Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Prijsplafond energie en stadwarmte(netten)

Pagina: 1
Acties:

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 16:14
Ik zag er zo snel geen topic over, maar ik zit op een warmtenet. Mijn aanname voordat ik Pieter Omtzigt er een vraag in de kamer over hoorde stellen was: oh, prima, dan rekenen ze het verbruikte gas vast om naar GJ of iets dergelijks. Anders zou het wel heel raar zijn. Maar op nieuwssites lees ik nu ook het volgende (RTL):
Stadsverwarming
Wie op het warmtenet zit, denk bijvoorbeeld aan stadsverwarming, gebruikt geen gas. Maar ze gebruiken soms meer elektriciteit, bijvoorbeeld omdat ze een elektrische boiler hebben. De mensen komen dus al snel boven het plafond van 2400 kilowattuur per jaar.

De energieprijzen voor warmtenetten en gasprijzen zijn bovendien aan elkaar gekoppeld. Voor het warmtenet betaal je dus een hoge prijs, maar er is geen plafond.
Je gaat me toch niet zeggen dat de ACM straks niet iets doet met dat prijsplafond en mensen die op warmtenetten vastzitten? Dan wordt het voor mij ook eens tijd om de straat op te gaan. :+ Een topic dus om het nieuws hierover te volgen, en voor mensen die misschien al meer weten. Ik kon zo snel geen passend topic vinden, maar als die er wel zijn, excuses, en sluit dit maar.

[ Voor 5% gewijzigd door ap3nr0ts op 22-09-2022 11:56 ]

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 22:17
Warmtenetten mogen gemiddeld genomen niet duurder worden dan een gasgestookte HR ketel volgens het ‘niet meer dan anders’ principe. Dus indirect is er een onderlinge koppeling en het prijsplafond komt daarmee ook van toepassing op warmtenetten

De grote vraag is alleen hoe gaan leveranciers om met de berekening m3->gJ. Ik denk dat daar verschillen in kunnen zitten

• ap3nr0ts
Dat zou wel oneerlijk zijn dan, gezien je niet kan kiezen tussen die leveranciers. Ik ging er ook van uit dat het allemaal niet zo moeilijk moet zijn. "Waarschijnlijk pakken ze gewoon dat prijsplafond tot een bepaald GJ-gebruik en de rest wordt tering-duur." Zo ging mijn aanname. Gezien ze de boel nog moeten uitwerken allemaal, ga ik er dan maar voor het gemak van uit dat dit in oktober allemaal duidelijk wordt.

@Wolly Thanks! Maar je kunt daar ook in lezen dat juist dit onder die uitwerking van het prijsplafond valt, right?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:04:
Dat zou wel oneerlijk zijn dan, gezien je niet kan kiezen tussen die leveranciers. Ik ging er ook van uit dat het allemaal niet zo moeilijk moet zijn. "Waarschijnlijk pakken ze gewoon dat prijsplafond tot een bepaald GJ-gebruik en de rest wordt tering-duur." Zo ging mijn aanname. Gezien ze de boel nog moeten uitwerken allemaal, ga ik er dan maar voor het gemak van uit dat dit in oktober allemaal duidelijk wordt.

@Wolly Thanks! Maar je kunt daar ook in lezen dat juist dit onder die uitwerking van het prijsplafond valt, right?
Dat zou je erin kunnen lezen maar ik denk gezien de rest van het antwoord dat er momenteel geen bereidheid is om dit aan te pakken.

De lobby moet dus snel aan de slag om deze vergeten groep onder de aandacht te brengen.

• ap3nr0ts
Wat kun je hier als burger mee? Omtzigt mailen? En andere Kamerleden mogelijk.

Ik merk aan mezelf dat ik op zich nog vertrouwen heb en denk: zoiets kun je toch niet vergeten. Maar misschien ben ik nog te goedgelovig daarin.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 16:40

Woohooo

Smilie, James Smilie

Op de Twitter van Omtzigt stond een oproep om hem te mailen met bijzondere energie situaties.

https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1572467033182470144

[ Voor 25% gewijzigd door Woohooo op 22-09-2022 12:32 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Er zijn al vragen over gesteld door Omzigt en Marijnissen. Dit kan je eventueel terug vinden via de tweedekamer website. Ik heb alleen screenshot voorbij zien komen op Twitter vanuit Omzigt.

Ik heb zelf richting Omzigt aangegeven dat het mij handiger lijkt dat men met een andere eenheid gaan werken t.o.v. kwh en m3.. bijvoorbeeld MJ (MegaJoule).. daarvoor zijn diverse formules voor beschikbaar. Dit zou dan gelijk meerdere scenario's afdekken ipv een aantal en hoeft ook niet flink duurder uit te pakken.
(onder de 150m3 aan gas en hoge)

Hiermee dek je gelijk al een flink aantal scenario's af. In principe vind ik dat het prijsplafond geldt tot een bepaald X aan MJ prima... maar het tarief waar men meerekend is relatief hoog i.m.o. Nog steeds geldt dan voor de meeste mensen dat het tarief tov bijv. eind oktober tot wel 2.5 keer over de kop is gegaan.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• ap3nr0ts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y9jRsYx2OXSt6c9h_bD9SzSfBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZ9OQ7iIPHjBHGlhCiuqJuP4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik put hier in ieder geval wel goede moed uit. Er komt vast een antwoord op. Of het antwoord prettig gaat zijn, is nog maar afwachten, maar het staat volgens mij op de radar dankzij Omtzigt en Marijnissen. Heb Omtzigt toch nog wel even gemaild, haha. Heb ik daar ook eens een reden voor. :+

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Linkje?

Ik heb ook Omzigt gemaild.

[ Voor 68% gewijzigd door Falcon op 22-09-2022 13:03 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• ap3nr0ts
Dat komt dus ook uit die brief die al gelinkt was: Wolly in "Help! De energierekening - kroegtopic"

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

In mijn geval wordt mijn stadsverwarming met gas opgewekt (wegens uitvallen van de rest warmte bron)
Ik ga er vanuit dat er een omrekening komt voor de mensen met stadsverwarming, bijvoorbeeld met deze sleutel
1 GigaJoule = 31,6 m3 aardgas equivalent
Dus 2400 1200 / 31.6

Dan moet er alleen nog een oplossing komen voor de mensen die volledig elektrisch zijn, bijvoorbeeld door een warmte pomp.

Salderen verlengen lijkt me ook een goed plan

offtopic:
Weet iemand hoe duurzaam een warmte net is, wat niet van restwarmte gebruik maakt?

Everything is better with Bluetooth

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jeanj schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:17:
In mijn geval wordt mijn stadsverwarming met gas opgewekt (wegens uitvallen van de rest warmte bron)
Ik ga er vanuit dat er een omrekening komt voor de mensen met stadsverwarming, bijvoorbeeld met deze sleutel

[...]

Dus 2400 / 31.6

Dan moet er alleen nog een oplossing komen voor de mensen die volledig elektrisch zijn, bijvoorbeeld door een warmte pomp.

Salderen verlengen lijkt me ook een goed plan

offtopic:
Weet iemand hoe duurzaam een warmte net is, wat niet van restwarmte gebruik maakt?
Je bedoelt 1200 / 31.6 ;). Dat betekend dat het prijsplafond tot 37,9 GJ zou gelden.
Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe tarieven ik verwacht dat de klap hard gaat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 22-09-2022 14:27 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

revolution-nl schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:26:
[...]

Je bedoelt 1200 / 31.6 ;). Dat betekend dat het prijsplafond tot 37,9 GJ zou gelden.
Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe tarieven ik verwacht dat de klap hard gaat zijn.
Dit lijkt me niet meer dan eerlijk. Heel raar als je gasstook gaat compenseren, maar duurzame bronnen van warmte dan honderden euro's laat kosten. Dan wordt een warmtenet nóg onaantrekkelijker.

Even om te duiden hoe krom dit wordt:
Mijn verbruik 2021: 16GJ stadswarmte
Kost me circa 16*39.41euro=630.56

Had ik lekker gasgestookt met het komende prijsplafond, dan was ik omgerekend
16*32 = 512m3 gas, 512*1.50 euro=768 euro

Komt alleen bij stadsverwarming nog even het vaste tarief van 500 euro er overheen bij Vattenfall.

Dat is bij gas slechts 200 euro op jaarbasis aan vaste kosten.

[ Voor 28% gewijzigd door Jeroenneman op 26-09-2022 11:03 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Verwijderd

Nou de kogel is door de kerk; "Voor de half miljoen Nederlandse huishoudens die gebruikmaken van stadsverwarming gaat een prijsplafond van 47,39 euro per gigajoule (GJ) gelden. "

Bron

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2022 16:28 ]

• ap3nr0ts
Top. Dat is tenminste duidelijk, en een minder dramatische verhoging dan vorig jaar, haha. Wel benieuwd tot hoeveel dat gaat, maar ik gok dat ik daar sowieso niet aan kom. Qua elektriciteit en gasverbruik (oude huis) ben ik nog nooit boven het verbruik van een eengezinshuishouden uitgekomen, samen met mijn vrouw. Qua elektriciteit zaten we in ons oude appartement bijvoorbeeld altijd rond 1800-2000kWh (en nu zonnepanelen, dus irrelevant). Qua GJ's gaat het ook richting de 20-22, als ik een beetje extrapoleer nu.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:27:
Nou de kogel is door de kerk; "Voor de half miljoen Nederlandse huishoudens die gebruikmaken van stadsverwarming gaat een prijsplafond van 47,39 euro per gigajoule (GJ) gelden. "

Bron
Vervelend, want de vaste kosten voor stadswarmte waren al veel hoger, en met dit prijsplafond is gas kostentechnisch in vergelijking nog veel gunstiger geworden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• ap3nr0ts
Op zich, als ik het goed begrijp (en je elektriciteit buiten de vergelijking haalt), ga je er bij vergelijkbaar verbruik dus niet echt op achteruit? 190 euro in november en december is al 380 euro met een prijs die nog steeds niet veranderd is. Als je GJ-prijs dan met ongeveer 8 euro stijgt (Eneco), moet je best veel GJ verbruiken voor je die hebt opgesnoept. Maakt stadswarmte nog steeds een dure hobby, maar dan is de klap op zich prima op te vangen.
Pagina: 1