Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noitome87
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik wil graag geld lenen van mijn enige broer terwijl ik nu woonachtig ben in Australie.
Mijn ouders hebben een hypotheekvrij huis en zijn van plan dit aan mijn broer die nog thuis woont na te laten - hij mag mij uitkopen als zij komen te overlijden.

Mijn ouders zijn nu beide met pensioen en in de 70 in redelijke gezondheid (als naar familiegeschiedenis en levensstijl gekeken wordt is de schatting tussen de 10 en 15 jaar te gaan)
Het idee is dat ik 100.000 euro van mijn broer leen voor de aankoop van een huis hier.
...
Momenteel praat ik met financiele planners in Australie en vraag ik rond op fora.
...
Ik heb reeds gevonden dat ik een marktconforme rente moet hanteren als ik geen schenkbelasting wil moeten betalen, maar weet niet hoe dit zit gezien ik in Australie woon. Een andere optie is een familiehypotheek, maar dit kan alleen met onderpand, en onderpand in het buitenland wordt zoals ik het begrijp niet geaccepteerd... ook zal ik verder hier nog een hypotheek af moeten sluiten om de rest van het financiele plaatje rond te krijgen - dus een erg zeker onderpand is dat niet.
Het liefst zet ik de erfenis aan als onderpand, maar het zijn niet mijn ouders waar ik geld van leen dus kan dit dan?

De overheid in Nederland heeft geen inzicht in mijn financiën hier, moet ik dan nog steeds die marktconforme rente hanteren?
Mijn broer is ok met een lagere rente.

Ook heb ik gevonden dat er zoiets bestaat als een voorschot op erfenis, dit is echter alleen van toepassing op ouders naar kinderen toe zoals ik begrijp. Het geld zit echter vast in het huis en kan niet naar mij toegaan op deze manier. Mijn broer houdt het geld apart om mij later uit te kopen ten tijde van overlijden.

Ik heb 30 dagen de tijd om het geld te krijgen anders lopen we de kans op het huis wat we op het oog hebben mis.
Hoe kan ik dit het beste benaderen? _/-\o_
...

[ Voor 4% gewijzigd door noitome87 op 21-09-2022 18:05 . Reden: meer informatie toegevoegd ]

Alle reacties

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
noitome87 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:03:
Het idee is dat ik 100.000 euro van mijn broer leen voor de aankoop van een huis hier.
Als ik het zo lees heeft je broer geen 100.000 euro tot zijn beschikking, dus hem hierin betrekken lijkt me zinloos. Enige mogelijkheid die ik zie is dat je ouders een hypotheek afsluiten en jou die 100.000 euro lenen (al dan niet als voorschot op de erfenis).

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:08

Mr Pingu

Professioneel Prutser

noitome87 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:03:
Ik wil graag geld lenen van mijn enige broer terwijl ik nu woonachtig ben in Australie.
Mijn ouders hebben een hypotheekvrij huis en zijn van plan dit aan mijn broer die nog thuis woont na te laten - hij mag mij uitkopen als zij komen te overlijden.

Mijn ouders zijn nu beide met pensioen en in de 70 in redelijke gezondheid (als naar familiegeschiedenis en levensstijl gekeken wordt is de schatting tussen de 10 en 15 jaar te gaan)
...
Ik heb reeds gevonden dat ik een marktconforme rente moet hanteren als ik geen schenkbelasting wil moeten betalen, maar weet niet hoe dit zit gezien ik in Australie woon.
De overheid in Nederland heeft geen inzicht in mijn financiën hier, moet ik dan nog steeds die marktconforme rente hanteren?
Mijn broer is ok met een lagere rente.
1. Schenkbelasting gaat over de woonachtigheid van de schenker, tenminste in Nederland, ook al moet de ontvanger die belasting betalen. Ondanks dat jij in Australie woont moet jij wel een Nederlandse schenkbelasting aangifte doen. Of je ook nog belasting moet betalen aan Australie ligt aan de Australische regelgeving. En of je eventueel dubbele belasting kan terug krijgen hangt van het belastingsverdrag tussen de twee landen af.

2. Je moet inderdaad een marktconforme rente afspreken, maar je broer kan een deel van de rente wel terugstorten onder het mom van een belastingvrije schenking. Helaas is deze grens iets lager voor niet-kinderen; Iedereen mag u belastingvrij € 2.274 schenken (€ 3.244 in 2021). U hoeft daarover geen aangifte schenkbelasting te doen.

3. De zogenoemde jubelton hoeft niet van je ouders te komen, maar dan moet het wel echt een schenking zijn en geen voorwaarden zijn opgenomen. Dit is ook te lezen in bovenstaande link.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 17:29

Lordy79

Vastberaden

Ik snap er niks van.

Gaat je broer ook echt 100.000 euro overmaken naar jou? Of is het een papieren lening?
En als het een papieren lening is, hoe betaal je dan je huis?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:34
ah never mind, ingewikkelde zinnen beter lezen.

[ Voor 91% gewijzigd door No Hands op 21-09-2022 19:47 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 14:37
Gewoon niet doen, te veel haken te veel ogen.
Wat als je ouders hulpbehoevend worden en semi-verplicht hun vermogen op moeten maken...
Of beslissen, wat hun goed recht is, om het huis te verkopen en 5 wereldreizen te maken?

Vooruitlopen op toekomstige zaken die misschien of zelfs waarschijnlijk gaan komen heeft al menigeen heel heeel heeeel veel hoofdpijnen bezorgt.

Gewoon niet doen.
Als je je droom huis niet kan betalen, doorsparen, hoger inkomen krijgen totdat het wel kan, dan komt er wel weer een ander droom huis langs.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:03
Weet je zeker dat de NL overheid geen inzicht heeft, of gaat krijgen, in je financiële situatie? We hebben niet voor niets CRS en AEOI. Aangezien je met deze constructie dus mogelijk in twee landen met belasting te maken hebt, kan je er van uit gaan dat die informatiestroom bi-directioneel wordt.

Bel een financieel adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:43
Als je broer €100.000 heeft liggen dan kan hij jou dit gewoon lenen.

Mocht hij dit niet hebben dan lijkt mij de optie dat jou ouders je €100.000 schenken/lenen door bijv: een aflossingsvrije hypotheek te nemen.
Als ze hun testament hierop aanpassen en zorgen voor een levenstestament gaat de afhandeling ook goed.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 13:11

Glewellyn

is er ook weer.

Je schrijft dat onderpand in het buitenland niet geaccepteerd wordt, maar wie zou dat niet accepteren?

Als jouw broer een ton heeft liggen en dat aan jou wil uitlenen, wat heeft dat dan te maken met een eventuele toekomstige erfenis?

Jouw broer kan je het geld lenen met het pand in Australië als onderpand, aangenomen dat het niet al als onderpand dient voor een andere lening. Als je in de overeenkomst met je broer ook vastlegt dat je ongelimiteerd tussentijds mag aflossen kan je in het geval je geld van je ouders erft de lening weer aflossen.

Geld schenken is hier niet van toepassing, het is gewoon een lening. Je moet met je broer dan wel een marktconforme rente afspreken.

Waar schenken dan nog wel om de hoek kan komen kijken is als je broer je een deel van de betaalde rente als gift weer terug schenkt. Dan betaal je effectief een lagere rente, maar is het fiscaal in ieder geval in orde.

*zucht*

Pagina: 1