Vloerverwarming niet warmer dan 20 graden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• socommeister
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-02 17:40
Hoi allemaal,

Ik heb een vloerverwarming waarbij beide temperatuurmeters op 20 graden blijven steken. Zelfs nu als mijn vloerverwarming uitstaat.

Vorige winter was dit ook het geval, als hij aanstond. De vloer werd wel warm, maar het was lauw en het duurde erg lang voordat de kamer op 19.5 of 20 graden was.

Ik heb de leidingen al ontlucht. De pomp heb ik geprobeerd open te draaien met een schroevendraaier, maar die is al blijkbaar paar keer opengedraaid door de vorige bewoners en die krijg ik nu niet meer los doordat ik te weinig grip krijg.

Klopt mijn aanname dat als ik de temperatuur hoger dan 20 zet op de vloerverwarming dat de temperatuur door de leidingen ook hoger zou moeten worden?

De CV geeft wel gewoon warm water en is in maart nog bijgevuld.

Is er iets mis of is dit normaal? En wat zou het kunnen zijn. Hieronder twee afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnXvquycDKZQEWPn5PGs0RlfSJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvuN63QXTZyYp7urWdBs2egn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWYNd2d0IIiWPqdO05kbUUdt6NA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIM3DFG5vDrcxnYejQtaleHx.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via socommeister op 22-09-2022 18:10)

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00

OcGuru

Giulietta Qv

Kunnen idd vaak maar twee dingen zijn mits niemand anders eraan heeft lopen hannessen. :P

Of de pomp draait niet of de thermostaat kraan zit vast(veel voorkomend euvel)
dat is ook een goeie ja. misschien zit die gewoon vast. Alleen moet de pin naar buiten voor open. toch?
Pin naar buiten is idd open en erin helemaal dicht bij 99% van de thermostaatkranen.

[ Voor 37% gewijzigd door OcGuru op 21-09-2022 21:32 ]

Bl44t

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 13:42
Weet je zeker dat je pomp (die zwarte) wel werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zit de voeler van de thermostaat er wel ver genoeg in ? Lijkt op de foto dat deze er een stuk uit steekt. Zou op zich geen probleem mogen zij aangezien deze limiteert.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 21-09-2022 19:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 17:47
Wat is de aanvoer temperatuur van de CV? En op welke snelheid staat je pomp ingesteld (bovenop een schakelaar met 1/2/3 erop)?

Hail to the king baby!

• socommeister
@Tristan Nou dit is mijn first suspect.
Hoe weet ik of deze werkt? Ik hoor hem wel pruttelen als ik hem op een hogere stand zet.

@DukeBox
Ik heb beide thermometers aangedraaid. Je kan ze inderdaad ook opdraaien. Maar ze zaten al vast

• socommeister
@urk_forever
Dit is nu 60 graden. Echt vandaag veranderd. In de vorige winter was dit 85 graden. De pomp staat nu op stand 1, maar stond voorheen altijd op stand 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op welke temperatuur staat die thermostaatkraan?

En de pomp op 1,2,3 maakt voor de temperatuur van het water niet uit, enkel voor hoe snel het door het systeem gaat. Dus in de winter op 2 of 3 en in de zomer op 1 moet kunnen. Deed ik vroeger met mijn moederhaard ook.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• socommeister
@Bastien
Nou dat is het ding. Ook als ik de thermostaatkraan op 35 of 40 zet blijft de meter op 20 steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:55
Staan alle zwarte knoppen volledig openen? als je de thermostaat knop eraf draait en dan de pin induwt, gaat je temperatuur dan ook omhoog?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• socommeister
@Rainesh
Ja volgens mij staan alle zwarte knoppen open.

Met thermostaat knop bedoel je waarmee ik de temperatuur kan bedienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 00:07

paQ

socommeister schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:13:
@Tristan Nou dit is mijn first suspect.
Hoe weet ik of deze werkt? Ik hoor hem wel pruttelen als ik hem op een hogere stand zet.
Dikke schroevendraaier ertegen drukken, en het handvat tegen je oor drukken, stekker erin/eruit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dit soort problematiek toont direct de voordelen aan van flowmetertjes.

Best guess: er is gewoon geen doorstroming / geen aanvoer / geen doorvoer.
Draai eens 1 van die zwarte knoppen een paar slagen naar links (onthoud even hoeveel slagen) en kijk dan eens of die rechter T meter omhoog kruipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Rainesh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:45:
Staan alle zwarte knoppen volledig openen? als je de thermostaat knop eraf draait en dan de pin induwt, gaat je temperatuur dan ook omhoog?
dat is ook een goeie ja. misschien zit die gewoon vast. Alleen moet de pin naar buiten voor open. toch?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-09-2022 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:55
socommeister schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:01:
@Rainesh
Ja volgens mij staan alle zwarte knoppen open.

Met thermostaat knop bedoel je waarmee ik de temperatuur kan bedienen?
Ja die knop. Draai het eraf en druk die pin eens in. Moet je cv wel op verwarmen staan.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00

OcGuru

Giulietta Qv

Kunnen idd vaak maar twee dingen zijn mits niemand anders eraan heeft lopen hannessen. :P

Of de pomp draait niet of de thermostaat kraan zit vast(veel voorkomend euvel)
Pin naar buiten is idd open en erin helemaal dicht bij 99% van de thermostaatkranen.

[ Voor 37% gewijzigd door OcGuru op 21-09-2022 21:32 ]

Bl44t

• socommeister
We hebben vooruitgang geboekt geloof ik!

Zie onderstaande afbeelding. Ik heb de thermostaatkraan eraf gedraaid. Met de hamer zachtjes erom heen geslagen. Wd40 gebruikt en de pin wat in en uitgedrukt.

Vervolgens cv aan. En ik zie de rechterthermometer gelijk midden 30 zitten (op foto had ik hem weer wat teruggeschroeft) en de linker thermometer ging ook langzaam omhoog. Is de rechter thermometer de temperatuur van de aanvoer en de linker wat er in je vloerverwarming gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGZqPxpbQkP7MlGbLFbV6xpv1J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiS0ieh7DnLRzWwyjFeFbO12.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 15:34
Tussen aanvoer en uitvoer moet ongeveer 10 graden zitten, is dat minder dan pompsnelheid verlagen. Is het hoger dan versnellen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 20:16
socommeister schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:26:
We hebben vooruitgang geboekt geloof ik!

Zie onderstaande afbeelding. Ik heb de thermostaatkraan eraf gedraaid. Met de hamer zachtjes erom heen geslagen. Wd40 gebruikt en de pin wat in en uitgedrukt.

Vervolgens cv aan. En ik zie de rechterthermometer gelijk midden 30 zitten (op foto had ik hem weer wat teruggeschroeft) en de linker thermometer ging ook langzaam omhoog. Is de rechter thermometer de temperatuur van de aanvoer en de linker wat er in je vloerverwarming gaat?

[Afbeelding]
Rechts is wat de vloer in gaat, links is wat er uit komt.
Het verschil is dus je afgifte.

De pomp pompt van beneden naar boven, en mengt dan het retour water met nieuw heet water.
Pagina: 1