Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming / pomp / besparing electriciteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pa3fun
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
Recent is in onze woning de CV ketel vervangen door een Intergas HReco 36. Naast radiatoren omvat ons systeem ook vloerverwarming. Hydrostatisch neutraal gekoppeld, en voorzien van een eigen pomp.
Met het oog op besparing van elektrische energie zou ik graag zien dat de pomp van de vloerverwarming alleen draait bij CV- warmtevraag.
Vraag: zijn er redenen waarom ik de pomp van de vloerverwarming (verbruik ca. 100Wh) niet eenvoudigweg zou kunnen aansluiten op de contacten X2 7-8 van waaruit ook de interne pomp van de HReco wordt gevoed?
Zodat de pomp van de vloerverwarming alleen op die momenten draait waarop de CV-ketel ook zijn interne pomp laat draaien?

Alle reacties

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 19:11
Kan dit niet gewoon met een pompschakelaar? Kost 5 tientjes en heeft een temperatuurvoeler op de aanvoerleiding dus kun je zelf instellen bij welke aanvoertemperatuur dat die aan of uit gaat.

• MichielJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:34
Hoe oud is de pomp die je nu gebruikt? Moderne pompen hebben een stuk lager verbruik dan nieuwe. Bij mij scheelde dat al meer dan de helft van het verbruik. Ik heb het even opgezocht mijn pomp gebruikt maximaal 18 watt.

[ Voor 16% gewijzigd door MichielJ op 22-09-2022 13:04 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
geen idee of je een pomp parallel op jouw gasketel zou kunnen schakelen.
lastig te zeggen, maar kan wel waarschuwen dat het gevaarlijk kan zijn om zomaar iets te doen aan je gasketel.
stel dat de pomp van je gasketel het niet doet, maar door 2de pomp krijgt de ketel wel het signaal dat het wel werkt van de 2de pomp.
dan kan hij zomaar het water te veel verwarmen en tot stoom omvormt, met boem als gevolg.
(dus geen idee of dit kan of niet, heb je geen 2de pomp aansluiting op je CV ketel zitten die je kunt gebruiken?)

maar losse unit is een veiliger alternatief.
en dan heb ik deze tip voor je:
https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html
dit zijn toffe systemen en werken. en als je een beetje handig bent krijg je het zelfs heel goed werkend met dit systeem.
(er is ook veel rotzooi in deze markt, vandaar deze tip.
ik gebruik al jaren het oudere type en bevalt erg goed, geen aandelen, lol.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)