Vraag

• Vitruvian
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:06
Hallo beste Tweakers,

Ik heb een vraag over welke omvormer voor mijn opstelling de juiste keuze is. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen met mijn vraag.

Sinds vorige week ben ik samen met mijn vrouw de trotse eigenaren van onze eerste koopwoning. Tijdens de bouw heb ik extra zonnepanelen bij laten plaatsen. In totaal heb ik nu 16 panelen op het dak liggen van 325 Wp, wat uitkomt op een totaal van 5200 Wp. De panelen liggen op het zuiden gericht onder een hoek van 40 graden. De panelen zijn verder verdeeld over 2 strings. Een string van 9 en een string van 7.

Aan de bouwer heb toendertijd gevraagd welke omvormer ik dan zou krijgen voor 16 panelen. Dit zou dan de Growatt MIN 4200 TL-XE worden. Dit is een 1 fase omvormer. Vragen gingen via de bouwer naar de onderaannemers wat de communicatie niet bevorderd.

Ik heb toen gevraagd of een 3 fase omvormer ook mogelijk was en of dit (mogelijk) beter zou zijn dan een 1 fase omvormer in mijn geval. Hier kreeg ik eigenlijk geen antwoord op behalve dat een 3 fase omvormer geen probleem was en dat zou dan de Growatt MOD 5000TL3-X worden.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de 1 fase omvormer, dus de Growatt MIN 4200 TL-X. Echter kwam ik er van de week achter dat ik op één of andere manier toch de Growatt MOD 5000TL3-X aan de muur heb hangen.

Ik heb zelf proberen uit te zoeken wat nu de betere optie is, maar dat dat leek toch lastiger dan gedacht.
Zo heb ik bijvoorbeeld gelezen dat een kleinere omvormer vaak de betere opties is. Dit omdat de omvormer sneller opstart, efficiënter opwekt en goedkoper in aanschaf is. Al heb ik in mijn geval niet meer voor de 3 fase omvormer betaald.

De technische specificaties tussen de de omvormers geeft mij verder ook niet het antwoord wat ik zoek. Hier heb ik te weinig kennis van helaas.

Mijn vraag aan jullie is, welke omvormer is in mijn geval de beste keuze?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Wow, I don't believe!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Hoeveel strings hebben ze dat aangesloten?
Het is je niet 100% duidelijk of 7/9 het plan voor enkelfase was, en of dat nu ook toegepast is.

Op de enkelfase was er geen keus en moest het wel als 2 strings. Op de 3fase wil je eigenlijk niet dat je een string van 7/8/9 hebt, en zou 16 moeten kunnen.

Voor dit vermogen is mijn voorkeur bijna altijd 3 fase. Het is een fractie lager in efficiëntie… maar minder snel kans op terugleverproblematiek.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 21-09-2022 20:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Op mijn huidige werklocatie -14 woningen- word er tot 5925Wp (15x 395) op één fase aangesloten (45°, West)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Vitruvian
Ronald schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:43:
Hoeveel strings hebben ze dat aangesloten?
Het is je niet 100% duidelijk of 7/9 het plan voor enkelfase was, en of dat nu ook toegepast is.

Op de enkelfase was er geen keus en moest het wel als 2 strings. Op de 3fase wil je eigenlijk niet dat je een string van 7/8/9 hebt, en zou 16 moeten kunnen.

Voor dit vermogen is mijn voorkeur bijna altijd 3 fase. Het is een fractie lager in efficiëntie… maar minder snel kans op terugleverproblematiek.
Daar lijkt het wel op. Zie bijgevoegde foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VbvzO2gGNCI6SCSOa0SuLSXlnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFSyYRRtBphcJ8EDB4Ny5dcG.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee was dat als de onderste rij (7 panelen) in de schaduw komen dat de bovenste rij (9 panelen) nog door kunnen werken. Dus met twee strings. Al denk ik dat dit op zich wel meevalt. Voornamelijk in de winter
Zie foto om beetje een beeld te krijgen. Hier was de woning nog in aanbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChxgGkpGSqv3xGW4ijeWg1FDpnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kSC1khNO4m3m4cKIfqe3g18c.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het lastig wat nu de beste keuze is. Als voor een 3 fase omvormer 16 panelen op 1 string de betere keuze is dan ga ik dit zeker met de aannemer bespreken. Hopelijk geven de foto's een beter beeld voor mijn vraag. :)

Wow, I don't believe!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50
Voordeel van een 3 fase omvormer is dat wanneer de spanning te hoog wordt op 1 fase deze nog steeds aan het net levert op de overige. Maar het ziet er naar uit dat het een nieuwbouwwijk is. Dan zal de netbeheerder hier ook wel op inspringen om overal voldoende dikke kabels te hebben liggen.
Je zou de specificatie van de omvormers naast elkaar moeten leggen op gebied van minimale start spanning. De keuze voor 2 strings is met schaduwval wel te begrijpen ( onderste rij panelen komt veel eerder in de schaduw in het voor en na jaar

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
@Vitruvian in dit geval is de enige schaduw die je gaat krijgen die van het dak ten zuiden van jouw.

In dit geval zou ik het zo laten:
Schaduw over de onderkant van de hele rij beïnvloed de panelen voor belachelijkste deel tegelijk. In losse strings ga je dan “half cel” power punt gebruiken. Dit is bij volledige spanning een lagere stroom.

Als 1 string kan dat niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 13:10
Vitruvian schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:05:
Mijn idee was dat als de onderste rij (7 panelen) in de schaduw komen dat de bovenste rij (9 panelen) nog door kunnen werken. Dus met twee strings. Al denk ik dat dit op zich wel meevalt. Voornamelijk in de winter
Zie foto om beetje een beeld te krijgen. Hier was de woning nog in aanbouw.
Andersom ;)
Als de onderste rij (deels) in de schaduw komt te liggen en je hebt alles in één string aangesloten, loopt de stroom via de bypass diodes, zodat de onderste panelen geen stroom meer leveren en de bovenste 9 panelen juist door blijven werken.
Met twee strings hebben de onderste 7 panelen ook nog wat opbrengst.
Het is bij een kleinere string alleen opletten dat de spanning niet onder de minimale mppt range van de omvormer valt. Dat gaat met 7 panelen wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvian
The-Source schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:56:
Voordeel van een 3 fase omvormer is dat wanneer de spanning te hoog wordt op 1 fase deze nog steeds aan het net levert op de overige. Maar het ziet er naar uit dat het een nieuwbouwwijk is. Dan zal de netbeheerder hier ook wel op inspringen om overal voldoende dikke kabels te hebben liggen.
Je zou de specificatie van de omvormers naast elkaar moeten leggen op gebied van minimale start spanning. De keuze voor 2 strings is met schaduwval wel te begrijpen ( onderste rij panelen komt veel eerder in de schaduw in het voor en na jaar
Daar ga ik ook vanuit. Zou anders wel balen zijn als dit niet zo was bij een nieuwbouwwijk.
Het naast elkaar leggen van de specificaties heb ik gedaan maar daar word ik niet echt wijzer van.
Ronald schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:12:
@Vitruvian in dit geval is de enige schaduw die je gaat krijgen die van het dak ten zuiden van jouw.

In dit geval zou ik het zo laten:
Schaduw over de onderkant van de hele rij beïnvloed de panelen voor belachelijkste deel tegelijk. In losse strings ga je dan “half cel” power punt gebruiken. Dit is bij volledige spanning een lagere stroom.

Als 1 string kan dat niet.
Voor dit project is er ook een 3d model gemaakt waar je heel mooi een dag in het jaar kan afspelen en bekijken hoe de zon zich over het huis beweegt. De onderste panelen zitten over het algemeen niet veel langer in de schaduw dan de bovenste, maar toch wel een beetje. Ook één van de redenen dat ik voor 2 strings wilde gaan met mijn gelimiteerde kennis over dit onderwerp. Maar omdat ik nu dus een 3 fase omvormer heb, dacht ik dat dit misschien dus te zwaar zou zijn voor mijn setup.
wappiewappie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:47:
[...]

Andersom ;)
Als de onderste rij (deels) in de schaduw komt te liggen en je hebt alles in één string aangesloten, loopt de stroom via de bypass diodes, zodat de onderste panelen geen stroom meer leveren en de bovenste 9 panelen juist door blijven werken.
Met twee strings hebben de onderste 7 panelen ook nog wat opbrengst.
Het is bij een kleinere string alleen opletten dat de spanning niet onder de minimale mppt range van de omvormer valt. Dat gaat met 7 panelen wel goed.
Ahaa, dus dan is dit in mijn geval misschien toch de betere keuze. Als 7 panelen ook goed moet gaan dan is dat helemaal mooi.

Toevallig keek ik vandaag in de meterkast en ik zag dat ik nu z'n 120 kWh erbij had sinds vorige week. Hoeveel dagen er precies tussen zat weet ik niet maar met dit regenachtige weer lijkt mij dat niet onaardig.

Wow, I don't believe!

Pagina: 1