[Debian] geen internet (kabel) meer op mn laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chef98
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-09-2022
Mijn vraag
Ik heb sinds dit weekend geen internet verbinding meer op mn laptop. Ik was dit weekend bij mn ouders en heb mn pc laten draaien omdat ik het een en ander aan het downloaden was en toen ik terug kwam en maandag keek had ik geen internet verbinding meer (kabel werkt wel in een ander apparaat)

Relevante software en hardware die ik gebruik
-Het gaat om een lenovo thinkpad e590 met debian 11 (sinds ca 2 weken daarvoor ubuntu).
- Er staat overigens ook een vpn van windscribe op maar staat uit.
(Er zit ook een wifi chip in maar heb nog geen driver gevonden/geïnstaleerd daar was ik nog niet aan toe gekomen/ nog niet gelukt)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Pingen lukte eerst wel maar nu nog maar half krijg terug dat het gevonden is en hoeveel bytes maar dan blijft het hangen
- Ik heb het idee dat het met dns te maken heeft
- Ik heb al geprobeerd DHCP(ik weet niet wat dat exact is) uit te zetten en de dns handmatig in te vullen (1.1.1.1, 8.8.8.8 & 9.9.9.9 geprobeerd) maar nog zonder resultaat
-ik heb ook ipv6 uitgezet

Groet Marc

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik de specs opzoek, zie ik dit: Realtek RTL8168/8111 Gigabit-LAN (10/100/1000MBit/s), Intel Wireless-AC 9260. Wifi krijg je simpelweg aan de praat door firmware-iwlwifi te installeren. Je kan dit via een USB stick installeren door het package van https://packages.debian.org/search?keywords=firmware-iwlwifi te downloaden met een andere computer of je telefoon.

De netwerkkaart voor het draadje heeft in theorie ook firmware nodig, namelijk firmware-realtek, maar kan ook zonder werken weet ik uit ervaring (ik installeer vaak via de netinstaller en hoewel die dan aangeeft firmware te willen hebben ervoor, kan het wel gewoon doorgaan).

Dan nu de troubleshooting voor je:
  • Heb je een IP adres (zie terminal, commando ifconfig of 'ip a')?
  • Kan je pingen naar een ander apparaat op je netwerk, zoals je router/modem?
  • Kan je een IP adres op het internet pingen? Je verdenkt DNS, echter geef je aan dat je wel een adres terug krijgt, maar geen ping reply.
  • Waarom specifiek IPv6 uitzetten? Je zou die juist aan willen houden om toch nog iets van mogelijke verbinding te hebben als iets van IPv4 faalt.
  • Wat heb je in plaats van DHCP ingesteld?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Chef98
Wifi was ik op het moment nog niet mee bezig was ik een andere keer nog van plan te doen.
Zie afbeelding voor terminal resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAIS8FiwyZB-eguQdaX0u1XObbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWfNYycM73F3zxbLLZ9CFCtW.jpg?f=fotoalbum_large
Router/modem kan ik niet bij heb geen toegang vanwege strikte IT hier, technisch gezien zou ik waarschijnlijk wel bij een ander apparaat achter mn internet switch moeten komen maar kan dat ook met een tv?
Ik weet geen ip
Ik had ipv6 uitgezet omdat het daar niet van lukte om de dns te veranderen, heb het nu weer aan.
In plaats van dhcp had ik handmatig aangevinkt en verder niks, heb het nou weer op dhcp gezet
Nog steeds geen verbinding overigens
Groet Marc

• Chef98
Ik heb intussen mn tv geprobeerd te pingen maar krijg nog steets niets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCqXyywreN5PDqtEj1rFWsLAP84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AC6qK7TVTUWDn9DCeheD6Gq.jpg?f=fotoalbum_large
Groet Marc

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:53
ik had deze week ook gedoe met hetzelfde. Ook geen vaste internet verbinding (wel wifi), maar dan met Ubuntu Studio, maar ook met Realtek.

Volgens mij heb ik het toen opgelost door de kernel extensions te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom probeer je je netmask te pingen? Het is iig zeker weten NIET je tv.

Ik had er nog even bij moeten zetten dat de controle op je gateway ook nog wel handig is om te doen. Commando 'ip route', er moet dan een regel met 'default' komen met een adres erachter, dat is je default gateway, hetgeen wat gebruikt wordt om buiten je netwerk te komen. De router/modem waar ik het eerder over had.

Daarover gesproken, je noemt iets over 'strikte IT', zit je niet thuis dan? Of is het een aparte manier van wonen?

Ping in ieder geval het adres dat je uit het eerdere commando krijgt en daarna een IP adres van het internet, zoals de DNS servers die je eerder probeerde in te stellen. Als dat allemaal werkt, kijk dan in /etc/resolv.conf wat daar in staat. Mogelijk 127.0.0.1, dan wordt er dnsmasq gebruikt en moet je daar gaan uitvogelen welk adres je DNS server is. NetworkManager zou dat overigens moeten kunnen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef98
Ik weet niet wat netmask is.
Resultaat van 'ip route':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYt_3v7r2ZZOrYZmnNz1BSBImcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpM1OENLggBRwZ9H5PaWcvLE.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zit niet niet in een thuis situatie, IT van ggz.
Heb het nummer achter default via gepingt maar nog steeds niks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mek1jwerGg3nAWa6SIRnI4dMeFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4z7bT9CyeswvsIkvYsdtK3t5.jpg?f=fotoalbum_large
Het onderste gedeelte begrijp ik niet
Groet Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan de gateway niet bereiken, iig niet met ping. Dat kan het probleem zijn. Het is mogelijk dat wie dat ding beheert, icmp heeft uitgeschakeld en daardoor de gateway niet antwoordt.

Het systeem krijgt wel een adres, dus DHCP werkt. Dan verwacht ik ook wel dat andere zaken netjes ontvangen wordt om te werken. Maar omdat je niet bij de gateway komt, denk ik dat het verstandiger is om even contact op te nemen met de IT leverancier om te vragen wat er aan de hand is. Wij kunnen hier vanaf afstand je niet verder helpen helaas.

Het had nog wel fijn geweest als je een ping naar bijvoorbeeld 1.1.1.1 had getest voor de volledigheid, om te weten of je überhaupt naar buiten kan. Maar in je OP had je eigenlijk al aangegeven dat pingen naar een naam op het internet alleen het adres terug gaf en meer niet (dus wel dns antwoord, geen ping antwoord). In die zin kunnen we concluderen dat je niet meer buiten je netwerk komt. En dat moet de IT leverancier kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 15:02

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Hero of Time schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:01:
Het had nog wel fijn geweest als je een ping naar bijvoorbeeld 1.1.1.1 had getest voor de volledigheid, om te weten of je überhaupt naar buiten kan. Maar in je OP had je eigenlijk al aangegeven dat pingen naar een naam op het internet alleen het adres terug gaf en meer niet (dus wel dns antwoord, geen ping antwoord). In die zin kunnen we concluderen dat je niet meer buiten je netwerk komt. En dat moet de IT leverancier kunnen beantwoorden.
Mwa... als je wel DNS antwoorden krijgt van een DNS-server buiten je netwerk, kun je dus wel naar buiten ;)

Maar inderdaad, als je een ping naar 1.1.1.1 doet, dat is interessant en kun je mogelijk een conclusie trekken.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WHiZZi schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:50:
[...]

Mwa... als je wel DNS antwoorden krijgt van een DNS-server buiten je netwerk, kun je dus wel naar buiten ;)
Nee, als ik geen gateway opgeef op mijn systeem of ik krijg een verkeerde gateway, dan kom ik nergens. Dat DNS antwoorden geeft, wil alleen maar zeggen dat ik de DNS server kan bereiken, omdat die bijvoorbeeld in hetzelfde subnet zit als mijn systeem. Die DNS server zou wel prima naar buiten kunnen, omdat die in de firewall is toegestaan om iig DNS verzoeken extern op te halen. Betekend alsnog niets voor mijn systeem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef98
Ik ben op dit moment toevalig weer bij mn ouders en morgenochtend heb ik een aantal afspraken staan dus morgen middag kan ik weer naar mn pc kijken.
Ik heb dus wel volledig internet op mn tv dus en ook op een Ubuntu pc.
De IT werkt alleen kantooruren dus daar heb ik nu niets aan.
Groet Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oh, dus je hebt twee pc's? Kijk dan eens wat er qua netwerkgegevens anders is tussen de twee. IP adres (alleen het laatste getal zou anders moeten zijn), gateway, etc.

Anders maar even wachten tot IT weer bereikbaar is.

Pagina: 1