is dit een thermische breuk in het glas ?

Pagina: 1
Acties:

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:25
Afgelopen vrijdag ontdekte ik een breuk in het HR++ glas van een raam dat op het zuidoosten staat. Op het kozijn van die raam hing een verduisterende plissegordijn in een donkere kleur, voor de helft opgetrokken, dus de onderzijde van het raam was bedekt en de bovenzijde niet.

Tussen de plissegordijn en het glas zit circa 3cm ruimte. De plisse zit dus niet strak op het glas. Op het moment voor en na de breuk scheen de zon er fel op.

Het leek me vrij logisch en duidelijk dat het een thermische breuk was maar nu ik dit document zie ben ik er niet zo zeker van.

Op de linkerfoto is de situatie van een aantal uur geleden. Ten opzichte van de initiele situatie (rechterfoto) is de scheur sinds vandaag verder uitgelopen omhoog. Afgelopen weekend bleef de scheur nog 'stabiel'.

Ik heb er wat plakband op gedaan om bij te kunnen houden of de scheur verder uitloopt. Wellicht geen goed idee want deels folie plakken op ramen wordt ook afgeraden :+ maar goed het raam is al stuk.

Ik ben toch erg benieuwd of dit een thermische breuk is of niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJnFxIH37EjsazB1IkVqxabxTxE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybdUP4GjJcnW0ed6N94SJIYr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ovdb3zJHJsidyzadjUW5BkCyb4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZAcEQnJYGpSykzGOT28DMhw.jpg?f=fotoalbum_tile

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:36
Ik heb geen verstand van thermische breuken in het glas, maar de VEH gaf bij onze oplevering nieuwbouw aan dat de ruimte tussen het glas en gordijnen minimaal 7cm moet bedragen.

• dcell
Gewenste Nick schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:12:
Ik heb geen verstand van thermische breuken in het glas, maar de VEH gaf bij onze oplevering nieuwbouw aan dat de ruimte tussen het glas en gordijnen minimaal 7cm moet bedragen.
Het glas wordt gewoon door de verzekering vergoed maar het blijft een rompslomp om alles te laten fixen. De levertijd van het glas is enkele maanden van horen zeggen.

Ik heb tijdens het adviesgesprek van het bedrijf waar ik de raambekleding heb afgenomen ook expliciet gewezen op de minimale ruimte tussen het glas en de bekleding.

De adviseur gaf aan dat als er 3 a 5 cm tussen zit dat het toch een zeer minieme kans is dat het kan gebeuren. Hij had het slechts twee maal meegemaakt van de honderden/duizenden. Ik ben naar aanleiding van zijn advies en nu ook in gesprek met het bedrijf. De adviseur komt weer langs om te situatie te bekijken.

Ik heb zelf het vermoeden dat het toch komt door de combinatie van half open donkere plissegordijnen en raam op het zuiden oftewel een thermische breuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-04 08:22
hallo ik kom hier even een gezonde portie naïviteit brengen;
waarom moet er een minimale hoeveelheid afstand tussen de ramen en gordijnen?

De afstand tussen het dubbelglas zelf is ook nieteens een cm groot? als het zou gaan om warmte ontwikkeling

[ Voor 8% gewijzigd door 7Sins op 22-09-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:01
dcell schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:06:
[...]

Het glas wordt gewoon door de verzekering vergoed maar het blijft een rompslomp om alles te laten fixen. De levertijd van het glas is enkele maanden van horen zeggen.

Ik heb tijdens het adviesgesprek van het bedrijf waar ik de raambekleding heb afgenomen ook expliciet gewezen op de minimale ruimte tussen het glas en de bekleding.

De adviseur gaf aan dat als er 3 a 5 cm tussen zit dat het toch een zeer minieme kans is dat het kan gebeuren. Hij had het slechts twee maal meegemaakt van de honderden/duizenden. Ik ben naar aanleiding van zijn advies en nu ook in gesprek met het bedrijf. De adviseur komt weer langs om te situatie te bekijken.

Ik heb zelf het vermoeden dat het toch komt door de combinatie van half open donkere plissegordijnen en raam op het zuiden oftewel een thermische breuk.
Dat komt het zeker. 3 a 5 cm met donkere raambekleding bij een raam op het zuiden is echt veel te kort.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-04 15:05
7Sins schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:20:

De afstand tussen het dubbelglas zelf is ook nieteens een cm groot? als het zou gaan om warmte ontwikkeling
Glas laat de warmte/straling voornamelijk door. Een gordijn niet, zeker een donkere.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-04 12:34
hier vind je verschillende breukpatronen en de oorzaak daarvan,
Het breukpatroon kan je vertellen wat de oorzaak was:

https://www.structuremag.org/?p=17866

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:14
7Sins schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:20:

Thermische breuk ontstaat omdat het gordijn niet geheel dicht zit of open staat, waarbij het glas bij het dichte gedeelte veel warmer wordt omdat de warmte niet weg kan. Er zit dan dus een groot temperatuurverschil in het oppervlak van het glas.

• dcell
Kraakhelder schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:29:
[...]

Dat komt het zeker. 3 a 5 cm met donkere raambekleding bij een raam op het zuiden is echt veel te kort.
Dat vermoeden heb ik zelf ook. Ik zit al te kijken naar alternatieven omdat ik geen zin heb in nog meer breuken in de toekomst. Het een en ander hangt af van het gesprek met de verkoopadviseur en hoeveel coulance ze gaan bieden.

Bij de directe buren hebben ze bijv. een lichtere kleur lichtdoorlatende plisse strak op het glas hangen. Daar is vooralsnog nog niks aan de hand. Een rondje door de straat heeft mij geleerd dat er verschillende huizen hier zijn met plisse half open en ramen op het zuiden.

Vooralsnog durf ik niet meer de boel half/deels open te houden, wat natuurlijk de eigenschappen van het product teniet doet. Alles gaat helemaal open als de de zon er op staat.

Helemaal dicht durf ik ook niet meer aan ondanks dat het van de zomer wel goed ging en toen scheen de zon nog harder. De zon hangt nu echter wel lager. Wellicht is dat ook een factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:20
Ja dit lijkt op een thermische breuk, vaak krijg je die op de scheiding van wel en niet raamdecoratie :)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00

Tazzios

..

Als ik naar buiten kijk schiet mij de volgende vraag te binnen: Is het nieuwbouw? Mogelijk stond er al veel spanning het glas waardoor het bij jouw nu mis is gegaan en bij andere niet.

Hier nog een site met wat breuk voorbeelden:
https://www.toeleveringon...om-je-thermische-breuken/

• dcell
Tazzios schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:25:
Als ik naar buiten kijk schiet mij de volgende vraag te binnen: Is het nieuwbouw? Mogelijk stond er al veel spanning het glas waardoor het bij jouw nu mis is gegaan en bij andere niet.

Hier nog een site met wat breuk voorbeelden:
https://www.toeleveringon...om-je-thermische-breuken/
Dit is inderdaad nieuwbouw, het huis is 5 maanden geleden opgeleverd. Ik ben trouwens niet de enige met een breuk. Ik heb buren, een rijtje verderop, die het ook hebben gehad. Die hadden een lichtere kleur plisse strak op het glas op 3 ramen op de zuidkant en 1 daarvan had een thermische breuk. Overigens zagen ze tijdens het vervangen van het glas dat de breuk op de plek begon waar een spijker/nagel dicht op het glas zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00

Tazzios

..

Ik denk dan niet dat het aan de plisse gelegen heeft maar meer aan de combinatie van voorspanning of zwakke plek en warmte verschil. Mogelijk speelde het nu pas omdat het buiten kouder was wat invloed heeft op kozijn en glas waardoor de spanning te hoog werd.

• dcell
Tazzios schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:51:
Ik denk dan niet dat het aan de plisse gelegen heeft maar meer aan de combinatie van voorspanning of zwakke plek en warmte verschil. Mogelijk speelde het nu pas omdat het buiten kouder was wat invloed heeft op kozijn en glas waardoor de spanning te hoog werd.
ja de echte oorzaak daar ga ik toch niet achterkomen maar de combinatie van factoren maakt me wel huiverig. Er zijn in totaal 5 ramen op het zuiden met plisse en ik zit niet te wachten op meerdere ramen laten vervangen.

Als het bedrijf van de raambekleding coulant hier mee om gaat, tenslotte gaven ze het advies dat het geen probleem moet zijn, dan laat ze ik vervangen voor iets anders of een lichtdoorlatend plisse met een lichte kleur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
We hebben ooit eens een school opgeleverd waarna de leerkrachten binnen een week leuke zwarte werkjes van de kinderen op het glas plakten... Dat was een duur knutseltje.

De lokale opwarming van het glas (zeker met koud weer + veel zonneschijn) kan zomaar 40 graden verschil opleveren op een klein oppervlakte glas. Met donkere zonwering nog veel meer, zeker dicht erop en slechte ventilatie van het glas.

Een 'langzame' breuk door verkeerd plaatsen van een glaslat of stelnok stopt meestal vrij snel, die zijn vaak maar een centimeter of 10-20 lang. Thermische breuken steken vaak 'over'. De door @Tazzios gelinkte site laat het goed zien. Thermisch begint met een vrijwel perfecte 90 graden hoek.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 22-09-2022 12:29 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• dcell
Señor Sjon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:25:
We hebben ooit eens een school opgeleverd waarna de leerkrachten binnen een week leuke zwarte werkjes van de kinderen op het glas plakten... Dat was een duur knutseltje.

De lokale opwarming van het glas (zeker met koud weer + veel zonneschijn) kan zomaar 40 graden verschil opleveren op een klein oppervlakte glas. Met donkere zonwering nog veel meer, zeker dicht erop en slechte ventilatie van het glas.

Een 'langzame' breuk door verkeerd plaatsen van een glaslat of stelnok stopt meestal vrij snel, die zijn vaak maar een centimeter of 10-20 lang. Thermische breuken steken vaak 'over'. De door @Tazzios gelinkte site laat het goed zien. Thermisch begint met een vrijwel perfecte 90 graden hoek.
Dus ik kan concluderen dat het een thermische breuk is, veroorzaakt door een donkere plisse met te weinig ruimte er tussen ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik had ook een thermische breuk. Dit kwam omdat het glas niet goed in het kozijn zat en tegen een schroef aan drukte met de weersverandering.
Kan goed ook hier van toepassing zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Blubkens dat is in de regel geen thermische breuk.

Denk eerder dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.toeleveringonline.nl/wp-content/uploads/moddit-fly-images/124675/klembreuk-e1570449030319-900x99999.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 12:32
Een thermische breuk is vaak een stuk grilliger/golvender (links-rechts herhalend patroon). Lijkt mij eerder een stress punt onder invloed van overmatige druk.
@dcell Zit ter hoogte van die breuk toevallig een van de sluitingen/pinnen van de meerpuntssluiting?

• Señor Sjon
Ik heb genoeg strakke lijnen gezien anders hoor, :)

• dcell
geekeep schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:42:
Een thermische breuk is vaak een stuk grilliger/golvender (links-rechts herhalend patroon). Lijkt mij eerder een stress punt onder invloed van overmatige druk.
@dcell Zit ter hoogte van die breuk toevallig een van de sluitingen/pinnen van de meerpuntssluiting?
Het is een vaste raam die niet open/dicht kan. Dus geen sluitingen of pinnen. De breuk begint links halverwege het raam ongeveer (afmeting is ongeveer 90 breed x 190 hoog) en takt af met een boog naar beneden en een boog omhoog. De boog omhoog is een paar dagen stabiel gebleven en sinds gister eigenlijk bijna tot de top van het raam doorgegaan. De boog omlaag is niet langer geworden.

Momenteel ziet het er zo uit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egQ6mRrjJXvuL3Nodmoj0ZAojRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c85EpVSU0KGCQqTrYxuUwyUh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:20
dcell schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:44:
[...]

Dus ik kan concluderen dat het een thermische breuk is, veroorzaakt door een donkere plisse met te weinig ruimte er tussen ? :)
Correct:

Ik heb een keer een thermische breuk in nagenoeg nieuw HR++ glas gehad doordat:
A. de ochtendzon het raam en binnenruimte opgewarmd hadden
B. de vouwgordijnen tot de helft van het raam open waren
C. ik met de koude tuinslang de ramen afspoot om de ramen te gaan lappen :P

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 12:32
dcell schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:17:
[...]

Het is een vaste raam die niet open/dicht kan. Dus geen sluitingen of pinnen. De breuk begint links halverwege het raam ongeveer (afmeting is ongeveer 90 breed x 190 hoog) en takt af met een boog naar beneden en een boog omhoog. De boog omhoog is een paar dagen stabiel gebleven en sinds gister eigenlijk bijna tot de top van het raam doorgegaan. De boog omlaag is niet langer geworden.

Momenteel ziet het er zo uit :

[Afbeelding]
Ik zie toch echt een klink in het kozijn ernaast; van een deur naar het balkon neem ik aan. Als het kozijn in zijn geheel getordeerd (o.i.d.) is en daar bovenop nog extra wringing/druk vanuit een sluitpunt ernaast krijgt, kan dat zomaar genoeg zijn voor deze boempats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
geekeep schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:37:
[...]

Ik zie toch echt een klink in het kozijn ernaast; van een deur naar het balkon neem ik aan. Als het kozijn in zijn geheel getordeerd (o.i.d.) is en daar bovenop nog extra wringing/druk vanuit een sluitpunt ernaast krijgt, kan dat zomaar genoeg zijn voor deze boempats.
Ok sorry, ik dacht echt dat je specifiek dat raam bedoelde. Er zit inderdaad een deur/raam ernaast die kan kiepen en in zijn geheel open kan slaan. Overigens is de deur/raam op de specifieke dag van de breuk niet open of dicht geweest.

De breuk zit niet op de hoogte van de klink of het sluitingspunt. Foto om het duidelijk te maken :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uyNuIClKR8Sya8ECKiyHYCJIqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgGgBxg3JC3nyaRnlxFwALRb.jpg?f=fotoalbum_large

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:10:
@Blubkens dat is in de regel geen thermische breuk.

Denk eerder dit:
[Afbeelding]
Ik heb het inderdaad niet goed geformuleerd, bij mij wilde ze het op een thermische breuk gooien en dat ik maar bij de verzekeraar moest aankloppen. Want ook bij mij wilde ze de schuld aan de gordijnen geven die overigens doorzichtig waren en er niet te dicht op het raam zaten.
Maar achteraf zat hij dus niet goed in het kozijn.

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 16:52
Ik heb net nieuw triple glas geplaatst gekregen.
Is me mooi niets verteld over raamfolie of raambekleding die er niet te dicht op mag zitten...

Net allemaal van dat gezandstraalde folie op zitten plakken.
Ga dat er maar weer eens even af trekken vanavond dan.

• dcell
Blubkens schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:39:
[...]

Ik heb het inderdaad niet goed geformuleerd, bij mij wilde ze het op een thermische breuk gooien en dat ik maar bij de verzekeraar moest aankloppen. Want ook bij mij wilde ze de schuld aan de gordijnen geven die overigens doorzichtig waren en er niet te dicht op het raam zaten.
Maar achteraf zat hij dus niet goed in het kozijn.
Daarom wil ik de oorzaak ook graag weten maar dat hoop ik te horen te krijgen als ze het glas gaan vervangen. Linksom of rechtsom het gaat toch wel vergoed worden maar de eventuele oorzaak daar ben ik erg benieuwd naar.

Ik wil het graag weten omdat ik bang ben dat de andere ramen ook gaan sneuvelen. Dan ga ik liever preventief aan de slag door in gesprek te gaan met het bedrijf dat mijn raambekleding heeft gedaan en vervangende raambekleding uit te zoeken.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-04 10:20
Mij klinkt thermische breuk ook als een excuus om een breuk door een slecht geplaatst raam te verhullen.

Ik vind het wel markant dat auto’s met de helft van een ruit in de zon kunnen staan en dat het alleen bij iets als steenslag misgaat. Het verhaal van gordijn + zon + tuinslang kan ik mij iets bij inbeelden maar klinkt als de incidentie bij goed geplaatst glas van kwaliteit wordt overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urithar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-12-2024
Gezien een vergelijkbare vorm van de breuk deel ik even mijn leermoment:

Ik heb ooit een zitzak tegen mijn nieuwe dubbelglas woonkamerdeur aangezet in de herfst/winter. Een paar weken later zitzak weggehaald (naar mijn weten is er niet op gezeten ;) ) en toen zag ik dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xWAJVMfkQzb_CcTQmEYL55doFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDExsoCRYresjSXQx6dZGG1o.jpg?f=fotoalbum_large

Glaszetter die het kwam vervangen had als eerste reactie, tja thermische breuk...
Bij het plaatsen is toen wel iets genoemd over geen folie/dingen er tegen aan leggen, maar stomweg niet bij stilgestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
Kleine update wat betreft de situatie. Gisteren heb ik twee personen over de vloer gehad wat betreft de breuk.

Eerst is de adviseur van het raambekledingsbedrijf langs geweest om de situatie te bekijken. Hij is nog steeds van mening dat het advies correct was. Er is volgens hem genoeg ruimte tussen plisse en glas. Volgens hem is er een grote kans dat het glas zwak was en dat de plisse het een 'zetje' heeft gegeven anders waren er ook breuken geweest bij de andere ramen.

Ik moest het product volgens hem gewoon gebruiken zoals ik dat wil en me geen zorgen maken. Mondeling heeft hij toegezegd dat als er nog een breuk op een andere raam gaat optreden dat ik hun moet bellen en dat zij direct een glasbedrijf inschakelen om het te vervangen en tevens gaan ze dan bekijken om de raambekleding anders op te hangen of te vervangen.

Daarna is er iemand van glasherstel langskomen om het glas in te meten. De afmetingen stonden gewoon in het glas dus het was een kwestie van even na meten of dat correct was.

Nadat ik de situatie had verteld gaf hij aan dat dit een thermische breuk is. Hij was van mening dat het advies van het raambekledingsbedrijf verkeerd is want een dergelijke constructie vergroot het risico op glasbreuk aanzienlijk en ze hadden een plisse met een raam op het zuiden nooit mogen aanraden.

Nu is het 4-8 weken wachten op herstel want levering van HR++ glas is erg slecht op dit moment en dan zal er misschien wat meer duidelijkheid komen over de oorzaak ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:19
verduisterde plisségordijnen(dubbel) hebben een aluminium folie laag er tussen en isoleren daardoor zeer goed, HR++ kan daar slecht tegen doordat de warmtestraling alle kanten op ketst omdat HR++ zelf ook een coating heeft, hierdoor kan lokaal de temperatuur flink oplopen wat de thermische breuk veroorzaakt.

De lichtdoorlatende plisségordijnen(dubbel) speelt dit probleem veel minder, vaak hebben deze gordijnen ook aan de buitenkant kleurwit en binnenkant de kleur naar keuze.
Verduisterde gordijnen van plissé mag je inderdaad niet zo dicht op de ruit doen, de meeste raden 7-10cm afstand aan.

De meeste mensen hebben niet de verduisterde variant maar de lichtdoorlatende waardoor het goed gaat.

@dcell TS heb je inmiddels meer duidelijkheid over de zaak?

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 18-03-2023 20:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
mr_evil08 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:14:
verduisterde plisségordijnen(dubbel) hebben een aluminium folie laag er tussen en isoleren daardoor zeer goed, HR++ kan daar slecht tegen doordat de warmtestraling alle kanten op ketst omdat HR++ zelf ook een coating heeft, hierdoor kan lokaal de temperatuur flink oplopen wat de thermische breuk veroorzaakt.

De lichtdoorlatende plisségordijnen(dubbel) speelt dit probleem veel minder, vaak hebben deze gordijnen ook aan de buitenkant kleurwit en binnenkant de kleur naar keuze.
Verduisterde gordijnen van plissé mag je inderdaad niet zo dicht op de ruit doen, de meeste raden 7-10cm afstand aan.

De meeste mensen hebben niet de verduisterde variant maar de lichtdoorlatende waardoor het goed gaat.

@dcell TS heb je inmiddels meer duidelijkheid over de zaak?
De ruit is inmiddels vervangen. Volgens de man van het herstelbedrijf komt het toch door de plissegordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRodem1ab
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-04 12:00
we hebben een thermische glasbreuk in meerdere aanpalende ramen gelijktijdig is dit mogelijk ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@MrRodem1ab ik denk dat je beter een nieuw topic kan starten (evt. met verwijzing naar deze), nu leest men eerst de oude post en kans dat ook daarop wordt gereageerd met als resultaat dat jouw vraag niet gezien wordt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1