Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Wij krijgen binnenkort een plat dak van 7 x 3, waarbij de korte kant bijna pal op het zuiden ligt. Geen schaduw.

Wat zou een ideale layout zijn voor een maximale opbrengst?

Ik zat zelf te denken aan 4 x 500 watt panelen in landscape, op een hoek van 20 graden.

Zijn er betere opties? Wellicht heeft iemand een tooltje waarin dit te berekenen is?

En een vervolgvraag: Is het ok om deze panelen op een Goodwe 2000-XS omvormer aan te sluiten? Deze zijn voor een kleine 400 euro te krijgen.

Groetjes, FaceDown.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
De langste panelen die je kan vinden in portrait. Zie de 550W jinkos bij winkelman.

Als je mazzel hebt passen er 6.

Tekenen met sunny design.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lunoa
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 21:58
Puur om nog een extra optie aan te dragen, waarschijnlijk wordt het lastig in de breedte.

Ikzelf heb op een plat dak van 6.50m x 3.80m twaalf panelen van 1038 x 1924 geplaatst in Oost-West opstelling onder 12° in portrait. Hierbij heb ik tussen de twee rijen en tussen de panelen en dakranden nog wat speelruimte over (ik schat in totaal ca. 80 - 100 mm).

Dus mocht je ~3.40m breedte hebben zou jij twaalf 11xx x 17xx panelen kwijt moeten kunnen in Oost-West opstelling. Wanneer je de hoek van de opstelling verder vergroot heb je nog minder breedte nodig. En misschien zijn er ook goede minder lange panelen verkrijgbaar?

Denk wel even aan de bereikbaarheid, want je bedekt (bijna) het volledige dakoppervlak.

PV: 5x APsystems DS3-L; 10x415Wp ONO/WZW 12°; Totaal 4150 Wp /// BEV: BYD Atto 3 Design Skiing White