Hoe omgaan met reacties op advertenties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:56
Als ik een advertentie plaats en daar krijg ik binnen een dag bijvoorbeeld 10 reacties op. Wat is dan de sociaal gewenste manier om hierop te reageren?

Ik zelf ben de laatste tijd gestopt met reageren tenzij ik serieus op een aanbod wil ingaan. Omdat ik heb gemerkt dat als ik reageer ik dan vaak in een soort dubbele biedingoorlog beland in de DM.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je niet reageert kun je een negatieve review krijgen. Zelfs bij onzinbiedingen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Wanneer je een vaste prijs hanteert in je advertentie heb je dat bied probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:44
evilution schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:29:
Als je niet reageert kun je een negatieve review krijgen. Zelfs bij onzinbiedingen.
Ik dacht dat er alleen een beoordeling geschreven mocht worden als er tot een deal was gekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:51

HugoBoss1985

Xenotech

Afrit13 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:38:
[...]

Ik dacht dat er alleen een beoordeling geschreven mocht worden als er tot een deal was gekomen?
Ook als men 72 uur na een eerste reactie niet reageert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee waarom je 10 reakties krijgt. En in welk tijdsframe (is dat 4 minuten? is dat een dag?)?

Het enige wat ik erover zou kunnen denken (en eerlijk ook): je leest ze alle 10 bijvoorbeeld om te bekijken wie een goed/redelijk bod doet. Dan heb je 2 serieuze bieders en 8 onzin; dan stuur je netjes 8x "hoi, dank voor de interesse maar andere Tweakers hadden een hoger bod; door het aantal reakties heb ik de luxe om een koper uit te kiezen". En de andere 2 lees je dan nog een keer goed door, kiest voor jou "de beste" uit en klaar.

Maar als je (even zelf nadenken) op maandag een advertentie plaatst en je komt woensdagmiddag pas weer een keer kijken en je had misschien kunnen bedenken dat je vraagprijs of produkt erg goed ligt, ben ik bang dat je toch echt iets vaker op Tweakers moet komen om je administratie af te handelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:56
Alvast bedankt voor de reacties. In dit specifiek geval was het zo dat ik 1 maand lang geen reactie had gekregen op mijn advertentie en opeens binnen 1 dag een tiental reacties. Verwacht dat hij ergens in een zoekindex te vinden is geweest of iets dergelijks. Toevallig was ik even een paar dagen niet op tweakers.net en kreeg ik dus boze reacties dat ik niet had gereageerd. Toen ging ik me gewoon even afvragen wat de sociale normen eigenlijk zijn.

Mijn ervaring met een vaste prijs is overigens dat velen dit niet als vaste prijs aannemen maar een reactie sturen als 'ik bied <superlaag bedrag>'. Wat natuurlijk iedereen vrij staat. Maar als ik dan netjes een reactie stuur (bedankt voor interesse) krijg ik meestal terug 'ik bied <superlaag bedrag plus 10 euro>'. En daar reageer ik dan niet verder op want dan blijven we bezig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

ja3 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:28:
Alvast bedankt voor de reacties. In dit specifiek geval was het zo dat ik 1 maand lang geen reactie had gekregen op mijn advertentie en opeens binnen 1 dag een tiental reacties. Verwacht dat hij ergens in een zoekindex te vinden is geweest of iets dergelijks. Toevallig was ik even een paar dagen niet op tweakers.net en kreeg ik dus boze reacties dat ik niet had gereageerd. Toen ging ik me gewoon even afvragen wat de sociale normen eigenlijk zijn.

Mijn ervaring met een vaste prijs is overigens dat velen dit niet als vaste prijs aannemen maar een reactie sturen als 'ik bied <superlaag bedrag>'. Wat natuurlijk iedereen vrij staat. Maar als ik dan netjes een reactie stuur (bedankt voor interesse) krijg ik meestal terug 'ik bied <superlaag bedrag plus 10 euro>'. En daar reageer ik dan niet verder op want dan blijven we bezig.
Na een maand opeens 10 reacties op dezelfde dag, dat is zeer vreemd...
Daar zou ik zelf zowieso al een moderator naar laten kijken.

Ik kan me voorstellen dat je niet op 10 reacties zit te wachten en ik kan me ook voorstellen dat je geen zin/tijd hebt om alles te beantwoorden.
Maar ik moet hierbij wel zeggen dat 10 reacties op één advertentie mij nog nooit overkomen is. :P

Het is overigens wat mij betreft nog steeds een discussie punt.
Want communicatie komt van twee kanten.
Zoals je al aangaf; one-liners met een enkel een bedrag in een reactie... heb ik ook een hekel aan.
Ook wat dat betreft kun je best in je advertentie aangeven dat je daar niet op reageert.
Als zo iemand je dan negatief gaat beoordelen sta je, wat mij betreft, ook sterker tegenover een moderator en een verzoekje van jouw kant om zo'n beoordeling te laten verwijderen ;)

Voor de volgende keer, als je potentiële ellende wilt voorkomen... zet een soort waarschuwing/disclaimer onder je ad.

-zolang de advertentie er staat is het product niet verkocht
-bij géén reactie terug van mij is het product verkocht
-de eerste die reageert mag het product kopen, weest niet teleurgesteld wanneer je niets hoort

etc.

[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-09-2022 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:48
HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:30:
[...]

Het is overigens wat mij betreft nog steeds een discussie punt.
Want communicatie komt van twee kanten.
Zoals je al aangaf; one-liners met een enkel een bedrag in een reactie... heb ik ook een hekel aan.
Ook wat dat betreft kun je best in je advertentie aangeven dat je daar niet op reageert.
Als zo iemand je dan negatief gaat beoordelen sta je, wat mij betreft, ook sterker tegenover een moderator en een verzoekje van jouw kant om zo'n beoordeling te laten verwijderen ;)
Ik ben het hier helemaal mee eens. Wel vraag ik me af of de mods dat ook zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Gadgeteer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:21:
[...]

Ik ben het hier helemaal mee eens. Wel vraag ik me af of de mods dat ook zijn.
Ik heb @ja3 ook even laten weten (via DM contact) dat hij mijn verhaal niet voor feiten moet aannemen en dat hij de regels even goed moet nalezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:48

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:30:
[...]
-zolang de advertentie er staat is het product niet verkocht
-bij géén reactie terug van mij is het product verkocht
-de eerste die reageert mag het product kopen, weest niet teleurgesteld wanneer je niets hoort
Dergelijke "disclaimers" zorgen wat mij betreft niet voor een prettige V&A omgeving maar lijken vooral op "marktplaats" activiteiten waar veelal over geklaagd wordt. Onze voorwaarden bepalen wanneer een review achtergelaten mag worden waarbij we natuurlijk kijken naar wat redelijk is. Disclaimers zijn niet gewenst.
Een berichtje terug is een kleine moeite toch?

Een bericht als "ik reageer niet op alle reacties" is wat mij betreft gewoon ongeldig zo lang iemand een serieuze poging tot communicatie doet. Je krijgt bijvoorbeeld anders al snel situaties waarin mensen maar moeten raden of een bericht is gelezen of dat er iets anders aan de hand is wanneer er iets staat als "ik reageer niet op te lage biedingen".

Bij een prettige omgeving hoort prettige communicatie.

"zolang de advertentie er staat is het product niet verkocht"
Logisch. Wanneer je een product verkoopt zet je de advertentie op "gereserveerd" of je verwijdert hem.

"bij géén reactie terug van mij is het product verkocht"
Zie hierboven, je verwijdert dan de advertentie

"de eerste die reageert mag het product kopen, weest niet teleurgesteld wanneer je niets hoort"
Dat levert je na 72 uur mogelijk een slechte beoordeling

[ Voor 35% gewijzigd door Bor op 26-09-2022 16:21 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Bor schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:59:
[...]

Dergelijke "disclaimers" zorgen wat mij betreft niet voor een prettige V&A maar lijken vooral op "markplaats " activiteiten waar veelal over geklaagd wordt. Onze voorwaarden bepalen wanneer een review achtergelaten mag worden waarbij we natuurlijk kijken naar wat redelijk is. Een bericht als "ik reageer niet op alle reacties" is wat mij betreft gewoon ongeldig zo lang iemand een serieuze poging tot communicatie doet.
Ik vind het nog best een lastig verhaal/een lastig gebeuren waar jullie (de regelmakers/Tweakers.net) goed over moeten nadenken.

Tja regels zijn regels... vandaar nog mijn laatste post hier w.b.t. regels.

Volgens mij wordt er vooral geklaagd over niet reageren/niet communiceren.

Zoals als jij het schetst ("ik reageer niet op alle reacties") vind ik iets anders/minder genuanceerd dan wat ik postte.
Oké... de middelste lijkt er flink op.
De eerste (daar is toch niets mis mee?) zie je overigens heel vaak voorbij komen en eigenlijk onnodig maar ik krijg vreemd genoeg ook wel eens reacties op ads die al lang op "verkocht" of "vervallen" staan.

En verder eens (ik zie je edit nu); wanneer het product verkocht is dan zet je de advertentie op "verkocht" (ik vind dat een logisch manier van handelen).

"de eerste die reageert mag het product kopen, weest niet teleurgesteld wanneer je niets hoort"
Dat levert je na 72 uur mogelijk een slechte beoordeling

Deze laatste kan vooral een probleem zijn als je producten gratis aanbiedt (Daar staat dan ook vaak zoiets bij van "wie het eerst is, die krijgt het").
Want dan zie/hoor je nog wel eens dat medetweakers inderdaad bedolven raken onder de reacties.
Dan weet ik persoonlijk ook al genoeg als ik geen reactie krijg (en dan ga ik ook niet reageren met een negatieve review na 72 uur...).

Je kan ook nog het onderscheidt zien/maken tussen iemand met zeer veel positieve reviews, die niet reageert, of een nieuwe gebruiker zonder reviews die niet reageert.
Iemand met veel positieve reviews is, denk ik, iemand die normaal/redelijk/goed/prima communiceert?

Ik vind het verder beter om iets (een disclaimer) te communiceren dan niets te communiceren (geen disclaimer + geen reactie).
Oftewel ik vind het beter om een disclaimer onder je ad te zetten als je verwacht niet op iedereen te kunnen reageren.
En dit soort disclaimers zet ik zelf nooit onder mijn advertentie (maar zoals ik zei, ik krijg nooit 10 reacties ;)).

Wat ik wel eens gedaan heb is een disclaimer dat ik niet gediend ben van oneliners of "asociale" reacties.
Dat doe ik tegenwoordig niet meer.
Met alle respect maar dan ben ik ook wel in staat om commentaar te geven (oftewel grote kans dat ik daar geen reactie op geef).
Dat vind ik ook gewoon marktplaats praktijken.
Voor w.b.t. kopers "het kopen" hier mogen er dus wat mij betreft ook wat regels veranderen/bij komen.
Want dan kan ik dus door een moderator (en/of negatieve review) op mijn vingers getikt worden omdat ik niet reageer op iemand die reageert met een reactie als "5 euro" (Geen groet, niet voorstellen, kortom: asociaal).
Dan heb je wat mij betreft (mening) geen recht om na 72 uur een negatieve review te plaatsen.
Zoals jij stelt hebben we het dan inderdaad niet over iemand die een poging tot serieuze communicatie doet :+

Verder probeerde ik hier behulpzaam en met goede bedoelingen tips te geven.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-09-2022 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ook op korte "5 euro" berichtjes kan je prima antwoorden. Je hebt de keuze uit "nee" of "helaas" of als je het goede voorbeeld wil geven "zou je je voorstel iets uit willen breiden?".

Niet reageren is geen optie.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

teacher schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:33:
Ook op korte "5 euro" berichtjes kan je prima antwoorden. Je hebt de keuze uit "nee" of "helaas" of als je het goede voorbeeld wil geven "zou je je voorstel iets uit willen breiden?".

Niet reageren is geen optie.
Niet reageren is geen optie: dat is me duidelijk.

Ik kan met genoemde manier van communiceren maar moeilijk omgaan en ervaar het als zeer negatief/vervelend.

"nee" is dan ook een door mij gebruikte en dan is het ook klaar verder (tot zo ver de communicatie).
"zou je je voorstel iets uit willen breiden?" gaat mij te ver... ik ben diegene zijn vader/moeder niet (die mensen ga ik niet veranderen).
Dan concludeer ik eerder dat diegene het niet wilt en dus: "nee" als reactie.

Prettig/leuk is anders... dat accepteren we dan maar.
Maar point taken: je voorkomt dan verder gezeik met negatieve reviews.

Communicatie komt in dit geval van 2 kanten (koper-verkoper) en mag ook van 2 kanten een bepaald niveau hebben, vind ik.
Er kan flink wat ruis/miscommunicatie tussen zitten omdat het om "getypte" communicatie gaat.

Ook vind ik dat dit prima in een review opgenomen mag worden.
Maar goed, over het algemeen, als men zich als een aso/klootzak gedraagt houdt men vanzelf geen kopers over/is men klaar als koper. :+
Ik vind het dan wel fijn als ik dat (one-liners, aso communicatie) van tevoren weet (reviews), dan hoef ik ook geen contact op te nemen (te reageren op een ad).

Overigens reageer ik over het algemeen ook nooit op advertenties waar te weinig/geen info over het bewuste artikel wordt gegeven (soms wel als de prijs echt leuk is).
Dan ben ik veel te lang bezig met vragen stellen.
Ik zie dat ook als een communicatie faal.

Misschien is een workshop "hoe verkoop ik mijn product snel en efficiënt" een goeie :+ (hier zit wel een serieus tintje aan)

Niet integer handelen / liegen over het product (en/of de staat/garantie/factuur) vind ik ook een groot probleem.

Offtopic maar je avatar blijft mooi ;)

[ Voor 72% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-09-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:48
Bor schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:59:
[...]

Dergelijke "disclaimers" zorgen wat mij betreft niet voor een prettige V&A omgeving maar lijken vooral op "marktplaats" activiteiten waar veelal over geklaagd wordt.
Disclaimers? Heb je het nu enkel over de disclaimer van @HugoBoss1985 of over alle disclaimers?
Is het wel toegestaan om disclaimers te gebruiken voor het overdragen verzendrisico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Gadgeteer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:09:
[...]

Disclaimers? Heb je het nu enkel over de disclaimer van @HugoBoss1985 of over alle disclaimers?
Is het wel toegestaan om disclaimers te gebruiken voor het overdragen verzendrisico?
Ik ga er even vanuit dat hij de door mij genoemde "disclaimers" bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Als je zoveel biedingen krijgt via de DM kan je er toch ook een veiling van maken, stel een minimaal bedrag en laat je veiling lopen, zo werk ik meestal, krijg je ook geen DM's.
Pagina: 1