Vraag

• Yippie Youri
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-03 08:48
Hallo Tweakers,

Momenteel ben ik bezig met mijn laatste jaar HBO-ICT. Ik ben nu bezig met mijn "3e jaars" stage, en in februari hoop ik te beginnen met mijn afstudeerstage.

Ik heb voor mijn HBO-ICT mijn MBO4-diploma ICT-Beheer behaald. Ik was toen ik bijna klaar was erg aan het twijfelen of ik door wilde studeren, of dat ik zou gaan werken. Ik werd immers van alle kanten benaderd door allerlei recruiters, maar ook bedrijven zelf die me wilde hebben. Toch heb ik de keuze gemaakt om HBO te gaan doen. Ik denk een goede keuze, want als ik wel eens kijk in de "Wat verdient de ICT'er / GoT'er?" topics, zie ik soms bedragen staan waar ik van versteld sta.

Ik ben benieuwd naar een aantal dingen waar iemand hier wellicht ervaring mee heeft.

Ik ben naast mijn studie werkzaam bij een distributiecentrum van de PLUS. Hier ben ik hulpkracht meewerkend voorman op de expeditieafdeling. Hoewel dit niet een directe relaties heeft met mijn opleiding, heb ik hier wel een leidinggevende functie. Ik weet alleen niet hoe ik dit kan vertalen in een (toekomstige) sollicitatie, en of ik hier mijn voordeel uit kan halen (op financieel gebied, of elders). Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Daarnaast vraag ik me ook af wat een beetje de gemiddelde stagevergoeding is voor een afstudeerder HBO-ICT. Ligt dit doorgaans hoger dan een 3e-jaars stagevergoeding? Momenteel krijg ik €600.

Tenslotte ben ik benieuwd wat ik kan gaan verwachten na mijn afstuderen. Is het gebruikelijk dat een afstudeerder blijft werken bij het afstudeerbedrijf? Heeft dat voordelen op financieel gebied? Ik kan me bijvoorbeeld bedenken dat het bedrijf geen inwerkperiode mee nodig heeft, en dus in principe meer zou kunnen betalen.

De bedragen die ik soms zie in de "Wat verdient de ICT'er / GoT'er?" topics zijn vaak vrij hoog, soms zelfs bij vrij weinig werkervaring. Is de markt echt zo? Ik weet wel dat er veel vacatures zijn t.o.v. het aantal afgestudeerden, maar ik was altijd van de impressie dat een startsalaris van zo'n €2300 al aan de hoge kant was voor een HBO-ICTer. Ik hoop het mis te hebben ;)

Ik kan me voorstellen dat deze vragen wel eens vaker gesteld kunnen zijn, maar ik kon ze niet zo gauw vinden op dit forum. Mijn excuses als dit wel zo is.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn ervaring is dat leidinggeven, en soft skills in het algemeen, voor velen een uitdaging is. Hier aantoonbare ervaring in hebben kan zeker helpen. Een van de huidige veranderingen die je veel ziet is de rol van Chapter Lead, een developer die naast zijn development werkzaamheden ook een clubje developers aanstuurt op het vlak van persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van craftmanship. Dat is typisch een IT rol waarbij het kunnen (aan)sturen van mensen cruciaal is.

Stagevergoeding zou ik me niet te veel op richten. Het lijkt op korte termijn leuk om 200 euro per maand extra te krijgen ergens maar waar je veel meer aan helpt is een afstudeeropdracht waar je echt wat kan leren, in een groot bedrijf leert functioneren en kan proeven aan diverse rollen die je in de toekomst wellicht zou kunnen vervullen.

Blijven werken bij je afstudeerbedrijf kan maar ook daar moet je je niet blind staren op salaris. In een rol zitten waar je jezelf niet genoeg kan ontwikkelen gaat je op termijn veel meer kosten dan die paar honderd euro in startsalaris. Ga dus niet voor het snelle geld maar voor lange termijn ontwikkeling. En dat kan ook prima gepaard gaan met een goede beloning natuurlijk.

Kijk ook goed wat een bedrijf naast salaris bied. Ik heb regelmatig starters ingehuurd via een bedrijf dat traineeships aan bied en de goede bedrijven focussen zich echt op het ontwikkelen van de starters op zowel softskill als technisch vlak terwijl de slechte bedrijven echt het minimale doen wat nodig is om die mensen weggezet te krijgen.

Wat ik merk in je post is dat de focus enorm op financieel vlak ligt. Start salaris is een ding, blijven groeien is heel wat anders. En daarvoor moet je constant meer waarde kunnen toevoegen en jezelf kunnen verbeteren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Yippie Youri schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:53:

Daarnaast vraag ik me ook af wat een beetje de gemiddelde stagevergoeding is voor een afstudeerder HBO-ICT. Ligt dit doorgaans hoger dan een 3e-jaars stagevergoeding? Momenteel krijg ik €600.
Over het algemeen zijn stagevergoedingen binnen een bedrijf hetzelfde voor alle stagairs, ongeacht welke stage het is. Maar er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn.
Tenslotte ben ik benieuwd wat ik kan gaan verwachten na mijn afstuderen. Is het gebruikelijk dat een afstudeerder blijft werken bij het afstudeerbedrijf? Heeft dat voordelen op financieel gebied? Ik kan me bijvoorbeeld bedenken dat het bedrijf geen inwerkperiode mee nodig heeft, en dus in principe meer zou kunnen betalen.
Dat stagairs bij hun stagebedrijf blijven werken komt redelijk vaak voor, maar dat is perse de beste financiële keuze. Dat hangt er maar net vanaf wat je stagebedrijf en andere bedrijven je willen bieden.
De bedragen die ik soms zie in de "Wat verdient de ICT'er / GoT'er?" topics zijn vaak vrij hoog, soms zelfs bij vrij weinig werkervaring. Is de markt echt zo? Ik weet wel dat er veel vacatures zijn t.o.v. het aantal afgestudeerden, maar ik was altijd van de impressie dat een startsalaris van zo'n €2300 al aan de hoge kant was voor een HBO-ICTer. Ik hoop het mis te hebben ;)
2300 is te laag voor een HBO-er. Ergens tussen de 2600 en 3200 is vaak gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:23
Je zou bij je huidige stagebedrijf eens kunnen vragen of je er ook kunt blijven werken na je studie en wat ze daar voor jou zouden willen betalen. Ook kun je alvast (open) sollicitatie brieven kunnen versturen naar bedrijven die jou leuk lijken om te werken. Dan krijg je middels de feedback die je krijgt wellicht een beetje gevoel bij wat jouw marktwaarde momenteel is.

Staar je niet blind op de hoogte van het startsalaris, maar vooral op doorgroeimogelijkheden en de mogelijkheden tot het leren van hardskills (tools, programmeertaal, etc) bij een bedrijf. Hoe hard je groeit in pakweg de 1e 3 of 5 jaren betaald zich verderop in je carrière echt terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 16:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

RagingPenguin schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:22:
[...]

Over het algemeen zijn stagevergoedingen binnen een bedrijf hetzelfde voor alle stagairs, ongeacht welke stage het is. Maar er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn.

[...]

Dat stagairs bij hun stagebedrijf blijven werken komt redelijk vaak voor, maar dat is perse de beste financiële keuze. Dat hangt er maar net vanaf wat je stagebedrijf en andere bedrijven je willen bieden.

[...]

2300 is te laag voor een HBO-er. Ergens tussen de 2600 en 3200 is vaak gebruikelijk.
Eens over die 2300,- maar 3200 is ook wel echt heel veel om mee te starten hoor.. met 2800-3000 mag je ook echt wel heel tevreden zijn. Zeker als daar nog een 13de maand bij komt bijvoorbeeld.

Voor de rest, staar je niet blind op salaris, de meeste mensen in dat topic posten omdat ze weten dat ze het beter dan gemiddeld hebben.

Softskills zijn 10x interessanter om te hebben dan veel technische kennis. Je kent van je opleiding vast de typische ‘zolderkamer IT’er die nooit buiten de deur komt’ wel. Dat is niet erg, ieder zijn ding, maar die ontbrekende softskills leren is (heel) veel moeilijker dan wat technische kennis opdoen (immers, je bent jong, je hebt een HBO af.. dus met dat leervermogen zit het wel snor). Dat is je grote voordeel. Dat was ook mijn grote voordeel, ik was jaren afdelingsmanager in een supermarkt, 20-24 uur per week naast mijn studie. Alle afdelingen van de winkel onder controle houden, de lastigste klanten behandelen, calamiteiten, sollicitanten, ontslagen… je ziet er zo’n beetje alles wel. Dus jezelf vooral niet tekort doen, je mag daar trots op zijn!

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Yippie Youri
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-03 08:48
Hey Tsurny, bedankt voor je antwoord!
Wat ik merk in je post is dat de focus enorm op financieel vlak ligt. Start salaris is een ding, blijven groeien is heel wat anders. En daarvoor moet je constant meer waarde kunnen toevoegen en jezelf kunnen verbeteren.
Daar heb je wel gelijk in nu ik het weer teruglees. Uiteraard weet ik wel dat geld niet per se het enige doel is maar ik vind het lastig om andere zaken te kwantificeren. Hoe zou ik bijvoorbeeld kunnen weten (of een goede inschatting maken) of een bedrijf geschikt is voor mij om te groeien? Waar zou ik dan afgezien van het salaris en salarisgroei naar kunnen kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:04
Yippie Youri schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:38:
Hey Tsurny, bedankt voor je antwoord!

[...]

Daar heb je wel gelijk in nu ik het weer teruglees. Uiteraard weet ik wel dat geld niet per se het enige doel is maar ik vind het lastig om andere zaken te kwantificeren. Hoe zou ik bijvoorbeeld kunnen weten (of een goede inschatting maken) of een bedrijf geschikt is voor mij om te groeien? Waar zou ik dan afgezien van het salaris en salarisgroei naar kunnen kijken?
Het begint altijd met de bekende stip aan de horizon, weet je bijvoorbeeld al voor jezelf waar je over 3/5/10 jaar bijvoorbeeld zou willen zijn (cliche ik weet).

Indien dat het geval is gaat het er voornamelijk om dat je een werkgever kiest die bij je doelen past en daadwerkelijk het pad naar deze doelen kan faciliteren.

Indien dat niet het geval is, zoek dan vooral een werkgever waar je je ook kan oriënteren in verschillende richtingen binnen het vakgebied gekoppeld met voldoende mogelijkheden om on-the-job verder te leren zonder in een bepaalde hokje geplaatst te worden etc.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-09 14:00
Hoe zou ik bijvoorbeeld kunnen weten (of een goede inschatting maken) of een bedrijf geschikt is voor mij om te groeien? Waar zou ik dan afgezien van het salaris en salarisgroei naar kunnen kijken?
Bedrijfsgrootte zegt al veel, je hoeft bijvoorbeeld niet te verwachten dat je veel kan doorgroeien als enige IT'er in een productiebedrijf waar 40 man werken.

Dit is ook typisch een vraag die je ook kan stellen in je sollicitatiegesprekken. Daarnaast kun je een beetje research doen door bijvoorbeeld mensen op te zoeken op LinkedIn die bij het bedrijf werken. Welke werkervaring die mensen hebben (hoe lang werken ze er al, welke functies hebben ze bekleed) kan ook een beeld geven van de interne cultuur. Eventueel kun je Glassdoor reviews nog doorlezen.
Maar het allerbest is wel om iemand die er al werkt, te vragen hoe hij/zij de cultuur / doorgroeimogelijkheden ervaart.
Pagina: 1