Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 11:40
Dag Tweakers,

Vorige week zat ik midden in de nacht ineens rechtop in bed van een ongelofelijke knal. Het onweerde heftig en zo’n harde klap heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik ben maar weer gaan slapen..
De volgende avond werd ik erop geattendeerd dat het lampje op de omvormer nu rood knipperde, in plaats van groen. Na een kort onderzoek bleek dat de zekering eruit was gesprongen in de meterkast (3 fase zekering, niet de aardlek).
Ik heb hem weer omgezet en de boel leek weer te werken.
Echter. Ik ben hevig in de veronderstelling dat ik op de omvormer kon bekijken wat de opbrengst is/was. Dit kan nog steeds, maar enkel als de zon schijnt. Zodra de zon ondergaat, gaat de omvormer compleet uit en kan ik nergens meer op drukken. Bij zonsondergang klinkt het alsof de omvormer probeert op te starten. Er gaat om de paar seconden een ventilatortje aan en uit, verder blijft het stil.

Mijn vraag dus concreet, kunnen jullie bij volledige duisternis nog dingen bekijken op jullie Growatt omvormer? Brand het lampje ook snachts groen, of alleen als er stroom wordt opgewekt?

Ik heb de Growatt 8000TL3-X. Maar denk dat dit voor elke Growatt omvormer uit deze serie te generaliseren is.

En heeft iemand wellicht ervaring met blikseminslag bij zonnepanelen? Kunnen er nog schades op de loer liggen? Moet ik dingen laten checken/doormeten?

De opbrengsten lijken mij overigens nog prima, de weken voor het onweer waren aanzienlijk zonniger dus het is een beetje appels met peren vergelijken.

7 september was de dag dat de zekering eruit heeft gelegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TCLuj8tAkPgLcmDkEPy62oyjwE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y7N7UPIanS8ZPOG9tSxfYEEm.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via j0ren op 21-09-2022 21:00)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Des nachts gaan ze uit.
Is normaal, niks aan de hand

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-11 19:21
Controleer je (inboedel)verzekering alvast, wellicht is schade door blikseminslag gedekt...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 09:43

MieJuul

3970Wp

Aan je afbeelding te zien werkt je omvormer overdag in elk geval nog wel, dus in die zin is ie niet defect lijkt het.
Ik ken Growatt verder niet in die mate om te weten of hij ook afgelezen kan worden als het buiten donker is.
Ik meen dat je op het display moest tikken ofzo om iets te zien?!
Maar er zijn vast mensen op dit forum die wel bekend zijn met Growatt

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • Beste antwoord

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Des nachts gaan ze uit.
Is normaal, niks aan de hand

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A