PVC pijp wastafel op rot plek gebroken. Hoe te repareren?

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 16:06

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik was het waterslot van de wastafel aan het schoonmaken en toen brak de afvoerpijp van deze afvoer af op een hele nare plek vlak bij de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PWTUBAoUccU6R780ZZZNw70ru0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrQDEFfXJVj0sB21nATKr1rq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHXW1cQC7OX5z-25fI28iprm_ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEVbOSvv6isoPPFFWlTxt0TZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V614mWbOki52g0fkeRUb4xikbLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfI6N2aiAFjpCo8bsSYIVbjx.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal zou ik de pijp recht afzagen en opnieuw lijmen, maar daar is niet genoeg ruimte voor.

Zou ik misschien een pijp stuk dat er binnenin valt kunnen instoppen en lijmen? Dan wordt wel de diameter iets kleiner en het is al niet heel erg groot.

Hoop op briljante ideeen. Thanks

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zit er nog een stuk van dat elleboogje in de pijp die verder de muur in gaat? Zo ja, dan verwarmen met een brander of een heteluchtblazer. Vervolgens met een schroevendraaier of waterpomp tang los wrikken en met een ronddraaiende beweging krijg je dat restant stuk pijp eruit. Vervolgens kan je er een nieuwe in lijmen.

Zie ook YouTube: Leer in 8 minuten hoe je simpel een verlijmde PVC Verbinding los maakt!

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:19
Ik zat ook aan zo iets te denken. Maar het verwarmen moet wel voorzichtig gebeuren, anders vervormd of verbrand het PVC pijpje waar de 45o bocht omheen zit.

Veiliger zou zijn om rondom uit te hakken en dan vanaf de buitenzijde te verwarmen. Je kunt het restant van het bochtje eventueel op een of twee plekken doorzagen (met zo'n multitool) om de stukken er wat makkelijker vanaf te krijgen zonder veel druk op het buisje te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:22
redfoxert schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:18:
Zit er nog een stuk van dat elleboogje in de pijp die verder de muur in gaat? Zo ja, dan verwarmen met een brander of een heteluchtblazer. Vervolgens met een schroevendraaier of waterpomp tang los wrikken en met een ronddraaiende beweging krijg je dat restant stuk pijp eruit. Vervolgens kan je er een nieuwe in lijmen.

Zie ook YouTube: Leer in 8 minuten hoe je simpel een verlijmde PVC Verbinding los maakt!
Had je reactie nog niet gelezen maar was al opzoek naar deze video van Anouar! :P

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
MrScratch schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:13:
Ik was het waterslot van de wastafel aan het schoonmaken en toen brak de afvoerpijp van deze afvoer af op een hele nare plek vlak bij de muur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Normaal zou ik de pijp recht afzagen en opnieuw lijmen, maar daar is niet genoeg ruimte voor.

Zou ik misschien een pijp stuk dat er binnenin valt kunnen instoppen en lijmen? Dan wordt wel de diameter iets kleiner en het is al niet heel erg groot.

Hoop op briljante ideeen. Thanks
Ik zou een inwendige reparatiemof gebruiken. Zoveel diameter heb je toch niet nodig voor de wastafel afvoer.

Afgebroken buis in de muur recht afzagen met een multitool zaagje en dan gewoon een nieuwe afvoer erin lijmen.

https://leidingshop.nl/pv...-spie/?variant=32-x-26-mm

4800wp zuid - pvoutput.org

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:31
redfoxert schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:18:

Dit, zelf enige tijd geleden ook gedaan in de bijkeuken. Wel beetje uitkijken met verwarmen idd, anders vervormd alles. Verder daarna rubber manchet er in ipv lijmen, kan het nooit weer afbreken :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Die oplossing van @herofruit is relatief makkelijk.
Weer wat geleerd! _/-\o_

Je moet dan wel het leidingwerk naar de syphon aanpassen omdat het nieuwe 45o bochtje dan verder naar buiten komt. Maar daar lijkt wel ruimte voor te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Terrz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:11:
[...]

Dit, zelf enige tijd geleden ook gedaan in de bijkeuken. Wel beetje uitkijken met verwarmen idd, anders vervormd alles. Verder daarna rubber manchet er in ipv lijmen, kan het nooit weer afbreken :p
Misschien bij Piekobello BV maar binnen gebruik je lijm en buiten manchet voor de vaste delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Allemaal heel veel dank voor de tips en tricks. Ik ga nog even kijken wat het beste gaat, maar door deze antwoorden genoeg vertrouwen dat het gaat lukken om dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Laatst online: 16-05 22:52
GrooV schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:00:
[...]

Misschien bij Piekobello BV maar binnen gebruik je lijm en buiten manchet voor de vaste delen :)
https://www.gamma.nl/klusadvies/a/afvoer-wastafel-aansluiten
Rubber manchet bij de afvoer is heel gebruikelijk hoor. Buis 40mm in de muur, en daar met een 32mm afvoer in gaan.

Dan kan er ook niks afbreken bij het schoonmaken van de sifon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Whazaer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:19:
[...]

https://www.gamma.nl/klusadvies/a/afvoer-wastafel-aansluiten
Rubber manchet bij de afvoer is heel gebruikelijk hoor. Buis 40mm in de muur, en daar met een 32mm afvoer in gaan.

Dan kan er ook niks afbreken bij het schoonmaken van de sifon.
Voor het aansluiten van een chromen sifon, die kan je niet lijmen met PVC lijm nee 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Laatst online: 16-05 22:52
GrooV schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:21:
[...]

Voor het aansluiten van een chromen sifon, die kan je niet lijmen met PVC lijm nee 8)7
Goed kijken op de 3e foto van de topicstart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Whazaer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:24:
[...]

Goed kijken op de 3e foto van de topicstart ;)
De sifon valt ook niet onder vaste delen, zou wat zijn als je een nieuw meubel of een lekkende sifon hebt je alles moet vervangen.

Het stuk wat is afgebroken zit na de aansluiting van de sifon/afvoer, en die lijm je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 08:31
GrooV schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:00:
[...]

Ik bedoelde een verloopring / overgangsstuk, geen manchet. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.bouwmaat.nl/overgangsstuk-rubber--40-32-mm-overgangsmanchet/product/0000553735

Heb ik in de vloer aansluiting in de bijkeuken en badkamer zitten en in de muuraansluiting van het toilet wasbakje. Lekt nooit (zit er strak in) en kan ik eventueel de afvoer met sifon altijd van de muur pakken en schoonmaken zonder dat de boel afbreekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
Terrz schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:53:
[...]

Ik bedoelde een verloopring / overgangsstuk, geen manchet. Zoiets bijvoorbeeld: https://www.bouwmaat.nl/overgangsstuk-rubber--40-32-mm-overgangsmanchet/product/0000553735

Heb ik in de vloer aansluiting in de bijkeuken en badkamer zitten en in de muuraansluiting van het toilet wasbakje. Lekt nooit (zit er strak in) en kan ik eventueel de afvoer met sifon altijd van de muur pakken en schoonmaken zonder dat de boel afbreekt.
Kunnen er een welles/nietus discussie van maken maar dat heeft niet zo veel nut. Ik zeg ook niet dat een rubberen o-ring niet zal werken maar de bedoeling is dat de vaste delen van de afvoer gelijmd worden zodat deze 100+ jaar goed blijven. Een o-ring is van rubber en die gaat niet zo lang mee. Als je na 20 jaar je badkamer vervangt, plaats je een nieuwe wastafel met sifon en een nieuwe o-ring :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:59
GrooV schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:30:
[...]

Kunnen er een welles/nietus discussie van maken maar dat heeft niet zo veel nut. Ik zeg ook niet dat een rubberen o-ring niet zal werken maar de bedoeling is dat de vaste delen van de afvoer gelijmd worden zodat deze 100+ jaar goed blijven. Een o-ring is van rubber en die gaat niet zo lang mee. Als je na 20 jaar je badkamer vervangt, plaats je een nieuwe wastafel met sifon en een nieuwe o-ring :)
De oplossing die @Terrz aangeeft is juist heel gebruikelijk voor binnen toepassingen.
Dit gebeurt heel vaak, en is ook heel gebruiksvriendelijk.
Ja die rubberen ring gaat geen 100 jaar mee, maar dat doet een gemiddeld wastafelmeubel ook niet.
Zo'n rubberen ring vervangen kost je een paar euro per 20jaar en je voorkomt er problemen mee zoals TS nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
herofruit schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:31:
[...]

Ik zou een inwendige reparatiemof gebruiken. Zoveel diameter heb je toch niet nodig voor de wastafel afvoer.

Afgebroken buis in de muur recht afzagen met een multitool zaagje en dan gewoon een nieuwe afvoer erin lijmen.

https://leidingshop.nl/pv...-spie/?variant=32-x-26-mm
Hij is afgebroken precies in de 45 graden bocht. Daar is die buis niet de gangbare maat en niet recht. Ik denk dat die reparatiemof verjongd spie er daarom niet goed in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Terrz schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:53:
[...]

Zit hier ook overal in huis vanaf de bouw. Ik dacht eigenlijk dat dat de standaard was. Ik vind de situatie van ts dan ook opmerkelijk.

• herofruit
BounceMeister schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:42:
[...]

Hij is afgebroken precies in de 45 graden bocht. Daar is die buis niet de gangbare maat en niet recht. Ik denk dat die reparatiemof verjongd spie er daarom niet goed in past.
Goed punt! Ziet er naar uit dat het toch een stuk van de muur breken en de pijp verhitten wordt.

• WackoH
Als ik nog eens heel goed kijk, lijkt het idd dat de 45o bocht een 'mof en spie' model is, waarbij de spie nu (afgebroken) in de muur zit.
Dan moet je dus van binnenuit (en niet van buiten zoals ik eerder schreef) verwarmen en zal het juist van voordeel zijn dat de buis aan de buitenzijde door cement wordt ondersteund en minder snel vervormd. Dus niet gaan breken.

Ik zou daarom met een elektrische verfbrander de binnenzijde rustig verwarmen tot die zacht wordt (ook niet te lang want je wilt niet dat buitenste buis zacht wordt).
Dan met een schroevendraaien op 1 plek bij de lijnmlaag tussen beide delen gaan pielen en proberen een lus naar binnen te krijgen. Als die lus groot genoeg is kun je met een punttang het afgebroken stuk beetpakken en er verder uit trekken.
Wel tussendoor steeds verwarmen zodat dat afgebroken stuk voldoende soepel blijft.

Geen garantie op succes. Veel hangt af van je eigen finesse en kwaliteit van de lijmlaag.

Waarschijnlijk beste om vullende PVC lijm te gebruiken als je het weer gaat mnteren om de onvermijdelijk oneffenheden wat meer op te vulen.

Kans op lekage lijkt me overigens gering omdat er als het goed is niet permanent water op de lijmverbinding staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Inmiddels mbv een klusjesman is de breuk gerepareerd.

Ziehier het resultaatAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tcTQGTU6x7o9X1esQYdz92d_UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yAmtqM8UNBTxRNLaEhQpSIm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Zo kan het ook...
Met geweld .... je een ezel _O-

Heb je nu een manchetverbinding in de muur, of is het gelijmd?
Hoe ga je het gat dichtmaken (of laat je het zo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:19
Jezus.. da's wel heftig opgelost zo.. Vond ik @herofruit zijn oplossing toch netter..
Wat is de reden dat er toch is gekozen om de muur open te breken.. want dat hadden we ook wel kunnen aanraden maar dacht juist dat het idee was om alles heel te laten?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
De reden dat het opengebroken moest worden is in verband met de bocht die in de muur zat. Ik vind het wel handig zo, nu kunnen we in de toekomst er bij als dat nodig mocht zijn. Het betreft een interne muur tussen 2 kamers en zit achter een badkamermeubel, Dus echt noodzaak om het weer dicht te maken is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:23
Met die rubber manchet zou ik het ook niet dicht maken.
Als je het dicht wil maken moet je die witte bocht vervangen voor een lijmbocht.
Zo te zien 32mm?
Dan vervangen voor een pvc bocht 32-40.
Dan kan je in de 40 weer verder met rubber.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Ik snap de aversie tegen de schuimmanchet niet zo. Prima oplossing die echt wel de tand des tijds zal doorstaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Tja. Is deels principe zaak: Semi-permanente verbindingem als knelkoppelingen en rubbermanchetten horen bereikbaar te zijn vanwege grotere kans op te lekken dan een gelaste of gelijmde verbinding.

Voorbeeld"
Vorige week moest ik een 28 mm afsluiter vervangen omdat die langs het asje (met rubberen afdichting) was gaan lekken)
De week ervoor had een afsluiter om de CV te vullen hetzelfde. Die kon ik open krijgen en de rubber ringetjes, die keihard waren geworden, vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik zie bij @MrScratch nou niet meteen een probleem met die manchetverbinding.
Dat werkt prima.

Er zijn wel meer manchet verbindingen in de badkamer......
Bijvoorbeeld de aansluiting van de douchegoot van aluminium naar pvc/pp/pe.
Of het closetinbouwframe, de overgang van de aansluitbocht naar pvc/pp/pe.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1