Dakgoot lek, waar ligt de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:58
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar want onafhankelijke blikken op de situatie rondom mijn dakgoot.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe duidelijk wil je het hebben? Tussen de beide gootdelen zit gewoon een kier, je kijkt er zo tussendoor. En ja, als je er doorheen kunt kijken kan er ook water doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Irhqj_fDyePKPPiBCoFW26KqQ2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CsqtNnWogcRb4KGsPQqkv9gY.png?f=fotoalbum_large

• HansAnders07

[ Voor 4% gewijzigd door HansAnders07 op 28-09-2022 11:36 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:40

MsG

Forumzwerver

Als de aansluiting nooit goed is geweest is het wel interessant dat het nu pas lekt lijkt me? Zonder foto's van een oude situatie ga je natuurlijk nooit duidelijkheid krijgen of het inderdaad nooit goed was, of dat het is versleten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Lijkt ook op een krimpscheur. Hoe zit het met expansiestukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nu is een oude dakgoot lastig solderen, maar je ziet dat de goot is aangeschraapt voor het solderen. Ik gok dat er te veel spanning op de verbinding heeft gestaan en daarom is hij ook losgekomen.

Verder is de bak verkeerdom gezet: als het water van rechts naar links richting de pijp stroomt had jouw goot buitenom moeten zitten.

Gewoon beetje bijbuigen, schoonvijlen, schrapen en opnieuw hardsolderen. Eventueel eerst even aan elkaar vastpoppen.

Wise enough to play the fool

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Ik zou de buren voorstellen dat ze eerst die scheur laten fixen, als het dan nog lekt dat jij je goot dan laat vervangen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:36
Dit is een interessant probleem. Zou te zien heeft de zwart werkende loodgieter het niet goed gedaan (we mogen het wel broddelwerk noemen).

De loodgieter moet weten als je met nieuw en oud lood gaat solderen dat dat extra lastig is, soms onmogelijk.

Alleen omdat die loodgieter zwart werkt, is het eigenlijk geen partij in de discussie. Ik denk dat je buren aansprakelijk moet stellen. Recent bij mij in de buurt, was er een badkamer gigantisch gaan lekken en die aannemer liep gewoon lachend weg, want het was zwart - dus geen enkele poot om op te staan.

BTW - een dakgoot is echt niet op na 20 jaar :-) Die van mij heeft er 50 jaar opgelegen.

[ Voor 7% gewijzigd door UTMachine op 22-09-2022 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:53
Dit is broddelwerk: aan de onderkant zit valt jouw goot op die van de buren terwijl bij de gescheurde opstaande rand jouw goot weer buiten de goot van de buren valt.
Zelfs als amateur zou ik dit beter kunnen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:29

pietje63

RTFM

Ik zou bij zijn baas vragen wat er moet gebeuren (en wat daar de kosten voor zijn), als die ook zegt dat het brobbelwerk is, kun je dat met hem delen. Niet gaan dreigen (want dat mag niet), maar zie het als een goede second opinion.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:22
ik zou ter plaatse van de regenpijpdoorvoer door een WIT-werkende loodgieter een nieuw stuk plaatsen van 50cm breed. en de kosten 50/50 met de buren delen.

Jouw goot ziet er nog prima uit, zonde om deze helemaal te vervangen.
Maat met 5mm overlap valt er weinig meer te repareren aan de goot, zeker omdat er nu ook kitresten bij gekomen zijn.

Of zelfs mogelijk beiden een eigen regenpijpdoorvoer met een krimpstuk/eindschotjes op de erfgrens.
Dan kan het ook niet scheuren door uitzetting.
Onder de goot beide pijpen met een broekstuk weer in een regenpijp laten lopen.

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
FRANQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:21:
ik zou ter plaatse van de regenpijpdoorvoer door een WIT-werkende loodgieter een nieuw stuk plaatsen van 50cm breed. en de kosten 50/50 met de buren delen.

Jouw goot ziet er nog prima uit, zonde om deze helemaal te vervangen.
Maat met 5mm overlap valt er weinig meer te repareren aan de goot, zeker omdat er nu ook kitresten bij gekomen zijn.

Of zelfs mogelijk beiden een eigen regenpijpdoorvoer met een krimpstuk/eindschotjes op de erfgrens.
Dan kan het ook niet scheuren door uitzetting.
Onder de goot beide pijpen met een broekstuk weer in een regenpijp laten lopen.
Wat maakt dat uit? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 12:30

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Zodat je bij problemen het bedrijf aansprakelijk kunnen stellen en dat je niet de relatie met je buren op spanning zet, omdat die persoon die het werk zwart heeft gedaan zijn handen er vanaf trekt en je juridisch geen poot hebt om op te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Point.Flare op 22-09-2022 09:34 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Kitten in een goot is een lapmiddel.
Dit is gewoon niet goed schoon geschuurd en gesoldeerd.
Ik zou de buren laten weten dat zij verantwoordelijk zijn voor de lekkage. Voor de goot vernieuwd werd lekte die daar waarschijnlijk niet.

Please state the nature of the technical emergency

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Point.Flare schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:33:
[...]

Zodat je bij problemen het bedrijf aansprakelijk kunnen stellen en dat je niet de relatie met je buren op spanning zet, omdat die persoon die het werk zwart heeft gedaan zijn handen er vanaf trekt en je juridisch geen poot hebt om op te staan.
Of je doet wat onderzoek naar de beuner die komt beunen. Voorkomt dit gezeur ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 23:51
Point.Flare schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:33:
[...]

Dat is zeker het geval,

TS heeft twee opties. Eigen loodgieter die deel repareer en 50/50 kosten deelt.
Je bent afhankelijk van de buren of ze mee willen betalen.

Andere optie is rechtsbijstand te bellen. TS wordt op kosten gejaagd door een klusjes man die zwart bijverdient en natuurlijk zijn fouten niet wil erkennen dat zal een hoop geld gaan kosten voor hem. En dus niet verzekerd.
Hij heeft na onderzoek door twee onafhankelijke partijen, kunnen constateren dat zijn dakgoot geen probleem is maar de aansluiting van de nieuw geplaatste dakgoot.

Ts is hierin benadeeld en wordt op kosten gejaagd. Reparatie wil hierom verhalen op de veroorzakers.

Normaal gesproken het bedrijf dat de schade veroorzaakt in dit geval ivm zwart werker. De buren zelf.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• HansAnders07

• GrooV
  • Laatst online: 20-05 00:30
Ik zou het wel netjes oplossen ipv dreigen met rechtsbijstand. Die dakgoot maken zijn de kosten ook niet mocht het daar op uitkomen

Zinkwerk gaat zeker wel even mee maar kan ook gaan krimpen of uitzetten. Als er bijvoorbeeld blad in blijft liggen en het water in de goot bevriest kan dit wel degelijk voor problemen zorgen. Er in staan moet kunnen, dakdekkers zetten bijv. ook de ladder in de goot mits deze uiteraard goed vast zit en niet leunt op een soldering

Maar even voor de duidelijkheid, die pijp zit precies op de erfgrens? Is nu links of rechts daar van van de buren?

Want als rechts van de goot jouw deel is dan is het gewoon van jou en dien jij het op te lossen. Desnoods met de vorige eigenaren in gesprek gaan over verborgen gebreken maar het is het rechtse deel wat lekt.

Wie er toendertijd de goot heeft vervangen doet er niet toe, rechts van de pijp zit het probleem. Van wie dat is die moet het oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-05 09:35
Och, als je het voorste deel van de bodem ziet, dan is dat redelijk gesoldeerd, in ieder geval niet door een amateur die het nooit eerder gedaan heeft. Op het achterste deel van de bodem ligt dan weer een hele plas soldeertin, wat erop wijst dat hij tijdens het solderen de opstaande achterkant al niet goed dicht kreeg, waardoor de soldeertin op de bodem valt, wat je vervolgens verdeelt door het warm te maken. Het feit dat geprobeerd is een en ander te herstellen met kit geeft dan weer aan dat geen echte prof is, soldeer er dan gewoon een nieuw plaatje in, dat kost je een half uurtje en je staat toch al op de ladder...
Je kunt er heel veel drukte om gaan maken, maar ik denk dat gelijk hebben en gelijk krijgen in dit geval niet hetzelfde is.
Oftewel: bel een andere loodgieter om er een stukje in te solderen, ga naar de buurman, drink een biertje en deel de rekening...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• HansAnders07

[ Voor 3% gewijzigd door HansAnders07 op 28-09-2022 11:35 ]

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 23:19
Stel voor dat de buren een gerenommeerd bedrijf laat komen, heeft zij ook een second opinion. Of kies er samen 1 uit. Want nu worden jullie het niet eens. Bel desnoods samen, zodat je weet wat er gezegd wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je buren hebben hun goot vervangen. Die van jou is ook al 20 jaar oud. Je hebt inmiddels al 2 loodgieters over de vloer gehad, een dossier bij de rechtsbijstand gestart, een topic op Tweakers, meerdere keren telefonisch met de rechtsbijstand gebeld, de relatie met de buren wat op scherp gesteld. Ik snap dat niet..

Huur zelf iemand in die het gewoon oplost voor je. Daar hoeft waarschijnlijk niet eens de hele goot voor vervangen te worden, maar alleen die overgang.

Het is oude meuk en op een gegeven moment vervangt iemand dat. Of diegene dat zwart, wit of paars laat doen, dat is aan hen. Dit had vast netter gedaan kunnen worden, maar dat is het niet. Dat is nou eenmaal die situatie die er nu ligt. Als de boel door jouw loodgieter gerepareerd is kun je nog 1x aan je buren vragen of ze de helft willen meebetalen. Zo niet, jammer dan. Case closed en blik vooruit.

• GrooV
  • Laatst online: 20-05 00:30
HansAnders07 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:14:
[...]

Ik ga niet dreigen, wil het ook netjes oplossen maar ik wil dan eerst wel een compromis sluiten. Zeker als de schuld niet bij mij ligt vind ik het van de zotte om mee te gaan betalen. De hele houding van: jouw dakgoot is het probleem, die van ons is helemaal nieuw dus jij lost het probleem maar op, vind ik storend in deze.

Ja de regenpijp zit op de erfgrens, verdwijnt daar onder in een muur waar het riool onder zit. Het deel links is van mij, rechts is van de buren. Als de schade echt zichtbaar bij mij lag had ik het ook zonder problemen op me genomen.
[...]

Die kit is later toegevoegd door de loodgieter van de buren als zijnde noodreparatie aan onze kant, met de boodschap aan ons dat onze dakgoot vervangen moest worden want versleten, dit heb ik natuurlijk zelf ook even laten onderzoeken. Ik twijfel verder ook niet aan de expertise van deze loodgieter want aan de voorzijde heb ik alles ook na laten kijken en dit zit wel gewoon allemaal goed.

Dit nieuwe stukje erin zetten was ook de geboden oplossing door onze loodgieter als hij het zou gaan herstellen. Maar ik ga geen opdracht geven voor reparaties aan hun kant.
Dan is het toch simpel?

Hoi buren, het lek zit bij jullie. Groeten Buurman.

Alle reparaties aan de gezamenlijke pijp of aan jou deel moeten ze toestemming hebben van jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 08:26
eLScha schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:34:
Je buren hebben hun goot vervangen. Die van jou is ook al 20 jaar oud. Je hebt inmiddels al 2 loodgieters over de vloer gehad, een dossier bij de rechtsbijstand gestart, een topic op Tweakers, meerdere keren telefonisch met de rechtsbijstand gebeld, de relatie met de buren wat op scherp gesteld. Ik snap dat niet..

Huur zelf iemand in die het gewoon oplost voor je. Daar hoeft waarschijnlijk niet eens de hele goot voor vervangen te worden, maar alleen die overgang.

Het is oude meuk en op een gegeven moment vervangt iemand dat. Of diegene dat zwart, wit of paars laat doen, dat is aan hen. Dit had vast netter gedaan kunnen worden, maar dat is het niet. Dat is nou eenmaal die situatie die er nu ligt. Als de boel door jouw loodgieter gerepareerd is kun je nog 1x aan je buren vragen of ze de helft willen meebetalen. Zo niet, jammer dan. Case closed en blik vooruit.
Ik vind dit persoonlijk altijd wel makkelijk roepen. Enerzijds heb je qua conflict gelijk, maar om nu altijd maar de zooi van een ander op te lossen gaat ook ver. Waarom zou TS een paar 100 euro betalen voor een lekkende dakgoot die A. niet door hem veroorzaakt is en B. niet zodanig oud is dat het vervangen moet worden. Maar ondertussen wel last heeft van de lekkage. Blijkbaar neemt de buurvrouw ook stelling in, die kan ook denken van ik heb aan de dakgoot laten rommelen, de buurman heeft er last van, laat ik het goed oplossen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:47
Probleem zit duidelijk in de overgang tussen de dakgoten. Aangezien de dakgoot niet ergens in het midden is gaan lekken, is het probleem niet ontstaan door een oude dakgoot. Oftewel die loodgieter moet die overgang gewoon fatsoenlijk maken. Dat onderop de rechtse dakgoot over de linkse heengaat (zoals het ook moet), maar aan de zijkant juist precies andersom ligt geeft al aan dat dat niet goed is gemaakt. Naar mijn idee heeft die loodigieter in eerste instantie de boel al niet passend gekregen, heeft toen maar als noodoplossing veel soldeer gebruikt. Die zijkant heeft gewoon nooit goed gezeten en daar krijg je nu last van.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stoofie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:55:
Och, als je het voorste deel van de bodem ziet, dan is dat redelijk gesoldeerd, in ieder geval niet door een amateur die het nooit eerder gedaan heeft. Op het achterste deel van de bodem ligt dan weer een hele plas soldeertin, wat erop wijst dat hij tijdens het solderen de opstaande achterkant al niet goed dicht kreeg, waardoor de soldeertin op de bodem valt, wat je vervolgens verdeelt door het warm te maken. Het feit dat geprobeerd is een en ander te herstellen met kit geeft dan weer aan dat geen echte prof is,
ik denk eigenlijk dat het is ingescheurd bij het verwijderen van de goot en waarschijnlijk geen materiaal, kennis of zin had om het goed te fixen :+ ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de overige soldeernaden eruit zien.
Oftewel: bel een andere loodgieter om er een stukje in te solderen, ga naar de buurman, drink een biertje en deel de rekening...
helemaal eens, soms kan je beter je verlies nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:25

AMDFreak

Intel is zo..

Waarom gelijk de rechtsbijstand inschakelen, het zijn toch gewoon je buren?

Preventief vervangen is toch ook geen raar idee? Zeker als andere mensen in het rijtje het hebben gedaan.
Zal ongetwijfeld duurder zijn. Maar een goede buur vind ik ook wat waard, dan een zeikerd.
Want met dit gebakkelei wordt het probleem niet opgelost.

Ieder z'n ding.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07

[ Voor 9% gewijzigd door HansAnders07 op 28-09-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik neem aan dat zowel de buren als de aannemer in kwestie een aansprakelijkheidsverzekering hebben?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:33
na ben ik vrij technisch maar ik snap niet hou je dit voor elkaar krijgt.
kijk een goot niet helemaal passend krijgen kan gebeuren soms.
maar daar zijn tal van oplosingen voor. zoals een flexibele overgang.
of een eindstuk en dubbele afvoer. maar goed dat is wel wat lastiger.
je moet in jouw geval immers de muur in. en het is geen porum.
lang verhaal kort flexibel krimpstuk had een mooije oplsiing geweest.
en gewoon goed kaal slijpen met slijptol. 9 van de 10 keer voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Zet er een scheidingsstuk in en maak je eigen afvoer. Laat de buurman de T krijgen.
Pagina: 1