EcoBright zigbee led dimmer krijgt geen stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rijsselsteijn
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-04 18:51
Beste tweakers,

Ik ben recentelijk begonnen met home assistant en mijn huis wat slimmer te maken. Qua lampen is 1 voorwaarde dat ze zowel met een domme schakelaar als via een home assistant dashboard te bedienen zijn en/of geautomatiseerd. Boven de eettafel heb ik een lamp met 5 led peertjes van philips op een dimmer met draaischijf. Nu heb ik een ecodim led dimmer gekocht die je voor de lamp zou kunnen zetten om de lamp zowel smart als dom te besturen. Ik had al een philips hue bridge liggen dus die wil ik gebruiken als zigbee hub.
...

Het product: https://www.ecobright.nl/...NvMS1UlLMFlQaAtmsEALw_wcB

Mijn vrij standaard dimmer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk0iev0D9c7F6jJILQagQxIsVTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoaziqlnKgf03tPmwJrnJBJm.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn kabels boven de lamp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tshNf7J8GzKRIjOWgx84qD_XCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etzUeuebYF47LOU4zJQKPsl9.jpg?f=fotoalbum_large
...

Ik heb al meerdere opstellingen geprobeerd qua kabeltjes en toen kwam ik erachter dat ik philips dimtone lampen heb die hier sowieso niet mee werken volgens de website van uitgever.

Mijn vraag, met andere lampen gaat deze opstelling wel werken of moet ik iets anders bedenken?

Alvast mega bedankt voor het meedenken _/-\o_ !
...

Beste antwoord (via Rijsselsteijn op 22-09-2022 16:01)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rijsselsteijn schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:36:
Het is zo'n draai dimmer, dat gaat dus niet werken?
Correct
Moet het zo'n dimmer zijn die per druk de intensiteit van de lamp veranderd?
Het moet überhaupt geen dimmer zijn, daar heb je de EcoBright module voor. Het moet een pulsdrukker zijn. Ofwel, een knop die alleen spanning doorlaat zolang hij ingedrukt is.

Nu heeft de maker van de schema's wel flink zijn best zitten doen om de tekeningen zo warrig mogelijk te maken. Voeden via de pulsdrukkers, alle pulsdrukkers doorlussen, maar ook gewoon foutief de L van de pulsdrukker aan de P--ingang hangen 8)7

Maar was het niet eenvoudiger om de een-op-een vervanger te gebruiken?

Vind de claim dat hij niet zo werken met DimTone ook wel raar. Naar mijn ervaring laten die dingen zich juist door elke dimmer, hoe brak simpel ook, prima dimmen. Maar goed, als het "er niet mee zou werken" dan zal dat alleen mooi dimmen zijn maar moet de module nu wel gewoon werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 22-09-2022 15:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Ecodim op de fase draad aangesloten?

Voor de rest moet dit met elke lamp werken op 100%. Pas bij dimmen maakt het uit welke lampen je eraan hangt (in mijn geval IKEA).

Goed aan Hue kunnen koppelen?
Dimbereik gecheckt (schroefje)?
Nagemeten met multimeter?

Worst case is hij stuk. In mijn geval heb ik een Ecodim met gebrek zonder probleem geruild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:23
Maak eens een schets hoe je de boel aangesloten hebt. Welke draden heb je waar aangesloten op de dimmer en hoe is die verbonden met je lamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-05 22:24

V-8

De dimmer waarnaar je linkt moet op een pulsdrukker worden aangesloten. Ik neem niet aan dat je de Ecodim-dimmer aan hebt gesloten op de reeds aanwezige dimmer, of wel? Dat is namelijk niet de bedoeling. Oude dimmer weg, en alleen deze nieuwe gebruiken.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Rijsselsteijn
V-8 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:01:
De dimmer waarnaar je linkt moet op een pulsdrukker worden aangesloten. Ik neem niet aan dat je de Ecodim-dimmer aan hebt gesloten op de reeds aanwezige dimmer, of wel? Dat is namelijk niet de bedoeling. Oude dimmer weg, en alleen deze nieuwe gebruiken.
Yes ik heb hem inderdaad aangesloten boven de lamp, verder niet aan de dimmer gezeten. Het is zo'n draai dimmer, dat gaat dus niet werken? Moet het zo'n dimmer zijn die per druk de intensiteit van de lamp veranderd?

Ik zal vanavond even een schema maken hoe ik de draden heb aangesloten, maar thanks voor de hulp al!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
Ik heb de productlink niet eens bekeken, aan de hand van de dimmer op de foto ging ik ervan uit dat je de volgende gekozen had:

https://www.robbshop.nl/e...-zigbee-2x100w?sqr=dimmer Daar kun je namelijk wel 2 draaiknoppen behouden om te kunnen dimmen.

Maar inderdaad zoals hierboven ook benoemd is, de dimmer die jij hebt toegepast is er 1 voor pulsdrukkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 21:53
[...]

Yes ik heb hem inderdaad aangesloten boven de lamp, verder niet aan de dimmer gezeten. Het is zo'n draai dimmer, dat gaat dus niet werken? Moet het zo'n dimmer zijn die per druk de intensiteit van de lamp veranderd?

Ik zal vanavond even een schema maken hoe ik de draden heb aangesloten, maar thanks voor de hulp al!
Dim je dan niet feitelijk de voeding van het EcoDim apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-05 22:24

V-8

Pred schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:20:
[...]

Dim je dan niet feitelijk de voeding van het EcoDim apparaat?
Ja, dat is wat TS nu inderdaad doet. Dat is echt niet de bedoeling en gaat nooit werken.

Wat moet je doen: de huidige draaidimmer weghalen, en op de plaats daarvan de Ecodim-dimmer monteren met een pulsdrukker. Zie het aansluitschema wat bij je Ecodim geleverd is. Hierna toevoegen aan HUE en het geheel afmonteren.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is zo'n draai dimmer, dat gaat dus niet werken?
Correct
Moet het zo'n dimmer zijn die per druk de intensiteit van de lamp veranderd?
Het moet überhaupt geen dimmer zijn, daar heb je de EcoBright module voor. Het moet een pulsdrukker zijn. Ofwel, een knop die alleen spanning doorlaat zolang hij ingedrukt is.

Nu heeft de maker van de schema's wel flink zijn best zitten doen om de tekeningen zo warrig mogelijk te maken. Voeden via de pulsdrukkers, alle pulsdrukkers doorlussen, maar ook gewoon foutief de L van de pulsdrukker aan de P--ingang hangen 8)7

Maar was het niet eenvoudiger om de een-op-een vervanger te gebruiken?

Vind de claim dat hij niet zo werken met DimTone ook wel raar. Naar mijn ervaring laten die dingen zich juist door elke dimmer, hoe brak simpel ook, prima dimmen. Maar goed, als het "er niet mee zou werken" dan zal dat alleen mooi dimmen zijn maar moet de module nu wel gewoon werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 22-09-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijsselsteijn
Beste dames en heren, bedankt voor de uitleg, ik snap nu de denkfout die ik gemaakt heb. Ik ben zoals jullie zien totaal niet technisch op dit vlak, alleen de IT snap ik er achter. Ik ga inderdaad even zo'n dubbele draaidimmer bestellen, dan zitten we goed. Nogmaal enorm bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijsselsteijn
Beste allen,

Graag nog eenmaal aub jullie hulp! Ik heb inmiddels de ecodim05 zigbee dubbele draaischijf aangesloten. Het werkt relatief aardig. Ik gebruik Raspberry Pi 4, conbee 2 dongle + deconz en home assistant OS. Ik heb het geheel kunnen koppelen en kan het aansturen zoals gewenst.

Het probleem: eenmaal per dag verliest de dimmer de connectie met de zigbee hub en de enige manier om hem weer te laten connecten is de stroom er af halen. Hij blijft anders een constant rood lampje laten zien en op reset drukken etc werkt niet. Mijn andere zigbee apparaten hebben dit probleem niet (1 hue switch, 3 aqara temp meters en 1 aqara motion detector).

Zijn er anderen met dit probleem, hebben jullie een idee waar dit door kan komen?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Is de afstand tot het apparaat niet gewoon te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijsselsteijn
Afstand is twee meter en daar zitten twee deuren tussen. De Hue switch ook op zigbee zit op zolder, ongeveer het verste wat mogelijk is in huis werkt wel stabiel. De sensoren die in het verlengde staat van de schakelaar ook. Mogelijk is die schakelaar zwaarder op het netwerk of?
Pagina: 1