• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Hallo allemaal,

Niet dat ik hier nerveus voor ben of iets, maar ik heb dit simpelweg nooit hoeven doen en dus geen ervaring mee. Ik ben niet van gisteren en ik sta prima m'n mannetje, maar tips van mensen die met dit bijltje gehakt hebben zijn welkom.

Situatie:

-Nu 35 jaar en ben nu 10 jaar werkzaam als IT'er bij mijn huidige werkgever
-Nog prima naar m'n zin, maar het laatste half jaar werd het gevoel steeds sterker dat ik uitgegroeid ben hier en dus mijn ogen gaan open houden
-Ik werk in het onderwijs dus ik heb een berg vakantiedagen (55 per jaar) die ik elders nooit ga krijgen. Echter is het salaris ondermaats

Nu ben ik dus onlangs benaderd op LinkedIn. Sowieso word ik per dag gemiddeld wel 5 keer benaderd door recruiters en verder doe ik daar weinig mee. Allemaal oninteressant voor mij. Behalve deze ene keer. Enkele weken geleden dus benaderd door een erg interessant bedrijf dat ik al eerder op de radar had met ook nog eens een interessante (IT) functie.

Goed, even fast forward: inmiddels twee héle prettige gesprekken gehad met een enorm goed gevoel. Alle puzzelstukjes vallen samen zeg maar en het gevoel is sterk dat dit mijn volgende stap moet zijn.

Enfin, vrijdag heb ik dus een arbeidsvoorwaardengesprek met één van de CEO's. Waar ik moeite mee heb? Zij gaven in het eerste gesprek al een hele wijde salarisindicatie. Namelijk van 3000 tot 5000 euro. Dat ook aangegeven, dat dat wel heel ruim is. Daarop werd gereageerd dat we daar altijd wel uitkwamen.

Nu heb ik geen idee wat ik ga zeggen. 5000 is niet realistisch gezien de functie die ik ga bekleden en dat zou een héle grote stap vooruit zijn van wat ik nu verdien. Niet erg natuurlijk. Ik zit nu op 2900 bruto, maar dus wel met een berg vakantiedagen per jaar, die mij veel waard zijn. Nu zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden van de eventuele nieuwe baan ook wel best:

-25 vakantiedagen per jaar maar onbeperkt bij te kopen
-Remote werken vanuit buitenland bespreekbaar
-Thuiswerken zelf in te vullen
-Telefoon/laptop naar keuze
-In-house sportschool met personal trainer
-Auto v.d. zaak (maar niet nodig)
-Verder nog leuke details maar verder niet spannend in dit stadium

Vandaag toen het bedrijf (HR) mij belde om te zeggen dat ze mij een voorstel willen gaan doen nadat ze de gesprekken als heel erg prettig ervaren hebben, vroeg ze wel voorzichtig of ik zelf al een salarisindicatie heb: dat maakt het gesprek voorbereiden makkelijker voor ze, zo zei ze. Daar heb ik op gereageerd dat ze me daar wel mee overvalt en dat ik liever eerst een indicatie van hen hoor waar ik over na kan denken. Daar stemde ze mee in. Wel gaven ze toe dat de een wijde salaris range geven omdat het een nieuwe functie voor hen betreft en dat ze het lastig vinden daar een salaris aan te hangen. Anyway, ik hoor morgen waar zij aan denken.

Deze baan gaat wel een stuk pittiger zijn dan mijn huidige, schat ik zo in. Werkdruk is hoger, schat ik zo in. Dit omdat ik nu in het onderwijs werk (semi-overheid) en het andere bedrijf is simpelweg een commercieel bedrijf. Kan ik naast zitten natuurlijk. Verder is er 24/7 support dus ik zou ook late -of standby diensten draaien.

Onderaan de streep denk ik: als zij een ruime range van 3000-5000 opgeven omdat het blijkbaar een nieuwe functie betreft ben ik geneigd hoog in te zetten, met onderbouwing uiteraard. Ik zit te denken om met 4500 te beginnen en wellicht te eindigen met 4250. Lager dan 4000 ga ik niet doen.

Is dit realistisch?

Wellicht vergeet ik nog essentiële informatie om voor jullie advies te geven, maar laat me dat vooral weten.

Bedankt alvast voor het lezen en voor alle tips.

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

1: Studie (studieschuld) opleidingen en doorgroeimogelijkheden.
2: Vraag even een proforma loonstrookje op.
(Dan kan je namelijk het eindresultaat netto op je rekening / verschil zien met alle pensioenafdrachten en ongein.)
3: Maak er 4500 van, .i.v.m gebrek aan vakantiedagen. (4250 bodem) - wat kost een vakantiedag dan?
4: Pensioen bijdrage van de werkgever is (betalen ze alles of een deel enz? )
5: Standby wat levert dat op voor vergoedingen ? tijd voor tijd, 1 euro per uur standby ? geloof me het is altijd te weinig ;).

1: is het belangrijkste uiteraard, wat wil je, wat kun je nu, is er ook een cursus voor X ? is er dan een studieschuld en wat zijn de doorgroeimogelijkheden op midden lange termijn. Tip van flip: Kun je nu alvast afspraken maken over het jaar erop ? Als jij X haalt is dat gelijk bedrag YYY erbij per maand.
Kun je ook gelijk peilen hoe serieus men daarin is, ook voor jezelf kan je later nog omhoog klimmen of is dit het. ;) (gelijk vastleggen die plannen enzo en laten tekenen niet dat ze kunnen terug krabbelen later!)

[ Voor 11% gewijzigd door 3DDude op 22-09-2022 00:29 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:34
1. Dit is het moment om te onderhandelen. Zet dus hoog in.
2. Ze geven al aan dat 5000 mogelijk is. Waarschijnlijk is hun echt max dus nog hoger.
3. Je hebt al best wat ervaring. Inzetten op 4800-4900 kan dus best.
4. Geef zelf aan waarom je dan niet die 5000 haalt, maar zet daar dus maar een korting van 100-200 tegenover.
5. Ze zullen waarschijnlijk een lager tegenbod doen, maar als ze je willen niet al te ver van jou bod. Bijv 4400-4600.
6. Ga er dan tussen in zitten en wees beiden blij met 4700

• El_Bandito
Thanks zover! Goede tips. Een aantal schrijf ik zeker op.

@chielsen Wat bedoel je precies met punt 4? "Niet haalt"?

• chielsen
Je vraagt niet de max. Waarom niet?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
Je levert 30 vakantiedagen per jaar in, reken dat maar eens uit. Ik zou inzetten op de 5000 en laat ze maar met een tegenvoorstel komen.

[ Voor 20% gewijzigd door sig69 op 22-09-2022 01:19 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37
Niet dat het wat uitmaakt maar ter referentie. Met een IT studie en switch na 4 jaar naar een andere werkgever ging in destijds 5k verdienen obv 40 uur (2017). Met 10 jaar werkervaring vind ik 5k dus prima te beargumenteren, zeker als je goed in t profiel past.

Afhankelijk van je kunnen, hoe groot je verantwoordelijkheden zijn is 5k wellicht nog wat aan de lagere kant, maar dat kan jij beter inschatten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Je moet die 55 (55? wtf) dagen qua waarde niet onderschatten. Je gaat 30 dagen inleveren, dat is anderhalve maand. Dat is dus al zo'n 4300 euro op jaarbasis (~350/mnd) die je er bij moet hebben om gelijk te blijven met nu.

Daar tegenover moet je ook kijken naar je regio. Tuurlijk; remote werken en zo bla bla, maar in de periferie van Nederland wordt over het algemeen minder verdiend dan in de randstad. Woon je dus in Delfzijl dan ligt je max wat lager dan in Amsterdam.

Bedenk ook dat het eerste bedrag dat wordt genoemd een anchorpunt is. In onderhandelingen zie je dat vaak terug; het uiteindelijke bedrag ligt vaak in de buurt van het bedrag dat het eerst genoemd is. Laat jij hen een bedrag noemen, dan zul je moeten lullen als Brugmans om het omhoog te krijgen en zij zullen waarschijnlijk eerder 4000 noemen dan 5000. Noem jij een bedrag dan moeten zij met een goed verhaal komen waarom het veel lager wordt. Zet dus niet al te laag in, maar dus ook zeker niet lager dan 4500. Je kan altijd zakken.

Extra voordeel: stel dat je 5k vraagt. HR verslikt zich in de koffie en zegt dat de max echt echt echt 4200 is. Dan geeft jou dat weer een kans om afspraken te maken over hoe je dan wél naar die 5k toe kan groeien; "en als ik cursus x en y doe binnen 1 jaar, wat dan?"

Extra aandachtspunt: als ze een salarishuis hebben met loonschalen, kijk dan goed in welke schaal je gezet wordt. Stel dat ze tandenknarsend akkoord gaan met 5000, maar je dan in een salarisschaal zetten die van 4000-4500 loopt. Je zit er dan al zo ver over heen dat je de eerstkomende tien jaar geen salarisverhoging meer hoeft te verwachten.

... en gaat over tot de orde van de dag

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:05
P_Tingen schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:21:
Je moet die 55 (55? wtf) dagen qua waarde niet onderschatten. Je gaat 30 dagen inleveren, dat is anderhalve maand. Dat is dus al zo'n 4300 euro op jaarbasis (~350/mnd) die je er bij moet hebben om gelijk te blijven met nu.
@El_Bandito Dit is misschien wel heel ver gezocht: Ik neem even aan dat deze 55 dagen de schoolvakanties zijn. Als je op vakantie gaat is dit in deze vakanties een veelvoud duurder dan daarbuiten. Neem dit mee in je financiele overweging als je met enige regelmaat op vakantie gaat.

Daarnaast, als iemand met ervaring rond het onderwijs: Die 55 dagen zijn ook niet alles. Het zijn vaak ook die 55 dagen en daarbuiten is weinig mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:01
Ik ben een paar keer van werkgever geswitched en daarbij steeds aangegeven wat ik bij de vorige verdiende. Bij het switchen was het namelijk nooit om het geld te doen. Dan krijg je van de nieuwe werkgever vanzelf een redelijk bod wat matcht (wel alles meenemen) en een motivatie waarom zij denken dat dat goed is.
Een goede werkgever beoordeelt je straks toch op je prestaties en je groeit dan vanzelf in salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:47
@El_Bandito Wat ik eigenlijk nog mis is om wat voor functie gaat het? Systeembeheerder, Applicatie/Werkplekbeheer, Servicedesk, IT Manager? Dat is wel belangrijk om de waarde van de functie te schatten.

In de huidige markt met de personeelstekorten is +-5000 euro bruto voor een HBO functie met 10 jaar ervaring gewoon een heel normaal bedrag. Maar voor een 2e/3e lijns servicemedewerker of werkplekbeheer wel een beetje aan de hoge kant.

Indien het inderdaad een HBO(+) functie betreft vergelijk dan absoluut niet met je huidige salaris, die 2900 bruto is verre van marktconform en zijn startsalarrisen voor high potentials tegenwoordig die net van school komen.

HD4Life @ Full-HD

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14

mmniet

De beetje weter

Zoals gezegd, reken je niet rijk met de 55 vakantiedagen. Dat zijn immers vaak vaste dagen en niet flexibel. Fijn om veel vrij te hebben, maar je kunt ze vaak grotendeels niet vrij besteden. In die zin zijn ze dus niet volwaardig.

Wat salaris betreft. Ik heb zelf altijd het bedrag +10% gezegd waar ik op zat. Soms vond men dat te veel en kon het niet matchen, dus ging het niet door. Het is immers voor jezelf ook een risico. Sommige gingen daar netjes aan voldoen en een aantal ging er overheen. Gezien wat anderen zeggen kan je zeker 4500+ inzetten. Probeer daar wel extra afspraken in te maken over scholing. Als je bijvoorbeeld op de Microsoft stack gaat zitten kan je werken aan certificering. Daar heb je zelf niet zo heel veel aan vind ik, maar een bedrijf wel (korting op producten). Probeer hier bijvoorbeeld af te spreken dat als je een relevant certificaat haalt je salaris met een x-bedrag per maand omhoog gaat. Dan kan je zelf ook werken aan een hoger salaris.

Als je uren declarabel zijn is er vaak ook een rekenkundig model op te maken hoeveel je mag kosten voor een bedrijf. Probeer je uurtarief te achterhalen waarvoor je weggezet wordt. Dit kan helpen in je begrip voor je eigen salaris. Soms is dat ook een factor voor een bonus regeling. Is die er en laat ze daar iets over zeggen? Bonussen zijn vaak variabel, maar als een bonus al jaren vast uitgekeerd wordt, is het eigenlijk een verworven recht ;-)

It's me Mario

• DVX73
  • Registratie: November 2012
Je zit nu op 2.900 per maand met 55 vakantiedagen.
Je uurloon is dan 16.73 dus die 30 extra vakantiedagen zijn EUR 4336 waard (inclusief vakantiefgeld)

Totaal zit je dan op 41.920 (2900*12.96 + 4336) /12 = 3.235 op maandbasis

Dus als je bij de nieuwe werkgever minder krijgt dan EUR 3.325 ga je erop achteruit.

Ik ga er nu vanuit dat er geen verschillen zijn in de pensioenregeling.

Je kan ook vragen de leasevergoeding brutto uitgekeerd te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door DVX73 op 22-09-2022 09:08 ]

• SeatRider
  • Laatst online: 11-09 08:07

SeatRider

Hips don't lie

Om wat voor (soort) functie gaat het?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• El_Bandito
mmniet schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:51:
Zoals gezegd, reken je niet rijk met de 55 vakantiedagen. Dat zijn immers vaak vaste dagen en niet flexibel. Fijn om veel vrij te hebben, maar je kunt ze vaak grotendeels niet vrij besteden. In die zin zijn ze dus niet volwaardig.
Mwoh. Van die 55 dagen zijn vier weken zomervakantie verplicht. De rest kan ik vrij opnemen wanneer ik wil.

Bedankt voor alle reacties zo ver, ik heb al een aardig lijstje met tips.

• El_Bandito
SeatRider schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:13:
Om wat voor (soort) functie gaat het?
Application Service Engineer. Deels een stukje (2e/3e lijns support), een stukje applicatiebeheer maar ook deels onsite gesleutel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 07:30
mmniet schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:51:
Vergeet ook niet dat je dus gewend bent om veel minder te werken dan iemand die 25 vakantiedagen heeft. In feite is 55 vakantiedagen gelijk aan een werkweek met minder dan 4 werkdagen. Ga je naar 25 vakantiedagen dan werk je gemiddeld 36,5 u per week (tov 31,8 oid?). Dat is een serieus verschil in hoe je je werkdruk kan ervaren.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:00
Als je naar het salaristopic kijkt lijkt me dat je met 10 jaar ervaring prima die 5000 zou moeten kunnen vragen. Altijd hoog inzetten, zakken is zo gedaan :)

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14

mmniet

De beetje weter

El_Bandito schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:16:
[...]

Mwoh. Van die 55 dagen zijn vier weken zomervakantie verplicht. De rest kan ik vrij opnemen wanneer ik wil.
helder, ik had even onterecht veronderstelt dat je in het onderwijzende deel zat, maar dat is dan niet zo. Helemaal goed. Dan moet je de helft zeker als een vorm van salaris zien. Want als je de bovenwettelijke niet opneemt, keren ze het gewoon uit als extra inkomsten.

Verder zijn vooral de kleinere clubs geneigd om onder te bieden, hoog inzetten is altijd het advies.

[ Voor 9% gewijzigd door mmniet op 22-09-2022 10:22 ]

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-09 15:40
Even een tip, als iemand die laatst ook geswitched is, verkijk je niet op het loon. Bedrijven zitten tegenwoordig te springen om personeel en zijn bereid daarvoor te betalen. Ik ben zelf bij mijn laatste switch op bruto maandsalaris ongeveer €1400 erop vooruit gegaan. Zaten wel een paar dingetjes qua secundair waardoor het netto verschil iets kleiner was dan het bruto zou lijken, maar goed. C'est ca.
Onderschat jezelf qua salaris niet, als je wilt beginnen met €5500 kunnen ze altijd een tegenbod doen. Je hoeft het ook niet te verwoorden als dat je die €5500 wilt, maar dat je aan het hopen was/denken aan €5500 maar wilt zien waar zij mee komen. €5500 is trouwens een voorbeeld hè.
Kijk, zij weten niet wat je nu verdient en als je meteen op hun precieze bovengrens gaat zitten geef je aan dat je een stuk minder dan dat verdient en uitgaat van wat zij zeggen. Hou het heft zelf in handen, verwoord alles als een suggestie en wees vriendelijk. Dan kom je wel ver met salaris ;)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Precies wat @Muismat1991 zegt; ik begrijp dat je die baan eigenlijk zelf ook wel heel graag wil, ga dan geen halszaak maken van die laatste paar honderd euro salaris. Een toffe baan is goud waard en salaris is belangrijk, maar niet het belangrijkSTE.

... en gaat over tot de orde van de dag

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56
Ik denk dat je werkdruk omlaag gaat. Je levert wel een sloot aan vakantiedagen in, maar als je nu docent aan het onderwijs bent: daar staat weer tegenover dat je de echt dure maanden hebt om op vakantie te gaan.

De markt is nu heel raar. Ik zou zelf op 4900 inzetten. Zij willen jou hebben, jij zit best. En als het een nieuwe functie voor hun is, en jij matched, dan zie ik niet in waarom je met 3k naar beneden zou gaan qua salaris.

Mijn persoonlijke ervaring: bij de eerste onderhandeling heb je de mogelijkheid om een klap te maken qua salaris. Daarna is het altijd moeilijk. Dus nú hoog inzetten...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• El_Bandito
Ik ben geen docent, ik ben IT'er in het onderwijs. Een luiere baan is er niet, zeg maar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 11-09 08:07

SeatRider

Hips don't lie

El_Bandito schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:37:
Ik ben geen docent, ik ben IT'er in het onderwijs. Een luiere baan is er niet, zeg maar ;)
Dan zal je werkdruk serieus omhoog gaan, ook iets om je niet op te verkijken :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:10
Krijg je iets van een bonus ofzo? In het onderwijs krijg je vast een dertiende maand.

Ik zou gewoon 5.000 vragen. Je hebt niks te verliezen toch.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:04
Let er ook op dat die auto van de zaak eigenlijk ook salaris is. Wil je die niet, dan moet je dat wel als mobiliteitsbudget (of salaris) uitgekeerd krijgen. Afhankelijk van je situatie is dat zomaar 500-750 bruto per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Ik zie niemand aanhalen dat je ook stand by diensten gaat doen? Krijg je hier een aparte vergoeding voor?

Ik vind namelijk dat je hier flink gecompenseerd mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

let even op de clausules in het contract die niet in je voordeel zijn:
- relatiebeding
- amortisatie studiekosten
- leaseauto naheffing bij inleveren voor einde looptijd
- geen benzinepas
- eigen bijdrage pensioen

en streep erdoor waar mogelijk.

secondly: je gaat voor een vast contract neem ik aan?

d:)b

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik zie hier iedereen de indicatie van het bedrijf als uitgangspunt gebruiken. Waarom? Nergens voor nodig.
Nu heb ik geen idee wat ik ga zeggen. 5000 is niet realistisch gezien de functie die ik ga bekleden en dat zou een héle grote stap vooruit zijn van wat ik nu verdien.
Je moet gewoon zelf onafhankelijk nadenken wat je zou willen verdienen. Sowieso zou ik niet weten waarom je zelf al bepaald dat het niet realistisch is. Met die houding schiet je jezelf in de voet.

Weet jij veel, misschien hebben ze wel dikke funding en zit de CEO met z'n 3 vakantiehuisjes wel prima. Waarom zou jij dan niet 500 euro meer kunnen krijgen?

Natuurlijk is er iets van het schappelijk wezen, etc. etc. maar het feit is dat goede IT mensen schaars zijn. Jij kan zelf het beste bepalen of je goed bent in wat je doet. Zo ja, dan lekker 5500 vragen. Echter, veel belangrijker is eigenlijk al die kleine regeltjes en voorwaarden zoals andere hier al hebben aangegeven.

Om nog toe te voegen: Ik weet zelf bijvoorbeeld wat ik nou wel of niet wil verdienen en waar ik zou willen werken. Dus bij elke recruiter die mij aanspreekt geef ik aan: Om elkaars tijd te respecteren, is mijn salaris indicatie X. Waarbij x = (huidig salaris * 1.5). Het is belachelijk, maar ik heb toch al meerdere gesprekken gehad.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De eerste goed zet heb je al gedaan, je vraagt hen om een eerste voorstel te doen. Dit geeft jou de speelruimte om het "onderhandelen" te starten. Vergeet hierbij ook niet, dat hun max niet direct hun max hoeft te zijn. Zij laten ook niet direct het achterste van hun tong zien. Schroom er dus ook niet voor, om een tegenbod te doen dat hoger is dan hun max voorstel.

Verder is het imho niet relevant wat je nu verdiend (mochten zij daar naar vragen). Je gaat een ander soort werkzaamheden oppakken en dat moet gewaardeerd worden op het werk dat je gaat doen, niet op wat je deed.

Wat ik zelf in het verleden deed toen ik in "onderhandeling" ging was opschrijven hoe mijn ideaalbeeld er uit zou zien. Als ze mij dat zouden bieden, dan teken ik direct bij het kruisje. Dat is dus niet alleen de salariscomponent, maar ook verlofdagen, wel/geen auto, secundaire zaken, etc.
Vervolgens ging ik dat rijtje "wegstrepen" tegen een bedrag. Had ik bijv. een lease auto op m'n lijstje staan (wat vrij gebruikelijk is in mijn vakgebied) en zou ik die niet krijgen, dan zou ik bijv. € 400 euro meer willen (en reiskostenvergoeding).
Vanuit de bouw (oude stempel) had je 43 verlofdagen, omgerekend wat een dag kost en alles wat ze me aan minder verlofdagen zouden bieden, kost dan dat bedrag keer het aantal dagen.
Ook heb ik voor mijzelf aangeven, wat een "must have" is en wat "nice to have" zou zijn. De "must have" is een dealbreaker met een harde ondergrens. Gaan ze daar onder, dan is het een no go.

Valkuil waar ik een keer in ben gestapt, is dat ik vergeten bent te kijken naar toegezegde CAO verhogingen van kracht werd. Ik ben gestart op de dag van de CAO verhoging (viel toevallig samen), maar miste daardoor de verhoging omdat zij aangaven dat dit al in het salaris verwerkt zat. Terecht dat ze dat zeiden, maar van mij een gemiste kans! Had die verhoging er gewoon op moeten zetten, ondanks dat het voor mij al een leuke salarissprong was (iets van 22%).

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Houd er ook rekening mee dat je nu een dertiende maand krijgt. Dat is niet per se gegarandeerd bij je nieuwe werkgever!

Als zij zelf al met een range tot €5.000,- komen, dan zou ik sowieso richting dat bedrag gaan inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El_Bandito
Serieus bedankt voor alle tips. Ik ga er een aantal zeker meenemen.

Ik heb besloten om tóch niet direct op de 5000 te gaan zitten. Dat voelt voor mij als hebberig zijn en geeft mij het gevoel me blind te staren op salaris. Je hebt dan ook kans dat als ze akkoord gaan, ze enorm veel van je verwachten. Daarnaast wil ik de deur open laten. Veel interessanter is de groei die er mogelijk is op langere termijn voor mij.

Concreet: ik ga beginnen met 4750 met als ondergrens ergens rond de 4450. Overigens is salaris voor mij echt niet het belangrijkst. Een en ander hangt ook af van overige voorwaarden, met als eerste vakantie dagen maar ook andere zaken.

Ben erg benieuwd. Morgenochtend heb ik het gesprek. Ik zal even een update plaatsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:19
Waarom niet gewoon 5000 aangeven? Het is mogelijk blijkbaar en als jij al niet denkt of doet alsof je het waard bent, waarom zouden zij dat dan wel doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 10:34

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Waarom zou je inderdaad niet gewoon die 5000 vragen als jij nu aan zet bent? De andere partij weet net zo goed als jij dat het onderhandelingen zijn. Dus dat beide kanten geven en nemen. Ze willen je graag hebben, anders zit je niet met hen aan tafel om te onderhandelen over je salaris. Je ondergrens kun je natuurlijk altijd wel aan houden, dat is prima. Maar ik zou gewoon hoog in zetten.

Overigens, over die vrije dagen: bij de rijksoverheid krijg je compensatie uren wanneer je 40 uur per week werkt, ipv je 36 contract uren. Totaal kom je dan op 50 verlofdagen per jaar. Dat is nog geen 55, maar een heel stuk meer dan 25 ;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

El_Bandito schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:48:
Ik heb besloten om tóch niet direct op de 5000 te gaan zitten. Dat voelt voor mij als hebberig zijn en geeft mij het gevoel me blind te staren op salaris. Je hebt dan ook kans dat als ze akkoord gaan, ze enorm veel van je verwachten. Daarnaast wil ik de deur open laten. Veel interessanter is de groei die er mogelijk is op langere termijn voor mij.
Allereerst: je zit nu op het punt waarop de leidinggevenden besloten hebben jou te willen en moet je ouwehoeren met een andere afdeling over voorwaarden. Een hoog bedrag noemen wat nog wel in de lijn der verwachtingen kan liggen betekent helemaal niet dat de deur dichtvalt. Sterker nog: hr heeft de opdracht gekregen jou aan te nemen, je hebt dus speelruimte. Als je een goede motivatie neerlegt dan kunnen ze nog best wel eens direct ja zeggen: "Op basis van mijn ervaring en technische achtergrond, plus het feit dat ik een groot aantal vakantiedagen laat liggen, vind ik 5000 een realistisch uitgangspunt. Wat denken jullie daarvan?". Meteen de bal bij hun leggen, jij hebt aangegeven waarom, laat ze maar praten.

De verwachtingen zullen niet anders zijn omdat jij het idee hebt dat je een paar honderd euro meer vroeg. In de dagelijkse realiteit zul je dezelfde eisen krijgen als je collega's, een paar knaken meer verandert daar niks aan.

De meeste groei haal je meestal door overstappen, niet door natuurlijke groei binnen een bedrijf.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 11-09 10:43
Wellicht heb ik eroverheen gelezen, maar hoeveel overlap/kennis zou je eventueel overdragen naar je nieuwe functie?

Als je veel kan meenemen dan kan je dit ook als extra argument gebruiken als men vraagt naar een eventuele motivatie.

En inderdaad, vragen kan nooit kwaad. Aan hun om aan te geven hoe ver ze bereid zijn te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@El_Bandito hoe ging je gesprek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Geen reactie gehad op mijn antwoord, maar nog steeds zie ik niemand aanhalen dat je ook storingsdienst moet gaan lopen .

Geen idee blijkbaar vindt iedereen dat irrelevant.

[ Voor 20% gewijzigd door Phyrozi op 23-09-2022 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El_Bandito
Interessant. Wederom erg leuk en fascinerend gesprek. Lekker informeel en goede gozer. Was dus de sales director, 1 van de directeurs. Bedrijf is overigens absoluut geen startup.

Anyway, hij wilde mij eerst beter leren kennen, wat natuurlijk altijd leuk is. Nogmaals gaf hij aan enorm goede verhalen over mij gehoord hebben en dat hij overtuigd is dat ik heel goed in de organisatie zou passen en dat ze me graag willen.

Allemaal leuk maar toen kwam de zakelijke kant. En daar sloeg de sfeer om. Allereerst gaf hij aan helemaal niet op de hoogte te zijn van de 3000-5000 range. Dus dat vond hij al apart. Ik heb hem een bod laten doen: 3750. Meteen gezegd dat dat lager is dan dat ik nu heb en dat dat voor mij echt niet opschiet. "Wat heb jij dan in je hoofd?'. Waarop ik antwoordde: 4750. Dit in verband met het fors inleveren op vakantiedagen, mijn huidige salaris, de positieve feedback die ik in de gesprekken bij het bedrijf had ontvangen qua hoe goed ik bij het bedrijf zou passen in allerlei opzichten maar ook gebaseerd op andere gesprekken die ik heb gehad.

Hij voelde zich in z'n hemd gezet, zo zei hij. Niet dat dat mijn schuld was maar hij leek enigszins boos op zijn mensen die in het beginstadium al geen specifiekere indicatie konden geven, zeker omdat ik daar meerdere malen naar gevraagd heb maar mij steeds werd beloofd "daar komen we uit!".

Om goodwill te tonen ben ik nog omlaag gegaan naar 4500 maar hij gaf aan dit eerst intern te bespreken. Maandag komt hij erop terug. Wel wilde hij nog meegeven dat hij absoluut niet wil dat dit financiële plaatje alle leuke gesprekken zover teniet zou doen.

10 minuten na het gesprek gebeld door HR die er inmiddels ook lucht van gekregen hadden en die boden ook hen excuses aan en zeiden dat dit zeker ook les voor ze was. Ook weer, ze hopen dat we hier uitkomen want het voelt voor beide partijen zover goed.

Het siert ze dat HR meteen erna terugbelde.

Nu heb ik geen idee of dit een spelletje is of dat er echt interne miscommunicatie is ontstaan, maar ik ga het wel horen. Ik heb ze duidelijk gemaakt nu een leuke baan te hebben en dat ik niet perse weg hoef maar dat het wel goed voelt en leuk zou zijn.

We gaan het zien!

• crimby
El_Bandito schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 00:27:
[...]

Interessant. Wederom erg leuk en fascinerend gesprek. Lekker informeel en goede gozer. Was dus de sales director, 1 van de directeurs. Bedrijf is overigens absoluut geen startup.

Anyway, hij wilde mij eerst beter leren kennen, wat natuurlijk altijd leuk is. Nogmaals gaf hij aan enorm goede verhalen over mij gehoord hebben en dat hij overtuigd is dat ik heel goed in de organisatie zou passen en dat ze me graag willen.

Allemaal leuk maar toen kwam de zakelijke kant. En daar sloeg de sfeer om. Allereerst gaf hij aan helemaal niet op de hoogte te zijn van de 3000-5000 range. Dus dat vond hij al apart. Ik heb hem een bod laten doen: 3750. Meteen gezegd dat dat lager is dan dat ik nu heb en dat dat voor mij echt niet opschiet. "Wat heb jij dan in je hoofd?'. Waarop ik antwoordde: 4750. Dit in verband met het fors inleveren op vakantiedagen, mijn huidige salaris, de positieve feedback die ik in de gesprekken bij het bedrijf had ontvangen qua hoe goed ik bij het bedrijf zou passen in allerlei opzichten maar ook gebaseerd op andere gesprekken die ik heb gehad.

Hij voelde zich in z'n hemd gezet, zo zei hij. Niet dat dat mijn schuld was maar hij leek enigszins boos op zijn mensen die in het beginstadium al geen specifiekere indicatie konden geven, zeker omdat ik daar meerdere malen naar gevraagd heb maar mij steeds werd beloofd "daar komen we uit!".

Om goodwill te tonen ben ik nog omlaag gegaan naar 4500 maar hij gaf aan dit eerst intern te bespreken. Maandag komt hij erop terug. Wel wilde hij nog meegeven dat hij absoluut niet wil dat dit financiële plaatje alle leuke gesprekken zover teniet zou doen.

10 minuten na het gesprek gebeld door HR die er inmiddels ook lucht van gekregen hadden en die boden ook hen excuses aan en zeiden dat dit zeker ook les voor ze was. Ook weer, ze hopen dat we hier uitkomen want het voelt voor beide partijen zover goed.

Het siert ze dat HR meteen erna terugbelde.

Nu heb ik geen idee of dit een spelletje is of dat er echt interne miscommunicatie is ontstaan, maar ik ga het wel horen. Ik heb ze duidelijk gemaakt nu een leuke baan te hebben en dat ik niet perse weg hoef maar dat het wel goed voelt en leuk zou zijn.

We gaan het zien!
Eerste wat ik dacht “het is een sales director”… de range is eigenlijk niet zo relevant in je hele verheel, je hebt heel veel redenen voor die 4500 en dat kon de beste man waarschijnlijk niet weerspreken en dus was ie dubbel in z’n hemd gezet.
Laat die mooie woorden over leuke gesprekken en hopen dat ze er met je uitkomen je niet beinvloeden. Je hebt een minimum in je hoofd, dat prima past…. Niks onder dat minimum accepteren tenzij er schriftelijke afspraken gemaakt worden dat dit compenseert….

Althans, dat zou ik doen :-)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

€3750 voor een applicatiebeheerder met 10 jaar ervaring is wel ernstig ondergewaardeerd. Ik ga er en passant ook vanuit dat gezien de onbekendheid met de functie er geen royale vergoeding bestaat voor de stand-by uren. Klinkt niet als een bedrijf waar arbeidsvoorwaarden bijzonder hoog in het vaandel staan.

Ik zou het ook heel bijzonder vinden als ze boven de 4K uit gaan komen, die 4,5K is blijkbaar ver boven de vooraf gestelde limiet, als er nog additioneel overleg nodig is.

[ Voor 22% gewijzigd door FirePuma142 op 24-09-2022 08:50 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El_Bandito
Ik heb er een nachtje over geslapen en krijg steeds meer het gevoel zelf af te haken. Ook al is 3750 een stuk meer dan ik nu verdien. Het gaat er mij om dat ik nu ernstig onderbetaald wordt en veel meer zou moeten verdienen. Het aanbod van 3750 voelt dan eigenlijk beledigend richting mij, als ik kijk hoeveel extra ik ga moeten doen in deze nieuwe functie.

Vooral ook vanwege de standby diensten.

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:17
Ik vind het bijzonder dat een sales director zo onvoorbereid het gesprek in gaat. Als er contact is geweest en er is gepraat over salaris dan behoort hij dat te weten. Even zijn hoofd om de hoek steken bij HR en vragen wat er besproken is mag wel het minste zijn.

En serieus, 3750,- voor iemand met 10 jaar ervaring? Voor dat geld mag hij blij zijn iemand te vinden met 2 jaar ervaring.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
Voor de volgende keer, en ook voor mensen die dit later terug lezen: het is al genoemd, maar altijd zelf eerst het bedrag noemen. Laat de ander maar vanuit daar redeneren, ipv dat jij uit moet leggen waarom je naar jouw bedrag toe wil. Dit wordt, zoals eerder genoemd, ankeren genoemd. Je ankert het bedrag in de hersenen van de ander.

Zie bijv https://www.deondernemer....d-moet-uitbrengen~2319107, halverwege die link gaat het ook over salaris onderhandeling.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:52
champion16 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:34:
Wellicht heb ik eroverheen gelezen, maar hoeveel overlap/kennis zou je eventueel overdragen naar je nieuwe functie?
Eerlijk gezegd vind ik dat ook wel relevant.
El_Bandito schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 00:27:
Allemaal leuk maar toen kwam de zakelijke kant. En daar sloeg de sfeer om. Allereerst gaf hij aan helemaal niet op de hoogte te zijn van de 3000-5000 range. Dus dat vond hij al apart. Ik heb hem een bod laten doen: 3750.

[...]

Natuurlijk, die sales director dacht dat hij volledige vrijheid had met jou te onderhandelen. Ze weten je huidige functie, ze kunnen waarschijnlijk in de CAO-tabellen opzoeken wat je nu verdient. De standaardstrategie is dan om daar iets boven te gaan zitten, zodat je een stap kunt maken, maar niet te veel.

HR heeft je "lekker" gemaakt met een salarisrange, waardoor jouw verwachting aan de hoge kant van die range is. Dat is een strategische fout van ze. Als ze niets hadden gezegd had jij waarschijnlijk niet veel meer dan 4000 euro gevraagd.

Die salarisrange is waarschijnlijk echt; waarschijnlijk is er gewoon budget, en tenzij ze andere kandidaten hebben voor de functie denk ik dat je een goede kans maakt.

Mijn voorspelling is, ze gaan het "bespreken", vervolgens krijg je te horen dat ze met moeite 4250 hebben kunnen lospeuteren, en doen alsof die 500 bruto bovenop hun eerste aanbod een enorme aderlating is. Omdat jij ook uitkijkt naar die functie, en je na een paar dagen onzekerder voelt, ga je er mee akkoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:17
Exact wat hierboven beschreven wordt. Laat je niet gek maken door een sales director/directeur die z’n zaakjes niet voor elkaar lijkt te hebben, het kan ook een tactiek zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El_Bandito
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:37:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dat ook wel relevant.

[...]

Natuurlijk, die sales director dacht dat hij volledige vrijheid had met jou te onderhandelen. Ze weten je huidige functie, ze kunnen waarschijnlijk in de CAO-tabellen opzoeken wat je nu verdient. De standaardstrategie is dan om daar iets boven te gaan zitten, zodat je een stap kunt maken, maar niet te veel.

HR heeft je "lekker" gemaakt met een salarisrange, waardoor jouw verwachting aan de hoge kant van die range is. Dat is een strategische fout van ze. Als ze niets hadden gezegd had jij waarschijnlijk niet veel meer dan 4000 euro gevraagd.

Die salarisrange is waarschijnlijk echt; waarschijnlijk is er gewoon budget, en tenzij ze andere kandidaten hebben voor de functie denk ik dat je een goede kans maakt.

Mijn voorspelling is, ze gaan het "bespreken", vervolgens krijg je te horen dat ze met moeite 4250 hebben kunnen lospeuteren, en doen alsof die 500 bruto bovenop hun eerste aanbod een enorme aderlating is. Omdat jij ook uitkijkt naar die functie, en je na een paar dagen onzekerder voelt, ga je er mee akkoord.
Er is een enorme overlap: veel ervaring met support, bergen ervaring in applicatiebeheer en daarnaast security. Allemaal aspecten die zij zéér waarderen en mij daarom graag willen hebben.

CAO tabellen hebben ze niet zoveel aan. Zij weten niet in welke schaal ik zit. Vanaf schaal 8/9 kom je al in de buurt van 4000.

Als jouw voorspelling correct is, en dat is mijn verwachting ook, dan kan ik nog wel nadenken over 4250. Maar ik moet daar nog steeds goed over nadenken. Want zoals gezegd, hebben ze mij eigenlijk tegen het zere been gestoten met hun 3750. Heb steeds meer de neiging het helemaal af te kappen. Maar ik wacht maandag even af.

• champion16
  • Laatst online: 11-09 10:43
El_Bandito schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:17:
[...]
Er is een enorme overlap: veel ervaring met support, bergen ervaring in applicatiebeheer en daarnaast security. Allemaal aspecten die zij zéér waarderen en mij daarom graag willen hebben.

CAO tabellen hebben ze niet zoveel aan. Zij weten niet in welke schaal ik zit. Vanaf schaal 8/9 kom je al in de buurt van 4000.

Als jouw voorspelling correct is, en dat is mijn verwachting ook, dan kan ik nog wel nadenken over 4250. Maar ik moet daar nog steeds goed over nadenken. Want zoals gezegd, hebben ze mij eigenlijk tegen het zere been gestoten met hun 3750. Heb steeds meer de neiging het helemaal af te kappen. Maar ik wacht maandag even af.
Als er echt zoveel overlap is en ze je mede daardoor willen hebben dan zou ik mij met 10 jaar werkervaring inderdaad niet laten afschepen met 37-4200.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:52
Want zoals gezegd, hebben ze mij eigenlijk tegen het zere been gestoten met hun 3750. Heb steeds meer de neiging het helemaal af te kappen. Maar ik wacht maandag even af.
Ik zou het ook niet te persoonlijk opnemen; onderhandelen is gewoon een spel, en zeker bij iemand met een salesfunctie is het waarschijnlijk een reflex om af te dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens met above, lekker kijken waarmee ze terugkomen, maar dit gaat wel over jouw extra centen, en 300 meer op maandbasis kun je veel leuke dingen voor doen.
Wat dat betreft kun je het beter hard spelen, niet meteen al bij de eerste stap lager inzetten (4750 -> 4500) want nu pakt hij dat als startpunt, en gaat ie daaronder zitten... Laat maar lekker even sudderen dat ze 'veel' moeten betalen, en kijk vast verder rond. Een bakkie koffie en een gezellige babbel is vrij goedkoop te halen ;) (daarnaast is het best geinig als je je toevallig laat vallen dat een andere aanbieding je wel die 4500 gaat bieden... )

[ Voor 10% gewijzigd door FreezeXJ op 24-09-2022 16:53 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:58
Als hij inderdaad ter plekke iets verzon heeft hij waarschijnlijk gewoon "een prijsje afgeschoten". Zou dat niet te persoonlijk opvatten, het gaat om een zakelijke onderhandeling, natuurlijk gaat hij niet heel hoog inzetten als jij hem voor het blok zet.

Voor de toekomst zou je af en toe in de gesprekken, zowel met HR en voordat de sales dir een bod had gedaan kunnen laten doorschemeren dat je wel een bod verwacht in de top van die range. Dan wordt het voor beide partijen alweer duidelijker en krijg je geen " belediging" over je heen.

Gezien hr je heeft teruggebeld denk ik trouwens dat het een oprechte fout was.

Ik zou tekenen als ze 4500 bieden. Daaronder niet, je hebt duidelijk je redenen aangegeven en daar moeten ze maar naar luisteren. Niet luisteren is een andere kandidaat zoeken.

En bevalt het uiteindelijk niet kan je na een jaar weer verder kijken of terug je oude baan in

[ Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 25-09-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabanavelt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:31
Ik zou de emotie niet te hoog tij laten vieren. Als het je echt een leuke baan lijkt en ze hebben nu al over een ruime vooruitgang tov je huidige maandsalaris en vermoedelijk gaan ze daar dan ook nog weer flink boven zitten. Tja, natuurlijk je huidige voorwaarden (vakantiedagen etc) afzetten tegen je nieuwe voorwaarden, maar als ze 40% tot 50% meer bieden dan je huidige baan, lijkt het mij een mooie stap. Misschien iets vastleggen waardoor je een (half) jaar weer een bepaald percentage omhoog kan.
Tevredenheid is ook een groot goed en met name het plezier en de uitdaging bij de nieuwe job is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
ChrisM schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:53:
Voor de volgende keer, en ook voor mensen die dit later terug lezen: het is al genoemd, maar altijd zelf eerst het bedrag noemen. Laat de ander maar vanuit daar redeneren, ipv dat jij uit moet leggen waarom je naar jouw bedrag toe wil. Dit wordt, zoals eerder genoemd, ankeren genoemd. Je ankert het bedrag in de hersenen van de ander.

Zie bijv https://www.deondernemer....d-moet-uitbrengen~2319107, halverwege die link gaat het ook over salaris onderhandeling.
Dit dit dit dit.

Ik heb bij mijn huidige baan het eerste aanbod gedaan. Dat is zonder morren, tegenbod o.i.d. geaccepteerd. Ergo: te laag. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De sales director probeert op jouw gevoel in te spelen door te zeggen dat jullie goede gesprekken hebben gehad en dat ze dat er niet onder willen laten lijden.
Pas op dat je daar niet al te vatbaar voor bent, want het is gewoon een onderhandeling die gaande is.

Je hebt een bedrag in je hoofd en genoemd. Je bent tijdens het gesprek van 4.750 al terug gezakt naar 4.500 euro. Als je nu nog verder zakt naar 4.250 euro, dan doe jij jezelf echt te kort (je bent dan meer dan 10% gezakt!). Houd stug vast aan die 4.250 euro. Een beetje vasthoudendheid kan ook geen kwaad. En als je ballen hebt en het hard durft te spelen: Ga terug naar je initiële openingsbod van 4.750. Zeg dat je er thuis nog eens rustig over hebt zitten nadenken en dat dit bedrag voor jou echt het minimum is. Een nee heb je, een ja kan je krijgen. En anders ook aangeven dat JIJ het zonde vindt, dat jullie er financieel niet uitkomen ondanks alle goede en fijne gesprekken die jullie hebben gehad.
Ga niet onderbouwen waarom jij vindt dat je "meer" moet verdienen, want alle onderbouwingen zijn onderuit te halen en voor je het weet moet jij je weer gaan verdedigen waarom jij vindt dat jij X waard bent.

The party has begon! Good luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:17
Door hem een bod te laten doen riskeer je gewoon dat dit bod te laag is. Je doet dat doordat je hoopt dat hij een hoger bod doet dan jij in je hoofd hebt, maar dan heb je ook het risico dat hij dus een lager bod doet dan jij in je hoofd hebt. Misschien wist hij écht niet van die range.

Dus laat je niet uit het veld slaan. Dit is simpelweg de kern van zijn functie: marges vergroten. Hij zal heus niet bewust zwaar onderbieden als hij weet dat al getallen van 5k zijn genoemd. Hij laat je al zakken van 4750 naar 4500. Levert hem op jaarbasis toch mooi 3000 euro op (en dan komt de besparing op vakantiegeld en werkgeverslasten daar nog bij).

Dit is onderhandelen. Trek het je niet te persoonlijk aan, gaat enkel over geld. Streep in het zand (EUR 4500, of wat je dan ook acceptabel vindt) en tot daar ga je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58
[...]
Want zoals gezegd, hebben ze mij eigenlijk tegen het zere been gestoten met hun 3750. Heb steeds meer de neiging het helemaal af te kappen. Maar ik wacht maandag even af.
In deze, en je vorige gesprekken zie ik erg veel emotie, zoals ook al door anderen is opgevallen.

Of je "leuke gesprekken" hebt of dat een bod je "tegen het zere been stoten" zou echt niks uit moeten maken in de arbeidsvoorwaarden onderhandelingen.
De leuke gesprekken en de emotie zijn prima en waardevol in je werk met je collega's, maar arbeidsvoorwaarden zijn zakelijke onderhandelingen met de HR afdeling. De HR mensen worden niet je collega's.

Daarom is het ook zo goed dat je van tevoren (zonder beïnvloeding door deze HR Director en medewerkers) al na hebt gedacht over wat je wil en waarom. Hou vast aan je eigen inschatting en argumentatie, en laat je niet uit het veld slaan door deze HR mensen.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El_Bandito
Even een update'je na wat drukke dagen en een lang weekend weg:

Lang verhaal kort, ze vonden mijn bod van 4500 érg hoog en onrealistisch. Maar ze gaven aan dat er intern miscommunicatie is ontstaan. Ze gaven het niet direct toe: maar alles zegt mij dat de recruiter die de salarisindicatie van 3000 tot 5000 euro gaf heeft geblunderd. Anyway, 5000 voor die functie is gewoon ook bizar veel. Hoe dan ook, ze deden een tegenbod van 4250 waar ik mee kan leven.

Maar nu komt het: dat is wel op voorwaarde dat ik een middagje met ze meeloop om te kijken of ik het leuk vind, maar ook dat zij beter weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Toen ik vroeg of dat niet nodig is of ik akkoord ging met het eerste aanbod van 3750, zeiden ze "dat klopt". Gaf me enigszins een raar gevoel, maar ik wilde het idee om een dagje mee te lopen zelf al opperen. Win-win, lijkt me zo.

Morgenmiddag loop ik een middag mee. Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-09 14:34
Vreemde gang van zaken. 4500 is érg hoog volgens het bedrijf maar 250 euro per maand minder vinden ze een prima tegenbod. En een middagje meelopen kan je mogelijk 500 euro in de maand schelen. Ik vraag mij af hoe je in de toekomst beoordeeld gaat worden en/of loonsverhoging gaat krijgen. Maak daar goede afspraken over mocht je gaan tekenen is mijn advies.

Desalniettemin hoop ik dat je het leuk vindt en er een nieuwe baan aan over houdt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

El_Bandito schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:10:
Even een update'je na wat drukke dagen en een lang weekend weg:

Lang verhaal kort, ze vonden mijn bod van 4500 érg hoog en onrealistisch. Maar ze gaven aan dat er intern miscommunicatie is ontstaan. Ze gaven het niet direct toe: maar alles zegt mij dat de recruiter die de salarisindicatie van 3000 tot 5000 euro gaf heeft geblunderd. Anyway, 5000 voor die functie is gewoon ook bizar veel. Hoe dan ook, ze deden een tegenbod van 4250 waar ik mee kan leven.

Maar nu komt het: dat is wel op voorwaarde dat ik een middagje met ze meeloop om te kijken of ik het leuk vind, maar ook dat zij beter weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Toen ik vroeg of dat niet nodig is of ik akkoord ging met het eerste aanbod van 3750, zeiden ze "dat klopt". Gaf me enigszins een raar gevoel, maar ik wilde het idee om een dagje mee te lopen zelf al opperen. Win-win, lijkt me zo.

Morgenmiddag loop ik een middag mee. Ben benieuwd.
€4500 is erg hoog en onrealistisch, maar €4250 is prima? Raar verhaal. Zit je met €4250 aan je plafond of is er ruimte om te groeien? Hoe zit het met de stand-by uren qua vergoeding?

Vergeet ook niet dat je een enorme berg vakantie inlevert, en je er qua salaris dus eigenlijk niet op vooruit gaat. Je werkdruk wordt ook nog eens een heel stuk hoger.

Samengevat, het lijkt een slechte deal voor jou en een goede deal voor de baas.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je het bedrag mooi vindt, het werk leuk en het bedrijf verder prima vindt, dan ga je er toch gewoon voor? Dat dit raar verliep ben je zo vergeten en dat hoeft helemaal niet typerend voor het bedrijf te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:07
Dit is toch puur onderhandelen? Openingsbod wordt standaard afgeschoten en je krijgt een tegenaanbod. Die kan je dan accepteren of weer ergens een tussenweg vinden. Dus bijv. 4375 --> let's meet in the middle! Niet anders als wanneer je een huis of auto koopt.

Meeste mensen zijn te terughoudend om echt te gaan onderhandelen, maar vergeet niet... ze hebben jou nodig/willen jou om hun werk op te lossen. Pas dus ook omdenken toe, wat is jouw tijd jou waard dus wat moeten ze jou betalen zodat jij jouw eigen tijd opoffert om hun problemen op te lossen.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
Het is al een beetje gezegd, maar je zat met een sales director he. Het verhaal klinkt ook echt als het typische keukenverkoper verhaal. Kan echt niet bla bla, moet overleggen met de baas bla bla, nou vooruit bij hoge uitzondering een heel klein beetje naar je toe bewegen, maar kan eigenlijk niet bla bla.

Zoals al aangegeven, het is een aparte gang van zaken en het verschil tussen 4250 en 4500 is nou echt niet zo enorm. Het dagje meelopen is wel apart want je hebt neem ik aan een maand proeftijd. Voor jezelf is dat wel beter denk ik om even echt te kijken of de stap wel juist is, maar vanuit hen gezien snap ik hem niet zo. Behalve natuurlijk dat ze na een halve dag meelopen gaan zeggen, tja we vinden je toch geen 4250 maar 3750 waard. Trap daar aub niet in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Probeer tijdens uw meeloopdag uit te vinden of ze daar met treden en schalen werken en hoe deze worden gewaardeerd.

Zo ben ik jarenlang door mijn manager voor gehouden je verdient genoeg als er treden en schalen door de bond worden goed gekeurd dan ga je vanzelf met terugwerkende kracht er op voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:35
Sowieso is een dag meelopen in de IT niks waard, die 1 tot 2 maanden proeftijd is vaak al te kort om echt te zien wat iemand in zijn mars heeft. Het is niet zoals in een kledingzaak dat je binnen paar uurtjes ingewerkt bent en op volle kracht meedraait.

De eerste week bij een nieuwe werkgever gaat vaak al in zijn geheel op aan toegang krijgen tot systemen, het opzetten van je laptop etc... Als je enkel letterlijk "mee loopt" en wellicht adhoc op iemand zijn laptop wat code moet tikken, dan lijkt het me meer op een "assessment" ipv echt meelopen/meedraaien. En die assessments zijn vaak ook waardeloos om te kijken hoe iemand het echt doet met het normale werk in plaats van een list kunnen reversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:49
Hatsjoe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:04:
Sowieso is een dag meelopen in de IT niks waard, die 1 tot 2 maanden proeftijd is vaak al te kort om echt te zien wat iemand in zijn mars heeft. Het is niet zoals in een kledingzaak dat je binnen paar uurtjes ingewerkt bent en op volle kracht meedraait.

De eerste week bij een nieuwe werkgever gaat vaak al in zijn geheel op aan toegang krijgen tot systemen, het opzetten van je laptop etc... Als je enkel letterlijk "mee loopt" en wellicht adhoc op iemand zijn laptop wat code moet tikken, dan lijkt het me meer op een "assessment" ipv echt meelopen/meedraaien. En die assessments zijn vaak ook waardeloos om te kijken hoe iemand het echt doet met het normale werk in plaats van een list kunnen reversen.
Wmb gaat meelopen ook vaak meer om sfeer proeven, wat mensen leren kennen en een beter idee krijgen van wat een bedrijf doet. Het is voor het bedrijf inderdaad moeilijk om in 1 middag/dag een beeld te krijgen van iemands kennis. Maar als sollicitant merk je echt wel binnen een dag of je een goed of een slecht gevoel krijgt bij zo'n bedrijf, en daar zit denk ik ook echt de waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:35
Corrit schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Wmb gaat meelopen ook vaak meer om sfeer proeven, wat mensen leren kennen en een beter idee krijgen van wat een bedrijf doet. Het is voor het bedrijf inderdaad moeilijk om in 1 middag/dag een beeld te krijgen van iemands kennis. Maar als sollicitant merk je echt wel binnen een dag of je een goed of een slecht gevoel krijgt bij zo'n bedrijf, en daar zit denk ik ook echt de waarde.
Precies, wat het dus nog gekker maakt dat het bedrijf dit wilt. Je gaat de hoogte van het salaris niet laten afhangen van iemand zijn persoonlijkheid, maar van zijn kennis en kunde. Een salaris van 3750 is het niet bij nodig om "de sfeer te proeven" maar bij 4250 ineens wel?

Dit is een mooie kans voor de TS om een beeld te krijgen of dit het soort bedrijf is waar TS wilt werken. Hopelijk de baan nog niet opgezegd bij de huidige werkgever. Mijn gevoel zegt dat dit hem niet gaat worden, en ikzelf zou al lang al afgehaakt zijn. Mijn nekharen gaan overeind staan van het handelen en de houding van die sales pipo.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• El_Bandito
Corrit schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Meeloopmiddag was geweldig. Ging inderdaad om de sfeer van het bedrijf proeven. Mensen spreken. Werksfeer proeven. Was als een kerst op de taart. Het goede gevoel dat ik bij het bedrijf had uit de gesprekken werd nu alleen maar bevestigd. Ik ga het doen. Ontvang deze week het contract :)

[ Voor 60% gewijzigd door El_Bandito op 04-10-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Goed om te horen! Succes en fijn dat het goed is afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 12:39
Met veel plezier dit topic doorgelezen! Succes met je nieuwe baan en bedankt voor het delen van dir verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
El_Bandito schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:13:
[...]

Meeloopmiddag was geweldig. Ging inderdaad om de sfeer van het bedrijf proeven. Mensen spreken. Werksfeer proeven. Was als een kerst op de taart. Het goede gevoel dat ik bij het bedrijf had uit de gesprekken werd nu alleen maar bevestigd. Ik ga het doen. Ontvang deze week het contract :)
Veel plezier en succes bij je nieuwe baan! Ik zou wel even het traject en de gesprekken in je achterhoofd houden.. bv tijdens je proefperiode om te kijken of er eventueel meer red flags zijn of dit dat een incident was. Maar vooral veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
En je hebt in dit hele traject de auto dus niet meegenomen? Of krijg je die erbij voor dat bedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El_Bandito
Auto is niet nodig voor mijn functie en hoeft voor mij ook niet. Doe feitelijk alles op de motor. Dus niet nodig voor mij :)

Thanks allemaal voor de ideeën, tips en goede wensen! _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door El_Bandito op 06-10-2022 00:19 ]

Pagina: 1