Dimmer gebruiken als schakelaar - smart LED lamp

Pagina: 1
Acties:

• KopjeKoffie_21
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-05 19:12
Hi Allemaal,

Met achteraf iets te weinig voorkennis over home automation en smart lampen heb ik een eerste setje van smart LED verlichting gekocht om mijn oude halogeen verlichting te vervangen.

Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat de oude halogeenverlichting gekoppeld zat aan een dimmer in de muur, welke (natuurlijk) niet voor LED is gemaakt. De lampen kan ik natuurlijk wel dimmen via mijn app, maar de dimmer op de muur is voor vele nogsteeds erg interessant om aan te zitten. Dit heeft dan weer als gevolg dat de slimme lamp gedimd wordt en gaat flikkeren of herrie gaat maken.

Nu is het een dimmer met aan uit knop (d.m.v. drukken) en dan kan je aan dezelfde knop draaien voor het dimmen. Ik ben eigenlijk benieuwd of ik de dimmer functie kan omzeilen en de knop wel nog kan gebruiken voor een aan/uit functie.

Ultiem wil ik dan de lampen dimmen en van kleur laten veranderen via de app, maar via de knop op de muur (in combinatie met een zigbee inbouwswitch) wel nog de verlichting aan en uit kunnen doen als een 'normale' wand schakelaar.

Ik ben erg benieuwd of iemand ervaring heeft met het aansluiten van een dimmer zodat je de dimfunctie kan omzeilen (als dit uberhaupt een mogelijk is).

edit: spelling

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39
Niet doen. Volgens mij geldt voor bijna alle smart verlichting dat deze constant stroom nodig heeft en je kan met die dimmer ertussen zelfs je smart lampen slopen. Welke lampen zijn het? Afhankelijk van het type/systeem zijn er opties die hetzelfde kunnen leveren als wat je nu probeert te bereiken met het verkeerde schakelmateriaal.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
proefondervindelijk weet TS al dat het werk (zo lang er niet wordt gedimd). dan is de vraag of je de draaifunctie van de knop kan blokkeren maar nog wel ingedrukt kan worden.

persoonlijk zou ik de dimmer vervangen met een eenvoudige schakelaar.

~

• KopjeKoffie_21
Dank! Ik heb er ook aan zitten denken om gewoon de dimmer er uit te halen en alles door te lussen, maar dan heb ik ook geen aan en uit functie

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-05 22:24

V-8

Wat houdt je tegen om de dimmer te vervangen voor een schakelaar? Dat is verreweg de beste oplossing.. :)

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• KopjeKoffie_21
Nou, ik ben heel blij over hoe het schakelmateriaal er uit ziet en zou deze graag willen behouden. Als ik overga naar een schakelaar moet ik nieuw schakelmateriaal voor deze (twee) dimmers. @V-8

• KopjeKoffie_21
Misschien maar gewoon alle dimmers er af halen, schakelaar er tussenuit en alles via de app :)

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-05 22:24

V-8

KopjeKoffie_21 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:30:
Misschien maar gewoon alle dimmers er af halen, schakelaar er tussenuit en alles via de app :)
Dat lijkt leuk, maar dan moet je altijd je telefoon gebruiken om het licht aan te doen.
Niet praktisch.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
En echte dimmer ga je niet slim krijgen, dan zal je hem moeten vervangen door wat anders.

Zelf inderdaad ook geen fan van alles via de mobiel doen dus zou er zelf wel een schakelaar plaatsen. Maar de spanning naar je slimme lampen afschakelen is ook weer niet zo 'smart' omdat hij dan niet meer te bedienen is via de mobiel. Geen idee wel systeem je gebruikt maar er zijn ook verschillende modules voor achter schakelaars om deze slim te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeKoffie_21
@Septillion Bedankt voor de reactie. Ik doe alles via HA + Zigbee en heb ondertussen al wat schakelmodules gekocht voor achter de schakelaar. De dimmer haal ik er uit en dan ga ik het vervangen voor een normale schakelaar + zigbee zoals hierboven ook aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj_vr
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-07-2023
Let op: de meeste modules die er zijn om een schakelaar slim te maken hebben ook een nul-draad (blauw over het algemeen) nodig en over het algemeen heb je achter de schakelaar alleen een fasedraad (bruin) en schakeldraad (zwart). Optie is om de module dan boven je lichtpunt in te bouwen, maar dat is volgens mij met eventuele hotelschakelingen alweer ingewikkelder.

In bovenstaande situatie zijn ik persoonlijk een goeie hub uitzoeken en met scenecontrollers werken (slimme schakelaar die dan je hun weer opdrachten geeft, zoals aan/uit en vooraf ingestelde scènes)

[ Voor 21% gewijzigd door pj_vr op 27-03-2023 13:43 ]

M3 LR AWD / Blauw / PUR zwart / 18” aero

Pagina: 1