Toon posts:

Stroomverbruik daltarief hoger dan normaal tarief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Druganov
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 00:27

Druganov

F#ck IT, te veel prutsers...

Topicstarter
Ik woon sinds 4 jaar in mijn huidige appartement, welke vanaf het begin een vers geinstalleerde slimme meter heeft, deze heeft daltarief en normaaltarief.

Ik heb daar nooit echt naar omgekeken, totdat ik zoals zovelen, te maken kreeg met explosief gestegen tarieven. Ik heb onlangs eens goed naar mijn verbruik gekeken, en wat mij opviel is dat ik tijdens daltarief flink meer kWh verbruik dan tijdens normaal tarief.

Mijn verbruik in heel 2021 was:

Dal : 1343 kWh
Normaal: 915 kWh

Sowieso, de meterstanden die ik heb opgeschreven de afgelopen jaren, en de totale stand waar de meter nu op staat, laten hetzelfde beeld zien, ik verbruik gemiddeld 40% meer kWh tijdens dal dan normaal.

Aangezien daltarief waar ik woon doordeweeks geld van 23:00 tot 07:00, en s ’weekends, vind ik dit eigenlijk bizar, met in verstande dat daltarief doordeweeks 8 uur per dag, en normaal tarief 16 uur per dag geld.

- Ik ben sowieso door de weeks bijna altijd thuis, dus weekenden tellen niet echt zwaar mee.
- Een wasje draaien of de vaatwasser aanzetten doe ik niet per se na 23:00.
- Geen zonnepannelen aanwezig, dus ook geen kwestie van teruglevering.
- Geen warmtepomp o.i.d, t'is een flat. gewoon een CV combiketel.

(Ik vind mijn totale verbruik per jaar (2258 kWh) sowieso best hoog, zeker aangezien het een 1-persoons flat is, al mijn witgoed is modern en A++++, ik heb overal LED verlichting, etc, etc.)

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Ik bedoel, als je tijdens daltarief ligt te slapen en alles uit staat, hoor je toch juist minder te verbruiken? :+

Klopt er iets niet met mijn logica? Is mijn meter gewoon kaduuk? Heb ik een buurman met een illegale wietplantage die bij mij aftapt en s’nachts zijn lampen aanzet? :-(

Penny Arcade! - ..Gimme a bullet to bite on, and I'll make believe it's you!

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat je dit post om 00:59 uur (tijdens het dal-tarief) zou al kunnen betekenen dat er 's-avonds wat computer-apparatuur (extra) aan staat?

Maar: Méten is wéten... Dus eerst even zelf gaan meten op welke groep(en) er in je huis exact wát(t) verbruikt kan worden op alle tijdstippen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Druganov

Druganov

Topicstarter
Will_M schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 01:07:
Dat je dit post om 00:59 uur (tijdens het dal-tarief) zou al kunnen betekenen dat er 's-avonds wat computer-apparatuur (extra) aan staat?
Niks extra's. misschien dat ik m'n telefoon dan soms aan de oplader hang. :O

[Voor 12% gewijzigd door Druganov op 23-09-2022 01:50]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mooi zo (y)

En dan mogen wij hier nu verder gaan gokken hoe jij aan ± 6,2kWh/dag komt zonder dat je meer info aanlevert óf iets onderzocht hebt?

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:38
Aanmelden voor iets als slimmemeterportal.nl, dan kun je beter zien wanneer je wat verbruikt.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met zo'n (IMHO) gering stroomverbruik waarbij er tijdens de dal-uren (23:00 - 07:00 uur) nét iets meer verbruik is dan overdag tijdens de reguliere uren zou ik aan iets als bijvoorbeeld een (tijd-geregelde) mechanische ventilatie in een appartement gaan denken, een elektrische deken of een waterbed zal het hopelijk in dit seizoen nog niet zijn :+

Maar nogmaals: Méten = Wéten!!

[Voor 9% gewijzigd door Will_M op 23-09-2022 02:17]

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:35
Stomme vraag: als je naar je afrekening van je leverancier kijkt, zijn de getallen dan gelijk met je bevindingen. In vergelijking met mijn vorige huis lijkt hier de piek en dal teller ook omgedraaid 1.8.2 is hoger dan 1.8.1 maar 1.8.2 wordt op de factuur als piek gezien.
Ik vind het gek maar lijkt dan weer wel te kloppen

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:19

Reptile209

- gers -

Kijk inderdaad voor de zekerheid eens op je meter: loopt het juiste telwerk bij dal/piek? Heb je misschien een elektrische boiler die ingesteld staat om alleen 's nachts te op te warmen? Zit de portiek verlichting stiekem op jouw meter aangesloten?

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:17
Het klinkt flauw maar “meten is weten”, er is vast een goeie verklaring voor te vinden.
Als je een slimme meter hebt kun je het huidige verbruik aflezen. Dit kan per apparaat een indicatie geven. Anders Laat je energieleverancier de meter per kwartier uitlezen, dan heb je ook een indicatie. Je kan ook een p1 poort apparaatje kopen en het in detail uitlezen, supernuttig.

Zo kwam ik erachter dat mijn gamepc 200 watt trekt en die snel een paar uur aan staat.

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:44
Klopt jouw meter nummer met het nummer op de afschriften. Ik heb in een appartement gewoond tijdens de wissel van oude naar nieuwe 'slimme' meters. Er zijn destijds wat nummers foutief doorgegeven waardoor ik het verbruik van een ander appartement voor mijn kiezen kreeg. Was toen alleen en bijna nooit thuis, verbruik was voor mij ineens iets van 3000kwh en 1600m3. Is allemaal goedgekomen maar controleer 't even....
:)

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 22:11

TAA

Liever IRC

Ik denk dat je de invloed van het weekend niet moet onderschatten... zijn behoorlijk watt uren in totaal.

[edit] in totaal 88 uur daltarief en 80 uur normaal tarief per week ofwel 52% om 48%. Je verbruik van vorig jaar zit op 59% om 41%. Niet echt een hele grote afwijking imho.

[Voor 128% gewijzigd door TAA op 23-09-2022 09:05]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

TS heeft een slimme meter en houdt zijn meterstanden bij. Waarom het dan gaat over draaischijven/telwerken ontgaat me. En aangenomen dat de in rekening gebrachte meterstanden kloppen met de genoteerde meterstanden, lijkt het mij veilig te veronderstellen dat het verbruik van TS zelf is. Anders zou zijn meter vanuit de meterkast zijn doorgelust naar een ander appartement 8)7

@Druganov koop een stroomtang (20 euro bij Lidl) en noteer periodiek de stroom per groep. Als je een slurper hebt, weet je iig in welke groep.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Druganov schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:59:

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Ik bedoel, als je tijdens daltarief ligt te slapen en alles uit staat, hoor je toch juist minder te verbruiken? :+
Aangezien ik niet gelezen hebt dat je in het weekend standaard niet thuis bent, je slaapt dan het hele weekend?

Ik verbruik zelf ook meer in dal dan in de "normale" periode.

[Voor 7% gewijzigd door Nopheros op 23-09-2022 10:13]

• EB234
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:44
Bij mij staat de elektrische boiler ingesteld op 's nachts verwarmen voor de volgende dag, om zo te profiteren van het daltarief. Misschien zit het daar in?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:59

Quad

Selectief doof

Skamba schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 02:07:
Aanmelden voor iets als slimmemeterportal.nl, dan kun je beter zien wanneer je wat verbruikt.
De makkelijkste manier om dit alvast nu te doen, zodat je per kwartier je stroomverbruik kan inzien aan afname van het net.
Dat verklaart nog niet welke apparaten voor een stroomverbruik zorgen, maar dat geeft je in elk geval de komende periode een beeld hoeveel afname er is op welke momenten.

Geluk heeft geen groot huis nodig, maar wel een deur om binnen te gaan.
PVOutput
❤️Liefde is gratis!❤️

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:46
Druganov schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:59:

Klopt er iets niet met mijn logica? Is mijn meter gewoon kaduuk? Heb ik een buurman met een illegale wietplantage die bij mij aftapt en s’nachts zijn lampen aanzet? :-(
Of het de buurman is weet ik niet, maar ik kan mij een case hier op tweakers herinneren waar de algemene ruimte qua stroomvoorziening op de meter van 1 persoon kwam, wellicht is dit bij jou ook het geval? Je zou eens (als er geen lift in het appartement is zit :D ) alle stoppen/hoofdschakelaars uit kunnen zetten en kijken of in de algemene ruimtes het licht uit gaat?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:32
Ik heb dit probleem nog gehoord. En in 2 gevallen bleek achteraf de 'slimme meter' de 2 tarieven verkeerd te registeren. Nachttarief overdag en dagtarief 's nachts..

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:25
In een week zitten zoals @TAA terecht opmerkt 88 daluren en 80 normale uren. Dan zou je dus uitkomen op de verdeling 1182 kWh dal- en 1075 kWh normaalverbruik als je gebruik helemaal gelijkmatig over de tijd zou zijn verspreid.

Daar zit dus een "verschil" tussen van 160 kWh verbruik dat van normaal naar dal verschoven is, dus iedere week grofweg 3 kWh. Maar als je in het weekend een keertje extra de wasmachine draait, een paar uur gaat gamen met zware graphics dan kan dat het wel verklaren. Maar ook als je de vaatwasser niet "per se" na 23:00 aanzet zou het nog steeds best kunnen dat dat ding disproportioneel vaak na 23:00 nog staat te draaien.
Zelfs LED-lampen kunnen nog aardig wat verbruiken, en die zal je (zolang je wakker bent) na 23:00 altijd aanhebben, terwijl dat in ieder geval een deel van het jaar een groot deel van de avond niet hoeft. Of heb je misschien een buitenlamp met lichtsensor die 's nachts automatisch aangaat? Dan heb je ook zo al een kwart tot de helft van de verklaring te pakken.

Ik heb ook een eenpersoonshuishouden en werk erg veel thuis, en kwam in 2021 uit op 2247 kWh (1101 kWh normaal en 1146 kWh dal). Ongeveer jouw verbruik, maar dat is met een stokoude vriezer, niet-zo-moderne wasmachine en droger, het gebruik van een mobiele airco en veel thuiswerken op een dikke PC met monitor (rond de 100 W). Die airco was echt een energievreter en koelde nauwelijks, dus die heb ik dit jaar afgeschaft (en de steller staat tot nu toe op 1635 kWh). Sluipverbruik is zo rond de 100 W. Dus als jouw apparatuur allemaal zo modern is kom je inderdaad wel relatief hoog uit.

• thijsvt
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:44
Toevallig een elektrische boiler aanwezig in je appartement? Die warmen vaak in de avond op.

• Druganov

Druganov

Topicstarter
Wobcat schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:11:
Klopt jouw meter nummer met het nummer op de afschriften. Ik heb in een appartement gewoond tijdens de wissel van oude naar nieuwe 'slimme' meters. Er zijn destijds wat nummers foutief doorgegeven waardoor ik het verbruik van een ander appartement voor mijn kiezen kreeg. Was toen alleen en bijna nooit thuis, verbruik was voor mij ineens iets van 3000kwh en 1600m3. Is allemaal goedgekomen maar controleer 't even....
:)
Zal ik even dubbelchecken. kom ik op terug.

[Voor 6% gewijzigd door Druganov op 23-09-2022 18:57]

• Druganov

Druganov

Topicstarter
thijsvt schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:17:
Toevallig een elektrische boiler aanwezig in je appartement? Die warmen vaak in de avond op.
Nope

• Druganov

Druganov

Topicstarter
Puc van S. schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:20:
[...]

Of het de buurman is weet ik niet, maar ik kan mij een case hier op tweakers herinneren waar de algemene ruimte qua stroomvoorziening op de meter van 1 persoon kwam, wellicht is dit bij jou ook het geval? Je zou eens (als er geen lift in het appartement is zit :D ) alle stoppen/hoofdschakelaars uit kunnen zetten en kijken of in de algemene ruimtes het licht uit gaat?
Dat is een idee, ga ik proberen

• Druganov

Druganov

Topicstarter
Quad schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:04:
[...]

De makkelijkste manier om dit alvast nu te doen, zodat je per kwartier je stroomverbruik kan inzien aan afname van het net.
Dat verklaart nog niet welke apparaten voor een stroomverbruik zorgen, maar dat geeft je in elk geval de komende periode een beeld hoeveel afname er is op welke momenten.
Uitlees functionaliteit heb ik jaren geleden uitgezet. zou het weer kunnen aanzetten, dat is een idee.

• Druganov

Druganov

Topicstarter
680x0 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:12:
Ik heb dit probleem nog gehoord. En in 2 gevallen bleek achteraf de 'slimme meter' de 2 tarieven verkeerd te registeren. Nachttarief overdag en dagtarief 's nachts..
Tijdens daltarief geeft hij in ieder geval op de display aan dat daltarief actief is, maar toch interessant om er verder naar te kijken.

Ik denk sowieso dat het een goed idee is dat er gewoon een monteur van Liander langskomt om dat ding te ijken.

Ik ben dit weekend even druk met andere dingen bezig, maar ik kom zeker terug om mijn bevindingen te delen. In ieder geval allemaal bedankt voor de tips.

[Voor 24% gewijzigd door Druganov op 23-09-2022 19:01]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:26
Druganov schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:53:
[...]

Tijdens daltarief geeft hij in ieder geval op de display aan dat daltarief actief is, maar toch interessant om er verder naar te kijken.

Ik denk sowieso dat het een goed idee is dat er gewoon een monteur van Liander langskomt om dat ding te ijken.

Ik ben dit weekend even druk met andere dingen bezig, maar ik kom zeker terug om mijn bevindingen te delen. In ieder geval allemaal bedankt voor de tips.
Maar waarom dan? Waarom moet hij geijkt worden? Omdat je het niet begrijpt?

Houdt het eerst eens een weekje bij handmatig, of automatisch door communicatie in te schakelen. Als je dan uiteindelijk echt niet kan uitvinden kan er een monteur komen, maar laten we nou niet elke keer dat iemand een vraag heeft over zijn verbruik een monteur laten optrommelen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:41
Waar klaag je over.

Een hoger dalverbruik dan hoog verbruik is juist wat je wil. Dan is het rendabel om verschillende tarieven te hebben.

Maar bekijk eens hoe laat je de vaatwasser aanzet of alle wassen in het weekend doet.
Dat telt ook flink op.

De meest gemakkelijke methode om erachter te komen is een P1 meter kopen die je in het contact van je slimme meter doet. Dan heb je logging per minuut, uur, dag, week, en maand.
Moet je alleen onthouden wat je wanneer aanzet.

• Druganov

Druganov

Topicstarter
Sissors schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:25:
[...]

Maar waarom dan? Waarom moet hij geijkt worden? Omdat je het niet begrijpt?

• Druganov

Druganov

Topicstarter
Dank u, weet je wat, sluit dit topic gewoonweg maar.

Ik word ziek van dit soort replies van mensen die klaarblijkelijk alleen maar even over een topic scannen, niet de tijd nemen om het hele verhaal te lezen, maar wel ff een makkelijke, nergens op slaande, en zelfs somsweg gemene comments kunnen geven.

Oprecht bedankt voor de mensen die mij wel goede tips hebben gegeven, en de moeder voor iedereen anders.

Dit is de allerlaatste keer dat ik ooit nog een topic op GoT open. Ik voel mij gewoonweg persoonlijk gedenigreerd door sommige mensen, terwijl ik gewoonweg een oprechte vraag post.

Geen wonder dat zelfs de redactie zich afvraagd waarom de toon zo verhard?

[Voor 74% gewijzigd door Druganov op 24-09-2022 02:44]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Druganov schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 02:30:
[...]

Dank u, weet je wat, sluit dit topic gewoonweg maar.

Ik word ziek van dit soort replies van mensen die klaarblijkelijk alleen maar even over een topic scannen, niet de tijd nemen om het hele verhaal te lezen, maar wel ff een makkelijke, nergens op slaande, en zelfs somsweg gemene comments kunnen geven.

Oprecht bedankt voor de mensen die mij wel goede tips hebben gegeven, en de moeder voor iedereen anders.

Dit is de allerlaatste keer dat ik ooit nog een topic op GoT open. Ik voel mij gewoonweg persoonlijk gedenigreerd door sommige mensen, terwijl ik gewoonweg een oprechte vraag post.

Geen wonder dat zelfs de redactie zich afvraagd waarom de toon zo verhard?
Vind je nu zelf je reactie niet een beetje overtrokken? Er wordt hier door jou een vraag gesteld over hoe het kan dat je daluren verbruik hoger is dan je piek. Vervolgens geef je totaal geen inzicht in hoe je verbruik er uit ziet. Dat geeft anderen de indruk dat je het zelf ook niet weet en zonder getallen kunnen wij dus ook niets. Daarom de meten is weten reactie die een aantal keer gegeven is. Vervolgens kom je aan met dat je meter moet worden geijkt. Waarom? Je weet toch nog helemaal niet waar je verbruik door wordt veroorzaakt ?

Mijn advies is net als anderen. Ga meten houd je gebruik eens bij in het weekend etc en kijk of je een verklaring kan vinden over het waarom. Wij hebben ook veel meer verbruik in de daluren dan in de piekuren zelfs in corona tijd. Waarom? Simpelweg omdat er savonds koken, de was doen , tv kijken en allemaal dat soort dingen die stiekem erg veel stroom gebruiken.Dus nee ik ben het niet met je eens om het topic maar te sluiten maar neem de adviezen ter harte en ga uitzoeken waar het probleem echt zit.

De laatste reactie hebben niet veel met een verharde toon te maken. Je maakt de toon nu zelf harder door bij de reactie van @Sissors er specifiek een bepaald deel uit te pakken terwijl wat hij daar onder schrijft wat precies het probleem blootlegt .

[Voor 5% gewijzigd door Webgnome op 24-09-2022 12:30]

Strava, Twitter

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee