Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-11 23:03
Goedemiddag,

Allereerst excuses als mijn topic niet toegestaan is of dat ik enkele zaken heb gemist op het forum maar mijn inziens is mijn nieuwe topic wel terecht.

Wij wonen in een woning van 1986 die 1 maand geleden na-gesoleerd is met spouwmuur en vloerisolatie.
Op dit moment maken wij gebruik van een CV ketel (+- 3 jaar oud) en hebben wij 12 zonnepanelen.

Binnenkort (deze/volgende week) gaat de installateur mijn warmtepomp aansluiten.
Keuze is gevallen (mede door nood en het geen keuze hebben) gevallen op de Nibe VVM320S in combinatie met een 12 KW monoblock (uit mijn hoofd de F2040-12).

Woningsituatie (huidig met gas):
Beneden 65m2 vloerverwarming en 2 radiatoren die eigenlijk geen tot weinig functie meer hebben.
Boven wordt alles vervangen door elektrische radiatoren gezien wij niet of nauwelijks verwarmen boven, een warme slaapkamer vinden wij niet zo prettig.

Op basis van vorig jaar komt het gasverbruik op 2100m3 neer en stroom op 4400 (zonder teruglevering).
En ja we hebben een sfeer-gas-kachel die nu niet meer gebruikt wordt.

Mijn doelstelling:
Volledig van het gas af. Uitbreiding van zonnepanelen en straks richting 0 op de meter.
Stappen: Vloerverwarming (check), isoleren (check), warmtepomp (bijna) en dan de CV ketel er uit.

CV ketel gaat er uit, Warmtepomp komt er in. Dat is iets wat zeker is maar wat onzeker is, is mijn keuze monoblock. Installateur zegt dat 8kw genoeg is voor onze situatie en dit makkelijk zou moeten kunnen doen terwijl ik (met berekeningen van vorig jaar) neerkom op +-11kw.....

En ja, luxe positie, hij heeft nu een 12kw staan en kan eventueel later vervangen door een 8kw.

Wat is jullie advies? Ik heb liever iets meer capaciteit over dan net te weinig....
Daarentegen zegt hij dat de 8kw ook zuiniger is qua stroom....

Let me know!

Groetjes van G

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:16
Mijn advies zou toch zijn om boven ook de optie te houden om via de warmtepomp te verwarmen.
Ga evt voor thermosstaatknoppen op 16 graden of zoneregeling.

Volgens de koevlaasmethode kom je uit op 10,18 kW afgerond naar boven 11 kW
Maar je hebt nu spouwmuurisolatie en vloerisolatie.
Gezien de oppervlakte van 65 m2 vloerverwarming welke geschikt is voor lage temperatuur kan ik 8 kW begrijpen. Dat komt dan met een toekomstig verbruik van 1650 overeen.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-11 19:21
Nibe Monoblock: prima 'keuze'!
In de Nibe die ik heb gezien zit een Mitsubishi compressor, die bijzonder geluidsarm zijn (het geluid dat je nog hoort is bovendien niet irritant)
2100m³ gas...dat is veel! (zonder serieuze winterkou!) ik denk dat die oude sfeerhaard veel onnodig gas verstookte...
Hoe is je huis? vrijstaand, twee onder één kap?

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 21-09-2022 17:26 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-11 23:03
Woning is trouwens een 2 onder 1 kap.
Boven gaan we toch voor elektrisch verwarmen gezien dit amper gebruikt wordt….

Ik blijf nog steeds in twijfel voor 8kw tegenover 12kw 🧐 vooral als ik kijk dat ik 8kw krap vindt en dan nog heb ik het nog geen eens over de capaciteit in de winter

Groetjes van G