Vraag

• Syrupsoda
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-09-2022
Hallo allemaal,

Ik heb een baan aangeboden gekregen maar mijn huidige werkgever wilt mij graag behouden en eerlijk gezegd wil ik er ook graag blijven, maar momenteel is het verschil gewoon te groot.

Mijn werkgever heeft nu een tegenbod gedaan in de vorm van een voorstel. In dit voorstel staat:
  • Aan/Van, datum en onderwerp
  • Een inleiding waar het over gaat
  • Een voorstel voor een nieuw bruto maandsalaris en een gegarandeerde bonus per X datum
  • Enkele toezeggingen over eisen op de werkvloer die ik heb gesteld
  • De naam, datum en handtekening van mijn werkgever
Er staat expliciet bij dat dit een voorstel is.

Mijn vraag is:

Omdat zijn handtekening hier onder staat, is dit voorstel bindend zodra ik het ook onderteken? Met andere woorden - kunnen ze me niet om de tuin leiden en het voorstel intrekken zodra ik mijn nieuw-aangeboden-baan vriendelijk heb bedankt?

Ik zou advies hierin heel erg waarderen! :)

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
1. Als je denkt dat "om de tuin leiden" een optie is, waarom wil je er dan nog werken?
2. Als je dat risico wilt afdekken, kun je toch gewoon het voorstel accepteren, een contract tekenen dat je wel vertrouwt en dan pas je nieuwe baan afzeggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-09-2022 21:01 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:16
Tsja. Zelfs bindende, rechtsgeldige afspraken hebben weinig zin als ze zich er niet aan houden. Dan moet je naar de rechter om het af te dwingen, en dan is je werkrelatie ook zo erg verstoord dat het weinig zin meer heeft om er te blijven werken. Je kunt dan misschien een schadevergoeding krijgen maar dan is het ook maar de vraag hoeveel je daarmee opschiet. Dat andere aanbod heb je dan al lang afgeslagen.

Loon is een concreet iets, dat zal wel moeten lukken. Maar veranderingen op de werkvloer worden al moeilijker, en helemaal op korte termijn. De kans is groot dat alles bij het oude blijft of dat het steeds vooruit wordt geschoven.

Je bent niet voor niks ergens anders gaan solliciteren...

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Syrupsoda schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:11:
Enkele toezeggingen over eisen op de werkvloer die ik heb gesteld
Kans van 99% dat hier niets van terecht komt

En als ze je een hoger salaris willen bieden kan dat per direct. Dat ze er een "Voorstel" van maken is al een red flag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16

Qwerty-273

Meukposter

Het voorstel is bindend als het getekend is, of om een recente uitspraak/artikel aan te halen:
"Tekenen ‘voor akkoord’ op een voorstel, betekent dat je akkoord gaat mét het voorstel."
https://www.recht.nl/nieu...kkoord-gaan-met-voorstel/
https://www.itenrecht.nl/...akkoord-gaan-m-t-voorstel
Het is een ander scenario dan hier geschetst maar de ondertekening heeft natuurlijk wel dezelfde strekking.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:29
Eigenlijk hetzelfde idee als met een offerte. Dat is ook een levering van product X voor prijs Y, wanneer je beide tekent heb je een akkoord.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
Voorstel is natuurlijk al een redflag. Rare manier van zaken doen. Als je beide tekent is het natuurlijk een afspraak of men zich daaraan houdt is vraag 2. Dat antwoord weet je waarschijnlijk al.

Echter het biedt ook de mogelijkheid om meer te vragen…. Zelf zou ik hier niet aan beginnen.
Een werkrelatie moet al goed zijn zonder dit soort fratsen. Maw er is al shit.. Dus trek je conclusies.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:32
Ja, da's bindend. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Op het moment dat jij dit voorstel aanvaardt, is het een overeenkomst.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 02:14
Syrupsoda schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:11:
Omdat zijn handtekening hier onder staat, is dit voorstel bindend zodra ik het ook onderteken? Met andere woorden - kunnen ze me niet om de tuin leiden en het voorstel intrekken zodra ik mijn nieuw-aangeboden-baan vriendelijk heb bedankt?
In principe (*) is zo'n voorstel bindend zodra jij het accepteert, met dien verstande dat ze het voorstel op ieder moment mogen intrekken totdat jij het ondertekend hebt, tenzij in het voorstel een termijn voor aanvaarding staat (dan kan het in principe niet worden ingetrokken). Het is dus verstandig om éérst het voorstel te accepteren, en dan pas te bedanken voor je nieuwe baan.
Als je dus met je huidige werkgever in zee wil gaan zou ik even een mailtje sturen met de strekking: "Bedankt voor het aanbod, ik wil het graag accepteren. Kunt u me een bevestiging sturen dat per [datum] mijn salaris [bedrag] zal bedragen?". Als je daar antwoord op krijgt, zit je zeker goed en kan je bedanken bij de andere werkgever.

(*) Mits je onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht aannemen dat de werkgever de wil had om gebonden te zijn aan het voorstel als je het zou ondertekenen. Met name als er op het voorstel een plek is waar jij het kan ondertekenen lijkt me dat een redelijke aanname. Aan de andere kant: dat je het hier komt navragen doet me vermoeden dat er misschien reden tot twijfel is...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:32
Ik zie het anders. De werkgever doet een voorstel aan je, dat hij ondertekent om duidelijk te maken dat hij het belooft en zich daar aan zal houden. Maar of jij ermee akkoord bent, weet hij niet en kan hij niet voor je bepalen. Hij moet het daarom wel een voorstel noemen, het is zijn openingsstap naar jou. Hij kan het ook een aanbod of aanbieding of iets anders noemen, maar het is pas definitief als jij erin mee gaat. Als jij ermee akkoord bent laat je weten dat je op het voorstel ingaat en pas dan heb je een akkoord.
Ik zou niks achter het woord 'voorstel' zoeken anders dan dit.
Verder: het woord voorstel geeft je ook de ruimte om met een tegenvoorstel te komen. Maw: er zou ruimte kunnen zijn voor onderhandeling maar dat moet je aanvoelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:43
Als je jezelf kunt vinden in het voorstel en graag bij je huidige werkgever blijft; waarom zou je er dan niet mee akkoord gaan?

Stel je werkgever komt het niet na, dan ben je toch alsnog zo gevlogen?

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-09 23:17
Tja, je zou kunnen zowel kunnen beargumenteren dat het een aanbod is waarbij jouw aanvaarding voldoende is voor het tot stand komen van een overeenkomst (i.c. de arbeidsovereenkomst). Aan de andere kant zou je kunnen beargumenteren dat het slechts een uitnodiging tot onderhandeling is vanuit jouw werkgever, met name omdat er expliciet staat dat het om een voorstel gaat (de wil en wilsverklaring).

Dat is het hele ding met het civiel recht (en dus het arbeidsrecht), het is vaak niet zwart-wit en blijft open voor interpretatie. Het meest veilig is dan om in dit geval het voorstel te ondertekenen zodat je in ieder geval iets hebt wat zou kunnen dienen als bewijsmateriaal. Daarna zou ik duidelijke afspraken maken met jouw werkgever, waaronder verstaan dus een 'echte' arbeidsovereenkomst. Pas als dat allemaal geregeld is, zou ik daadwerkelijk vriendelijk bedanken voor de andere functie.

Maar misschien belangrijker dan het juridische verhaal vind ik eigenlijk je relatie met je werkgever. Het is in ieder geval een opmerkelijke gang van zaken en het feit dat je de gedachte in je achterhoofd hebt dat je wellicht 'om de tuin wordt geleid', is bijzonder. Wellicht iets om over na te denken, zover je dat niet al hebt gedaan...

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 11:10
Punt is denk ik niet zozeer of het bindend is - want dat is het - maar in hoeverre vage shit als "toezeggingen over eisen op de werkvloer die ik heb gesteld" meetbaar en kwantificeerbaar is. Ik geloof best dat je je salarisverhoging en bonus krijgt, maar als jij bv. hebt gesteld dat je meer diversiteit verwacht en je werkgever daar niks mee bereikt maar over een jaartje zegt 'ja sorry, we hadden 0 allochtone of vrouwelijke sollicitanten op onze vacatures, pech!' dan zit je dus weer in dezelfde situatie.

Dus dat is iets om over na te denken en mogelijk zelf op dit punt een tegenvoorstel te doen met een aantal meetbare verbeteringen en/of doelstellingen die per x behaald moeten zijn.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

The_Admin schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:52:
Punt is denk ik niet zozeer of het bindend is - want dat is het - maar in hoeverre vage shit als "toezeggingen over eisen op de werkvloer die ik heb gesteld" meetbaar en kwantificeerbaar is. Ik geloof best dat je je salarisverhoging en bonus krijgt, maar als jij bv. hebt gesteld dat je meer diversiteit verwacht en je werkgever daar niks mee bereikt maar over een jaartje zegt 'ja sorry, we hadden 0 allochtone of vrouwelijke sollicitanten op onze vacatures, pech!' dan zit je dus weer in dezelfde situatie.
Ik verwacht ook meer dat dat gaat om toezeggingen omtrent TS zijn persoonlijke werksituatie, dus bijvoorbeeld meer duidelijkheid over zijn werkprestaties of leidinggevenden die zich aan afspraken houden. Of misschien zelfs zoiets simpels als een bepaald aantal uren in de week die TS vrij wil hebben voor privé zaken of de kinderen, zodat ie niet kan worden ingepland.

Maar het feit dat ze een voorstel doen en ze daarin die toezeggingen (die al bindend zijn) zwart op wit zetten terwijl ze daar toch al werk van hadden moeten maken is inderdaad reden tot zorgen. Dat soort 'toezeggingen' zijn vaak lastig af te dwingen bij een rechter.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1