Offerte zonnepanelen, jullie advies graag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
Voor de woning van mijn zoon, offerte verkregen voor 12 panelen, 5 op zuid, 7 op west, van de laatste 6 met een optimizer.
Panelen 400 Wp, DMEGC, omvormer merk van de installateur, maar fabrikant Huawei.
“Gegarandeerde” opbrengst 3800 kWh per jaar.
Hier wat plaatjes.
Luchtopname:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sJu4YZRbKJsdLx4aEjrZ629lOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haO4PW2hnhp6SrqmKha2WeXt.jpg?f=fotoalbum_large

Layout panelen zuid en west (groen omlijning panelen met optimizer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_686MlWKnB2XdWOYQyrataJHhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I41jOuHKDIix1977lUa5I4Mx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giwc8Vf8-wQWeGsYdP4hGe0u6tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSvScrj96IVNrc6J0LnZjp3r.jpg?f=fotoalbum_large

Totale offerte prijs inclusief BTW: 7960€, 1,67 €/Wp
Na BTW, 6680€, 1,39€/Wp.

Dit zijn stugge prijzen, vergeleken met onze andere twee recente installaties (respectievelijk 1,10 en 1,12 €/Wp, ex BTW). Dat waren vergelijkbare installaties, qua vermogen en qua complexiteit, echter met SolarEdge en Panasonic panelen.

Ik realiseer me dat de prijzen onder druk staan, maar meer dan 20% hoger?
Graag jullie advies.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
Waarom die optimizers? Ik zie op de luchtfoto iig geen bomen? Voor harde schaduw (van het huis ernaast o.i.d.) is het niet echt nodig.

Prijs vind ik ook fors, zeker voor inwisselbaar paneelmerk en een niet nader gespecificeerde China-omvormer. (Hoeveel W uberhaupt?)

• EVfan
Abusievelijk verkeerde topic gekozen.

[ Voor 100% gewijzigd door EVfan op 22-09-2022 11:57 ]

• EVfan
Wilke schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:48:
Waarom die optimizers? Ik zie op de luchtfoto iig geen bomen? Voor harde schaduw (van het huis ernaast o.i.d.) is het niet echt nodig.

Prijs vind ik ook fors, zeker voor inwisselbaar paneelmerk en een niet nader gespecificeerde China-omvormer. (Hoeveel W uberhaupt?)
Dank voor je reactie. Het vermogen van de omvormer is niet gespecificeerd, zoals dit landelijk opererend bedrijf niets uit de technische oplossing wil specificeren. Heb met moeite telefonisch merken van panelen en omvormer kunnen achterhalen.
Het is hun advies om die 6 panelen van omvormers te voorzien, vanwege de schaduw van het huis van de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zonneplan (beestje bij de naam noemen) werkt over het algemeen met DMEGC panelen en Huawei omvormers. In je zonneplan aanbod staan als het goed is datasheets van zowel de omvormer als de panelen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• EVfan
blackd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:57:
Zonneplan (beestje bij de naam noemen) werkt over het algemeen met DMEGC panelen en Huawei omvormers. In je zonneplan aanbod staan als het goed is datasheets van zowel de omvormer als de panelen.
@blackd
Je hebt gelijk, ik had die links niet allemaal geopend. Ik ben ook maar een leek. :)
Van de panelen is de keuze inderdaad duidelijk uit de datasheet, voor de omvormer niet, de datasheet geeft de gegevens van alle gebruikte typen weer.
Dus vermogen van de gekozen omvormer is niet gespecificeerd. Wel de afzekering van de groepenkast op 25A.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
EVfan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:54:
Het is hun advies om die 6 panelen van omvormers te voorzien, vanwege de schaduw van het huis van de buren.
Panelen hebben zelf bypass-diodes (meestal per 1/3 van het paneel in landscape, als ik het goed heb onthouden). Dus, jouw situatie ziet er uit alsof dat vanzelf eigenlijk "goed" moet gaan.

Hoe hun omvormer er mee omgaat (MPPT tracking als sommige panelen wat schaduw vangen) weet ik niet.

Gewoon nog eens wat offertes vragen?

• EVfan
Wilke schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:06:
[...]

Panelen hebben zelf bypass-diodes (meestal per 1/3 van het paneel in landscape, als ik het goed heb onthouden). Dus, jouw situatie ziet er uit alsof dat vanzelf eigenlijk "goed" moet gaan.

Hoe hun omvormer er mee omgaat (MPPT tracking als sommige panelen wat schaduw vangen) weet ik niet.

Gewoon nog eens wat offertes vragen?
@Wilke
Zeker, in proces, we hebben nog enkele offertes aangevraagd. Maar doorlooptijd daarvan is weken. :-(

• blackd
  • Niet online
De ervaring leert dat Zonneplan rijkelijk met optimizers strooit en dat je ze niet weggepraat krijgt. Ik zou dus inderdaad andere offertes afwachten.

Nog wat panelen op de garage een idee?

• EVfan
blackd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:20:
De ervaring leert dat Zonneplan rijkelijk met optimizers strooit en dat je ze niet weggepraat krijgt. Ik zou dus inderdaad andere offertes afwachten.

@blackd
Ja de garage zou kunnen, maar budget is beperkt, en deze panelen leveren ongeveer het jaarverbruik van dit moment.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:59

Freakie1NL

Grote Baas

blackd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:20:

Andere ervaring hier.
Zelf laten instaleren door een vreselijke partij. Dus voor mijn moeder een andere partij gekozen.
Van A tot Z erg tevreden geweest over Zonneplan, geen enkel moment gepushed richting optimizers.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
EVfan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:46:
Ja de garage zou kunnen, maar budget is beperkt, en deze panelen leveren ongeveer het jaarverbruik van dit moment.
Tja, algemene advies is hier wel hele dak gelijk volleggen. Redenen: zo lang en volledig mogelijk profiteren van salderingsregeling, en je betaalt maar 1x de installatie. Stroomoverschot is met beetje zoeken nog best goed te verkopen, en wat als je electriciteitsbehoefte gaat stijgen (EV, warmtepomp,...). Prijs per wattpiek is over het algemeen met grotere installatie ook lager.

Al is een garage wat eenvoudiger bij te leggen dan een schuin dakvlak, en evt zelf te doen als je dat zou willen.
Freakie1NL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:51:
Andere ervaring hier.
Zelf laten instaleren door een vreselijke partij. Dus voor mijn moeder een andere partij gekozen.
Van A tot Z erg tevreden geweest over Zonneplan, geen enkel moment gepushed richting optimizers.
Uit interesse, wanneer is dat geweest? Ik heb laatst op het forum wat minder positieve ervaringen van Zonneplan gelezen.
offtopic:
Vergeet je buren niet :P

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:59

Freakie1NL

Grote Baas

blackd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:58:
[...]

[...]

Uit interesse, wanneer is dat geweest? Ik heb laatst op het forum wat minder positieve ervaringen van Zonneplan gelezen.
offtopic:
Vergeet je buren niet :P
2019.

Zelf toen vreselijke ervaringen gehad met Eneco/Energie in Huis.
In 2020 mijn buren daarom Zonneplan aangeraden en die waren daar weer niet tevreden over.
Valt of staat natuurlijk ook voor een gedeelte met de partij die het plaatst.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• EVfan
Freakie1NL schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:03:
[...]

2019.

Zelf toen vreselijke ervaringen gehad met Eneco/Energie in Huis.
In 2020 mijn buren daarom Zonneplan aangeraden en die waren daar weer niet tevreden over.
Valt of staat natuurlijk ook voor een gedeelte met de partij die het plaatst.
Als je naar Zonneplan reviews kijkt op Trustpilot dan schrik je wel hoor. Vond de verkoper ook wel erg opdringerig. En als al aangegeven, de installatie heeft nul keuze flexibiliteit. De verkoper gaf overigens aan dat ze recent enkele installateurs eruit gegooid hebben, vanwege slechte resultaten, en dat je die ervaringen dus niet mee moet wegen. Tja . . Het is toch een beetje afwachten welke installateur je treft vrees ik.
Helaas vindt mijn eigen vertrouwde installateur, gevestigd in Twente, het te ver naar Groningen. Anders was er geen discussie nodig voor ons. Ik heb inmiddels nog enkele andere offertes aangevraagd van lokale bedrijven.

Pagina: 1