Keukenmachine gebruiken om hele aardappelen te snijden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Vooraf
Ik snij dagelijks mijn ongeschilde stevige aardappelen in kleine stukjes. Ik begin een beetje lui te worden en vraag me af of ik dit werk ook door een keukenmachine kan laten doen.

Ik kan natuurlijk er gewoon eentje kopen en kijken of het lukt om een hele aardappel in kleine stukken te hakken / snijden en als het niet lukt, klakkeloos de keukenmachine terugsturen.

Dat vind ik wel wat flauw als iemand hier toevallig het antwoord weet.

Mijn vraag
Ik overweeg een keukenmachine te kopen met hak- en snijfunctie om hele ongeschilde stevige aardappelen in kleine stukjes te hakken / snijden. Ik zag zoiets als:
- https://www.bol.com/nl/nl...917198/?s2a=#productTitle
- https://www.bol.com/nl/nl...tLCw.4_11.14.ProductTitle

Weet iemand of dit gaat lukken?
Of heb ik een 'zwaardere' machine nodig?
Of vraag ik nu iets wat geen enkele keukenmachine gaat kunnen?

Alle reacties

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

De dingen die je post, kunnen het denk ik niet; je krijgt snel een moes, of in het gunstigste geval grove stukken met heel onregelmatige grootte.

Om enigszins regelmatige blokjes te krijgen, heb je (minstens) twee snijbewegingen nodig, 1x horizontaal en 1x verticaal. Volgens mij kan geen enkele keukenmachine dat. Enige dat ik kan bedenken dat in de buurt komt, is een fritessnijder:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/883.828x416,fit,q80/http://cookinglife.zilvercdn.nl//uploads/product/images/Westmark_Fritessnijder_Kunststof_2.jpg

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

jeroeningen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:57:
Vooraf
Ik snij dagelijks mijn ongeschilde stevige aardappelen in kleine stukjes. Ik begin een beetje lui te worden en vraag me af of ik dit werk ook door een keukenmachine kan laten doen.

Mijn vraag
Ik overweeg een keukenmachine te kopen met hak- en snijfunctie om hele ongeschilde stevige aardappelen in kleine stukjes te hakken / snijden. Ik zag zoiets als:
- https://www.bol.com/nl/nl...917198/?s2a=#productTitle
- https://www.bol.com/nl/nl...tLCw.4_11.14.ProductTitle

Weet iemand of dit gaat lukken?
Of heb ik een 'zwaardere' machine nodig?
Of vraag ik nu iets wat geen enkele keukenmachine gaat kunnen?
Dat gaat alleen maar aardappelmoes opleveren, geen brokjes.
Bra-Jo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:27:

Om enigszins regelmatige blokjes te krijgen, heb je (minstens) twee snijbewegingen nodig, 1x horizontaal en 1x verticaal. Volgens mij kan geen enkele keukenmachine dat. Enige dat ik kan bedenken dat in de buurt komt, is een fritessnijder:

[Afbeelding]
Zolang de TS niet heel erg interesseert dat alle blokjes even groot zijn.
Als je ze eerst een keer door die frietsnijder heen haalt. en daarna die friet een kwartslag draait en er opnieuw doorheen gooit, dan houd je blokjes over :)

[ Voor 38% gewijzigd door heuveltje op 21-09-2022 16:39 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

[edit]Oeps... niet goed genoeg gelezen 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door Wolfboy op 21-09-2022 16:44 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 11:52
Ik zou het ook afraden om daar de snij / hak functie van de foodprocessor er voor te gebruiken, precies om de redenen die @Bra-Jo aangaf.

Je zou nog wel kunnen kijken naar speciale schijven voor je foodprocessor, zoals een fritesschijf, maar dan houd je nog wel werk over. Voor andere machines heb ik ook nog iets van een dicer-schijven gevonden. Ik denk alleen wel dat je blokjes er misschien kleiner uitkomen dan je misschien zou willen.

Een out-of-the-box oplossing is wellicht betere snijtechnieken aanleren? Er zijn veel filmpjes over het (makkelijker) snijden van aardappelen. Zeker als je het veel doet, leer je het steeds sneller te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:19

Reinier

\o/

tagican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:45:
Een out-of-the-box oplossing is wellicht betere snijtechnieken aanleren?
Dat is een outside the box-oplossing. Een out of the box-oplossing zou juist een apparaat zijn dat dit doet B)

De ouderwetse Veg-o-Matic kan het misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
met keukenmachine kan je enkel plakjes of kleine stukjes voor bv rösti maken
Die frietsnijder hierboven is cool.

Maar snijtechniek is ook een goede tip.
1 mes maak je snel schoon, zit t eenmaal in je spiergeheugen hoef je niet meer te kijken.
Ik snij bijna alles sneller dan machine kan (want daarvoor moet je ook schoonmaak en klaarzet tijd meerekenen.
Vooral stevige dingen snijden met een goed scherp mes en goede techniek makkelijk weg.

• Silent7
heb onlangs een zak uien gekocht, 10kg voor €1.40
Ga daar gebakken uitjes, uitensoep etc mee maken (en uienolie wat ook heerlijk is voor andere gerechten maken)

Twee zakken geleden deed ik het nog met de mandoline, slagershandschoen natuurlijk, maar blijft vervelend apparaat, merkte de vorige zak dat gewoon snijden ondertussen net zo snel al niet sneller ging en net zo strak resultaat gaf dus als ik weer aan de slag ga gewoon mn vertrouwde mes er door :)

• BigNate
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Kenwood heeft voor de Kenwood Chef keukenmachine een accessoire die blokjes van 1 cm maakt: https://www.kenwoodworld....pstuk-kax400pl/p/KAX400PL
Let wel, voor die bijna 140 euro heb je allen dit deel, de Kenwood Chef moet je er ook nog bij kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vroegah dacht ik dat ook, dat zo'n keukenmachine een soort wonderapparaat was en je enorm veel tijd bespaarde.
In sommige gevallen wel, maar in veel gevallen ook niet. :/

Als je maar een paar aardappels in blokjes wilt snijden, kun je net goed de eerder al genoemde methodes gebruiken; eerst in reepjes en dan weer dwars daarop snijden.
Gewoon een goed scherp mes gebruiken.
BTW: een mandoline is een potentiële vinger chopper. En ook dat, vaak vlijmscherpe, ding moet je weer schoonmaken.
En wassen/schillen moet je die aardappels toch al.

Geeft uiteindelijk minder rotzooi en je hoeft weer niet zo'n machine schoon te maken die dan vol zit met aardappelprut/-zetmeel. >:)

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 22-09-2022 17:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 15:49

-36-

Trust me. I'm an amateur

als je een machine koopt met een patatsnijderplaat gaat dat lukken.

edit: machine schoonmaken is idd waarschijnlijk net zoveel werk als aardappels zelf snijden of je moet voor een half weeshuis koken

[ Voor 50% gewijzigd door -36- op 22-09-2022 17:49 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is er mis met iets wat ik niet anders kan benoemen als "tomatensnijder"? Basically een setje ijzerdraadjes die je dan over de aardappel heenzet, kwart slag draaien, nog een keer, klaar.

De grofheid van de blokjes wordt uiteindelijk bepaald door de onderlinge ruimte tussen de draden; ik weet niet precies of hier ook andere eenheden / maten in te vinden zijn.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/qPJ4JEr72E2/1200x785.jpg

Overigens vind je allerlei afgeleiden als je zoekt op "eiersnijder", "groentensnijder" etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Silent7
@MAX3400 dat gaat niet door een rauwe aardappel heen
Wel door een gekookte misschien.
Maar voordeel van kleinere stukjes vóor koken is dat het sneller kookt dus minder energie.

@jeroeningen hoe groot wil jij je stukjes eigenlijk hebben? En eet je elke dag aardappelen?
Je weet dat als je dag 1 aardappels kookt voor 2 dagen, je een tweede dag even bakken met wat zout een heel andere smaakbeleving krijgt?
Die handmatige patatsnijder van eerder in het topic, gelijkmatig, weinig afwas, geen duur apparaat. Het is dat ik de frietjes snij met een zigzag-mes (en dan kook in water met azijn zodat ze hun vorm goed houden) anders zou ik zo'n ding willen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valentino-46
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:59

But wait, there's more....

[ Voor 44% gewijzigd door Valentino-46 op 22-09-2022 18:29 ]

I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass

Pagina: 1