dikte cement dekvloer

Pagina: 1
Acties:

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-04 21:28
Hoi iedereen,

ik heb een ruimte die met 10x10 tegeltjes is betegeld en waar bij de voordeur een mat verzonken in de vloer ligt. Die mat is aardig verrot en ik wil daarom dit stukje van ongeveer 2 vierkante meter ook betegelen. De verdieping waar de mat in de vloer ligt is ongeveer 1,8 tot 2 cm.

Het leek mij handig om bijv. de eerste 1,5 cm met zandcement op te vullen, en de laatste paar millimetters met tegellijm. Nu vraag ik mij af of er nog een minimale laagdiktet voor de zandcement geldt?

• TJakeis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 15:32
Gewoon tegellijm dik smeren op zowel de vloer als de tegel (double buttering of zoiets is de term). Sommige tegellijmen kan je tamelijk dik gebruiken. Kam met brede vertanding gebruiken.

• T-T
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

T-T

15 mm zandcement is erg weinig.
Ik zou het met egaline doen.

Of zoals hierboven benoemd wordt. Gewoon met tegellijm

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Ik dacht dat zandcement normaal 5cm is minimaal.
Maar als je nu 1,8cm diepte hebt, tegel is 1cm dik, dan heb je nog 8mm voor de lijm.
Met een lijmkam met grote tanden die je goed recht gebruikt op tegel en vloer krijg je dat wel opgevuld; laagje egaline maakt het wel dunner en dat is eenvoudiger tegelen. Vergeet niet te primeren voor goeie hechting.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-04 21:28
Dank voor jullie reacties! De 2 cm dikte is wat opgevuld moet worden, dus daar moeten de tegels nog bovenop. Kan het technisch wel, een laagje van 10 a 15 mm zandcement? Wat zou het bezwaar hiervan zijn? Zandcement is veel goedkoper dan tegellijm, dus het goedkoopst is om de eerste laag met zandcement op te vullen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

john7119 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:12:
Dank voor jullie reacties! De 2 cm dikte is wat opgevuld moet worden, dus daar moeten de tegels nog bovenop. Kan het technisch wel, een laagje van 10 a 15 mm zandcement? Wat zou het bezwaar hiervan zijn? Zandcement is veel goedkoper dan tegellijm, dus het goedkoopst is om de eerste laag met zandcement op te vullen.
Dat kan prima, dat 30-50mm gebruikelijk is zegt niet dat het niet kan. Je hebt het trouwens ook over kleine opervlakte.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 11:22
Ik zou het met egaline doen, is het gelijk mooi geegaliseerd.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

huppelepups schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:45:
Ik zou het met egaline doen, is het gelijk mooi geegaliseerd.
Tegels kun je in cement leggen, heb je geen egaline of lijm bij nodig.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

john7119 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:12:
Het verkruimeld dan.

Minimum dikte is daarom 5cm.

De Nederbelg !

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Hackus schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:19:
[...]

Dat kan prima, dat 30-50mm gebruikelijk is zegt niet dat het niet kan. Je hebt het trouwens ook over kleine opervlakte.
Zo dun zandcement brokkelt snel af. Dat heeft te weinig body. Afhankelijk van de tegeldikte kan je dit met 2 lagen lijm of een dikke kam redelijk oplossen

@john7119 Maar, waarom leg je niet gewoon een nieuwe schoonloopmat erin? Coral maakt bv goed matten die die dikte met gemak halen. Heb je daar geen kruipluik?

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 22-09-2022 12:15 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
De belangrijkste reden dat minimaal 3 cm wordt aangehouden is dat zo'n dun laagje sneller uitdroogt en dus niet verhard door gebrek aan vocht.
Maar als je een dag van te voren de vloer eerst goed nat maakt en vochtig houdt (let op, geen plassen water voor het aanbrengen) en na het aanbrengen de verse laag zandcement afdekt met folie dan gaat dat prima.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 22-09-2022 12:14 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Je hebt het hier over 18-20 mm incl. tegel. Met een tegel van 8mm hou je krap een centimeter over. Ga je met kam8 lijmen, dan nog veel minder. Dat vraagt om bv een plonsje egaline, maar ik zou dit met de lijm doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 11:22
Hackus schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:03:
[...]

Tegels kun je in cement leggen, heb je geen egaline of lijm bij nodig.
Het is wel makkelijker waterpas leggen als je eerst een laag egaline legt.

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:56
Paar zakjes egaline en het is wel vlak meestal.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

huppelepups schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:42:
[...]

Het is wel makkelijker waterpas leggen als je eerst een laag egaline legt.
Als je er geen ervaring mee hebt ja

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Señor Sjon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:13:
[...]

Zo dun zandcement brokkelt snel af. Dat heeft te weinig body. Afhankelijk van de tegeldikte kan je dit met 2 lagen lijm of een dikke kam redelijk oplossen
Spelen met de samenstelling, dus wat minder zand.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Señor Sjon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:13:
[...]

@john7119 Maar, waarom leg je niet gewoon een nieuwe schoonloopmat erin? Coral maakt bv goed matten die die dikte met gemak halen. Heb je daar geen kruipluik?
Dit is ook een goede optie, evt waterbestendige OBS plaat (12mm)er onder en klaar.

Pagina: 1