[iphone 12 mini] spraak komt niet door

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
In ongeveer 10 tot 20% van de keren dat ik mensen bel komt de spraakverbinding op een of andere manier niet tot stand. Ik kan de andere persoon horen maar de ander mij niet. Na een paar keer proberen werkt het ineens wel. Misschien ongerelateerd maar de telefoon geeft ook nog wel eens aan dat er geen internetverbinding is terwijl die er wel degelijk is (zowel op wifi als 5g)

De microfoon lijkt het te doen, Siri reageert gewoon als ik ertegen praat.

De provider is kpn, ios 15.7`

Weet iemand wat hier aan de hand is? Ik kan hier geen troubleshooting stappen voor verzinnen.

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

oef! schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:25:
In ongeveer 10 tot 20% van de keren dat ik mensen bel komt de spraakverbinding op een of andere manier niet tot stand. Ik kan de andere persoon horen maar de ander mij niet. Na een paar keer proberen werkt het ineens wel. Misschien ongerelateerd maar de telefoon geeft ook nog wel eens aan dat er geen internetverbinding is terwijl die er wel degelijk is (zowel op wifi als 5g)

De microfoon lijkt het te doen, Siri reageert gewoon als ik ertegen praat.

De provider is kpn, ios 15.7`

Weet iemand wat hier aan de hand is? Ik kan hier geen troubleshooting stappen voor verzinnen.
De mensen welke je probeert te bellen én waarbij het niet lijkt te werken, zitten die toevallig achter een VOIP/SIP centrale van een bedrijf waar ze ook met VoWiFI werken? Als dit zo is dan moet je dit laten onderzoeken door de partij welke die VOIP centrale beheerd in combinatie mét KPN (kun je zelf weinig in betekenen, jij ervaart alleen de problemen).

Ik heb zoiets zakelijk ooit aan de hand gehad waarbij mensen met een Vodafone abo de toestellen welke via VoWifi verbinding (gekoppeld op het interne KPN VOIP netwerk van een klant) exact dat zelfde issue hadden. Issue lag destijds bij Vodafone....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• oef!
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:36:
[...]

De mensen welke je probeert te bellen én waarbij het niet lijkt te werken, zitten die toevallig achter een VOIP centrale van een bedrijf? Als dit zo is dan moet je dit laten onderzoeken door de partij welke die VOIP centrale beheerd in combinatie mét KPN (kun je zelf weinig in betekenen, jij ervaart alleen de problemen).

Ik heb zoiets zakelijk ooit aan de hand gehad waarbij mensen met een Vodafone abo de toestellen welke via VoWifi verbinding (gekoppeld op het interne KPN VOIP netwerk van een klant) exact dat zelfde issue hadden. Issue lag destijds bij Vodafone....
Ik denk het niet. Het zijn vaak particulieren of zelfstandige ondernemers. Ik kan er geen systeem in ontdekken.
Ik heb zojuist wel bellen via wifi uitgezet. Eens kijken of dat iets uitmaakt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

oef! schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:39:
[...]

Ik denk het niet. Het zijn vaak particulieren of zelfstandige ondernemers. Ik kan er geen systeem in ontdekken.
Ik heb zojuist wel bellen via wifi uitgezet. Eens kijken of dat iets uitmaakt.
Wordt in geval van VoWiFi dan dus een kwestie van bijhouden wie je belt op het moment dat je het probleem ervaart én vervolgens ook de exacte verbindingsgegevens van die ander te weten gaat komen. Het heeft mij destijds behoorlijk wat 'Wireshark Logging' en het uitlezen / interpreteren daarvan gekost om het op te lossen.

Firewall's zijn erg leuke en nuttige apparaten maar niet als er érgens een config foutje in geslopen is :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• oef!
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:52:
[...]

Wordt in geval van VoWiFi dan dus een kwestie van bijhouden wie je belt op het moment dat je het probleem ervaart én vervolgens ook de exacte verbindingsgegevens van die ander te weten gaat komen.
Het ding is dat een spraakverbinding bij een tweede of derde poging wel tot stand komt. Als er een firewall tussen zit dan zou ik consequent gedrag verwachten.

Een ander issue is dat ik de telefoon zakelijk gebruik. Ik heb letterlijk de tijd niet om met wireshark e.d. aan de slag te gaan. Ik probeer wel een factory reset (de zoveelste ;(). Als het dan niet opgelost is dan stuur ik het ding ter reparatie terug naar Bol.