Realtek driver updates werken niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tim199023
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-09-2024
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een probleem dat ik ervaar in mijn werk als support medewerker met een specifiek type laptop.

Het bedrijf waar ik werk gebruikt Lenovo laptops. 1 type laptop heeft het probleem dat telkens wanneer er een update voor het geluid uitkomt en deze geinstalleerd wordt, stoppen de speakers met werken. Als je vervolgens handmatig de voorlaatste update installeert is het probleem opgelost. Echter bij andere modellen speelt dit probleem niet. Meermaals contact met Lenovo biedt geen oplossing voor het probleem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het gaat alleen om de Lenovo X1 Carbon Gen 7 laptops. Het vreemde is dat dit probleem al langere tijd speelt. Dus het betreft elke nieuwe update van realtek die opnieuw de speakers uitschakelt. We kunnen de updates tegenhouden maar dat zou betekenen dat we telkens de updates die wel uitgevoerd moeten worden handmatig moeten doen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 14:43
tim199023 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:06:
We kunnen de updates tegenhouden maar dat zou betekenen dat we telkens de updates die wel uitgevoerd moeten worden handmatig moeten doen.
Hmm? Je kan toch enkel alleen die update uitzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
1 type laptop heeft het probleem dat telkens wanneer er een update voor het geluid uitkomt en deze geinstalleerd wordt, stoppen de speakers met werken...
Waarom wordt een update voor het geluid geïnstalleerd?
Komt die update met windows update mee? Dan kun je dat uitzetten.
Komt die update met Lenovo update mee? Geen idee of je dat dan uit kunt zetten. Maar in een zakelijke omgeving zou ik geen Lenovo-update gebruiken; da's voor consumenten. Alhoewel er op de Lenovo site sinds 8 september een Realtek Audio Driver update staat met het label "critical".

Anyway, de werkwijze om alleen handmatig een roll-back te doen gaat natuurlijk niet werken. Bij de volgende update-cyclus wordt er dan vastgesteld dat er een oudere driver gebruikt wordt. Dus dan wordt dezelfde versie die je daarvoor handmatig teruggedraaid hebt, opnieuw geïnstalleerd. Zo wordt systeembeheer wel een drukke baan, ja

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:52
Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
Je kan specifieke hardware blokkeren voor updates aan de hand van HW-ID's

Hardware ID's via policy/registry blokkeren voor updates:
Itechtics: 3 Ways To Disable Automatic Driver Updates In Windows 10
Itechtics: How to Disable Specific Driver Updates in Windows 11/10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

The_Doman schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:48:
[...]

Je kan specifieke hardware blokkeren voor updates aan de hand van HW-ID's

Hardware ID's via policy/registry blokkeren voor updates:
Itechtics: 3 Ways To Disable Automatic Driver Updates In Windows 10
Itechtics: How to Disable Specific Driver Updates in Windows 11/10
Correct, maar dat geldt alleen voor Windows-update. Lenovo, HP, Dell, Asus, MSI en andere zichzelf respecterende PC-fabrikanten hebben zelf ook een update applicatie die zich helemaal niets aantrekt van deze instellingen. Dat is ook de voornaamste reden waarom ik zei dat je die eigenlijk niet wilt gebruiken in een gemanagede omgeving. Overigens wil je in een gemanagede omgeving ook windows-update vervangen door je eigen WSUS server

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-04 15:45
Ik denk dat je intern een ticket moet aan maken en het escaleren zodat het Team die verantwoordelijk is voor het uitrollen van updates dit kan doen blokkeren.

Vervolgens zou ik persoonlijk een off-domain X1 Carbon preppen om te zien of je daar hetzelfde probleem hebt.

Als het probleem vanuit Lenovo komt, kan je verder weinig aan doen.
Pagina: 1