Vraag

• HeikeZ
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-10 19:40
Mijn vraag
Ik wilde mijn RAM upgraden van 2x4GB naar 4x4GB. Dus ik twee sticks erbij gekocht, zelfde model als oude sticks, werkte helaas niet.
Uiteindelijk vond ik in de handleiding dit: "Due to a hardware limitation, if you have already installed two double-sided memory modules, any additional memory module will not be supported."
Dus nu kan ik proberen 4x4GB enkelzijdig te vinden, maar dan "If four DDR3 1333 MHz memory modules are installed, the maximum memory speed will be limited to 1066 MHz." is ook niet ideaal.
Dus nu vroeg ik me af of 2x8GB zou werken, ik kan nergens een geheugenlimiet per slot vinden, alleen een maximum 16GB systeemgeheugen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: GIGABYTE GA-H61M-D2H-USB3
RAM: 2x Corsair CMV4GX3M1A1333C9 (4GB DDR3 1333MHz)

Beste antwoord (via HeikeZ op 09-10-2022 01:10)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:57
Het platform socket 1155 ondersteunt 32 GB, bij gebruik van 4 Dimmsloten en ook 4 lanes.

Een H61-chipset ondersteunt maar 2 lanes en daarmee slechts 1 double sided Dimm of 2 single sided dimms per kanaal.

Het maximum is dan 16 GB. Het maximum wat de chipset ondersteunt is 8 GB Dimms (het maximum voor een platform is namelijk:
- Max grootte van de geheugenchips die de cpu kan uitlezen maal
- Het aantal chips op één kant van een dimm maal
- Het aantal kanten van een Dimm die aangestuurd kunnen worden maal
-Het aantal kanalen.

Dat totaal is voor Socket 1155 32 GB. Heb je maar 2 sloten, dan is het max dus 16 GB. Heb je een H61-chipset, die maar 2 zijden van een dimm per geheugenkanaal aan kan, dan is het ook 16 GB.

Ik denk overigens dat die melding over 4 dimmen en een lagere geheugen frequentie foutief is overgenomen van een bord waar geen H61 chipset in zit.

Het maakt normaliter geen bal uit of je 1 double sided of 2 single sided Dimms hebt per kanaal. De load op de geheugencontroller is hetzelfde. Er worden namelijk bij allebei 2 lanes gebruikt.

Stop je er echter (van de 2 Dimms op een geheugen kanaal) 1 of 2 double sided Dimms in, dan gebruik je meer dan die 2 lanes en dan belast je de geheugen controller dus zwaarder.

Maar bij een H61 gaat dat niet op omdat er sowieso maar 2 lanes zijn.

Volgens mij moet iedere reguliere 2x8 GB ddr3-1333 geheugenset gewoon werken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:45

OMD

Deze vraag is al vaker besteld online zie ik. Gigabyte zelf antwoord dat het bord geen 8gb ondersteund. Denk dat je vast zit aan 4gb.

https://forums.tomshardwa...usb3-motherboard.3401301/

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• HeikeZ
Dat is een interessant draadje. Inderdaad, op de lijst ondersteunde geheugenmodules staan er niet groter dan 4GB. De op had er 8GB sticks in gestopt die gedetecteerd werden als 4GB, bestaat dat? Het antwoord van Gigabyte was helaas maar een "misschien".

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• White Feather
Het platform socket 1155 ondersteunt 32 GB, bij gebruik van 4 Dimmsloten en ook 4 lanes.

Een H61-chipset ondersteunt maar 2 lanes en daarmee slechts 1 double sided Dimm of 2 single sided dimms per kanaal.

Het maximum is dan 16 GB. Het maximum wat de chipset ondersteunt is 8 GB Dimms (het maximum voor een platform is namelijk:
- Max grootte van de geheugenchips die de cpu kan uitlezen maal
- Het aantal chips op één kant van een dimm maal
- Het aantal kanten van een Dimm die aangestuurd kunnen worden maal
-Het aantal kanalen.

Dat totaal is voor Socket 1155 32 GB. Heb je maar 2 sloten, dan is het max dus 16 GB. Heb je een H61-chipset, die maar 2 zijden van een dimm per geheugenkanaal aan kan, dan is het ook 16 GB.

Ik denk overigens dat die melding over 4 dimmen en een lagere geheugen frequentie foutief is overgenomen van een bord waar geen H61 chipset in zit.

Het maakt normaliter geen bal uit of je 1 double sided of 2 single sided Dimms hebt per kanaal. De load op de geheugencontroller is hetzelfde. Er worden namelijk bij allebei 2 lanes gebruikt.

Stop je er echter (van de 2 Dimms op een geheugen kanaal) 1 of 2 double sided Dimms in, dan gebruik je meer dan die 2 lanes en dan belast je de geheugen controller dus zwaarder.

Maar bij een H61 gaat dat niet op omdat er sowieso maar 2 lanes zijn.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:00
White Feather schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:35:
...
Zou het nog uitmaken of ze danal dan niet op 2 aparte kanalen aangesloten zijn?

• HeikeZ
White Feather schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:35:
...
Interessante informatie. In het genoemde draadje door OMD hierboven werd wel gezegd dat 8GB sticks als 4GB werden gedetecteerd.
Nu zag ik net bij pbs memory dat ze mijn moederbord hebben getest met een 8GB stick.
Ik denk dat ik het er maar op ga wagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
DVX73 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:37:
[...]

Zou het nog uitmaken of ze danal dan niet op 2 aparte kanalen aangesloten zijn?
De enige manier om dit te laten werken (op H61) is op 2 aparte geheugenkanalen.

Anders zijn er 4 lanes nodig in één geheugenkanaal (8 GB DDR3 is naar mijn weten altijd dual sided) en de chip ondersteunt er maar 2 per kanaal.
HeikeZ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:08:
[...]

Interessante informatie. In het genoemde draadje door OMD hierboven werd wel gezegd dat 8GB sticks als 4GB werden gedetecteerd.
Nu zag ik net bij pbs memory dat ze mijn moederbord hebben getest met een 8GB stick.
Ik denk dat ik het er maar op ga wagen
De topic-starter daar wordt er nog op gewezen dat de door hem genoemde modules niet bestaan.

Hij zegt: “. I recently bought 2 ram modules with 8 GB each, (Kingston KHX1333C9D3B1K278GB)”

Die modules bestaan dus niet, het moet hoogstwaarschijnlijk zijn: KHX1333C9D3B1K2/8GB (dus geen 7, maar een /.)

Dat is dus gewoon een kit van 2 (K2) met een totale capaciteit van 8 GB, dus 2x 4 GB.
Zie: https://www.kingston.com/datasheets/KHX1333C9D3B1K2_8G.pdf

Dus ja, als je geen 16 GB koopt, dan krijg je het ook niet werkend 😀

[ Voor 54% gewijzigd door White Feather op 21-09-2022 21:51 ]

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik zou eens bij "Vraag & Aanbod" kijken of daar een socket 1155 bord te krijgen is waarop je het geheugen dat je nu hebt kunt gebruiken. Daar staan ook borden bij die 4 sockets hebben en 32GB aankunnen.

Daarnaast heb je borden waarop ook SATA 6 Gbps mogelijk. Dat is ook nog eens een duidelijke snelheidswinst, zelfs met een SSD.

[ Voor 14% gewijzigd door eheijnen op 22-09-2022 09:10 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeikeZ
Update:

Ik heb er 2x 8GB in gestopt, 2x Corsair CMV8GX3M1A1333C9.
Het werkt, gewoon op 1333 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4s0n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09-2023

J4s0n

Stop! Hammertime!

Kijk aan, mooi!

offtopic:
En hulde dat je dat nog even plaatst d:)b

Man is a tool-using animal. Without tools he is nothing, with tools he is all.

Pagina: 1