opentherm en modulerend hebben erg veel met elkaar te maken. maar zijn niet exact hetzelfde.
moduleren is het trapsgewijs branden van de cv ketel. dus 10 % 20 % 30 % etc. tot de max van 75/80%.
opentherm is het communicatie protocol tussen de moduelrende kamer thermostaat en de modulerende cv ketel. er gaat vrij veel verkeer over zoals de huidige temperatuur en de gevraagde temperatuur storing en natuurlijk ook hoeveel vermogen. en ook een aantal andere dingen/details die er nu even niet toe doen.
honnywell heeft op alle kamerthermostaten die moduleren tegenwoordig modulation staan.
de kamer thermostaat moduleert natuurlijk niet echt/ stuurt je ketel modulent aan. dmv opentherm protecol.
aan/uit is eigenlijk het oude cominucatie protecol uit de vorige eeuw. meestal gewoon een schakelaar. of relais.
het is minder precies de ketel gaat dan moduleren op zijn retour temp. en mist dus het meetpunt in de woonkamer. waardoor er kans is dat je wat hoger uitkomt kwa ruimte temperatuur. de ketel stook meestal net te lang door. je verbruikt dus meer gas. (in deze tijden zou ik voor modulerend/opentherm aansturing gaan)
je ketel heeft een aansluting voor aan/uit en voor moduelrendt. echter je kan maar 1 thermostaat aansluiten.
(kijk voor de exacte aansluitingen in de installateurs handleiding. paginna 23. )
tado is net een beetje flexibeler/beter voor vloerverwarming. (ik weet dat het niet in je post staat)
daarnaast zijn er vrijveel opties zoals ketel module/slimme thermostaat en slimme thermostaat knoppen.
aansturing voor servomotors. maar het is altijd wel een hoop uitzoek werk hoe het allemaal zit.
(ik heb ooit gedaan maar ik heb helaas van het weekend andere dingen te doen dan erin te duiken)
wat wel leuk is athans dat vind ik om er een echt werkendt systeem ervan te maken.
je kan zeg maar twee dingen doen. keuze uit optie a of optie b. zie uitleg hieronder.
a de slimme knoppen stand alone eraan hangen en in de woonkamer een kamerthermostaat.
(er word dan dus niet met elkaar gecominuceerd is een ruimte koud blijft deze koud tot de woonkamer afkoelt)
b slimme knoppen die aan de slimme thermostaat/ketel module zijn verbonden.
als een ruimte afkoelt gaat je ketel draaien totdat het weer warm is in die betreffende ruimte.
iedere ruimte heeft dus een eigen thermostaat/kan de ketel laten branden indien nodig.
(komt wel bij dat je soms ruimtes met elkaar moet combineren ivm te grote capacieteit. )
extra info.
met enige regelmaat plaats ik een bypass ventiel danfoss of bonofix. zodat ie kan omlopen.
zijn alle radaitoren voorzien van een thermostaatkraan gooi er dan maar een bypasventiel in.
om dus ellende te voorkomen. bijvoorkeur danfoss. zit nog een klein gaatje in om drukverschil te voorkomen. bonifix heeft die niet. maar kan ook hee vaak wel geplaats worden zonder problemen.
een hele lap tekst. ik hoop dat je er wat aan hebt
[
Voor 4% gewijzigd door
miciel op 24-09-2022 20:59
]