NAD versterken steeds trager

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lexkaas
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-10-2022
Mijn vraag
Ik heb een NAD versterker type C320, deze is zeker 20 jaar oud. Als ik deze aanzet zou er meteen een groen lampje moeten gaan branden. Maar sinds enige tijd brandt dit lampje eerst rood en duurt het steeds langer voor dat dit groen wordt. Duurt inmiddels een minuut of 15.
Iemand enig idee hoe en of dit kan worden opgelost? Moet ik een specifiek onderdeel vervangen of is de versterker na 20 jaar gewoonweg op?

Alvast bedankt, Lex

Alle reacties

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05:56
Ik zou denken aan een condensator die niet goed meer is?

• Lexkaas
Is dat makkelijk zelf te vervangen? Ben nl nog prima tevreden met deze versterker.

• Lexkaas
Ik las net dat je de condensatoren dan het best allemaal kan vervangen. Lijkt me niet een klusje wat ikzelf kan 🙈

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:59

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Zelf kunnen is een kwestie van geduld.

Hier zitten de experts op tweakers: Topicreeks: Gebruik je nog vintage audio apparatuur?

Persoonlijk heb ik het bij mijn even oude Yamaha AX-900 door een commercieel bedrijfje laten doen (DP Audio). Het was een investering, maar een versterker met die kwaliteit koop je nu ook niet voor weinig geld.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:04
47 condensators zo te zien, daarom kost het dus wat om te laten doen.
Is iemand wel even zoet mee.

En nog 2 condensators van de voeding noemen ze, die zullen vanwege de grootte wel vrij duur zijn.
Een elektronica soldeerboutje 18W ofzo kost een paar tientjes.
https://www.eijlander.nl/...w-230v-a-440572-1762.html

Rolletje soldeertin:
https://www.eijlander.nl/...n60-pb40-a-7788-3558.html

Kniptang om na het solderen de pootjes van de condensators in te korten:
https://www.eijlander.nl/...micro-kniptang-128mm.html

En alle condensators, kan vast goedkoper maar koop goede condensators tenzij je solderen erg leuk vindt.
https://www.audio-high-st...ade-kit-audio-capacitors/

Verder is het opletten dat je de condensators met de plus aan de goede kant erin zet.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbieT op 22-09-2022 09:09 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

Offtopic:

Is dat nog steeds te koop in Nederland :9~ .

AKA Rinkel weblog

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:17
Meestal is het niet 1 enkele condensator die verouderd is, maar zijn meerdere niet zo fris meer. Het is m.i. dan ook verstandiger om ze allemaal te laten vervangen (recappen).

Ik heb dit 2 jaar geleden voor mijn Heed Obelisk Si versterker laten doen. Kostte €300,- maar daar heb ik geen nieuwe versterker voor. Hij kan nu weer jaren mee.

Mijn platencollectie

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:04
4POX schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:09:
[...]

Offtopic:

Is dat nog steeds te koop in Nederland :9~ .
Gelukkig wel, mag professioneel vast niet meer gebruikt worden, maar soldeert wel zo fijn.

Zeker als je geen regelbare soldeerbout hebt en weinig ervaring met solderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:45
Bij de C320 is het condensator C421 (4.7uF 50V) die vaak de geest geeft of gewoon capaciteit is verloren.... deze vervangen is waarschijnlijk genoeg.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

RobbieT schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:11:
[...]

Gelukkig wel, mag professioneel vast niet meer gebruikt worden, maar soldeert wel zo fijn.

Niet alleen dat het lekker soldeert. Maar je weet ook meteen dat de solderingen jarenlang meegaan.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:18
[...]

Er is een reden dat dit spul eigenlijk niet meer verhandeld mag worden. Dat lood, je ademt het in, komt in je lichaam en geraakt er niet meer uit. Daar veroorzaakt het kanker.

Ontopic, ik zou deze versterker laten nakijken bij een audio reparateur. Die mensen hebben het grootste gedeelte van de dag niet veel te doen in de zaak en pakken dit soort klusjes graag aan en dan draait de versterker weer als vanouds.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Ik heb ooit door een domme actie met een laptop, de ingang van een NAD C340 opgeblazen. Die heb ik bij een erg goede, lokale reparateur laten fixen voor 60 euro inclusief dat dat nooit meer gebeurt. Jouw euvel is mogelijk voor minder geld te fixen of vergelijkbaar. Ik zou gewoon een reparateur in je buurt zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

[...]

Voor je gezondheid is goede afzuiging danwel een masker met P100 filter (of vergelijkbaar) toch wel aan te raden. Lood blijft voor altijd in je lichaam dus iedere blootstelling is niet aan te raden.

Het is overigens prima zelf te doen voor zover ik kan zien. Het zijn allemaal through-hole componenten en relatief eenvoudig zelf te solderen. De condensatoren zijn als set te koop dus dat deel hoeft ook niet lastig te zijn: https://www.audio-high-st...ade-kit-audio-capacitors/

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
pporrio schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:09:
Meestal is het niet 1 enkele condensator die verouderd is, maar zijn meerdere niet zo fris meer. Het is m.i. dan ook verstandiger om ze allemaal te laten vervangen (recappen).
Dat hoeft niet per se, niet alle elco's verouderen even snel. Het kan best dat de andere condensatoren pas over 10 jaar een probleem worden. Ik denk zelfs dat C421 sneller veroudert dan de rest, omdat hij klein is en een relatief hoge rimpelstroom ziet.

Later toegevoegd:

C421 is onderdeel van het beveiligingscircuit. Samen met een gelijkrichter zet hij wisselspanning van de transformator om in gelijkspanning. Zodra de netspanning afgeschakeld wordt, wordt C421 niet meer bijgeladen, zakt zijn spanning en herkent een chip dat de netspanning weg is. De beveiliging grijpt in en koppelt de luidsprekers af. De uitschakelplop van de versterker bereikt de luidsprekers vervolgens niet.

Als C421 niet meer goed is, denkt de chip dat de netspanning niet aanwezig is en koppelt hij de luidsprekers niet aan.

[ Voor 48% gewijzigd door TBTL op 22-09-2022 18:16 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

pporrio schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:09:

Ik heb dit 2 jaar geleden voor mijn Heed Obelisk Si versterker laten doen. Kostte €300,- maar daar heb ik geen nieuwe versterker voor. Hij kan nu weer jaren mee.
Meh. Allemaal is een groot woord.

Maar dit klinkt gewoon als een van de grote voedings elco's die echt kapot aan het gaan is.
Ik zou die vervangen, en als er een spiegelbeeld van is die ook. Maar om nu elke condensator te vervangen in de complete versterker zonder aanleiding lijkt mij behoorlijk overkill.
Met een beetje chique old school versterker kan dat in de tientallen lopen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1