Bottle neck achterhalen voor upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 09:53
Ik heb nu:
  • 9600K (OC all core 4900 @ 1.28v)
  • RTX 3070
  • 16GB DDR4 @ 3200mhz (dual channel 8x2)
  • 1080p 144hz monitor
  • 750W Corsair Platinum
Ik wil upgraden voor een hogere FPS op 1080p.

Mijn grootste probleem is dat ik niet kan achterhalen waar de bottle neck zit in mijn systeem, zie onderstaande plaatjes:

https://imgur.com/a/w2MokV6
https://imgur.com/a/s9aNaEt

De plaatjes geven aan dat:
  • CPU niet eens 60% gebruikt wordt
  • GPU ook niet echt gebruikt wordt
  • Genoeg VRAM
  • Geen thermal throttling
Als voorbeeld waar het duidelijk een CPU bottle neck is zie je bij onderstaand plaatje van Spider-Man, maar voor mijn andere spellen heb ik geen idee.

https://imgur.com/a/tXsjOLU

Hoe kom ik erachter waar mijn bottle neck precies ligt zodat ik een goede upgrade kan doen?

Instagram

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:02

D4NG3R

kiwi

:)

Alle drivers up-to-date, en wat is je voeding precies?

Bij Monster Hunter Rise moet je overigens niet (al te veel) meer verwachten, even een snelle Google search leert mij al dat een 3070 Ti daar een average van zo'n 116FPS neerzet. Dikke kans dat de limitatie hem daar in het spel zelf en/of driver support zit.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
ja meestal draai je benchmarks voor dit soort gegevens, niet 1 of 2 games.
En speelt het goed? soms zijn fps gewoon nummertjes op je scherm en heb je meer dan genoeg 92fps is toch genoeg voor vloeiend beeld?

• Furfoot
D4NG3R schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:18:
Alle drivers up-to-date, en wat is je voeding precies?

Bij Monster Hunter Rise moet je overigens niet (al te veel) meer verwachten, even een snelle Google search leert mij al dat een 3070 Ti daar een average van zo'n 116FPS neerzet. Dikke kans dat de limitatie hem daar in het spel zelf en/of driver support zit.
Voeding er bij gezet (SF750W Corsair Platinum)

Alles is up to date, meerdere drivers ook geprobeerd.

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Furfoot
Over het algemeen zal je bij 1080P meer baat hebben bij een snelle CPU.
Bij 1440P of hoger wordt je GPU snel belangrijker.
Een 3070 is al een prima GPU, dus een CPU upgrade zou logischer zijn.

Maar ik zou ook eens kijken of de spellen die je speelt überhaupt meer FPS's kunnen produceren. Dus zoek een paar benchmarks op in combinatie met betere hardware. Sommige spellen zijn gewoon slecht geoptimaliseerd.

Verder zou ik eerder kijken of je een betere monitor kan kopen. OLed schermen worden ook steeds betaalbaarder en zorgen ook voor een betere beleving.
Heb zelf nu een 32" 4K monitor en dat gamed fijner dan de 27" 1440P monitor die ik ernaast heb staan.

[ Voor 23% gewijzigd door chrisborst op 22-09-2022 08:41 ]

• Furfoot
Silent7 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:26:
ja meestal draai je benchmarks voor dit soort gegevens, niet 1 of 2 games.
En speelt het goed? soms zijn fps gewoon nummertjes op je scherm en heb je meer dan genoeg 92fps is toch genoeg voor vloeiend beeld?
Benchmarks (3dmark en superposition) zijn allemaal gewoon netjes binnen de marges wat je kunt verwachten van een vergelijkbare setup.

Het speelt prima de frametimes zijn stabiel, maar ik wil average gewoon 120 FPS halen en als ik niet kan achterhalen waar de bottle neck zit is het lastig upgraden :)

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Even een andere insteek; Je geeft als voorbeelden (vooral) singleplayer games, ga je niet veel meer plezier halen om met deze hardware de stap te maken naar 1440p144Hz?

Je hebt een gigantische overhead en noemt een paar spellen met slechte optimalisatie op - dus qua framerate ga je er waarschijnlijk niet of nauwelijks op achteruit. :)

• Furfoot
D4NG3R schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:37:
Even een andere insteek; Je geeft als voorbeelden (vooral) singleplayer games, ga je niet veel meer plezier halen om met deze hardware de stap te maken naar 1440p144Hz?

Je hebt een gigantische overhead en noemt een paar spellen met slechte optimalisatie op - dus qua framerate ga je er waarschijnlijk niet of nauwelijks op achteruit. :)
Zeker goed punt en heb ik overwogen alleen zit ik met het punt dat waar ik game mijn scherm niet groter dan 24" kan zijn. Daarnaast stream ik naar verschillende plekken in huis waar ook allemaal 1080p schermen zitten. Als ik dan een keer een stap maak zal het naar 4k zijn :)

Maar goed misschien ben ik opzoek naar iemand met een 3090 + 12900k die op dezelfde plek gaat staan als waar ik sta in Monster Hunter Rise en dan laat zien dat die 2x zoveel frames haalt en 100% CPU utilization :)

Instagram

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-05 11:38
Furfoot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:45:
[...]

Maar goed misschien ben ik opzoek naar iemand met een 3090 + 12900k die op dezelfde plek gaat staan als waar ik sta in Monster Hunter Rise en dan laat zien dat die 2x zoveel frames haalt en 100% CPU utilization :)
Dat kan je beter andersom doen. Zat youtube video's van 3090's op FHD in MHW. En dan ga jij naar diezelfde plek. Voila.

• Furfoot
XelaRetak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:51:
[...]

Dat kan je beter andersom doen. Zat youtube video's van 3090's op FHD in MHW. En dan ga jij naar diezelfde plek. Voila.
Ook al gedaan :)

Niemand die los z'n cores laat zien op 1080p, of ze zijn GPU limited op hogere resoluties.

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 16:31
De fout die je maakt is denken dat omdat je cpu niet op 100% staat, je geen cpu-bottleneck hebt.

Dat is dus niet waar. Zodra er 1 core op 100% staat heb je al een bottleneck. Dat kan bij een 6 core zonder Hyperthreading (zoals de 9600K), dus al bij 16% zijn.

Ik kan niet zien wat de afzonderlijke percentages zijn, ik kan op mijn telefoon niet de plaatjes op volledige grootte zien.

• Furfoot
White Feather schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:46:
De fout die je maakt is denken dat omdat je cpu niet op 100% staat, je geen cpu-bottleneck hebt.

Dat is dus niet waar. Zodra er 1 core op 100% staat heb je al een bottleneck. Dat kan bij een 6 core zonder Hyperthreading (zoals de 9600K), dus al bij 16% zijn.

Ik kan niet zien wat de afzonderlijke percentages zijn, ik kan op mijn telefoon niet de plaatjes op volledige grootte zien.
In het plaatje zie je dat geen enkele core boven de 60% gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Furfoot op 22-09-2022 10:25 ]

Instagram

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zoals ik eerder al aangaf laten online reviews/benchmarks van bijvoorbeeld Monster Hunter al zien dat je ook met een snellere 3070 Ti nauwelijks meer frames krijgt dan dat jij nu al krijgt. Het spel is waarschijnlijk bar slecht geoptimaliseerd en maakt weinig gebruik van de beschikbare hardware.

Heb je niks 'beters' geïnstalleerd staan om mee te testen? Lukraak snellere hardware tegen een optimalisatie-probleem aangooien is ook weer zoiets. :+

• Furfoot
D4NG3R schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:30:
Zoals ik eerder al aangaf laten online reviews/benchmarks van bijvoorbeeld Monster Hunter al zien dat je ook met een snellere 3070 Ti nauwelijks meer frames krijgt dan dat jij nu al krijgt. Het spel is waarschijnlijk bar slecht geoptimaliseerd en maakt weinig gebruik van de beschikbare hardware.

Heb je niks 'beters' geïnstalleerd staan om mee te testen? Lukraak snellere hardware tegen een optimalisatie-probleem aangooien is ook weer zoiets. :+
Precies, ik heb dus als voorbeeld ook Deathloop er bij gezet. Deze lijkt ook amper wat te doen met de cores of GPU.

Daarom ben ik dus zo terughoudend om zo maar de CPU te upgraden, en ik heb niet nog meer voorbeelden dit zijn toevallig de games die ik op dit moment speel. Over het algemeen zie ik (zoals in het spiderman voorbeeld) gewoon waar het aan ligt.

Beide games maken gebruik van Denuvo DRM waar b.v. spiderman dat niet doet, misschien dat het daar aan ligt?

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 08:45

heuveltje

KoelkastFilosoof

Furfoot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:25:
[...]

In het plaatje zie je dat geen enkele core boven de 60% gaat.
Dan kan het nog steeds prima zijn dat het 1 thread is welke de max snelheid gebruikt. maar door windows over afwisselend 2 cores gedeeld word. Windows scheduler wil nog wel eens zijn eigen grootste vijand zijn.

daarnaast kan het bv ook een geheugen-snelheid bottleneck zijn.

Maar sommige games zijn gewoon niet ontworpen met 120Hz in gedachten, en schalen niet linear.
Dus om dan met hardware een software probleem op te lossen is vaak een excercitie waarbij je heel veel moet uitgeven om heel weinig te bereiken.

Wil je het toch doen, zou ik gokken dat de cpu de grootste bottleneck is op 1080p. (er is altijd een bottleneck). Maar als je gewoon redelijk constant 90FPS haalt, zou ik het daar persoonlijk gewoon genoegen mee nemen.

PS. Je weet trouwens zeker dat er niet iets als vsync aanstaat ?

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 22-09-2022 10:58 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DrBlueXD
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-04 23:25
Furfoot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:12:
Ik heb nu:
  • 9600K (OC all core 4900 @ 1.28v)
  • RTX 3070
  • 16GB DDR4 @ 3200mhz (dual channel 8x2)
  • 1080p 144hz monitor
  • 750W Corsair Platinum
Ik wil upgraden voor een hogere FPS op 1080p.

Mijn grootste probleem is dat ik niet kan achterhalen waar de bottle neck zit in mijn systeem, zie onderstaande plaatjes:

https://imgur.com/a/w2MokV6
https://imgur.com/a/s9aNaEt

De plaatjes geven aan dat:
  • CPU niet eens 60% gebruikt wordt
  • GPU ook niet echt gebruikt wordt
  • Genoeg VRAM
  • Geen thermal throttling
Als voorbeeld waar het duidelijk een CPU bottle neck is zie je bij onderstaand plaatje van Spider-Man, maar voor mijn andere spellen heb ik geen idee.

https://imgur.com/a/tXsjOLU

Hoe kom ik erachter waar mijn bottle neck precies ligt zodat ik een goede upgrade kan doen?
Ik weet vrijwel zeker dat het de cpu is, 9th gen staat bekend om geen hyperthreading te hebben (6c 6t dus) en dat geeft wel is problemen met bottlenecks. Ik zou eerder even gaan kijken naar een 12400/f samen gepaired met een b660m-a van MSI. Heb je straks ook een leuke upgradepath naar 13th gen of je wacht op 13th gen dat kan ook. Die zit niet ver om de hoek nog :D Ook kan optimalisatie van het spel nog een rol spelen.
Links:
pricewatch: Intel Core i5-12400F Boxed
pricewatch: MSI Pro B660M-A DDR4

Eyo, Sven

• Furfoot
heuveltje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:50:
[...]

Dan kan het nog steeds prima zijn dat het 1 thread is welke de max snelheid gebruikt. maar door windows over afwisselend 2 cores gedeeld word. Windows scheduler wil nog wel eens zijn eigen grootste vijand zijn.

daarnaast kan het bv ook een geheugen-snelheid bottleneck zijn.

Maar sommige games zijn gewoon niet ontworpen met 120Hz in gedachten, en schalen niet linear.
Dus om dan met hardware een software probleem op te lossen is vaak een excercitie waarbij je heel veel moet uitgeven om heel weinig te bereiken.

Wil je het toch doen, zou ik gokken dat de cpu de grootste bottleneck is op 1080p. (er is altijd een bottleneck). Maar als je gewoon redelijk constant 90FPS haalt, zou ik het daar persoonlijk gewoon genoegen mee nemen.

PS. Je weet trouwens zeker dat er niet iets als vsync aanstaat ?
Nog geen scherm gezien die alleen 92hz of 102hz draait :)

Toch apart dat geen enkele resource vol loopt en toch FPS daalt, ik gooi het maar op vage Denuvo VM dingetjes.

Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
Voor de mensen die dit probleem herkennen is het bij deze opgelost met de nieuwe 522 Nvidia drivers, nu worden de CPU cores gewoon netjes volledig gebruikt!

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenhaarbeter
  • Registratie: Mei 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhhhLfknuEQoYh1GREFJXfZuYpc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ocrOtbt4T0BYkXx3aTjuwelW.jpg?f=user_large

bottleneck ter illustratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Alles onder de 90% gpu gebruik is een gigantische cpu bottleneck (ik zie bij jou zelfs 35-50%). Dat je cpu cores maar 60% (of nu 100%) worden gebruikt zegt vrij weinig tegenwoordig. Dus als je een upgrade wilt doen dan zou ik voor een snellere cpu gaan.
De hierboven aangeraden 12400F is een goede keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 16-10-2022 17:55 ]

Pagina: 1