Vraag

• De 1e pannekoek
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-09-2022
Hallo allemaal,

Dank aan alle mensen hier, ik lees graag mee op het forum en ga hier altijd naar toe voor mijn informatie als ik hardware wil kopen of andere info zoek. Ik verdrink in de informatie over monitors dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn keuze. Wat zouden jullie kiezen met onderstaande informatie?

Mijn selectie is gebaseerd op

Ik wil een curved 34/35 inch QHD monitor. Ik vraag me af of ik het verschil ga merken tussen een VA of IPS paneel en of voor mij de refreshrate nog iets uit gaat maken (en de responstijd).

Gebruik

Ik wil hem gebruiken voor normaal kantoorwerk, excel, browsen en af en toe een film kijken. Ik werk meestal overdag in een normaal verlichte ruimte.

Waarom twijfel ik?

Ik weet niet of ik het verschil ga zien tussen IPS en VA. Ik weet niet of ik bij normaal gebruik (browsen etc.) iets ga merken van het verschil tussen 100 en 144 Hz en aantal miliseconden responstijd. Of dat ik ghosting ga ervaren bij dit soort gebruik, wat kennelijk bij de VA panelen het geval kan zijn. Ik lees hier dat een curve van 1000R eigenlijk het fijnst is (zie ik pas nu ik dit onderzoekje afrond).

Dus moet ik nu kiezen voor een IPS paneel met lagere refreshrate of voor een VA paneel met hogere? Ik heb hieronder alle factoren die ik belangrijk vindt opgeschreven waarin ze verschillen. Als ik iets belangrijks mis hoor ik het graag!

Opties

Optie 1: MSI Optix MAG342CQR. Prijs €399. VA paneel, Verversingssnelheid 144 Hz, responstijd 1 ms. Curve: 1500R, Hoogte verstelbaar: ja. Geen USB hub.

Optie 2: Philips 346E2CUAE/00. Prijs: €399. IPS paneel, Verversingssneldheid 100 Hz, responstijd 1 ms. Curve: 1500 R. Hoogte verstelbaar: ja. USB hub (4x)

Optie 3: LG 35WN75C-B. Prijs: €449. VA paneel, Verversingssnelheid 100 Hz. responstijd 5 ms. Curve: 1800R. Hoogte verstelbaar: ja. Kleine USB hub (2x)

Tot zover mijn onderzoekje, dank als je tot hier gelezen hebt!

Groet van Frank :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-05 13:39
IPS (relatief) laag contrast
VA is blurry bij beweging

Ik zweer zelf bij IPS.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• De 1e pannekoek
Bedankt chaoscontrol voor je antwoord! Ik neig ook naar IPS vanwege alle verhalen over blur.. Maar merk je dat al bij een filmpje kijken op youtube bijvoorbeeld?

En heb je nog ervaring met gecurvde monitoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Black smearing ga je ook merken bij een youtube-filmpje. Heb je al eens gekeken bij een fysieke winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 02:22
VA is vooral traag bij bepaalde kleurovergangen*, namelijk zwart naar lichtere kleuren. Ik betwijfel of je er last van hebt buiten games. Voor video zijn VA panelen juist erg geschikt door het grotere contrast (en voldoende snelheid). Volgens mij zijn er veel tv's met VA-panelen (meer dan IPS).

Voor overig kantoorwerk waarbij kleurechtheid en bereik geen rol speelt maakt het niet veel uit (meestal sterkere punten van IPS). Normaal zou IPS vanwege grotere kijkhoeken mijn voorkeur hebben maar gezien de curve heb je daar minder aan.

Edit: weet je zeker dat je een 1000R curve voor kantoorwerk prettig vind? Dat lijkt mij vooral iets voor het spelen van games, bij kantoorwerk zou ik liever een subtielere curve willen zoals 1800R.

* Uitgezonderd VA panelen van Samsung in de Odyssey G7/G9 schermen.

[ Voor 14% gewijzigd door tweak_dude op 22-09-2022 16:24 ]

• De 1e pannekoek
Bedankt ook gevulde koek en tweak_dude!

Ik heb nog niet bij een fysieke winkel gekeken, dat moet ik eens doen inderdaad.

Die curve had ik alleen op basis van dat MSI artikel bedacht, maar als jij dit zegt klinkt dat ook weer logisch. Ik ben niet van plan erop te gaan gamen dus dan moet 1500 of 1800 juist goed zijn.

Dat IPS of VA verhaal kom ik nog steeds niet uit.. Ik wil er dus wel goed films op kunnen kijken, naast het kantoorwerk. Dan lijkt me smearing nogal irritant en denk ik dat ik beter de IPS kan pakken, ware het niet dat de VA panelen volgens jou dus groter contrast hebben..

Mij lijkt smearing iets wat echt irritant kan zijn en contrast niet zo, al is het mooi als het zo goed mogelijk is natuurlijk. Ik kom trouwens van een Iiyama van 10 jaar oud, 23 inch. Dus wat ik ook kies het gaat sowieso heel veel verschil maken :D

Samsung Odyssey G9 32 is op zich ook een optie, zelfde prijsrange. Maar dat ziet er weer zo super-gamer uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooie topicstart - maar dit blijft een aankoopadviesvraag, dus ik verplaats het naar de koopadviesfora:

Move VB -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novacore
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Ikzelf heb laatst mijn eerste VA-monitor gekocht (curved 34" ultrawide van Cooler Master) en ik irriteerde me vrijwel gelijk aan de smearing. Juist niet in games en video, maar bij dagelijks gebruik van internet. Ik hou van dark mode (fijner voor de ogen imo), en witte tekst of images scrollen op een donkere/zwarte achtergrond ziet er absoluut niet uit. Alles smeert letterlijk over de achtergrond bij scrollen. Dus die heb ik teruggestuurd, en ben nu op zoek naar een goede IPS UW.

Het ligt er imo aan waar je de monitor voor wilt gebruiken. Als je voornamelijk sfeervolle games speelt en film/TV kijkt op je monitor, is het contrast van VA denk ik een pluspunt. Ikzelf stoorde me er totaal niet aan in games, het viel me niet eens op in bv. Cyberpunk. Maar in dagelijks gebruik was het een dagelijkse irritatie. Als je contrast niet zo heel belangrijk vindt is IPS prima. Ik kijk films en speel veel AAA games in de woonkamer op een OLED-TV. Mijn monitor hoeft dus niet als primaire media-monitor dienst te doen.

Als je geen dark mode op je desktop gebruikt is VA denk ik prima. Doe je dat wel, zou ik voor IPS gaan.
Pagina: 1