalve het apt-rdepends commando, zie ik dat ik ook nog depends en rdepends had kunnen gebruiken met apt.

@vanaalten Deze tip is het meest praktisch, want het is natuurlijk mijn bedoeling om alles wat niet nodig is, te verwijderen. (gebruik wel --simulate als extra zekerheid voor deze toepassing...)

In dit specifieke geval, zijn de libjpeg/62/turbo/8 libraries blijkbaar helaas „overal” voor nodig.

En het leuke is dat ik nu ook iets geleerd heb waar ik helemaal niet naar op zoek was, namelijk dat je behalve tekst ook afbeeldingen door een pipe kunt sturen. Als je spinggraph en Imagemagick installeert, dan kan je op deze manier een grafische weergave krijgen van package dependencies:

apt-rdepends libjpeg-turbo8 --dotty | springgraph | display

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bS7P-hX07rRPl3-jyEBTtDKhMEQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xJtKVe8whsPHfAOZUntUPo4k.png?f=user_large

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:07

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat ziet er relatief fancy uit. Ik gebruik persoonlijk altijd aptitude zonder argumenten om de ncurses interface te krijgen en met de 'r' toets kan je de reverse dependencies zien. En anders heb je in het normale overzicht onderaan informatie over het package, zoals omschrijving, gerelateerde dependencies (geen idee waarom die er is, zie alleen het package zelf) en waarom het geïnstalleerd is, waarbij 1 keten van afhankelijkheden wordt getoond.

Voorbeeld van de laatste: dbus. Bij mij staat er dat upower de reden is dat het geïnstalleerd is, maar kijk ik met 'r', dan zie ik ook lightdm, polkitd en udisk2 als directe afhankelijkheid en nog meer packages die op de naam die het bied afhankelijk is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• eheijnen
  • Niet online
Die APT "(r)depends" opties/switches schijnen voor zover ik kan zien ongedocumenteerd te zijn in de man pages.

Wie du mir, so ich dir.

• eheijnen
  • Niet online
@deHakkelaar
Jammer dat je dat weg hebt gehaald. dat was toch wel interessant...

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1